FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE Warszawa 17.06.2003 Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6
Advertisements

FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Kraków
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Krajowy Punkt Kontaktowy HUMAN RESOURCES AND MOBILITY mgr inż. Elżbieta Mazurek Biuro Grantów i Współpracy z Regionem bud. A-1, pok.
Zmiany w projekcie Szwajcarsko-Polski Program Współpracy opracowanie JEMS Architekci Muszyna.
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zasady podstawowe (1): Budżet powinien być rzeczywisty i efektywny;
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE (wersja z ) Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy
UW-BPK 1 AUDYT W 5 PR UE – DOŚWIADCZENIA UW 8 czerwca 2004 KPK Uniwersytet Warszawski BPK.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE na podstawie Model Contract i Financial Guidelines IPPT.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW I ROZLICZANIE KOSZTÓW W 5.PROGRAMIE RAMOWYM UE
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Marie Curie ChairsKatedry FP Mobility-10
Krajowy Punkt Kontaktowy HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Stypendia Indywidualne 1. Marie Curie Intra-European Fellowships Stypendia.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE na podstawie Model Contract i Financial Guidelines IPPT.
Finansowanie projektów w 7. Programie Ramowym UE Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Zasady uczestnictwa i finansowania w 7. Programie Ramowym Badań i Rozwoju Technologicznego UE (lata )
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Dzień Informacyjny Programu IDEAS 23 stycznia 2007r. WARSZAWA Iwona Kucharczyk Iwona Kucharczyk Krajowy Punkt.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Stypendia dla transferu wiedzy
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 14 czerwca 2007 Poznań
1 Aspekty finansowe w 7. Programie Ramowym UE. Tworzenie budżetu projektu Joanna Bosiacka-Kniat Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Poznański.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
1 Raport finansowy w 6 Programie Ramowym UE Doświadczenia i informacje praktyczne.
1 Finanse w 6 Programie Ramowym UE. 2 Zastrzeżenie Prezentacja opracowana została na podstawie Model Contract oraz Guide to Financial Issues relating.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE Poznań Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy
Uczestnictwo w 7 PR. Podstawy prawne 7 PR Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (art.166 TWE) Decyzja nr 1982/2006.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE na podstawie Model Contract i Financial Guidelines Warszawa.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Koszty osobowe w kosztach pośrednich w ramach projektów PO KL Warszawa, 22 lutego 2012 r.
Stypendium Marii Curie
Program Leonardo da Vinci
Aspekty finansowe realizacji projektu w 6 Programie Ramowym Małgorzata Świerzko Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR Politechnika Szczecińska
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Umowa Mobilność 2012 r. Warszawa,
PROGRAM ROZWOJU FIRM INTERNETOWYCH Phare Spójność Społeczna i Gospodarcza 2001 PL Warszawa, 22 stycznia 2003 r.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Warszawa, Budżet projektu.
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Dzień Informacyjny Programów Nauki społeczno-ekonomiczne i humanistyczne (SESH) oraz Nauka w społeczeństwie.
ASPEKTY FINANSOWE 7.PROGRAMU RAMOWEGO PROGRAM POMYSŁY Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 22 czerwca 2007 SGH Barbara Trammer Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Marta Kozal Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Warszawa, Grant.
Energia Środowisko i Zrównoważony Rozwój PT4 B: Energia Piąty Program Ramowy UE Andrzej Sławiński Wyniki.
1 Doświadczenia z audytów w 6 Programie Ramowym UE.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 17 kwietnia 2007 Barbara Trammer Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Wsparcie przygotowania wniosku i realizacji projektu IAPP Piotr Bednarek Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE na podstawie Model Contract i Financial Guidelines 27 styczeń.
3. Kwalifikowlaność wydatków w ramach Poddziałania POKL Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Pytania i odpowiedzi w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Polityka rynku pracy w Polsce
Czas trwania projektu: 24 miesiące
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Zarządzanie projektem EFS
spotkanie informacyjne
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach EFS
Zapis prezentacji:

FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 6.PROGRAMIE RAMOWYM UE Warszawa Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy

INFORMACJE NA STRONIE KPK Finansowanie projektów w 6.PR Model Contract Polskie przepisy związane z realizacją Programów Ramowych Szkolenia dot. finansowania projektów PRAWO I FINANSE

Guidelines Financial guidelines Negotiation guidelines Consortium agreement guidelines Project management guidelines

Aneksy jako integralna część kontraktu Anex I – Opis pracy w projekcie Anex II – Ogólne warunki Anex III – Zasady szczegółowe odnoszące się do poszczególnych instrumentów Annex IV - Formularz A – zgoda wykonawcy na przystąpienie do kontraktu Annex V - Formularz B – przystąpienie nowego uczestnika w trakcie trwania projektu Annex VI - Formularz C – sprawozdanie finansowe groups/model-contract/index_en.html

Aneksy jako integralna część kontraktu (2) Annex III nadrzędny w stosunku do Annex II Special clauses (core contract) nadrzędne w stosunku do Annex III

DOPUSZCZALNE KOSZTY Koszty rzeczywiste, ekonomicznie uzasadnione, konieczne do realizacji projektu Określone zgodnie z przyjętymi przez uczestnika zasadami księgowania Poniesione w czasie trwania projektu (o ile kontrakt nie określa inaczej) Odnotowane w księgach rachunkowych uczestnika lub, jeśli tak przewiduje umowa (w przypadku zasobów udostępnionych przez stronę trzecią na mocy wcześniejszego porozumienia), w odpowiednich księgach rachunkowych strony trzeciej

KOSZTY NIEDOPUSZCZALNE Podatki pośrednie, w tym podatek od towarów i usług(VAT) i cło Należne odsetki Rezerwy na przyszłe straty lub obciążenia Straty wynikające z ujemnych różnic kursowych Koszty zadeklarowane, poniesione lub zwrócone w związku z innym projektem Wspólnoty Długi i opłaty za obsługę zadłużenia Wydatki nadmierne lub nierozważne

PODWYKONAWSTWO (1) Umowa o podwykonawstwo Może obejmować jedynie realizację ograniczonej części projektu Decyzja o skorzystaniu z podwykonawstwa musi zostać uzasadniona ze względu na charakter danego działania Podzlecane zadania muszą być wymienione w Aneksie 1

PODWYKONAWSTWO (2) Podczas wdrażania projektu wykonawcy mogą podzlecać także inne pomniejsze usługi, które: Nie zaliczają się do podstawowych elementów prac projektowych Których wykonawcy nie mogą bezpośrednio wykonać Gdy jest to konieczne do wykonania prac przewidzianych w projekcie

PODWYKONAWSTWO (3) W przypadku, gdy wykonawca zawiera umowę o podwykonawstwo w celu wykonania części zadań związanych z projektem, zachowuje on wobec Komisji Europejskiej swoje obowiązki określone w kontrakcie

Wejście kontraktu w życie a okres trwania projektu Kontrakt wchodzi w życie (entry into force of the Contract) w momencie podpisania przez Komisję i koordynatora Okres trwania projektu (duration of the project) – określony w kontrakcie

Modele rozliczania kosztów FC –Full Cost Model Uczestnik projektu wykazuje wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie związane z wykonywaniem zadań projektu. Wymagany system księgowości analitycznej precyzyjnie wykazujący koszty pośrednie przypadające na projekt

KOSZTY POŚREDNIE (Koszty ogólne jednostki) Obsługa księgowa Koszt pomieszczeń (włączając amortyzacje budynków i aparatury), ogrzewania, energii elektrycznej, ubezpieczeń, usługi pocztowe, telefon Zarządzanie, obsługa administracyjna Zaopatrzenie biurowe Podstawowe wyposażenie (komputer, laptop, oprogramowanie biurowe)

Modele rozliczania kosztów FCF – Full Cost Flat Rate Model Uczestnik projektu wykazuje wszystkie koszty bezpośrednie związane z wykonywaniem zadań projektu. Koszty pośrednie liczone są ryczałtowo jako 20% całości kosztów bezpośrednich (z wyłączeniem usług).

Modele rozliczania kosztów AC – Additional Cost Model Uczestnik wykazuje tylko koszty bezpośrednio i specjalnie (poza bieżącą działalnością) poniesione do celów projektu. Koszty pośrednie liczone są ryczałtowo jako 20% całości tak liczonych kosztów bezpośrednich (z wyłączeniem usług). Komisja zwraca 100% kosztów UWAGA: wyjątek stanowi poz. consortium management, dla której dopuszczalne są koszty związane z bieżącą działalnością.

Modele rozliczania kosztów Model FC-mogą używać wszyscy uczestnicy z wyjątkiem osób fizycznych, które mogą stosować jedynie model AC Model FCF-MŚP, organizacje nie- komercyjne lub typu non-profit ustanowione w oparciu o przepisy prawa publicznego lub prywatnego, organizacje międzynarodowe

Modele rozliczania kosztów Model AC-organizacje nie-komercyjne lub typu non-profit ustanowione w oparciu o przepisy prawa publicznego lub prywatnego, organizacje międzynarodowe które nie mają systemu księgowego pozwalającego na wyróżnienie udziału kosztów bezpośrednich i pośrednich związanych z realizacją projektu

1 Jednostka 1 system księgowy 1 model rozliczania kosztów AC FCF AC FC FCF FC

RODZAJE KOSZTÓW (5.PR) Koszty bezpośrednie: Personnel (personelu) Durable equipment (sprzęt trwały) Subcontracting (zlecenia) Travel and subsistence (podróże) Consumables (materiały) Computing (obliczenia komputerowe) Intellectual property rights (ochrona własności intelekt.) Other specific costs (inne koszty) Koszty pośrednie: Overheads (narzuty)

Klasyfikacja kosztów Według rodzajów działań, których dotyczą, nie ma ściśle określonych kategorii kosztów (jak w 5.PR) badania wdrożenie szkolenie inne działania zarządzanie konsorcjum

Klasyfikacja kosztów (cd.) Każda instytucja zastosuje własne zasady rachunkowe Komisja wyda zestaw wytycznych finansowych, w których poinformuje uczestników o tym, jak można klasyfikować i wliczać wydatki podlegające refundacji w koszty projektu oraz zaproponuje dobre praktyki finansowe

Kalkulacja wkładu finansowego KE Oszacowanie rzeczywistych kosztów realizacji poszczególnych działań w projekcie Wybór odpowiedniego modelu rozliczania kosztów dla każdego partnera w projekcie Zastosowanie wskaźników wsparcia przez Komisję poszczególnych rodzajów działań Maksymalny wkład finansowy KE zostanie określony w kontrakcie

Wpływy do projektu (1) Przy określaniu wkładu finansowego Komisji należy wziąć pod uwagę wpływy do projektu: Transfer finansowy Wkład w naturze Dochód uzyskany z projektu

Wpływy do projektu (2) W momencie składania końcowego raportu finansowego należy uwzględnić wszelkie wpływy do projektu otrzymane przez każdego z wykonawców Dla każdego z wykonawców wkład Komisji nie może przekroczyć sumy kosztów pomniejszonej o wpływy do projektu Wkład finansowy Komisji nie może stanowić podstawy do osiągania jakichkolwiek zysków przez wykonawców

Odsetki od przedpłat wypłacanych przez KE Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia finansowego przedpłaty wypłacane uczestnikom projektu pozostają własnością Wspólnoty Przy określaniu wkładu finansowego KE należy wziąć pod uwagę wielkość odsetek od otrzymanych przedpłat

Kurs przeliczania waluty Koszty poniesione w walucie innej niż EUR podawane są w EUR na podstawie kursu wymiany, który miałby zastosowanie w dniu, kiedy zostały poniesione rzeczywiste koszty lub kursu wymiany obowiązującego w pierwszym dniu miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego. Podstawa dla stosowanego kursu wymiany zostanie wskazana w formularzu C przy składaniu sprawozdania finansowego.

Zarządzanie konsorcjum(1) Finansowanie wynosi 100%, ale tylko do wysokości 7% wkładu KE. Pozostałe koszty zarządzania będą włączone do typu działalności, którego dotyczą i w odpowiednim procencie przez Komisję finansowane Koszty obligatoryjnie umieszczane w kategorii zarządzanie - certyfikat audytora zewn. - competitive calls (Projekty Zintegrowane, Sieci Doskonałości)

Zarządzanie konsorcjum(2) Koszty, które mogą być umieszczone w kategorii zarządzanie przygotowanie umowy konsorcjalnej (jeśli obowiązkowa) koordynacja działań merytorycznych ogólne zarządzanie konsorcjum (prawne, administracyjne, finansowe) zarządzanie wiedzą uzyskanie gwarancji finansowych (gwarancje bankowe), jeśli wymagane przez KE inne UWAGA: Uczestnicy rozliczający się w modelu AC mogą umieszczać w kategorii zarządzanie koszty pracy personelu stałego

Projekty Zintegrowane Kontrakt i początkowe finansowanie Ogólny opis zadań w projekcie (może być w trakcie modyfikowany) Szczegółowy plan wdrożenia wraz z planem finansowym i kosztorysem uwzględniającym rodzaje działań i uczestników na pierwsze 18 miesięcy Komisja wypłaci zaliczkę :85% oczekiwanego wkładu KE na 18 miesięcy(15,3 miesiąca)

Projekty Zintegrowane Finansowanie Konsorcjum składa po 12 miesiącach: sprawozdanie merytoryczne i finansowe Szczegółowy plan wdrożenia wraz z planem finansowym i kosztorysem uwzględniającym rodzaje działań i uczestników na kolejne 18 miesięcy (powstaje 6-miesięczna zakładka)

Projekty Zintegrowane Finansowanie Po przyjęciu sprawozdania finansowego przez KE, kwota zaliczki wypłaconej za miniony okres zostaje rozliczona i zmieniona na płatność przyjętą KE uzupełni zaliczkę tak, by konsorcjum znów dysponowało 85% przewidywanego wkładu Komisji na okres kolejnych 18 miesięcy

STREP, CA, SSA Finansowanie Określi dokładnie zadania, plan wdrożenia i plan finansowy na cały okres trwania projektu Komisja ustali, jaki będzie okres rozliczeniowy i ustali zaliczkę w wysokości: 85% wkładu KE na okres rozliczeniowy + 6 miesięcy

STREP, CA, SSA Finansowanie Konsorcjum składa raport za okres rozliczeniowy. Po zatwierdzeniu przez KE kwota zaliczki zostaje rozliczona Komisja uzupełni zaliczkę tak, by Konsorcjum znowu dysponowało zaliczką w wysokości 85% na poczet kolejnego okresu rozliczeniowego

Sieci Doskonałości (NoE)- GRANT NA INTEGRACJĘ Określona suma na wsparcie wspólnego programu działań (joint programme of activities JPA)

NOE – wartość grantu na integrację 50 badaczy1 mln EUR/rok20 tys.EUR/badacza/rok 100 badaczy2 mln EUR/rok20 tys.EUR/ badacza/rok 150 badaczy3 mln EUR/rok20 tys.EUR/ badacza/rok 250 badaczy4 mln EUR/rok16 tys.EUR/ badacza/rok 500 badaczy5 mln EUR/rok10 tys.EUR/ badacza/rok 1000 i więcej badaczy 6 mln EUR/rok6 tys.EUR/ badacza/rok +dodatkowo 4tys. Eur/rok na doktoranta, max. do 10% grantu na badaczy

NOE – Kto jest badaczem Członek personelu badawczego z co najmniej 4-letnim doświadczeniem w badaniach naukowych lub ze stopniem doktora Jest zatrudniony przez partnera konsorcjum lub pracuje pod jego bezpośrednim zarządzaniem w ramach umowy partnera z pracodawcą badacza Wchodzi w skład zespołu przeznaczonego do realizacji zadań sieci Jest określony z imienia i nazwiska (lista dostępna do kontroli)

NOE - FINANSOWANIE W kontrakcie określony wkład finansowy KE, ale nie rozdział grantu między uczestników sieci i działania Zostanie zastosowany system 18- miesięcznych planów, 12- miesięcznych sprawozdań i 85% zaliczek, jak dla IP

NOE - FINANSOWANIE Grant wypłacany w rocznych ratach uzależniony od: 1) osiągnięcia satysfakcjonujących postępów w trwałej integracji 2) poprzednia rata została wykorzystana na prowadzenie wspólnych działań Zasada zmniejszających się rat rocznych przy zachowaniu całkowitej wielkości grantu w celu przeciwdziałania uzależnieniu się Sieci od finansowania zewnętrznego

Certyfikat audytora(1) Potwierdzenie kosztów poniesionych w projekcie Każdy partner przedstawia certyfikat odnośnie swojej części kosztów Certyfikat audytora przedstawiany będzie KE jednocześnie ze sprawozdaniem finansowym

Audytor zewnętrzny: - niezależny w stosunku do uczestnika projektu - ma kwalifikacje odpowiednie do przeprowadzania audytu zgodnie z 8 Council directive 84/253/EEC z Krajowa Izba Biegłych Rewidentów Certyfikat audytora(2)

Certyfikat audytora(3) Certyfikat audytora jest obowiązkowy (DO NEGOCJACJI) np. dla projektów o długości do 24 mies. na koniec projektu i obejmuje cały okres trwania projektu (DO NEGOCJACJI) np. dla projektów dłuższych niż 24 mies. na koniec pierwszego roku i na koniec projektu Dla Projektów Zintegrowanych i Sieci Doskonałości co 12 miesięcy Oraz zawsze, gdy wkład KE dla uczestnika przewyższa Euro w danym okresie

Certyfikat audytora(4) Certyfikat audytora potwierdza, że koszty wykazane w sprawozdaniu finansowym są: Rzeczywiste Określone zgodnie ze stosowanymi przez uczestnika zasadami księgowymi Poniesione w czasie trwania projektu (o ile kontrakt nie określa inaczej) Odnotowane w księgach rachunkowych uczestnika Nie zawierają cła, podatków pośrednich (VAT), kosztów poniesionych w związku z innym projektem UE Wykazane zgodnie ze stosowanym przez uczestnika modelem rozliczania kosztów

Certyfikat audytora(5) Certyfikat nie będzie odzwierciedlać zasadności dokonania takich, a nie innych wydatków ani gospodarności w zarządzaniu zasobami

Certyfikat audytora(6) Koszt uzyskania certyfikatu będzie zwrócony przez KE w 100% (zarządzanie konsorcjum) Komisja zachowuje prawo do przeprowadzania audytów finansowych w każdym momencie w trakcie trwania projektu i 5 lat po jego zakończeniu

Opóźnienia w płatnościach ze strony KE W przypadku opóźnienia w płatnościach wykonawca może zażądać od Komisji Europejskiej wypłacenia odsetek w okresie 2 miesięcy od otrzymania płatności (Model Contract Art.II.28-7)