Partnerstwo „Środowisko dla Rozwoju” Oceny oddziaływania na środowisko

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Uwarunkowania środowiskowe w zakładaniu lotnisk
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Europejska polityka spójności jako czynnik wzrostu i wyrównywania różnic rozwojowych Panel II Fundusze europejskie na rozwój infrastruktury a bariery.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Umowę o przekazaniu środków na cele nieinwestycyjne
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Wymogi środowiskowe w polityce spójności UE. Wprowadzenie Polska otrzyma w ramach polityki spójności ok. 68 miliardów na lata Skala środków jest.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
Warszawa, 16 września 2008 roku
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rola oceny oddziaływania na środowisko w procesie inwestycyjnym
Zgodnie z ofertą realizacja etapu obejmuje: - rozpoznanie krajowych i unijnych uwarunkowań prawnych dotyczących stosowania OZE w budownictwie; - rozpoznanie.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Podstawy prawne ooś Jarosław Kołodziejczak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. Frankfurt nad Odrą, 24 września 2009r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Regionalny Program Operacyjny
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Procedury oceny oddziaływania na środowisko
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Prawo Ochrony Środowiska
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Formy udziału Podkomitetu w procedurze SOOŚ (procedura modelu partycypacyjnego) Pełnomocnik.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Gdańsk, 28 września 2016 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zapis prezentacji:

Partnerstwo „Środowisko dla Rozwoju” Oceny oddziaływania na środowisko ENEA Oceny oddziaływania na środowisko Katarzyna Twardowska Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko GDOŚ grudzień 2010 r. 1

Projekty finansowane ze środków unijnych – wymagania „środowiskowe” Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999: „działalność funduszy oraz operacje, które pomagają one sfinansować powinny być spójne z innymi politykami Wspólnoty oraz przestrzegać prawodawstwa Wspólnoty”; „cele funduszy osiągane są w ramach zrównoważonego rozwoju oraz propagowania na poziomie Wspólnoty celu, jaki jest ochrona i poprawa jakości środowiska naturalnego określonego w art. 6 Traktatu”; w art. 52 wspomnianego rozporządzenia z 2006 r. określa się m.in., że: „Wkład funduszy może być kształtowany w świetle (…) ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, przede wszystkim poprzez stosowanie zasady ostrożności, zasady działania zapobiegawczego oraz zasady „zanieczyszczający płaci”. Realizacja priorytetu ochrony środowiska przejawia się w nałożonym na każdego beneficjenta obowiązku przedkładania, wraz ze zgłaszanym projektem inwestycyjnym, dowodów na przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko (OOŚ), zgodnie z odpowiednimi regulacjami prawnymi dyrektyw unijnych oraz przepisami prawa krajowego.

Wymagania dyrektyw unijnych i konwencji międzynarodowych Dyrektywa 2001/42/EC w sprawie oceny oddziaływania pewnych planów i programów na środowisko, Dyrektywa Rady 85/337/EWG w sprawie oceny skutków niektórych publicznych i prywatnych przedsięwzięć dla środowiska, znowelizowana Dyrektywą Rady 97/11/WE i Dyrektywą Rady 2003/35/WE, Dyrektywa 2003/4/WE w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylająca dyrektywę Rady 90/313/EWG, Dyrektywa Rady 2003/35/WE ustanawiająca udział społeczeństwa w przygotowaniu niektórych planów i programów dotyczących środowiska oraz zmieniająca Dyrektywy Rady: 85/337/EWG i 96/61/WE w odniesieniu do udziału społeczeństwa i dostępu do sprawiedliwości Konwencja EKG ONZ o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska, podpisana w Aarhus w 1998r. i ratyfikowana przez Polskę w 2001r. Konwencja EKG ONZ o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, podpisana w 1991r. w Espoo i ratyfikowana przez Polskę w 1997r., Dyrektywa Rady 92/43/EWG o ochronie siedlisk przyrodniczych oraz dziko żyjącej fauny i flory z 1992 r. (zmieniona Dyrektywą 97/62/EWG) Dyrektywa Rady 79/409/EWG o ochronie dziko żyjących ptaków z 1979 r. (zmieniana późniejszymi dyrektywami) Realizacja projektów infrastrukturalnych – musi być zgodna z wymaganiami ochrony środowiska stawianymi przez Unię Europejską

Kluczowe akty prawa krajowego Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 199 poz. 1227 ze zm.) Ustawa o ochronie przyrody Ustawa - Prawo wodne Ustawa - Prawo geologiczne i górnicze Ustawa o lasach Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych Ustawa o odpadach Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Ustawa - Prawo budowlane Ustawa o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego Ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych inne

System ocen oddziaływania na środowisko: strategiczne oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko (OOŚ) oceny oddziaływania przedsięwzięć na obszary Natura 2000

Dokumenty niezbędne do załączenia do wniosku o dofinansowanie, świadczące o przeprowadzonej OOŚ postanowienia scopingowe wraz z opiniami postanowienia screeningowe wraz z opiniami postanowienia uzgadniające RDOS i opinie właściwego organu PIS decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach Inne decyzje, inne postanowienia wydane w toku oceny dokumentacja świadcząca o postępowaniu dotyczącym transgranicznego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko – jeżeli zostało przeprowadzone streszczenia raportu/ew. raport o oddziaływaniu na środowisko

JAKOŚĆ DECYZJI ADMINISTRACYJNYCH JAKOŚĆ DOKUMENTACJI OOŚ JAKOŚĆ PROCEDUR OOŚ JAKOŚĆ DECYZJI ADMINISTRACYJNYCH CHARAKTER PROCEDUR ODWOŁAWCZYCH I SĄDOWO-ADMINISTRACYJNYCH EFEKTYWNOŚĆ PROCESU INWESTYCYJNEGO, CZAS JEGO TRWANIA, KOSZTY PROJEKTU SKUTECZNOŚĆ ABSORPCJI ŚRODKÓW UNIJNYCH

MOŻLIWE POLE DZIAŁANIA DLA GRUPY ROBOCZEJ OOŚ W RAMACH SIECI ENEA? KTÓRY Z TYCH ELEMENTÓW TRZEBA POPRAWIĆ? DZIAŁANIA GDOŚ MOŻLIWE POLE DZIAŁANIA DLA GRUPY ROBOCZEJ OOŚ W RAMACH SIECI ENEA?

Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko realizuje program priorytetowy pt. Wspieranie systemu ocen oddziaływania na środowisko i obszarów Natura 2000 Program finansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Realizowany w latach 2010-2012 Obowiązuje od 1 lutego 2010 r.

Systemowe rozwiązanie poprawy standardów jakości prowadzonych Cel Programu: Systemowe rozwiązanie poprawy standardów jakości prowadzonych postępowań i sporządzanej w ich toku dokumentacji Założenia Programu: Wsparcie w zakresie kompleksowego ujęcia działań organów wykonujących zadania w zakresie procedury ooś Realizacja Programu w skali całego kraju - systemowe podejście Wypracowanie jednolitych zasad i dobrych praktyk prowadzenia ooś Poprawienie poziomu przygotowywanych prognoz i raportów Doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji kadry Podniesienie świadomości wnioskodawców Zapewnienie zaplecza organizacyjno-techniczego do realizacji programu

Planowane działania w ramach Programu: Koreferaty/opinie eksperckie na potrzeby GDOŚ, RDOŚ, Krajowej i Regionalnych Komisji OOŚ Wytyczne/podręczniki dobrych praktyk/wytyczne metodyczne dotyczące oceny ooś w szerokim zakresie branżowym np. energetyka, rolnictwo, obszary morskie, infrastruktura miejska Wytyczne dotyczące przygotowania raportu ooś, stosowania rozporządzenia RM w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko itp. Baza danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko (kompleksowa platforma informatyczna służąca do składowania, przetwarzania i analizy danych dotyczących ocen oddziaływania na środowisko)

Cd. Publikacje opracowanych materiałów w formie papierowej i na nośnikach elektronicznych Szkolenia i warsztaty dla pracowników GDOŚ i RDOŚ podnoszące kwalifikacje Cykl szkoleń dla pracowników GDOŚ i RDOŚ z zakresu opracowanych wytycznych, podręczników itp. Wyjazdy terenowe pracowników/ekspertów Konferencje/seminaria

Forum wymiany wiedzy, opinii i doświadczeń GRUPA ROBOCZA OOŚ: Forum wymiany wiedzy, opinii i doświadczeń Ciało opiniodawczo-doradcze – m.in. współpraca w ramach Programu realizowanego przez DOOŚ w GDOŚ (np. inicjowanie działań np. szkoleniowych czy z zakresu przygotowania publikacji, opiniowanie wytycznych/poradników) Źródło i przekaźnik wiedzy (podejmowanie działań służących rozpowszechnianiu wszystkich niezbędnych informacji wśród beneficjentów i jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałych instytucji zaangażowanych we wdrażanie programów operacyjnych) ………

Dziękujemy za uwagę