Praca domowa w procesie dydaktycznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA Z UCZNIAMI ZDOLNYMI W PROJEKCIE DIAMEnT POWUZ II KRAKÓW 19 LUTY – 18 MAJ JĘZYK ANGIELSKI.
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Zofia Sienkiewicz
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Kształcenie praktyczne
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Język angielski na lekcjach historii
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
– dwie drogi kształcenia, dwa pakiety, jeden cel
Metody nauczania i uczenia się ruchu
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Motywacja do nauki.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Dydaktyka ogólna.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
DOBRY START.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Adam Grabowski.  Dobór ć wiczeń pozwalających na realizację tematu (zgodnego z programem nauczania)  Zastosowanie metod aktywizujących, jako czynnika.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
na rzecz cyfryzacji szkół
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Szkolny Program Wspierania Zdolności i Talentów „Lubuscy poszukiwacze talentów” opracowali: Agnieszka Pisarczyk i Zdzisław Kapiński.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Zapis prezentacji:

Praca domowa w procesie dydaktycznym

Praca domowa - jest to jedna z podstawowych form organizacji procesu dydaktycznego. Polega na obowiązkowym wykonywaniu zajęć przez ucznia w domu, jakie zleca mu nauczyciel w trakcie lekcji. Służy ona wdrożeniu uczniów do samokształcenia przez samodzielną analizę materiału nauczania, treści znajdujących się w podręcznikach oraz encyklopediach. Praca domowa ma na celu również zrozumienie, utrwalenie i pogłębienie wiedzy oraz samodzielne posługiwanie się nią.

Domowa nauka tylko wtedy spełnia swoją rolę, kiedy: jest ściśle połączona z pracą wykonywaną na lekcji, jest w odpowiedni sposób zadana, jest adekwatna do możliwości uczniów, jest wykonywana przez uczniów samodzielnie, jest systematycznie kontrolowana i oceniana, uczeń jest informowany o popełnionych przez niego błędach,

Do celów pracy domowej zalicza się: kształtowanie twórczej postawy uczniów kształtowanie, doskonalenie umiejętności oraz nawyków opanowanie nowej partii materiału rozwój samodzielności uczniów utrwalenie przyswojonego już materiału

Warunkiem efektywności pracy domowej jest: stosowanie wielu typów prac domowych, racjonalne zadawanie prac, właściwa kontrola oraz ocena prac domowych,

Praca domowa powinna podlegać indywidualizacji względem uczniów Praca domowa powinna podlegać indywidualizacji względem uczniów. Musi być zróżnicowania i dostosowana do poziomu klasy, a także współgrać z typem ucznia (słuchowcy, wzrokowcy, kinestetycy). Uczniowie zdolniejsi winni mieć możliwość rozwoju poprzez otrzymanie dodatkowej pracy domowej dla chętnych. Ważne jest też dopingowanie zainteresowań dzieci i młodzieży i takie planowanie zadań do domu, by współgrały z preferencjami i talentami uczniów. Do zadań nauczyciela należy takie postępowanie wobec dodatkowych ćwiczeń, by klasa odczuwała potrzebę ich wykonywania.

Indywidualizacja procesu pracy ucznia polega na: stawianiu przed nim zadań otwartych, czyli posiadających wiele rozwiązań, dostosowanie pracy do jego możliwości i zainteresowań, zadawaniu pracy w różny sposób, praca powinna mobilizować ucznia do samokontroli oraz autokorekty,

Zasady zadawania pracy domowej: treść pracy domowej powinna się wiązać z treściami lekcji, należy ją zadawać we właściwym czasie (na końcu lekcji, po przerobieniu nowych treści), nie można przeciążać uczniów pracą domową,

Racjonalnie organizowana praca domowa: * wdraża do samodzielności w zakresie zdobywania różnorodnych informacji, planowania i * organizowania własnej pracy, samokontroli i samooceny uzyskanych wyników, dobierania racjonalnych metod uczenia się, * uczy z korzystania z różnych źródeł wiedzy, wyszukiwania ich, * usprawnia umiejętności zmierzające do wytworzenia nawyków, * kształtuje samodzielność myślenia i działania, jego oryginalność i zdolności twórcze, * budzi i rozwija inicjatywę i pomysłowość, * mobilizuje do stałego i systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy i nabywania umiejętności w drodze świadomego uczenia się pozaszkolnego,

Każda lekcja powinna się kończyć zadaniem pracy domowej, a następna rozpoczynać jej sprawdzeniem. Należy jednak działać z rozwagą, bowiem łatwo jest przeciążyć ucznia nadmiernym materiałem zadanym do domu. Dlatego warto połączyć obowiązek z zabawą, by ćwiczenia domowe nie stały się przykrą koniecznością, a elementem rozwoju.

KONIEC