SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SLO STO w Małej Wsi GASI POŻARY
Advertisements

SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 5: Organizacja szkoleń, ćwiczeń oraz zawodów sportowo-pożarniczych OSP i MDP Autor: Robert Łazaj.
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat: 2 Zadania i kompetencje komendanta gminnego. Autor: Maciej Schroeder.
Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy
ABC e-learningu.
Zdalne Nauczanie w Praktyce Nowoczesne Metody Nauczania (NMN)
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
Zespół Szkół im. Ks. A. Kwiatkowskiego w Bychawie
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
ZAWÓD RATOWNIKA MEDYCZNEGO
Szkolenie dla opiekunów Centów
Pedagogika szkoły wyższej
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Wojewódzki Ośrodek Szkolenia Państwowej Straży Pożarnej Borne Sulinowo
Zapraszamy na nowy kierunek
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Co to jest spacer edukacyjny?
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego
Szkolenia bhp pracowników
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE W ZAWODZIE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany: a. z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Zasady Organizacji Szkoleń Członków Ochotniczych Straży Pożarnych Biorących Bezpośredni Udział w Działaniach Ratowniczych Podpisano roku.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia zawód – kucharz zawód – kucharz.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
W dniu 30 marca 2011r. w siedzibie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechanowie przy ul. Płockiej 32, przeprowadzone zostały eliminacje.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Oferta edukacyjna Zespołu Szkół w Czudcu na rok szkolny 2016/2017.
W dniu r. o godz do PSK w Ciechanowie wpłynęło zgłoszenie o pożarze w budynku cynkowni na ul Niechodzkiej 13. Podczas prowadzenia prac.
Zasady organizacji szkoleń członków Ochotniczych Straży Pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych Opracował: kpt. Marek Szalbot.
Autor: Łukasz Godlewski. str. 2  Zasady organizacji procesu szkolenia i ćwiczeń.  Regulaminy zawodów sportowo-pożarniczych OSP i MDP.  Przygotowanie.
Prof. dr hab. inż. Dorota Kuchta
SZKOLENIA CZŁONKÓW JEDNOSTEK OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH
Zasady organizacji szkoleń członków Ochotniczych Straży Pożarnych biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych Opracował: kpt. Marek Szalbot.
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Technologia informacyjna
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Wykładowcy: dr inż. Mariusz Stawowski, CISSP
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 15: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj

Organizacja Procesu Szkolenia Szkolenia w OSP możemy podzielić na szkolenia kwalifikacyjne oraz doskonalące. Szkolenia kwalifikacyjne, realizowane są zgodnie z „Systemem szkolenia członków OSP” zatwierdzonym przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. W wyniku ukończenia tego typu szkolenia absolwent uzyskuje uprawnienia do wykonywania czynności ratowniczych określonych programem. Szkolenia doskonalące mają za zadanie ciągłe doskonalenie ratowników OSP w zakresie kompetencji uzyskanych na szkoleniach kwalifikacyjnych, jak również w zakresie wynikającym z zadań interwencyjnych oraz wyposażenia sprzętowego danej jednostki OSP.

Organizacja Procesu Szkolenia Przykładowy scenariusz zajęć teoretycznych Osoba prowadząca: ………………………………………………. Temat: ……………………………………………………………. Cel ogólny: Cele szczegółowe. Po zakończeniu zajęć ratownik potrafi: - ………………………………………………………………….. - …………………………………………………………………… Metoda szkolenia (wykład, pogadanka, prelekcja, odczyt, objaśnienie, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem, ćwiczenia) :…………….. Forma organizacyjna szkolenia (indywidualna, grupowa, zbiorowa):………………. Czas:…………………………………………………………………………………. Środki dydaktyczne: przepisy prawne, plansze, foliogramy i tablice poglądowe przedstawiające treści określone w scenariuszu zajęć, filmy dydaktyczne dotyczące tematu zajęć, techniczne środki nauczania (rzutnik pisma, rzutnik multimedialny, komputer, odtwarzacz DVD lub FHS, ekran, telewizor), sprzęt ratowniczo –gaśniczy, samochody pożarnicze, Przebieg zajęć: FAZA WSTĘPNA Sprawdzenie obecności (czas) Podanie tematu i omówienie celów zajęć (czas) FAZA WŁAŚCIWA INFORMACJE (podawane w formie pytań np.: Jakie akty prawne regulują działalność OSP? (5 min) ………………………………………………(czas) ……………………………………………... (czas) Zakończenie zajęć polegające na podsumowaniu omawianych treści (czas)

Organizacja Procesu Szkolenia Wskazówki metodyczne do realizacji szkolenia: Opracowanie scenariusza zajęć. Zajęcia teoretyczne powinny być realizowane w salach dydaktycznych odpowiadających warunkom higieny szkolnej i wyposażonych zarówno w proste, jak i złożone środki dydaktyczne. Przed zajęciami należy zapoznać uczestników z tematyką i celem zajęć. Temat szkolenia należy realizować zgodnie z konspektem zajęć. Zajęcia praktyczne należy prowadzić w grupach 4-8 osobowych. Każdą grupę powinien nadzorować instruktor ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń należy prowadzić instruktaż bieżący, który ma na celu natychmiastowe usuwanie usterek zauważonych w trakcie ćwiczeń.

Organizacja Procesu Szkolenia Wskazówki metodyczne do realizacji szkolenia: Instruktaż końcowy - ma charakter podsumowania zajęć. Może on być prowadzony metodą pogadanki podsumowującej ćwiczenie, podczas, której instruktor sprawdza stopień przyswojenia tematu ćwiczeń i omawia popełnione przez ćwiczących błędy, ewentualnie wskazuje prawidłowe wykonanie ćwiczenia. Ćwiczenia każdorazowo należy zakończyć czyszczeniem i konserwacją użytkowanego sprzętu. Zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy powinny być zintegrowane tematyką szkolenia. W procesie nauczania należy określać istniejące i przewidywane zagrożenia oraz wskazywać sposoby bezpiecznego wykonywania zadań. Szkolenie może być zakończone kontrolą i oceną. Podstawowymi metodami kontroli i oceny wyników nauczania powinny być pytania ustne, prace pisemne, testy i zadania praktyczne.

Organizacja Procesu Szkolenia Po zakończeniu szkolenia prowadzący powinien odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Czy właściwie dobrano materiał do tematyki zajęć? Czy przekazywane treści były poprawne merytorycznie? Czy dobrze wybrano i wykorzystano środki dydaktyczne? Czy trafnie dobrano metody i formy pracy z ratownikami? Czy zastosowano metody aktywizujące podczas zajęć? Czy tempo pracy było dostosowane do możliwości uczestników szkolenia? Czy treści zajęć były utrwalone i podsumowane? Czy wykorzystano właściwie czas zajęć? Czy prowadzący uzyskał informację zwrotną od ratowników na temat zajęć?

Cele Szkolenia Cele zajęć są to spodziewane lub świadomie zakładane efekty szkolenia. Cele mają za zadanie wskazać prowadzącemu zajęcia jakie wiadomości i umiejętności uczestnik szkolenia powinien posiąść w wyniku realizacji treści kształcenia. Na potrzeby szkoleń realizowanych w Ochotniczych Strażach Pożarnych możemy wyróżnić dwa rodzaje celów: cele ogólne i cele szczegółowe. Cel ogólny – cel główny nawiązujący do tematu szkolenia. Określa główny zakres i tematykę szkolenia. Cele szczegółowe – cele opracowane na bazie celu głównego określające wiedzę i umiejętności jakie ratownik powinien posiadać po zakończeniu szkolenia.

Rodzaje Środków Dydaktycznych Do środków dydaktycznych wykorzystywanych w czasie zajęć teoretycznych zaliczamy: przepisy prawne, plansze, foliogramy i tablice poglądowe przedstawiające treści określone w scenariuszu zajęć, przekroje i modele sprzętu pożarniczego, przykładowe jednostki sprzętu pożarniczego, filmy dydaktyczne dotyczące tematu zajęć, techniczne środki nauczania (rzutnik pisma, rzutnik multimedialny, komputer, odtwarzacz DVD lub FHS, ekran, telewizor).

Dokumentacja Działalności Szkoleniowej Działalność szkoleniowa realizowana w Ochotniczych Strażach Pożarnych powinna być dokumentowana. Dokumentację szkoleń można prowadzić na zasadzie dziennika zajęć. Dziennik zajęć prowadzi się chronologicznie według dat realizacji szkoleń. Dziennik zajęć zakłada Naczelnik OSP. Dokumentację przebiegu szkolenia stanowią również pisemne prace kontrolne i egzaminacyjne.

WYKORZYSTANO: T. Ornatowski; J. Figurski: Praktyczna Nauka Zawodu. ITE. Radom 2000. Program Nauczania Kwalifikacyjnego Podoficerów Państwowej Straży Pożarnej. KG PSP. Warszawa 2002. Kurs Nauczania Kwalifikacyjnego Szeregowych Państwowej Straży Pożarnej. KG PSP. Warszawa 2006. Dobrodziej C. (red.): Podstawy psychologii dla słuchaczy kursu kwalifikacyjnego szeregowych Państwowej Straży Pożarnej. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa 2003 Dobrodziej C.(red.): Podstawy pedagogiki i psychologii dla słuchaczy kursu kwalifikacyjnego podoficerów Państwowej Straży Pożarnej. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa 2005

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ