Jak działa nauka ???
Podstawowym elementem działań naukowych jest doświadczenie Podstawowym elementem działań naukowych jest doświadczenie . Może ono być efektem naszego zamierzonego działania lub przypadku. http://www.buzzle.com/articles/chemistry-experiments-for-kids.html http://www.wiedza.internet-i-komputery.com/ Źźródła Przypadek Doświadczenie Wiedza
Przykład przypadkowego odkrycia Zapięcie typu rzep zostało wynalezione w 1941 roku przez szwajcarskiego inżyniera George de Mestrala. Pomysł przyszedł mu do głowy, kiedy przyjrzał się rzepom jakie przyczepiały się do jego ubrań jak i do futra jego psa w czasie spacerów w Alpach. Zbadał on rzep pod mikroskopem i postanowił stworzyć specjalny rodzaj zapięcia, które opierało się na skopiowanych haczykach występujących w rzepie naturalnym. Źródło: http://www.xperimania.net/ww/pl/pub/xperimania/news/world_of_materials/accidental_discoveries.htm
Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą Niezależnie od tego czy doświadczenie jest przypadkowe , czy zostało dokładnie zaplanowane i wykonane , to jego wyniki są porównywalne z tymi , jakie można było wywnioskować na podstawie posiadanej wiedzy . Wiedza Przypadek Doświadczenie Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą
Jeśli wyniki doświadczenia są zgodne z dotychczas posiadana wiedzą , to możemy zakończyć naszą działalność naukową . Dotychczas posiadana wiedza jest nadal uznana za prawdziwą aż do czasu , gdy wyniki innego doświadczenia okażą się z nią niezgodne .
Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą Wiedza Przypadek Doświadczenie Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą Zgodność wyników doświadczenia z dotychczasową wiedzą – brak nowych idei rozwoju wiedzy
Przykład : Urodzony pod koniec zeszłego wieku w Luksemburgu Claude od 1930 roku pracował w Instytucie Rockefellera w Nowym Jorku . Jego pomysł na badanie składników komórkowych dzisiaj wydaje się prosty : trzeba rozbić komórki a następnie umieścić w probówkach w szybko kręcącej się wirówce . W wyniku wirowania duże organelle komórkowe ( jądra komórkowe ) będą się osadzać na dnie probówek najszybciej . Struktury mniejsze (mitochondria) wymagają szybszego wirowania , a zupełnie małe (rybosomy) – jeszcze szybszego i dłuższego wirowania . Zastosowanie tego pomysłu w praktyce przyniosło rewelacyjne wyniki i doprowadziło do odkrycia nowych struktur komórkowych . Do dziś różnicowe wirowanie rozbitych komórek służy biologom do izolowania jąder , mitochondriów czy chloroplastów . Albert Claude , wraz z dwoma innymi uczonymi : Christianem de Duvem i Georgiem Paladem, otrzymał w 1974 roku za swój pomysł Nagrodę Nobla . Źródło : Podręcznik dla gimnazjum część 1 , ,,Biologia XXI ‘’ , wyd. WSiP
Jeżeli twoja wiedza nie zgadza się z wynikiem doświadczenia , to poszukaj nowych idei . Stawiamy nową hipotezę i od początku wykonujemy doświadczenie. Taki sposób postępowania nazywamy metodą naukową.
Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą Nowe idee Modyfikacja wiedzy Przypadek Doświadczenie Porównanie wyników doświadczenia z wiedzą Nowe idee NIEzgodność wyników doświadczenia z dotychczasową wiedzą
Przykład : W 1900 roku niemiecki fizyk Max Planck ( 1858 – 1947 ) wysunął hipotezę, że promienie gamma nie są – jak sądzono – falami , lecz maleńkimi cząstkami lub kwantami energii . Pomysł ten , w połączeniu z opublikowanymi pięć lat wcześniej rozważaniami Einsteina , doprowadził do powstania idei , znanej obecnie jako teoria kwantowa . W rezultacie stworzono również nową dziedzinę nauki – mechanikę kwantową . Opiera się ona na założeniu , że materia może zachowywać się jak fale lub cząstki . Wielu naukowców uznaje ten rewolucyjny pogląd za punkt zwrotny ze współczesnej fizyce . Źródło : Nauka i Eksperymenty „ Tajemnice fizyki ‘’, wyd. publicat .
i tak bez końca …