Zlecenie i wybór wykonawcy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Nowe Prawo Zamówień Publicznych w informatyce, PIIiT, Nowa ustawa stare problemy Jarosław Deminet.
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Prowadzący: Hubert Nowak
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Udział MSP w zamówieniach publicznych
Stosowanie procedur Pzp w realizacji umowy o dofinansowanie Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa,
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia
Elektroniczna postać czynności zamówień publicznych
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Przygotowanie ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.z 2004r. nr 19 poz.177 z późn.zm)
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Porównanie platform aukcyjnych z punktu widzenia jednostek administracji publicznej Marek Dymek Wydział Informatyki Urząd Miejski w Szczecinie Grzegorz.
Nowelizacja ustawy i jej cele
PODSTAWOWE TRYBY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Elżbieta Szymanik WSM Ciechanów 2011
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych Jawor, 12 października 2010 r. Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych Regionalnego.
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Szkolenie podstaw Zamówień Publicznych Oparte w realiach Administracji Centralnej Politechniki Warszawskiej Mateusz Cwalina,
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Stosowanie Ustawy Prawo zamówień publicznych w ramach PROW 2007 – kontrole administracyjne Warszawa, grudzień 2014 r. Bronisław Pietrala 1.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Przetarg nieograniczony Zamówienie z wolnej ręki
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
PRZETARG NIEOGRANICZONY. Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu należy do zamawiającego, który może to zrobić samodzielnie albo zlecić własnej jednostce.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Dyr. Jednostki organizacyjnej Inicjator Postępowania Służby kontrolingowe właściwe organizacyjnie Departament Zakupów Pełnomocnik Kierownika Zamawiającego.
Rola UZP w walce z przestępczością korupcyjną związaną z procedurą przetargową. Możliwości współpracy z Policją. Katarzyna Tyc-Okońska Dyrektor Departamentu.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Nowe podejście do zamówień publicznych
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
kontrola administracyjna projektów
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Wdrażanie instrumentów finansowych w ramach RPO
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
FINANSE PUBLICZNE - KAZUSY
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zamówienia publiczne - szkolenie
Zapis prezentacji:

Zlecenie i wybór wykonawcy Krzysztof Guzek Krajowa Jednostka Oceny Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Katarzyna Błońska, Joanna Zasowska Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Przygotowanie zamówienia Warianty pozyskania zewnętrznego wykonawcy Zamówienia o wartości szacunkowej poniżej kwoty 14.000 euro (54.279,40 PLN netto) – art. 4 ust. 8 ustawy Prawo Zamówień Publicznych (PZP) Zamówienia pozostałe – konieczność stosowania ustawy PZP

Zamówienia publiczne Ustawa i obowiązki wynikające z jej stosowania Najważniejsze tryby udzielania zamówień Przetarg nieograniczony Przetarg ograniczony Negocjacje z ogłoszeniem

Przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy (art. 39 Pzp i nast.) wady: ryzyko niespełnienia oczekiwań Zamawiającego zalety: krótki czas przeprowadzenia

Przetarg ograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym, w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert (art. 47 Pzp i nast.) wady: dłuższy czas przeprowadzenia + j.w. zalety: możliwość ograniczenia liczby Wykonawców

Negocjacje z ogłoszeniem to tryb udzielenia zamówienia, w którym, po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych niezawierających ceny, prowadzi z nimi negocjacje, a następnie zaprasza ich do składania ofert wady: przesłanki zastosowania, długi termin przeprowadzenia zalety: dopracowanie szczegółów zamówienia z wykonawcami

Komisja przetargowa (1) Wymóg w przypadku wartości szacunkowej powyżej 133.000 euro (art. 19 ust. 1 Pzp) Komisja jako zespół pomocniczy kierownika zamawiającego: ocena spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu (propozycja wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty) badanie i ocena ofert (wybór najkorzystniejszej oferty) Komisja stała lub do przeprowadzenia określonego postępowania

Komisja przetargowa (2) Współpraca KJO z komórką odpowiedzialną za zamówienia publiczne w MRR Rozwiązanie zastosowane w MRR: przygotowanie wniosku o rozpoczęcie postępowania skład komisji przetargowej, podział zadań pomiędzy komórkami MRR przygotowanie dokumentacji przetargowej, badanie warunków udziału w postępowaniu, ocena ofert, kontakt z wykonawcami podpisanie umowy i realizacja zamówienia Jak jest w innych instytucjach?

Ogłoszenie przetargu nieograniczonego Przygotowanie dokumentacji przetargowej SIWZ + załączniki (SOPZ i umowa) Ogłoszenie (w Biuletynie Zamówień Publicznych i na stronie internetowej Zamawiającego) Składanie ofert (min. 7 dni) Ocena ofert (warunki udziału w postępowaniu, uzupełnienie i ocena ofert) – maksymalnie 21 dni Informacja o wyborze + 7 dni na ewentualne protesty Podpisanie umowy (termin związania ofertą - 30 dni od terminu składania ofert)

Elementy składowe dokumentacji przetargowej Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) – art. 36 Pzp Załączniki: Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia (SOPZ) Umowa

Postanowienia i kryteria w postępowaniu Postanowienia ogólne SIWZ (wybrane) Każdy wykonawca może złożyć jedną ofertę. Zamawiający może nie wyrazić zgody na składanie ofert częściowych. Zamawiający może nie dopuścić możliwości złożenia oferty wariantowej. Zamawiający dopuszcza lub nie możliwość powierzenia przez Wykonawcę części zamówienia podwykonawcom. Zamawiający przewiduje lub nie udzielenia zamówień uzupełniających. Wykonawca pozostaje związany ofertą przez okres 30 dni od terminu składania ofert (postępowania przetargowe <133.000 euro) Termin wykonania zamówienia: 15 tygodni (tj. 105 dni) od podpisania umowy. Warunki udziału w przetargu – „warunki formalne” Kryteria (merytoryczne) oceny ofert

Wyjaśnienia do treści SIWZ i protesty Zastrzeżenie – mowa o przetargach do 133 tys. euro (515.654,30 netto PLN) Wyjaśnienie treści SIWZ (art. 38 Pzp) – 6 dni przed składaniem ofert Protesty - Wykonawca może wnieść protest na treść ogłoszenia o zamówieniu, czynności podjęte przez zamawiającego w toku postępowania oraz w przypadku zaniechania przez zamawiającego czynności, do której jest obowiązany na podstawie ustawy (7 dni)

Trudne i łatwe ewaluacje Ewaluacje „relatywnie prostsze” – warunki/kryteria łatwiejsze – tworzymy rynek ewaluacyjny Ewaluacje „trudne/o strategicznym znaczeniu” – warunki i kryteria trudniejsze = selekcja wykonawcy z pożądanym doświadczeniem/kapitałem kwalifikacji

Opis warunków udziału w postępowaniu Przykład - łatwiejsze warunki „Ocena wpływu programów operacyjnych NPR 2004-2006 na realizację Strategii Lizbońskiej”. Opis warunków udziału w postępowaniu (…) 3.1.2.) w okresie ostatnich trzech lat przed wszczęciem niniejszego postępowania lub w okresie prowadzenia działalności, jeśli okres ten jest krótszy niż trzy lata, należycie wykonali co najmniej 3 usługi o wartości nie mniejszej niż 10 000 zł brutto każda, polegające na: a) opracowaniu badania ewaluacyjnego w zakresie oddziaływania programów finansowanych ze środków strukturalnych na rozwój społeczno – gospodarczy Polski; lub/i b) przygotowaniu analiz lub prowadzeniu badań w zakresie rozwoju społeczno gospodarczego kraju; c) prowadzeniu badań ewaluacyjnych programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej 3.1.3.) wyznaczą do realizacji przedmiotu zamówienia zespół badawczy minimum 5 osób, posiadający kwalifikacje i doświadczenie: w przygotowaniu badań ewaluacyjnych odnośnie oddziaływania interwencji publicznych, w zakresie analiz społeczno-gospodarczych rozwoju kraju; w zakresie stosowania metod i technik przeprowadzania badań ewaluacyjnych w zakresie funduszy Unii Europejskiej, Powyższe wymagania zespół ma spełnić łącznie.

Opis warunków udziału w postępowaniu Przykład trudniejsze warunki (1) „Analiza zapisów linii demarkacyjnej …” Opis warunków udziału w postępowaniu (…) 3.1.2) w okresie ostatnich trzech lat przed wszczęciem niniejszego postępowania lub w okresie prowadzenia działalności, jeśli okres ten jest krótszy niż trzy lata, należycie wykonali co najmniej: a) dwie usługi polegające na opracowaniu badania ewaluacyjnego w zakresie programów finansowanych ze środków strukturalnych o wartości nie mniejszej niż 100 000 zł; b) trzy usługi, z których każda dotyczyła przygotowania lub wdrażania projektu inwestycyjnego lub projektu miękkiego dofinansowywanego z funduszy strukturalnych.

Przykład trudniejsze warunki (2) „Analiza zapisów linii demarkacyjnej …” 3.2.3) wyznaczą do realizacji przedmiotu zamówienia co najmniej po jednym ekspercie posiadającym wykształcenie lub/i doświadczenie w praktycznym przygotowaniu lub wdrażaniu projektów inwestycyjnych lub projektów miękkich dofinansowywanych z funduszy strukturalnych z jednej z niżej wymienionych dziedzin: drogi, koleje, transport publiczny, infrastruktura portów lotniczych, porty morskie i rzeczne drogi wodne, transport multimodalny, zdrowie, (…w sumie min.10 ekspertów) zatrudnienie i integracja społeczna, rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw, wykształcenie i kompetencje, współpraca międzyregionalna, dobre państwo, polska gospodarka na rynku międzynarodowym Ponadto w zespole badawczym powinien znaleźć się ekspert posiadający wiedzę z zakresu rozporządzeń UE dotyczących polityki spójności, Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej, lata 2007-2013. Ekspert ten powinien dysponować szeroką wiedzą w zakresie opracowania i realizacji dokumentów strategicznych (plany, programy, strategie) na poziomie krajowym lub regionalnym.

Wybór najlepszej oferty (1) Badanie spełniania warunków udziału w postępowaniu Kompletność i ważność dokumentacji, pełnomocnictwa, podpisy Doświadczenie podmiotu (sumowanie tylko w przypadku konsorcjów) Kwalifikacje zespołu Uzupełnienie (ewentualność tylko w niektórych przypadkach) Uwaga! Ocena na zasadzie „0-1” sprawdzamy kompletność oferty tj. również, czy jest w ofercie wszystko to co podlega ocenie merytorycznej Spośród ofert spełniających warunki następuję wybór najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert

Wybór najlepszej oferty (2) przykład „demarkacja” Rozdział 7. Ocena ofert 7.1. Zamawiający dokona oceny ofert, które nie zostały odrzucone, na podstawie poniżej przedstawionych kryteriów oceny ofert. Kryterium Waga (%) 1) Cena ofertowa 50% 2) Metodologia realizacji zamówienia 7.2. Sposób oceny ofert: Zamawiający dokona oceny ofert na podstawie wyniku osiągniętej liczby punktów wyliczonych w oparciu o następujące kryteria i ustaloną punktację do 100 pkt (100% = 100 pkt): 7.2.1 Punkty za kryterium „cena” zostaną obliczone wg następującego wzoru: Cena ofertowa brutto oferty najtańszej x 50 % = ilość punktów Cena ofertowa brutto oferty badanej

Wybór najlepszej oferty (3) przykład „demarkacja” Ocena merytoryczna – „zobiektywizowany subiektywizm” 50 punktów 7.2.2. Punkty za kryterium „Metodologia realizacji zamówienia” zostaną przyznane w skali punktowej od 0 do 50 punktów na podstawie „szczegółowego opisu sposobu realizacji przedmiotu zamówienia” o którym mowa w Rozdziale 4 pkt 4.1.2 SIWZ. Pod uwagę będą brane następujące elementy: zakres prac badawczych – trafność zaproponowanego zakresu badania w kontekście celu głównego i celów szczegółowych badania oraz klarowność i spójność logiczna zaproponowanej metodologii (od 0 do 10 pkt.), zróżnicowanie metod badawczych, w tym zastosowanie dodatkowych narzędzi badawczych (w odniesieniu do wymogów minimalnych) wraz z uzasadnieniem celowości ich zastosowania oraz przedstawieniem spójnej logicznie koncepcji kroków badawczych (ze wskazaniem metod) (0-10 pkt),

Wybór najlepszej oferty (4) przykład „demarkacja” instrumenty zapewniające rzetelność uzyskanych informacji, zbierania jak najpełniejszego materiału badawczego oraz formułowania poprawnych logicznie i metodologicznie wniosków w odniesieniu do obszarów tematycznych linii demarkacyjnej (0-10 pkt) plan pracy - spójność i jasność planu pracy i dostosowanie planu do zaproponowanej metodologii (od 0 do 4 pkt.), szczegółowe rozdysponowanie pracy pomiędzy członków zespołu badawczego w odniesieniu do obszarów tematycznych linii demarkacyjnej (od 0 do 6 pkt.), dodatkowe szczegółowe pytania badawcze, ich użyteczność z punktu widzenia celów badania (0-6 pkt), przejrzystość i użyteczność sposobu prezentacji danych i wyników badania, zwłaszcza końcowego raportu ewaluacyjnego (0-4 pkt). przykład „konwergencja” sposób zastosowania kryteriów badawczych w proponowanej analizie (od 0 do 10 pkt.), szczegółowa propozycja metod i narzędzi badawczych, m.in. modelowanie, zestaw wskaźników, proponowane analizy w kontekście sformułowanych problemów badawczych i pytań ewaluacyjnych (od 0 do 10 pkt.)

Czy rozumiesz co czytasz/oceniasz? Logika i klarowność oferty: bełkotliwa oferta = zapewne bełkotliwy raport Klarowana oferta = prawdopodobnie klarowny raport (niestety niekoniecznie… zatem „ufaj i kontroluj przebieg badania”) Magia skomplikowanego języka – nie wszystko co skomplikowane (słownictwo np triangulacja, wzory ekonomiczne itp..) jest mądre i potrzebne – raport ma być przystępny Potrzeba różnych spojrzeń w komisji – merytoryczne i metodologiczne Pozorowanie kompetencji zespołu (podmiany – domagaj się kontaktu)

Triangulacja - na marginesie Może być rozumiana jako zwielokrotnienie: Metod i technik badawczych Źródeł informacji Typów danych technik analitycznych Teorii wyjaśniających Liczby osób realizujących badania Za „Fałszywa sprzeczność: metodologia jakościowa czy ilościowa?” M.Jasiński, M.Kowalski w „Ewaluacja ex-post” PARP

Niedoskonałość procedury oceny Jest dobra choć niedoskonała, ale umiejętne postępowanie minimalizuje niebezpieczeństwo niepożądanego rezultatu!!! Niebezpieczeństwa: Słabe przemyślenie warunków i kryteriów (np. nie ma z czego wybrać) Nazbyt mała kwota przewidywana Triki stosowane przez oferentów Antidotum: rozsądek i doświadczenie komisji w ocenianiu ofert + wymiana informacji + współpraca z wykonawcą

Umowa (1) Termin podpisania umowy – w okresie związania ofertą (30 dni) § 6 Wykonawca zobowiązuje się do współpracy z Zamawiającym na każdym etapie wykonania Zadania. Na żądanie Zamawiającego Wykonawca zobowiązuje się do udzielenia każdorazowo pełnej informacji na temat stanu realizacji Zadania. Jeżeli w toku wykonywania Zadania Wykonawca stwierdzi zaistnienie okoliczności, które dają podstawę do oceny, że jakakolwiek część Zadania nie zostanie wykonana w zakresie określonym w Załączniku nr 3 lub w terminie określonym w § 2 ust. 3, niezwłocznie pisemnie powiadomi Zamawiającego o ww. niebezpieczeństwie wskazując przyczyny lub prawdopodobny czas opóźnienia.

Umowa (2) § 7 Wykonawca nie może powierzyć wykonania Zadania innym podmiotom bez uprzedniej, pisemnej zgody Zamawiającego. Skład Zespołu Badawczego nie może być zmieniony w trakcie realizacji umowy bez wcześniejszego przedstawienia Zamawiającemu przez Wykonawcę pisemnej informacji o proponowanej zmianie wraz z wyjaśnieniem przyczyn proponowanej zmiany oraz wyrażenia pisemnej zgody przez Zamawiającego. W przypadku naruszenia postanowień ust. 1 i 2 Zamawiający może wypowiedzieć Umowę ze skutkiem natychmiastowym i żądać od Wykonawcy zapłaty kary umownej w wysokości określonej w § 8 ust. 1. W przypadku wyrażenia przez Zamawiającego zgody, o której mowa w ust. 1, za działania lub zaniechania podmiotów, którym Wykonawca powierzył wykonanie Zadania Wykonawca odpowiada jak za własne.

Umowa (3) § 8 W razie niewykonania lub nienależytego wykonania Zadania, Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną w wysokości 10% wynagrodzenia, określonego w § 3 ust. 1. Za każdy dzień opóźnienia w wykonaniu Zadania Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną w wysokości 0,5 % wynagrodzenia określonego w § 3 ust. 1, licząc od dnia upływu terminu, o którym mowa w § 2 ust.3. Zamawiający może dochodzić na zasadach ogólnych odszkodowań przewyższających zastrzeżone na jego rzecz kary umowne.

Podpisanie umowy Pierwsze spotkanie z wykonawcą „Aspekt psychologiczny” Wskazówki co do raportu metodologicznego Dalej następuje realizacja badania i dalsze relacje z wykonawcą – temat jutrzejszej części warsztatów.

Dziękujemy za uwagę ewaluacja@mrr.gov.pl