Praca domowa w procesie dydaktycznym
Praca domowa - jest to jedna z podstawowych form organizacji procesu dydaktycznego. Polega na obowiązkowym wykonywaniu zajęć przez ucznia w domu, jakie zleca mu nauczyciel w trakcie lekcji. Służy ona wdrożeniu uczniów do samokształcenia przez samodzielną analizę materiału nauczania, treści znajdujących się w podręcznikach oraz encyklopediach. Praca domowa ma na celu również zrozumienie, utrwalenie i pogłębienie wiedzy oraz samodzielne posługiwanie się nią.
Domowa nauka tylko wtedy spełnia swoją rolę, kiedy: jest ściśle połączona z pracą wykonywaną na lekcji, jest w odpowiedni sposób zadana, jest adekwatna do możliwości uczniów, jest wykonywana przez uczniów samodzielnie, jest systematycznie kontrolowana i oceniana, uczeń jest informowany o popełnionych przez niego błędach,
Do celów pracy domowej zalicza się: kształtowanie twórczej postawy uczniów kształtowanie, doskonalenie umiejętności oraz nawyków opanowanie nowej partii materiału rozwój samodzielności uczniów utrwalenie przyswojonego już materiału
Warunkiem efektywności pracy domowej jest: stosowanie wielu typów prac domowych, racjonalne zadawanie prac, właściwa kontrola oraz ocena prac domowych,
Praca domowa powinna podlegać indywidualizacji względem uczniów Praca domowa powinna podlegać indywidualizacji względem uczniów. Musi być zróżnicowania i dostosowana do poziomu klasy, a także współgrać z typem ucznia (słuchowcy, wzrokowcy, kinestetycy). Uczniowie zdolniejsi winni mieć możliwość rozwoju poprzez otrzymanie dodatkowej pracy domowej dla chętnych. Ważne jest też dopingowanie zainteresowań dzieci i młodzieży i takie planowanie zadań do domu, by współgrały z preferencjami i talentami uczniów. Do zadań nauczyciela należy takie postępowanie wobec dodatkowych ćwiczeń, by klasa odczuwała potrzebę ich wykonywania.
Indywidualizacja procesu pracy ucznia polega na: stawianiu przed nim zadań otwartych, czyli posiadających wiele rozwiązań, dostosowanie pracy do jego możliwości i zainteresowań, zadawaniu pracy w różny sposób, praca powinna mobilizować ucznia do samokontroli oraz autokorekty,
Zasady zadawania pracy domowej: treść pracy domowej powinna się wiązać z treściami lekcji, należy ją zadawać we właściwym czasie (na końcu lekcji, po przerobieniu nowych treści), nie można przeciążać uczniów pracą domową,
Racjonalnie organizowana praca domowa: * wdraża do samodzielności w zakresie zdobywania różnorodnych informacji, planowania i * organizowania własnej pracy, samokontroli i samooceny uzyskanych wyników, dobierania racjonalnych metod uczenia się, * uczy z korzystania z różnych źródeł wiedzy, wyszukiwania ich, * usprawnia umiejętności zmierzające do wytworzenia nawyków, * kształtuje samodzielność myślenia i działania, jego oryginalność i zdolności twórcze, * budzi i rozwija inicjatywę i pomysłowość, * mobilizuje do stałego i systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy i nabywania umiejętności w drodze świadomego uczenia się pozaszkolnego,
Każda lekcja powinna się kończyć zadaniem pracy domowej, a następna rozpoczynać jej sprawdzeniem. Należy jednak działać z rozwagą, bowiem łatwo jest przeciążyć ucznia nadmiernym materiałem zadanym do domu. Dlatego warto połączyć obowiązek z zabawą, by ćwiczenia domowe nie stały się przykrą koniecznością, a elementem rozwoju.
KONIEC