ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA, GLEBY I WODY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

Środowiskiem jest ogół elementów przyrodniczych : powierzchnia ziemi, kopaliny, wody, powietrze, świat roślinny i zwierzęcy, krajobraz a także klimat.
Witam, nazywam się Liwia Gaca.
Ograniczenia dla przemysłu energetycznego
Kwaśne deszcze Agata Musiał Klasa II B.
Przygotował Wiktor Staszewski
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
KOŁO EKOLOGICZNE KLAS III SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W BRODNICY
Skażenie wód metalami ciężkimi (ołowiem, rtęcią, kadmem) stosowanymi w przemyśle i substancjami wypłukiwanymi z hałd odpadowych.
KWAŚNE DESZCZE.
Zanieczyszczenia środowiska
Człowiek zmienia środowisko swojego życia.
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Autor: Jacek Kukawski III a
Temat: Zanieczyszczenia atmosfery i hydrosfery
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
POWIETRZA ATMOSFERYCZNEGO
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
Zanieczyszczenie powietrza, gleby i wody
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
Zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich zwalczania
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Czy Polska stanie się Saharą Europy?
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Zagrożenia Planety Ziemi
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
Kwaśne deszcze.
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
W jaki sposób i dlaczego należy chroni powietrze?
Zanieczyszczenia powietrza
Ziemia – planeta ludzi.
ZANIECZYSZCZENIA WÓD Przygotowała Janina Pionk- Fularczyk
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Wpływ zanieczyszczeń wody na środowisko
Grupa Chemiczna.
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Niekorzystne zjawiska związane z zanieczyszczeniem atmosfery
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
ZANIECZYSZCZENIA ŚRODOWISKA
Powietrze atmosferyczne
Badanie wód jezior lobeliowych
Siły natury (zdjęcie wodospadu).
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Zanieczyszczenie powietrza
Zanieczyszczenia wody
Kwaśne deszcze Autor: Krzysztof Wójt, IId G.
Dziura ozonowa.
Ekologia Prezentacja.
Biotechnologia w ochronie środowiska
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Światowy Dzień Ziemi Opracowanie projektowe Jagoda Kubicka Joanna Zielińska Kl II c.
Prezentacje multimedialne pt. „Cztery ż ywio ł y Ziemi” przygotowali uczniowie klas IV-VI Szko ł y Filialnej w Zambskach Ko ś cielnych.
Fizyka a ekologia. W kilku słowach o zanieczyszczeniach W powietrzu znajduje się kilka składników takich jak: tlen, azot i dwutlenk węgla –w których znajdują.
Ekologia wokół nas..
Wady i zalety stosowania środków ochrony roślin i nawozów sztucznych w rolnictwie. Wiktoria Malinowska kl. II e.
Efekt cieplarniany.
Co by było gdyby wody nie było ?. Woda jest źródłem życia wszystkich organizmów żywych. Ludzie i powierzchnia Ziemi mają jedną wspólną cechę – mianowicie.
EKOLOGIA.
Fizyka a ekologia.
Efekt cieplarniany.
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Wycieczka odbyła się 4 października 2016 roku do lasu oliwskiego na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Celem wycieczki było poznanie form morfologicznych.
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Zapis prezentacji:

ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA, GLEBY I WODY

Podstawy, czyli o co come on ?

Powietrze Zanieczyszczeniami powietrza nazywamy wszelkie substancje (gazy, ciecze, ciała stałe), które znajdują się w powietrzu atmosferycznym, ale nie są jego naturalnymi składnikami. Do zanieczyszczeń powietrza zalicza się również substancje będące jego naturalnymi składnikami, ale występujące w znacznie zwiększonych ilościach. Mają swoje przyczyny i skutki , możemy im także zapobiegać.

Wody Zanieczyszczeniami powietrza nazywamy wszelkie substancje (gazy, ciecze, ciała stałe), które znajdują się w powietrzu atmosferycznym, ale nie są jego naturalnymi składnikami. Do zanieczyszczeń powietrza zalicza się również substancje będące jego naturalnymi składnikami, ale występujące w znacznie zwiększonych ilościach. Mają swoje przyczyny i skutki , możemy im także zapobiegać

Gleby Zanieczyszczenia gleb i gruntów niosa za sobą katastrofalne skutki. Gleba może zostać uszkodzona mechanicznie i biologicznie . Które zanieczyszczenie jest gorsze ? Nie wiem. Zanieczysczone grunty zabiją nasz świat . Zanieczyszczenia zmieniają gleby pod względem chemicznym, fizycznym i biologicznym. Obniżają jej urodzajność, czyli powodują zmniejszenie plonów i obniżenie ich jakości, zakłócają przebieg wegetacji roślin, niszczą walory ekologiczne i estetyczne szaty roślinnej, a także mogą powodować korozję fundamentów budynków i konstrukcji inżynierskich, np. rurociągów.

Diagnoza środowiska przyrodniczego wokół naszej szkoły

1.Zanieczyszczenia powietrza Określaliśmy stopień zanieczyszczenia powietrza na podstawie skali porostowej, która określa zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem siarki. Głównym źródłem emisji dwutlenku siarki jest spalanie paliw energetycznych, transport.

POROSTY To organizmy wskaźnikowe, składające się z glonu i grzyba. Rosną na drzewach, skałach, płotach, murach domów. Do monitoringu powietrza wykorzystuje się porosty nadrzewne.

W okolicy szkoły wybraliśmy drzewa przydrożne, których pień miał co najmniej 2 metry wysokości. Porosty występują na kasztanowcach przy parkingu szkolnym. Są to porosty: a) skorupiaste - misecznica proszkowata b) listkowate-pustułka pęcherzykowata, złotorost postrzępiony

Misecznica proszkowata

Pustułka pęcherzykowata

Złotorost postrzępiony

Wniosek Na podstawie występujących porostów można wywnioskować, iż powietrze na tym terenie jest średnio zanieczyszczone, zawartość dwutlenku siarki na metr sześcienny wynosi 70-50 mg .

2.Zanieczyszczenia wód . Najbliższy ciek wodny znajdujący się w pobliżu szkoły to Pełcznica.

Rzeka Pełcznica jest bardzo zanieczyszczona Rzeka Pełcznica jest bardzo zanieczyszczona. Znajduje się w III i IV klasie czystości wód. Do Pełcznicy i jej dopływów przedostają się ścieki z niepodłączonych do oczyszczalni niektórych wałbrzyskich osiedli.

Woda w Pełcznicy nie spełnia wymogów klas czystości w zakresie barwy,zapachu, siarczanów,sodu i potasu.

3.Zanieczyszczenia gleby. Stan gleb wokół naszej szkoły ocenialiśmy za pomocą gatunków wskażnikowych-roślin,które rosną w okolicy szkoły

Stwierdziliśmy występowanie pokrzywy i tobołków polnych,co świadczy o dużej ilości azotu. Gleba ma odczyn kwaśny,co sprawdzaliśmy za pomocą kwasomierza glebowego.

Pokrzywa zwyczajna

Tobołki polne

Kwasomierz glebowy

Przyczyny i skutki zanieczyszczeń

Powietrze Przyczyny : -budowa dużej ilości fabryk -spaliny samochodowe -działalność człowieka ( przemysł, gospodarka itp.)

Skutki : -efekt cieplarniany, - kwaśne deszcze, -zmniejszanie warstwy ozonu, co powoduje powiększenie się dziury ozonowej -zmniejszanie zasobów paliw kopalnych, -zachwianie równowagi ekologicznej między tlenem i dwutlenkiem węgla - zachwianie równowagi biologicznej ekosystemów, - pogarszanie jakości żywności, - zanieczyszczanie gleby i wody.   -obumieranie lasów - zmiany klimatyczne - częste kataklizmy -choroby wskutek działania promieniowania ultrafioletowego - topnienie lodowców

Gleba   Przyczyny : - dostawanie się do gruntów wszelkich związków chemicznych i pierwiastków promieniotwórczych -występowanie mikroorganizmów w zwiększonych ilościach

Skutki : -obniżenie jej urodzajności -zmniejszenie plonów i ich urodzajności -zakłócenia przebiegu wegetacji roślin -niszczenie walorów ekologicznych i estetycznych szaty roślinnej -korozja fundamentów budynków i konstrukcji inżynierskich -zanieczyszczenia wód

Woda Przyczyny : -  ścieki przemysłowe i komunalne, a także te, które produkowane są przez rolników (np. nawozy sztuczne) - wyrzucanie śmieci do zbiorników wodnych zamiast do koszy na śmieci - zrzuty wód kopalnianych - wycieki ropy

Skutki : - śmierć wielu gatunków organizmów żyjących w środowisku wodnym - narażanie ludzi i zwierząt na wiele różnych chorób - co raz mniejsza ilość wody pitnej - nieprzyjemny smak i zapach wody - odtlenianie wody - zakaz kąpieli

Sposoby zapobiegania zanieczyszczeniom

Powietrze Zanieczyszczenia powietrza są głównymi przyczynami globalnych zagrożeń środowiska. Najczęściej i najbardziej zanieczyszczających atmosferę : dwutlenek węgla, dwutlenek siarki, tlenki azotu oraz pyły. Zanieczyszczenia powietrza są dla nas szczególnie niebezpieczne ponieważ z powietrzem (i wszystkim co zawiera) musimy mieć bezpośredni kontakt. Powietrze zanieczyścić jest bardzo prosto ponieważ zanieczyszcza je wiele składników. Skuteczną drogą do redukcji emisji gazów i pyłów jest ograniczenie wydobycia paliw kopalnych i spalania węgla, zwiększenie udziału źródeł odnawialnych w produkcji energii, systemy odsiarczania spalin i urządzenia odpylające.

Gleba Zanieczyszczeniami gleb gruntów są wszelkie związki chemiczne i pierwiastki promieniotwórcze, a także mikroorganizmy, które występują w glebach w zwiększonych ilościach. Za masowe zanieczyszczenia gleb są bezpośrednio odpowiedzialne  fabryki które zamiast odpady wywozić w odpowiednie miejsca lub utylizować odprowadza do gleby w stanie stałym lub ciekłym. Ludzie zarządzający takimi sprawami są zazwyczaj w pełni świadomi swojego błędu, jednak nikt z nich nie reaguje na protesty ludzi dbających o środowisko. Sami jednak też musimy dbać o środowisko Śmieci mają trafiać do kosza Nie zgadzajmy się na śmiecenie ze strony innych Weźmy pod opiekę mały kawałek ziemi i regularnie go sprzątajmy

Woda Zanieczyszczenie wody to nic innego jak podwyższony stan obecności szkodliwych mikroorganizmów i substancji. Aby temu zapobiegać musimy w końcu przestać rzucać śmieci gdzie popadnie .Do miejsc do których możemy rzucać śmieci należą tylko i wyłącznie kosze na śmieci. Gdy jesteśmy na wakacjach, wycieczkach staramy się skupić na odpoczynku, ale nie wolno nam zapominać że jesteśmy ciągle i bezpośrednio odpowiedzialni za stan otoczenia. Nie wolno wylewać resztek napojów lub płynów do morza lub innego zbiornika wodnego Śmieci wyrzucamy do kosza lub w razie braku śmietnika do torby i wyrzucamy je potem

Wykonali: Ola Parlicka Julia Rutecka Mikołaj Kuchta Pod opieką: Pani Joanny Ławniczak