A PRAWO MIĘDZYNARODOWE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gazociąg Północny - z perspektywy ochrony środowiska
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Dzień dobry Kierownik Katedry Ekonomii i Zarządzania
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Zawody przyszłości.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
ODPOWIEDŹ NA POWIADOMIENIE O PLANOWANEJ INWESTYCJI W TRYBIE ART. 3 UST
Inspekcja Ochrony Środowiska
Regionalna współpraca WY – Ekologia i Polityka
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Opracowała: Barbara Grabowska
POMCERT Pomorskie Centrum Badań i Technologii Środowiska Pomeranian Centre for Environmental Research & Technology Centrum Zaawansowanych Technologii POMORZE.
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Kultura w Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
POLICJA.
S e a o f a d v e n t u r e Krok ku demokracji Bałtycki projekt młodzieżowy A Step towards Democracy Baltic Youth Project.
Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Szkolenie aktywu związkowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Definicje w uznawalności wykształcenia
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
WHO.
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Prezentację wykonali: Rafał Aleksiejuk Dawid Kiertowicz Michał Starak.
1 Konferencja Inaugurująca Projekt „BUSINESS TO NATURE – Nowe podejście do rozwoju przedsiębiorczości na obszarach cennych przyrodniczo” Warszawa, 18 maja.
Baltic Sea States Subregional Co-operation. BSSSC polityczna organizacja subregionów  Sieć politycznej współpracy subregionalnej  Działa od 1973 r.
MOMENT Modern Water Management Magdalena Kinga Skuza Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku Gdańsk, r.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
PRAWO O ZGROMADZENIACH
WYZWANIA I SZANSE ROZWOJU W KONTEKŚCIE TRANSGRANICZNYM PAWEL WARSZYCKI Szczecin Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Temat 4: Obowiązywanie kodeksu karnego skarbowego w przestrzeni (co do miejsca i osób)
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Życie poczęte i jego ochrona w Republice Kuby
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Międzynarodowe prawo morza
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Piotr Sadowski Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
Ocena społecznych oddziaływań technologii jako wyzwanie współczesności
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Organizacje międzynarodowe
Międzynarodowe Prawo Morza
Zapis prezentacji:

A PRAWO MIĘDZYNARODOWE Prof. dr hab. Janina Ciechanowicz-McLean Katedra Prawa Gospodarczego Publicznego i Ochrony Środowiska Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Członek Komisji Prawa Morskiego Polskiej Akademii Nauk o/Gdańsk GAZOCIĄG BAŁTYCKI A PRAWO MIĘDZYNARODOWE

GAZOCIĄG BAŁTYCKI A SPRAWA POLSKA Źródło: http://www.nord-stream.com/ Planowana trasa gazociągu bałtyckiego

Do zajęcia stanowiska w sprawie gazociągu bałtyckiego zmuszają Polskę trzy czynniki: polska racja stanu; bezpieczeństwo ekologiczne Bałtyku; sprawiedliwość międzynarodowa. Granica szelfu kontynentalnego Granica strefy ekonomicznej Granica pasa wyłącznego rybołówstwa Granica morza terytorialnego Linia podstawowa

Dno morskie i oceaniczne (Obszar) poza granicami jurysdykcji państwowej stanowi wspólne dziedzictwo ludzkości, co wynika z art. 136 Konwencji o prawie morza z Montego Bay z 1982 r. (UNCLOS). Zasady przewodnie dotyczące regulacji prawnych w zakresie pokojowego wykorzystania dna morskiego: zasada wyłącznie pokojowego wykorzystania Obszaru, bez broni jądrowej na dnie; zasada prowadzenia działalności w Obszarze dla dobra całej ludzkości; zasada nie wysuwania roszczeń i zawłaszczania jakiejkolwiek części Obszaru i minerałów uzyskanych w Obszarze; eksploracji i eksploatacji Obszaru dokonywać może Międzynarodowa Organizacja Dna Morskiego z siedzibą na Jamajce, której członkami są wszystkie państwa strony Konwencji o prawie morza. Organizacja dzierży zasoby Obszaru i zarządza nimi w imieniu i dla dobra całej ludzkości; zasada wolności prowadzenia badań naukowych; zasada ochrony środowiska morskiego; zasada ochrony życia ludzkiego; zasada efektywnego udziału państw rozwijających się w Obszarze; zasada ochrony (zabezpieczenia) i wykorzystania w imieniu całej ludzkości obiektów archeologicznych odkrytych w Obszarze.

? Czy pomimo tego, że gazociąg bałtycki będzie przebiegał, w odniesieniu do Polski poza granicami jurysdykcji państwowej, Polsce nie przysługują żadne środki prawne w wyrażaniu swojej woli czy obaw związanych z planowaną inwestycją na dnie Morza Bałtyckiego? Dlaczego obowiązująca, jako podstawowa zasada międzynarodowego porządku prawnego, zasada dobrego sąsiedztwa nie jest jak dotąd widoczna w działaniach na rzecz budowy gazociągu bałtyckiego?

CZY MOŻNA UKŁADAĆ GAZOCIĄG NA DNIE MORZA OTWARTEGO CZYLI O WOLNOŚCIACH MORZA OTWARTEGO (PEŁNEGO)? Na morzu otwartym obowiązują wolności, do których zalicza się: wolność żeglugi; wolność przelotu; wolność układania kabli i rurociągów; wolność budowania sztucznych wysp; wolność rybołówstwa; wolność badań naukowych. Źródło: http://www.gazprom.com/

? Czy Niemcy i Rosja wydały niezbędne ustawy i inne przepisy prawne do zapewnienia tego, aby właściciele gazociągu na dnie morza otwartego, którzy zerwą lub uszkodzą inny kabel lub rurociąg podczas układania lub naprawy swojego kabla lub rurociągu, poniosły odpowiedzialność prawną?

EKOLOGICZNE GRANICZENIA PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ NA MORZU BAŁTYCKIM WYNIKAJĄ Z WIELU OBOWIĄZUJĄCYCH UMÓW I KONWENCJI MIĘDZYARODOWYCH. Konwencja o prawie morza z 1982 r. Konwencja o ochronie środowiska morskiego Morza Bałtyckiego z 1974 r., uzupełniona konwencją kolejną z 1992 r. Komisja Ochrony Środowiska Morskiego Bałtyku – HELCOM realizuje zadania w zakresie: oceny wpływu działalności ludzkiej na środowisko Morza Bałtyckiego; badania bezpośrednich skutków oddziaływania niebezpiecznych substancji na środowisko morskie; identyfikowania poważnych zagrożeń ekologicznych i lokalizacji zanieczyszczeń ze źródeł punktowych; współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi realizującymi podobne programy; popierania upowszechniania informacji o stanie środowiska Morza Bałtyckiego.

Wykaz międzynarodowych organizacji międzyrządowych i pozarządowych o statusie obserwatora przy Komisji Helsińskiej Organizacje międzyrządowe Organizacje pozarządowe Intergovernmental Agreement on the Conservation of the Small Cetaceans of the Baltic and North Sea (ASCOBANS) Baltic 21 – An Agenda for the Baltic Sea Region Baltic Sea Parliamentary Conference (BSPC) Council of Europe Development Bank (CEB) Intergovernmental Oceanographic Commission (IOC) of UNESCO International Atomic Energy Agency (AAEA) International Baltic Sea Fishery Commission (IBSFC) International Council for the Exploration of the Sea (ICES) IMO Oslo and Paris Commissions (OSPAR) United Nations Environment Programme (UNEP) United Nations Economic Commission for Europe (UN/ECE) World Health Organization (WHO) World Meteorological Organization (WMO) Alliance for Maritime Regional Interests in Europe (AMRIE) Baltic Farmers’ Forum on Environment Baltic Ports Organisation (BPO) Baltic and International Maritime Council (BIMCO) BirdLife International European Chemical Industry Council (CEFIC) Coalition Clean Baltic (CCB) Conference of Peripheral Maritime Regions of Europe – Baltic Sea Commission (CPMR) European Chlor-Alkali Industry (EURO CHLOR) European Fertilizer Manufactures Association (EFMA) European Sea Ports Organisation (ESPO) European Union for Coastal Conservation (EUCC) International Association of Oil and Gas Producers (OGP) International Council for Local Environmental Initiatives (ICLEI) Union of the Baltic Cities (UBC) World Wide Found for Nature (WWF)

? Jakie jest stanowisko Komisji Helsińskiej odnośnie budowy gazociągu bałtyckiego? Może nadszedł czas uregulować nową umową międzynarodową, układanie, funkcjonowanie i naprawę podwodnych kabli i rurociągów na Obszarze dna morskiego Morza Bałtyckiego? Czy istniejące postanowienia określające prawa państwa nadbrzeżnego i państwa korzystającego z prawa tranzytu są dostatecznie precyzyjnie określone? Uczestnicy konferencji mogą być grupą inicjującą powstanie nowej konwencji międzynarodowej. Może nadszedł czas aby Polska zainicjowała zwołanie konferencji międzynarodowej w tej sprawie?

Konwencja EKG ONZ o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym z 1991 r. z Espoo. Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w odejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska z dnia 25 czerwca 1998 r. z Aarhus. Celem tej konwencji jest ochrona prawa każdego z nas do życia w środowisku odpowiedniej jakości poprzez zagwarantowanie nam prawa do: dostępu do informacji; udziału w podejmowaniu decyzji; dostępu do sprawiedliwości.

? Czy głos Polski (stanowisko jej władz, społeczeństwa) będzie uwzględniony przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji gazociągu bałtyckiego, poprzez rozwianie wszelkich wątpliwości prawnych i technicznych? Czy Ministerstwo Środowiska skończy z postawą „śpiącej królewny” i aktywnie włączy się w proces informowania społeczeństwa o tej inwestycji i postara się egzekwować nasze uprawnienia wynikające z konwencji międzynarodowych?

HARD CASES DOT. GAZOCIĄGU BAŁTYCKIEGO JAKO CELU ATAKU TERRORYSTYCZNEGO Różnorodne urządzenia wiertnicze i rurociągi stanowią szczególnie atrakcyjne cele ataków terrorystycznych. Właściwie umieszczony ładunek wybuchowy lub zdalnie kierowany pocisk mogą zniszczyć każde urządzenie wiertnicze czy przesyłowe. Pojawił się terroryzm ekologiczny i terroryzm jądrowy. Zagadnienie to jest istotne, ponieważ skutkiem terroryzmu może być m.in. zachwianie równowagi ekologicznej basenu Morza Bałtyckiego czy też katastrofa ekologiczna. ? Jakie planuje się zabezpieczenie instalacji gazociągu bałtyckiego przed atakami terrorystycznymi? Czy sporządzono plany akcji przeciwdziałania atakom terrorystycznym?

Bardzo dziękuję za uwagę.