19 listopad 2003r. 1 Modele urzędów regulacji radiofonii i telewizji - doświadczenia europejskie Teresa Ribeiro Przykład Portugalii
219 listopad 2003r. Nadzór nad polityką medialną i otoczeniem regulacyjnym Polityka Medialna : Zagadnienia mediów należą do kompetencji Ministra Prezydentury (uprawnienia delegowane przez Premiera). Polityka Medialna : Zagadnienia mediów należą do kompetencji Ministra Prezydentury (uprawnienia delegowane przez Premiera). Władze odpowiedzialne za regulację mediów: Wysoki Urząd ds. Mediów (AACS), który jest niezależnym ciałem odpowiedzialnym bezpośrednio przed Parlamentem Portugalii oraz Instytut Mediów, odpowiedzialny przed Ministrem Prezydentury. Władze odpowiedzialne za regulację mediów: Wysoki Urząd ds. Mediów (AACS), który jest niezależnym ciałem odpowiedzialnym bezpośrednio przed Parlamentem Portugalii oraz Instytut Mediów, odpowiedzialny przed Ministrem Prezydentury. Inne: Instytut Konsumencki, Komitet ds. Stosowania Kar w Reklamie, Narodowy Urząd Łączności i Konkurencji. Inne: Instytut Konsumencki, Komitet ds. Stosowania Kar w Reklamie, Narodowy Urząd Łączności i Konkurencji.
319 listopad 2003r. Organy odpowiedzialne za regulację mediów Wysoki Urząd ds. Mediów (AACS): Wysoki Urząd ds. Mediów (AACS): Jest głównym organem odpowiedzialnym za regulację mediów z jurysdykcją nad wszystkimi organizacjami medialnymi. Jest głównym organem odpowiedzialnym za regulację mediów z jurysdykcją nad wszystkimi organizacjami medialnymi. Utworzony na mocy Ustawy Konstytucyjnej Nr. 1/89 z 8 lipca 1989r. Utworzony na mocy Ustawy Konstytucyjnej Nr. 1/89 z 8 lipca 1989r. Cele, kompetencje i uprawnienia określa Konstytucja (art. 39) oraz ustawa Nr 43/98 z 6 sierpnia 1998r. Cele, kompetencje i uprawnienia określa Konstytucja (art. 39) oraz ustawa Nr 43/98 z 6 sierpnia 1998r. Odpowiedzialny przed Parlamentem Portugalii. Odpowiedzialny przed Parlamentem Portugalii.
419 listopad 2003r. Wysoki Urząd ds. Mediów (AACS) Cele ( Odpowiedzialność za zapewnienie ) : Cele ( Odpowiedzialność za zapewnienie ) : prawa do informacji oraz wolności prasy; prawa do informacji oraz wolności prasy; wysokich standardów reporterskich i braku uprzedzeń; wysokich standardów reporterskich i braku uprzedzeń; niezależności operatorów medialnych od władzy politycznej i gospodarczej; niezależności operatorów medialnych od władzy politycznej i gospodarczej; pluralizmu i dostępu do czasu antenowego dla rządu oraz partii politycznych. pluralizmu i dostępu do czasu antenowego dla rządu oraz partii politycznych.
519 listopad 2003r. Wysoki Urząd ds. Mediów (AACS) Główne uprawnienia i kompetencje (i): Główne uprawnienia i kompetencje (i): Ocena wszelkich podejrzewanych naruszeń prawa medialnego Ocena wszelkich podejrzewanych naruszeń prawa medialnego Udzielanie koncesji i pozwoleń na nadawanie programów telewizyjnych i radiowych; Udzielanie koncesji i pozwoleń na nadawanie programów telewizyjnych i radiowych; Rozpatrywanie skarg i odwołań dotyczących prawa dostępu rządu i partii politycznych; Rozpatrywanie skarg i odwołań dotyczących prawa dostępu rządu i partii politycznych; Rozstrzyganie w sprawie wykorzystania czasu antenowego przez partie polityczne; Rozstrzyganie w sprawie wykorzystania czasu antenowego przez partie polityczne; Zalecenia w sprawie mianowania lub odwoływania dyrektorów ds. wiadomości i programów w mediach publicznych; Zalecenia w sprawie mianowania lub odwoływania dyrektorów ds. wiadomości i programów w mediach publicznych;
619 listopad 2003r. Wysoki Urząd ds. Mediów (AACS) Główne uprawnienia i kompetencje (ii): Główne uprawnienia i kompetencje (ii): Nadzorowanie publikacji badań opinii publicznej; Nadzorowanie publikacji badań opinii publicznej; Zgłaszanie projektów aktów prawnych i prowadzenie badań; Zgłaszanie projektów aktów prawnych i prowadzenie badań; Klasyfikacja periodyków; Klasyfikacja periodyków; Monitorowanie struktury własności spółek medialnych; Monitorowanie struktury własności spółek medialnych; Monitorowanie państwowych kampanii reklamowych. Monitorowanie państwowych kampanii reklamowych.
719 listopad 2003r. Organy odpowiedzialne za regulację mediów Instytut Mediów (ICS): Instytut Mediów (ICS): Jest organem publicznym posiadającym autonomię w zakresie zarządzania swoimi sprawami i majątkiem. Jest organem publicznym posiadającym autonomię w zakresie zarządzania swoimi sprawami i majątkiem. Utworzony na mocy Dekretu Nr 34/97 z 31 stycznia 1997r.. Utworzony na mocy Dekretu Nr 34/97 z 31 stycznia 1997r.. Odpowiedzialny przed Ministrem Prezydentury, który jest członkiem rządu właściwym dla mediów. Odpowiedzialny przed Ministrem Prezydentury, który jest członkiem rządu właściwym dla mediów.
819 listopad 2003r. Instytut Mediów (ICS) Główne uprawnienia i kompetencje (i): Główne uprawnienia i kompetencje (i): Współpraca w zakresie wypracowanie, wdrażania i oceny polityki sektorowej; Współpraca w zakresie wypracowanie, wdrażania i oceny polityki sektorowej; Uczestnictwo w oraz nadzór nad prowadzeniem działalności radiowo-telewizyjnej i publikacją periodyków; Uczestnictwo w oraz nadzór nad prowadzeniem działalności radiowo-telewizyjnej i publikacją periodyków; Realizacja i koordynacja przyznawanie państwowych dopłat dla mediów; Realizacja i koordynacja przyznawanie państwowych dopłat dla mediów;
919 listopad 2003r. Instytut Mediów (ICS) Główne uprawnienia i kompetencje(ii): Główne uprawnienia i kompetencje(ii): Współpraca w wypracowywaniu i wdrażaniu zewnętrznej polityki madialnej oraz udział w zewnętrznej reprezentacji stanowiska państwa w tym sektorze; Współpraca w wypracowywaniu i wdrażaniu zewnętrznej polityki madialnej oraz udział w zewnętrznej reprezentacji stanowiska państwa w tym sektorze; Promowanie i wspieranie inicjatyw dotyczących prac nad zagadnieniami łącznościowymi, w najszerszym znaczeniu tego słowa; Promowanie i wspieranie inicjatyw dotyczących prac nad zagadnieniami łącznościowymi, w najszerszym znaczeniu tego słowa; Wykonywanie uprawnień w odniesieniu do reklamy państwowej. Wykonywanie uprawnień w odniesieniu do reklamy państwowej.
1019 listopad 2003r. Inne – Konsumenci i Reklama Instytut Konsumencki: Instytut Konsumencki: Organ publiczny właściwy w sprawach ochrony konsumenta, w tym reklamy w mediach. Rozpatruje naruszenia administracyjne w zakresie prawa reklamowego. Organ publiczny właściwy w sprawach ochrony konsumenta, w tym reklamy w mediach. Rozpatruje naruszenia administracyjne w zakresie prawa reklamowego. Komitet ds. Stosowania Kar w Reklamie: Komitet ds. Stosowania Kar w Reklamie: Organ publiczny uprawniony do nakładania kar finansowych w przypadku naruszenia prawa regulującego reklamę. Przewodniczący musi być sędzią. Organ publiczny uprawniony do nakładania kar finansowych w przypadku naruszenia prawa regulującego reklamę. Przewodniczący musi być sędzią.
1119 listopad 2003r. Inne - Urząd ds. Regulacji Łączności Narodowy Urząd ds. Łączności (ANACOM): Narodowy Urząd ds. Łączności (ANACOM): Krajowy regulator telekomunikacji i poczty. Krajowy regulator telekomunikacji i poczty. Zadaniem ANACOM jest regulacja, nadzór oraz reprezentowanie sektora łączności. Zadaniem ANACOM jest regulacja, nadzór oraz reprezentowanie sektora łączności. W tym celu ANACOM wyposażono w konkretne prerogatywy dotyczące regulacji rynku, nadzoru rynku oraz reprezentacji sektora łączności. W tym celu ANACOM wyposażono w konkretne prerogatywy dotyczące regulacji rynku, nadzoru rynku oraz reprezentacji sektora łączności.
1219 listopad 2003r. Narodowy Urząd ds. Łączności Zadania w dziedzinie regulacji rynku: Zadania w dziedzinie regulacji rynku: Zagwarantowanie dostępu do sieci operatorom łączności na zasadach przejrzystości i równości; Zagwarantowanie dostępu do sieci operatorom łączności na zasadach przejrzystości i równości; Wspieranie konkurencji i rozwoju rynku łączności, w szczególności w aspekcie konwergencji telekomunikacji, mediów oraz informatyki; Wspieranie konkurencji i rozwoju rynku łączności, w szczególności w aspekcie konwergencji telekomunikacji, mediów oraz informatyki; Przyznawanie uprawnień do prowadzenia działalności w dziecinie poczty i telekomunikacji; Przyznawanie uprawnień do prowadzenia działalności w dziecinie poczty i telekomunikacji; Gospodarka widma częstotliwości. Gospodarka widma częstotliwości.
1319 listopad 2003r. Narodowy Urząd ds. Łączności Zadania w zakresie nadzoru rynku: Zadania w zakresie nadzoru rynku: Zapewnienie stosowania i nadzór nad przestrzeganiem ustaw, przepisów i wymagań technicznych Zapewnienie stosowania i nadzór nad przestrzeganiem ustaw, przepisów i wymagań technicznych Zapewnienie przestrzegania przez operatorów łączności warunków koncesji i umów koncesyjnych; Zapewnienie przestrzegania przez operatorów łączności warunków koncesji i umów koncesyjnych; Zapewnienie działania i dostępności powszechnych usług łącznościowych, zapewnienie wykonywania odnośnych obowiązków; Zapewnienie działania i dostępności powszechnych usług łącznościowych, zapewnienie wykonywania odnośnych obowiązków; Zapewnienie właściwego wykorzystania zasobów częstotliwości i przyznanej numeracji; Zapewnienie właściwego wykorzystania zasobów częstotliwości i przyznanej numeracji; Ochrona interesów konsumentów, tj. użytkowników usług powszechnych. Ochrona interesów konsumentów, tj. użytkowników usług powszechnych.
1419 listopad 2003r. Narodowy Urząd ds. Łączności Obowiązki w zakresie reprezentacji sektora: Obowiązki w zakresie reprezentacji sektora: Zapewnienie technicznej reprezentacji Portugalii wobec międzynarodowych odpowiedników Urzędu; Zapewnienie technicznej reprezentacji Portugalii wobec międzynarodowych odpowiedników Urzędu; Promowanie normalizacji technicznej; Promowanie normalizacji technicznej; Współpraca w zakresie opracowywania planów dotyczących sytuacji klęsk żywiołowych dotyczących sektora łączności; Współpraca w zakresie opracowywania planów dotyczących sytuacji klęsk żywiołowych dotyczących sektora łączności; Zapewnienie wykonywania badań dotyczących łączności pocztowej i telekomunikacji; Zapewnienie wykonywania badań dotyczących łączności pocztowej i telekomunikacji; Podejmowanie projektów zmierzających do zapewnienia informacji i społeczeństwa opartego na wiedzy. Podejmowanie projektów zmierzających do zapewnienia informacji i społeczeństwa opartego na wiedzy.
1519 listopad 2003r. Inne - Regulacja Konkurencji Urząd ds. Konkurencji: Urząd ds. Konkurencji: Jest niezależnym organem uprawnionym do promowania, wspierania oraz zapewniania poszanowania zasad swobodnej konkurencji oraz otwartego rynku, w związku z celami określonymi w Konstytucji oraz Traktacie ustanawiającym WE. Jest niezależnym organem uprawnionym do promowania, wspierania oraz zapewniania poszanowania zasad swobodnej konkurencji oraz otwartego rynku, w związku z celami określonymi w Konstytucji oraz Traktacie ustanawiającym WE. Utworzony na mocy Ustawy Nr 24/2002 z 31 października Utworzony na mocy Ustawy Nr 24/2002 z 31 października
1619 listopad 2003r. Dalsze działania w zakresie środowiska regulacji mediów Słabości obecnej struktury regulacji: Słabości obecnej struktury regulacji: Podzielona regulacja mediów (procesy monitorowania, koncesjonowania oraz współpracy z innymi regulatorami są podzielone pomiędzy kilka jednostek) Podzielona regulacja mediów (procesy monitorowania, koncesjonowania oraz współpracy z innymi regulatorami są podzielone pomiędzy kilka jednostek) Powyższy fakt ma negatywny wpływ na skuteczność regulacji, a w szczególności, na monitorowanie przestrzegania prawa medialnego oraz szybkość procesu koncesjonowania i/lub odnawiania pozwoleń na prowadzenie działalności nadawczej (radiowo-telewizyjnej). Powyższy fakt ma negatywny wpływ na skuteczność regulacji, a w szczególności, na monitorowanie przestrzegania prawa medialnego oraz szybkość procesu koncesjonowania i/lub odnawiania pozwoleń na prowadzenie działalności nadawczej (radiowo-telewizyjnej). Ociężała struktura regulacji służy naruszającym prawo i działa przeciwko uczestnikom rynku przestrzegającym zasad. Ociężała struktura regulacji służy naruszającym prawo i działa przeciwko uczestnikom rynku przestrzegającym zasad.
1719 listopad 2003r. Główny cel nowego podejścia do regulacji Ustalenie właściwej równowagi pomiędzy rozwojem rynku, rzeczywistą konkurencją i ochroną interesów ogółu, takich jak: Ustalenie właściwej równowagi pomiędzy rozwojem rynku, rzeczywistą konkurencją i ochroną interesów ogółu, takich jak: Wolność wypowiedzi i informacji (podstawowe prawa obywatelskie); Wolność wypowiedzi i informacji (podstawowe prawa obywatelskie); Poszanowanie godności ludzkiej i podstawowych praw; Poszanowanie godności ludzkiej i podstawowych praw; Ochrona nieletnich i innych narażonych członków społeczeństwa; Ochrona nieletnich i innych narażonych członków społeczeństwa; Pluralizm; Pluralizm; Różnorodność kulturowa. Różnorodność kulturowa.
1819 listopad 2003r. Nowy Urząd ds. Regulacji (podejście rządowe) Nowy niezależny urząd regulacji sektora medialnego winien być (i) : Nowy niezależny urząd regulacji sektora medialnego winien być (i) : Niezależny gospodarczo i politycznie: należy określić konkretne zasady dotyczące mianowania, składu, działania i ewentualnych niezgodności; Niezależny gospodarczo i politycznie: należy określić konkretne zasady dotyczące mianowania, składu, działania i ewentualnych niezgodności; Niezależny finansowo: należy jasno określić zasady finansowania i nie może być to zrobione ad hoc; Niezależny finansowo: należy jasno określić zasady finansowania i nie może być to zrobione ad hoc;
1919 listopad 2003r. Nowy Urząd ds. Regulacji (podejście rządowe) Nowy Urząd ds. Regulacji (podejście rządowe) Nowy niezależny urząd regulacji sektora medialnego winien być ( 2 ): Nowy niezależny urząd regulacji sektora medialnego winien być ( 2 ): Wyposażony w rzeczywiste uprawnienia i kompetencje: uprawnienia do regulacji, koncesjonowania i monitorowania; Wyposażony w rzeczywiste uprawnienia i kompetencje: uprawnienia do regulacji, koncesjonowania i monitorowania; Odpowiedzialny przed opinią publiczną: przejrzyste podejmowanie decyzji i ustalanie zasad. Odpowiedzialny przed opinią publiczną: przejrzyste podejmowanie decyzji i ustalanie zasad.
2019 listopad 2003r. Podstawowe kompetencje i uprawnienia nowego organu regulacyjnego Podstawowe kompetencje i uprawnienia nowego organu regulacyjnego Połączenie tych samych kompetencji i uprawnień, w które są wyposażone organy obecnie odpowiedzialne za regulację: Połączenie tych samych kompetencji i uprawnień, w które są wyposażone organy obecnie odpowiedzialne za regulację: Ochrona interesów ogółu w dziedzinie mediów; Ochrona interesów ogółu w dziedzinie mediów; Uczestnictwo w oraz nadzór nad wykonywaniem działalności radiowo-telewizyjnej i publikacją periodyków; Uczestnictwo w oraz nadzór nad wykonywaniem działalności radiowo-telewizyjnej i publikacją periodyków; Przyznawanie koncesji i pozwoleń na działalność nadawczą w zakresie radia i telewizji (naziemną, kablową i satelitarną); Przyznawanie koncesji i pozwoleń na działalność nadawczą w zakresie radia i telewizji (naziemną, kablową i satelitarną); Rozpatrywanie skarg i odwołań w odniesieniu do prawa dostępu i/lub odpowiedzi; Rozpatrywanie skarg i odwołań w odniesieniu do prawa dostępu i/lub odpowiedzi; Monitorowanie własności spółek medialnych. Monitorowanie własności spółek medialnych.
2119 listopad 2003r. Nowe otoczenie regulacyjne - elastyczne podejście Etap 1: Etap 1: Utworzenie nowego urzędu regulacji treści i usług medialnych (połączenie kompetencji i uprawnień w ramach jednego organu) Utworzenie nowego urzędu regulacji treści i usług medialnych (połączenie kompetencji i uprawnień w ramach jednego organu) Etap 2: Etap 2: Uwzględniając rozwój rynku oraz dojrzałość nowego urzędu ds. mediów, dokonanie analizy pozytywnych i negatywnych aspektów ewentualnego połączenia regulacji mediów i łączności elektronicznej w ramach jednego organu. Uwzględniając rozwój rynku oraz dojrzałość nowego urzędu ds. mediów, dokonanie analizy pozytywnych i negatywnych aspektów ewentualnego połączenia regulacji mediów i łączności elektronicznej w ramach jednego organu.
2219 listopad 2003r.Wnioski Rozwój rynku i postęp technologiczny stwarzają potrzebę bardziej skutecznego i spójnego podejścia do regulacji w dziedzinie mediów. Rozwój rynku i postęp technologiczny stwarzają potrzebę bardziej skutecznego i spójnego podejścia do regulacji w dziedzinie mediów. Ten fakt spowoduje zmiany w strukturze organów regulacyjnych i stylu ich działania. Ten fakt spowoduje zmiany w strukturze organów regulacyjnych i stylu ich działania. Struktura: Połączenie kompetencji w zakresie regulacji mediów w jednej jednostce (oraz ewentualne przyszłe połączenie Urzędów ds. Regulacji Mediów i Łączności Elektronicznej) Struktura: Połączenie kompetencji w zakresie regulacji mediów w jednej jednostce (oraz ewentualne przyszłe połączenie Urzędów ds. Regulacji Mediów i Łączności Elektronicznej) Styl: Rosnący nacisk na współregulację wraz z innymi uczestnikami rynku medialnego. Styl: Rosnący nacisk na współregulację wraz z innymi uczestnikami rynku medialnego.