Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
REPETYTORIUM MATURALNE
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2008
Nowa podstawa programowa
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty
Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego
Rodzaje i gatunki literackie
Nie święci garnki lepią
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Zmiany w egzaminie maturalnym w roku szkolnym 2011/2012
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
Matura 2015.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
ISTOTA ZMIAN W EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Nowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 roku
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
Jak napisać dobry tekst?
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
RODZAJE LITERACKIE.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Kwiecień 2015 Opracowanie: Elżbieta Wachnik-Kulpa Agnieszka Piotrowska-Jobda Marta Bąk Małgorzata Domańska.
INFORMATOR O EGZAMINIE MATURALNYM Z HISTORII OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015 opracowanie: Danuta Haller.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Materiał szkoleniowy dla doradców z zakresu: język polski
Informacje ogólne o egzaminie
Zapis prezentacji:

Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011? prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek Instytut Filologii Polskiej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Co to jest szkolna interpretacja tekstu? Szkolna interpretacja tekstu jest zdyscyplinowaną koncepcyjnie kompozycyjnie językowo formą wypowiedzi, której najważniejszym zadaniem jest udowodnienie danej hipotezy interpretacyjnej.

Co to jest szkolna interpretacja tekstu? Wypowiedź ta musi być przekonująca, zbudowana na wiedzy z zakresu literaturoznawstwa kulturoznawstwa językoznawstwa tzn. zawierać argumenty

Analiza (obserwacja) utworu literackiego jest więc narzędziem służącym interpretacji, czyli wydobyciu sensów znaczeniowych z utworu.

Co jest ważne w szkolnej analizie oraz interpretacji tekstu? postawienie hipotezy interpretacyjnej, która wskaże na całościowe odczytanie utworu. wyselekcjonowanie elementów tekstu, które będą służyły udowodnieniu hipotezy. uporządkowanie logiczne argumentów popierających hipotezę. przywoływanie właściwych kontekstów wspierających hipotezę. wnioskowanie cząstkowe i końcowe. otwarcie na szersze, nowe, inne perspektywy interpretacyjne w podsumowaniu. funkcjonalne zastosowanie terminologii. kwestie językowe: urozmaicona składnia, bogaty słownictwo, poprawna fleksja, ortografia i interpunkcja. Co jest ważne w szkolnej analizie oraz interpretacji tekstu?

Schemat oceniania i jego stosowanie Czy należy się „wstrzelać” w maturalny klucz? NIE ! Po pierwsze, dlatego, że nie ma klucza, lecz istnieje tzw. analityczny model odpowiedzi Po drugie, dlatego, że to jest po prostu nieracjonalne, ponieważ w chwili pisania matury jeszcze nie ma analitycznego modelu wypowiedzi…

Co zawiera analityczny model wypowiedzi? Zawiera obszary kryteriów, które zdający powinien uwzględnić w swoim wypracowaniu, te z kolei podzielone są na konkretne wskazania.

Co wyznacza obszar kryteriów? Obszar kryteriów wyznacza sposób formułowania tematu: czyli najważniejszą kwestią jest odpowiednia jego analiza analiza która pozwala na przyjęcie odpowiedniej struktury wypowiedzi struktura wypowiedzi oraz dobór właściwego materiału rzeczowego materiał rzeczowy

Analiza tematu z 2010 roku (poziom podstawowy) Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera „Świętoszek” scharakteryzuj głównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta i Elmiry wobec tytułowej postaci. Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera „Świętoszek” scharakteryzuj głównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta i Elmiry wobec tytułowej postaci. Segment pierwszy: charakterystyka Tartuffe’a (postawa bohatera „dla świata” i rzeczywista = hipokryzja) na podstawie podanych fragmentów (wraz z otwarciem na cały utwór) Obszary kryteriów były przyporządkowane kolejnym segmentom tematu Segment drugi: postawy wymienionych w temacie trzech postaci wobec Świętoszka na podstawie podanych fragmentów (wraz z otwarciem na cały utwór). Segment trzeci: podsumowanie (dostrzeżenia przez zdających hipokryzji Tartuffe’a, różnych postaw bohaterów wobec niego oraz interpretacji postaw bohaterów w kontekście przesłania utworu.

Umiejętności, które sprawdza ten temat Zdający: rozpoznaje bohaterów w utworze i określa relacje między nimi, dostrzega najistotniejsze zagadnienia utworu, wskazuje sposoby kreacji bohatera, problematyzuje odczytanie tekstu, dobiera przykłady z tekstu dla uzasadnienia oceny postawy bohatera, podsumowuje obserwacje analityczne, wartościuje postawy bohaterów, pisze tekst spójny, stosując właściwą dla interpretacji zasadę kompozycyjną, nadaje mu właściwy kształt graficzny, pisze stylem o cechach indywidualnych, komunikatywnym, żywym, dostosowanym do formy wypowiedzi, pisze językiem zgodnym z obowiązującą normą, pisze zgodnie z zasadami ortografii i interpunkcji.

Oczekiwane czynności, które powinien wykonać maturzysta przedstawienie postaci i relacji między nimi, określenie postawy Tartuffe’a „dla świata” (fałsz), określenie prawdziwej twarzy Tartuffe’a, określenie postawy Orgona wobec Tartuffe’a, określenie postawy Kleanta wobec Tartuffe’a, określenie postawy Elmiry wobec Tartuffe’a, podsumowanie: określenia cech bohatera na podstawie jego wypowiedzi i zachowań (elementy bezpośredniej charakterystyki postaci), określania relacji między Świętoszkiem a innymi bohaterami i na ich podstawie wnioskowania o cechach charakteru i osobowości Tartuffe’a (elementy charakterystyki pośredniej).

Tylko fragment czy cały utwór? Stworzenie pełnej krytycznej charakterystyki bohatera wiązało się ze znajomością całego utworu, ponieważ tylko ona mogła dać piszącym możliwość wartościowania i odróżniania: hipokryzji i zakłamania od prawdy i szczerości pozorów od rzeczywistości oceny subiektywnej od obiektywnej

Na egzaminie maturalnym trzeba więc znać utwory w całości, bo tylko to gwarantuje pełne odczytanie sensu podanego fragmentu!

Umiejętności niezbędne do napisania maturalnego wypracowania doskonalenie analizy bohaterów literackich i świata przedstawionego rozumienie znaczeń dosłownych i przenośnych w tekście literackim na wszystkich poziomach jego odczytań określanie funkcji środków stylistycznych, niezbędnych do interpretacji całości utworów łączenie wiedzy o języku z analizą i interpretacją tekstów literackich doskonalenie kompozycji rozprawki interpretacyjnej

Temat a kryteria oceniania wnikliwa analiza tekstu umiejętność funkcjonalnego wykorzystania w interpretacji odwołań do innych tekstów, które podejmują ten sam problem czy motyw szczególnie bogate, urozmaicone słownictwo i styl wypowiedzi ciekawa, funkcjonalna kompozycja pracy kryteria oceniania nie są sztywnym, jedynie słusznym zapisem, są tylko możliwością, która pomaga w ocenie wśród kryteriów oceniania są również walory pracy, jeżeli zaprezentowałeś wiedzę i umiejętności wykraczające poza oczekiwania, uzyskasz dodatkowe punkty

Analiza tematu z 2010 roku (poziom podstawowy) Porównaj konwencje literackie podanych tekstów. Zwróć uwagę na wykreowane w nich przestrzenie i bohaterów literackich (fragment Lalki Prusa oraz opowiadania Schulza) Segment trzeci: podsumowanie Segment drugi: bohaterowie Lalki Prusa i opowiadania Schulza Uwaga! Należy pamiętać o posługiwaniu się kategoriami: określenie narratora, typy narracji oraz inne elementy świata przedstawionego Segment pierwszy: przestrzeń w Lalce Prusa i opowiadaniu Schulza – realistyczne i mimetyczne obrazowanie Prusa a fantastyczne i kreacyjne Schulza

Np.: „Autorem Świętoszka jest Szekspir”; akcja dramatu Świętoszek rozgrywa się na Litwie w XIX w.; Takich prac jest kilkanaście! Błędy kardynalne Np.: „Marek Edelman podczas wojny pracował w getcie jako lekarz” (piszący nie znał jednej z podstawowych lektur, ale ponieważ poprawnie analizował fragment zamieszczony w arkuszu, a praca była poprawna językowo i stylistycznie, egzaminator może ją oceniać). Takich prac jest niemało! Błędy rzeczowe

Formuła wypracowań Jaki obraz Polaków XVII wieku wyłania się z Potopu Henryka Sienkiewicza? Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych fragmentów powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu (2005) Abiturient interpretując fragment utworu musi uczynić to w kontekście jego całości (znajomość całej powieści Sienkiewicza). Charakteryzując Makbeta na podstawie danych fragmentów dramatu Szekspira, określ, na czym polega tragizm postaci i porównaj go z tragizmem bohatera ze znanego Ci dramatu antycznego (2006) Abiturient, obok analizy fragmentów zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, powinien znać dramat Szekspira, jeden dramat antyczny, rozumieć pojęcie tragizmu oraz wiedzieć, na czym polega różnica pomiędzy tragizmem antycznym a Szekspirowskim

Formuła wypracowań Analizując i interpretując wiersz Anny Świrszczyńskiej „Budując barykadę” oraz fragment „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego, przedstaw i porównaj dwa sposoby prezentacji dramatu zwykłych ludzi uwikłanych w historię. Analizując i interpretując wiersze Tadeusza Różewicza „Ocalony” i Józefa Barana „Mam dwadzieścia pięć lat”, porównaj poetyckie kreacje doświadczeń pokoleniowych i egzystencjalnych. Dokonaj analizy i interpretacji opowiadania „Zabawa w klucz” Idy Fink, zwracając uwagę na sposób podjęcia tematu zagłady Żydów w czasie II wojny światowej.

Wszystkie pytania proszę kierować na adres: zureks@kul.pl Odpowiem na wszystkie e-maile na 100%!