Kontrola administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 nr 14 poz. 114 z późn. zm.)
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
AUDYT BANKOWY PRZYGOTOWAŁA MONIKA ZOWCZAK - PORADA.
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Urząd Marszałkowski w Łodzi
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Kontrola zarządcza w szkole/placówce V Kongres Zarządzania Oświatą,
Szkolenie aktywu związkowego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Kontrola zarządcza.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Zgłaszanie prac geodezyjnych
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Zmiana imienia i nazwiska
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Odpowiedzialność administracji publicznej
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
PAWEŁ SZAŁAMACHA Minister Finansów
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Planistyczne działania wspierające.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
XVI Konferencja Dyrektorów Instytutów Badawczych nadzorowanych przez Ministra Rozwoju i Finansów Kraków, 17 października 2016 roku.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Kontrola administracji dr Paweł Dąbrowski pdabrow@wspiz.edu.pl

Kontrola wewnętrzna Kierownik / dyrektor generalny; Główny księgowy; Osoby na stanowiskach kontrolnych; Główny księgowy; Pełnomocnik Ochrony Informacji Niejawnej Audytor wewnętrzny; Inni.

Art. 39 ust. 3 ustawy o Radzie Ministrów 3. W każdym ministerstwie tworzy się w szczególności: 1) gabinet polityczny ministra; 2) komórki organizacyjne, biura, wydziały lub wyodrębnione stanowiska do spraw: (…) j) kontroli, skarg i wniosków, k) ochrony informacji niejawnych. l) audytu wewnętrznego.

Ochrona informacji niejawnych Za ochronę informacji niejawnych odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej, w której takie informacje są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane. Kierownikowi jednostki organizacyjnej podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, który odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych

Pełnomocnik ochrony informacji niejawnych Pełnomocnik ochrony kieruje wyodrębnioną, wyspecjalizowaną komórką organizacyjną do spraw ochrony informacji niejawnych, zwaną dalej „pionem ochrony”, do której zadań należy m.in. : kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji; okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów; opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej i nadzorowanie jego realizacji.

Kontrola zarządcza Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Podmioty kontroli zarządczej Minister - w kierowanych działach Wójt (burmistrz, prezydent), starosta, marszałek województwa – w jst Kierownik – w kierowanej jednostce

Standardy kontroli zarządczej Standardy kontroli zarządczej określone przez Ministra Finansów (określane obligatoryjnie) Szczegółowe wytyczne MF w sprawie kontroli zarządczej (określane fakultatywnie) Wytyczne ministrów dla działów administracji rządowej (określane fakultatywnie)

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Dopuszczenie przez kierownika jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej: do uszczuplenia wpływów należnych jednostce samorządu terytorialnego lub innej j.s.f.p. (art. 5 ust. 2) do dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym (art. 11 ust. 2) do niewykonania zobowiązania jednostki, którego termin płatności upłynął (art. 16 ust. 2) w sprawach związanych z udzielaniem zamówienia publicznego (art. 17 ust. 7)

Organy orzekające Komisje orzekające (I instancja); Główna Komisja Orzekająca (II instancja); Prawo skargi do sądu administracyjnego.

Oskarżyciel Rzecznik Dyscypliny; Główny Rzecznik Dyscypliny.

Kary dyscyplinarne Karami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych są: 1) upomnienie; 2) nagana; 3) kara pieniężna; 4) zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

V SA/Wa 501/08 Odpowiedzialność Prezydenta obciąża go z uwagi na fakt, iż jest on w rozumieniu ustawy kierownikiem jednostki sektora finansów publicznych (…) Nie uwalnia go od tej odpowiedzialności okoliczność, iż w grudniu 2005r. obowiązkowi w tym zakresie zostały powierzone zastępcy Prezydenta. Powierzenie obowiązków nie zwalnia kierownika jednostki z odpowiedzialności jaką pociąga za sobą naruszenie

Obowiązki formalne Plan działalności na następny rok Sprawozdanie z wykonania planu działalności Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w poprzednim roku Obowiązek publikacji powyższych dokumentów w Biuletynie Informacji Publicznej

Główny księgowy Głównym księgowym jest osoba, której kierownik jednostki powierzył obowiązki i odpowiedzialność w zakresie prowadzenia rachunkowości jednostki i wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, a także dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

Główny księgowy Złożenie przez g.k. podpisu na dokumencie oznacza, że: nie zgłasza zastrzeżeń do prawidłowości operacji; nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności, rzetelności i poprawności dokumentów finansowych; Zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki.

Główny księgowy Główny księgowy może żądać: Udzielania od kierowników innych jednostek organizacyjnych informacji i wyjaśnień; Udostępnienia do wglądu dokumentów i wyliczeń

Definicja audytu - poprzednio Audytem wewnętrznym jest ogół działań obejmujących: 1) niezależne badanie systemów zarządzania i kontroli w jednostce, w tym procedur kontroli finansowej (…) w wyniku którego kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i skuteczności tych systemów; 2) czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki.

Definicja audytu wewnętrznego - obecnie Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze; Ocena dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce.

Zmiany Wyraźne wskazanie roli audytu wewnętrznego Wspieranie realizacji celów kontroli zarządczej Obowiązek kierowania się standardami audytu wewnętrznego.

Zmiany w zakresie podmiotowym Zmniejszenie liczby jednostek imiennie wskazanych w przepisach; Uzależnienie obowiązku audytu od wielkości środków publicznych dla większej grupy jednostek Próg 40 mln zł Próg definiowany w inny sposób

Obowiązek audytu Po przekroczeniu progu 40 mln zł: Państwowe jednostki budżetowe; Uczelnie publiczne; Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej; Agencje wykonawcze; Państwowe fundusze celowe.

Audytor Kierownik komórki audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki; Dyrektorowi generalnemu w zakresie określonym odrębnymi ustawami; Ustawa o służbie cywilnej.

Audytor zewnętrzny Wydatki i rozchody oraz dochody i przychody mniejsze niż 100 mln zł lub zatrudnienie do 200 pracowników Umowa pisemna na co najmniej rok Wymagania kwalifikacyjne osób prowadzących audyt Zgoda ministra

Dokumentacja związana z audytem Plan audytu na następny rok – do końca roku; Sprawozdanie z wykonania planu; Roczny plan audytu i sprawozdanie z jego wykonania – informacja publiczna; Dokumenty robocze – chronione.

Komitet audytu Cel: doradztwo na rzecz ministra w zakresie zapewnienia adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz skutecznego audytu wewnętrznego w dziale; Powoływany w drodze zarządzenia; Może być jeden dla wszystkich działów kierowanych przez ministra.

Komitet audytu Sygnalizowanie istotnych ryzyk; Sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień; Priorytety do rocznych i strategicznych planów audytu wewnętrznego (jednostek w dziale – nie tylko ministerstwa); Przegląd istotnych wyników audytu wewnętrznego oraz monitorowanie ich wdrożenia.

Komitet audytu Przegląd sprawozdań z wykonania planu audytu wewnętrznego oraz z oceny kontroli zarządczej Monitorowanie efektywności pracy audytu wewnętrznego Wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy oraz zmianę warunków pracy i płacy kierowników komórek audytu wewnętrznego