FINANSOWANIE NADAWCÓW PUBLICZNYCH – UWAGI DO ZAŁOŻEŃ NOWEJ USTAWY O MEDIACH ELEKTRONICZNYCH... Artur Nowak-Far SGH
Propozycja Założeń: Fundusz Radiowo-Telewizyjny FRT z opłat kompensacyjnych nadawców komercyjnych + podatek z reklam rekompensujący nadawcom publicznym stratę z ograniczenia działalności reklamowej FRT służyłby także dofinansowaniu nadawców społecznych
W świetle propozycji ograniczenia działalności reklamowej... byłyby ustawowe miałyby charakter czasowy prowadziłyby do zwiększenia czasu na realizację powinności (misji) publicznej
Istotne tło europejskie zakaz pomocy publicznej (art. 87 TWE) ograniczony wyjątek stosowania zasad konkurencji i pomocy publicznej w zakresie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (art. 86 ust. 2 TWE)
PRÓBA DEFINICJI USŁUG RADIOWYCH ŚWIADCZONYCH W OGÓLNYM INTERESIE GOSPODARCZYM usługi szczególnie wartościowe (legitymowane społecznie: potrzeby demokratyczne, społeczne, kulturalne, zachowanie pluralizmu mediów) zgodne z celami WE usługi-element rezygnacji z pełnego stosowania reguł komercyjnych
Istotna rola państwa Państwo jest dysponentem statusu usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym (jednak nie rozstrzygnięty problem formy powierzenia świadczenia) Państwo ponosi odpowiedzialność za prawidłowe powierzenie funkcji świadczenia takich usług
Podstawowe warunki świadczenia realność świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym (Sacchi) rozdzielenie świadczenia tych usług od usług komercyjnych (Corbeau) pomoc publiczna w zakresie rekompensaty dodatkowych kosztów (FFSA) rekompensata nieprzekraczająca wydatków na świadczenie tych usług (Ferring)
Podstawowe zasady świadczenia – Commission Notice do art. 16 TWE równości w dostępie powszechności ciągłości dostosowania rzetelności świadczenia i zarządzania tym świadczeniem (otwartość, przejrzystość polityki cenowej, poddanie nadzorowi trzeciej strony)
Alternatywne drogi do FRT ustawa(y) dotycząca(e) świadczeń na rzecz FRT i określająca(e) zakres świadczenia usług szczególnych umowa RP z rozgłośniami komercyjnymi o finansowaniu FRT
Droga ustawowa opłaty mają naturę podatkowej (najprawdopodobniejsze oderwanie się opłat na FRT od ich obecnej filozofii w przyszłości) ustawowe uregulowanie konieczne (art Konstytucji RP)
Konsekwencją... dochody FRT poddane reżimowi ustawy o finansach publicznych proponowany holding poza sektorem finansów publicznych (art.. 5 ust. 1 Ustawy) finansowanie z FRT pomocą publiczną
Komu zadanie finansowania? FRT jako niezależna struktura finansowo- organizacyjna FRT jako część budżetu centralnego FRT jako część budżetu samorządowego (tu jedynie wtedy, gdy zlecenie zadania samorządowi – ustawa z )
Alternatywa umowna nie ma problemu pomocy publicznej jest problem ciągłości umowy oraz stabilności jej causae – w przyszłości wykonanie umowy mogłoby rodzić poważne problemy praktyczne i prawne