Św. Tomasz z Akwinu ( ) Życie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Apokalipsa – Słowo to pochodzi z języka greckiego (apokalipsis ) i oznacza odsłonięcie, objawienie. Nazwę tę nosi ostatnia księga Nowego Testamentu, która.
Advertisements

Wolność.
Wzmacniacz operacyjny
czyli Wprowadzenie do filozofii
Co ważniejsze daty 325 r. - I Sobór Nicejski. Teodozjusz Wielki ogłosił chrześcijaństwo religią obowiązującą; (chrześcijaństwo stało się religią.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Czym różni się radość od miłości?
Ruch fali autorzy: Magda i Marta Pysznik
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Skąd pochodzą zasady moralne?
Starego i Nowego Testamentu
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Rodzina…. Rodzina jest w ż yciu oparciem, czym ś co chroni, co daje sił ę …
Jedno ść …. Szkoda, ż e porz ą dny talent i porz ą dny człowiek tak rzadko tworz ą jedno ść.
Dobroć jest silniejsza niż przemoc.
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
20 lat wspólnie Dwadzie ś cia lat temu ż ycie było du ż o trudniejsze ni ż dzisiaj. Po ka ż dy towar, nawet najdrobniejszy trzeba było sta ć w kolejkach.
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
Opracowanie: mgr Tomasz Durawa
Marzenia.
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Co to jest 112 Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Młodzi aktywni? Jak zaanga ż owa ć młodzie ż w ż ycie polityczne i społeczne? W kontek ś cie zbli ż aj ą cych si ę wyborów do Europarlamentu.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Jeden organizm gospodarczy w polskim i europejskim prawie konkurencji
KLASA 1C I 2A W Palmiarni cz ęść 2. Storczyki urzeka ł y ludzi swym pi ę knem i intrygowa ł y tajemniczo ś ci ą ju ż w staro ż ytno ś ci. S ł owa, którymi.
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Filozoficzno-Teologiczne
Prezentacja multimedialna Adam Wójcik Kl. IC. 1.Życie do czasu studiówŻycie do czasu studiów 2.Życie po studiachŻycie po studiach 3.OsiągnięciaOsiągnięcia.
BŁAŻEJ PASCAL. francuski matematyk, fizyk, pisarz i filozof religii, jeden z najwybitniejszych myślicieli europejskich, ściśle związany ze środowiskiem.
Przeciwko możliwości udowodnienia istnienia Boga:.
Słowo ewangelizacja pochodzi od słów ewangelia, ewangelizować. Wyraz ewangelia pochodzi z greckiego eu- angelion, który znaczy „dobra /radosna/ nowina.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
PROGRAM „UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” COMENIUS Partnerskie Projekty Szkół Metoda ICT: wielokulturowość, europejska świadomość, proces edukacyjny i styl.
Św. Tomasz z Akwinu. Tomasz z Akwinu ur. 1225, zm. 7 marca 1274 Filozof scholastyczny Teolog Członek zakonu dominikanów Był jednym z najwybitniejszych.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
Św. Augustyn, O wolnej woli, w : Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, s Czy istnieje wyższy od rozumu byt, którego nic nie przewyższa VI-14. A.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Friedrich Nietzsche Aforyzmy NAD BRAMĄ MEGO DOMU Dom na mieszkanie własny mam, w niczym nie biegłem w cudzy ślad, - każdego mistrza-m wyśmiał rad, który.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Poglądy Materia jest niezniszczalna i wieczna, wszystko składa się z atomów wszystko składa się z atomów i próżni, atomy mają pewną swobodę i próżni,
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Ciało Ks. Jacek Socha.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Opatrzność Boża.
Zapis prezentacji:

Św. Tomasz z Akwinu (1224-1274) Życie - urodził się w zamożnej włoskiej rodzinie szlacheckiej jako syn hrabiego Akwinu - od 5 roku życia pobierał nauki w zakonie Benedyktynów na Monte Cassino - 1250 r. – przyjmuje święcenia kapłańskie (dominikanin) - 1269 r. – przejmuje katedrę teologii w Paryżu - 1272 r. – przejmuje szkołę teologii w Neapolu - 1323 r. – kanonizacja Tomasza przez Jana XXII Główne dzieła: O bycie i istocie - O wieczności świata Suma teologiczna (niedokończył) komentarze do pism Arystotelesa

XII w. to czas kiedy Zachód – Europa łacińska odzyskuje dzieła Arystotelesa. W Hiszpańskim Toledo tłumaczone są najpierw z arabskiego na łacinę. Arystotelizm z końcem XII w. a następnie w XIII zapanował na jednym z najważniejszych ówczesnych uniwersytetów, tzn. na Uniwersytecie w Paryżu. „Bez Arystotelesa nie byłoby św. Tomasza” (ARYSTOTELIZM CHRZEŚCIJAŃSKI)

Odróżnienie filozofii od teologii Na skutek lektury Metafizyki Arystotelesa, św. Tomasz dokonał rozróżnienia na: Filozofia → wiedza autonomiczna → poznanie przyczynowe; punkt wyjścia → świat materialny (poznanie ‘z dołu’) metoda → poznanie rozumowe; Teologia → wiedza autonomiczna punkt wyjścia → Objawienie (poznanie ‘z góry’) metoda → wiara; Rozum i objawienie stanowią obydwie wiedze autonomiczne ale względem siebie komplementarne ↓ Pełne poznanie = rozum + wiara Fides quaerens intellectum

Św. Tomasz, tworząc w złotym wieku scholastyki , przyczynił się do ukształtowania filozofii chrześcijańskiej w sensie właściwym. Stworzył tak spójny (racjonalny) system filozoficzno- teologiczny, że TOMIZM na długie wieki był uważany, za kwintesencję podstawowych zasad katolicyzmu

(1) KONCEPCJA RZECZYWISTOŚCI Św. Tomasz przyjmował koncepcję racjonalnego i celowego porządku świata, mając na myśli każdą płaszczyznę rzeczywistości. Wszechświat, stworzenie ziemskie, społeczność ludzka, człowiek – wszystko to jest racjonalne i celowe: ma swoje miejsce i cel.

Najważniejsze idee filozofii Tomasza to: Racjonalność i celowość świata Hierarchiczna struktura rzeczywistości Idea osoby ludzkiej Idea Opatrzności Bożej

Hierarchiczna struktura rzeczywistości Cały wszechświat zostaje stworzony po to, aby objawić doskonałość Boga. Ta doskonałość nie mogła się objawić przez tworzenie jednej istoty, stąd świat przyrody jest nieskończenie zróżnicowany; [pogodzenie biblijnego wątku o stworzeniu z arystotelesowskim pluralizmem metafizycznym]. Hierarchia: Istoty rozumne (aniołowie, ludzie) Zwierzęta Rośliny Minerały Inne cząstki itd..

Koncepcja hierarchii wprowadzona jest po to, by wskazać na porządek, a dokładniej na to, że jedne rzeczy, tzn. te niższe powinny być zawsze podporządkowane tym wyższym. W każdym stworzeniu jest ślad Boga. W człowieku jednak nie jest to tylko ślad, lecz znacznie więcej: - Każdy człowiek nosi w sobie obraz boży, tzn. ziszcza, w mniejszym lub większym stopniu, ideę Boga, która jest w nim samym (możliwość samodoskonalenia się).

Na czym polega owa koncepcja powszechnego upodporządkowania? Jest to swego rodzaju koncepcja władzy, ale władzy pojętej idealnie, tzn. wszelka władza musi być mądra i dobra. I tak np.: Człowiek podlega (powinien) Bogu; Świat przyrody nierozumnej podlega (powinien) człowiekowi; Człowiek mniej mądry podlega (powinien) mądrzejszemu; Sfera zmysłowa w człowieku podlega (powinna) rozumowi; Idea Opatrzności Bożej Bożych rządów, które wyrażają się w uporządkowaniu Wszechświata i planie rządzenia dotyczącym wszystkich rzeczy.

Św. Tomasz odrzuca zarówno Augustiańską koncepcję iluminacji, jak i predystynacji. Rozum – boski element w człowieku – został w wyniku grzechu pierworodnego jedynie osłabiony

Homo generat hominem et Deus (Człowieka rodzi człowiek i Bóg) Koncepcja człowieka U Arystotelesa człowiek to animal razionale, czyli człowiek to twór natury; U Tomasza człowiek to twór ponadnaturalny compositum duszy i ciała (podobnie jak u Augustyna, obydwa elementy pierwotnie pochodzą od Boga); Def. Człowiek to osoba → 3 specyficznie ludzkie działania to: rozumność, wolność, zdolność do miłości altruistycznej ↓ Dusza ludzka pochodzi bezpośrednio od Boga; Ciało od człowieka Homo generat hominem et Deus (Człowieka rodzi człowiek i Bóg) Chrześcijańska koncepcja niezbywalnej wartości/godności człowieka.

(2) ZAGADNIENIA BOGA Tomasz zadaje pytanie: W jaki sposób możemy sensownie mówić o Bogu? Odp. Nie możemy wiedzieć nic nt. natury Boga, ewentualnie tylko możemy rozprawiać nt. istnienia Na drodze wiary – Objawienie Na drodze filozoficznej – obszar doświadczenia

Czy istnienia Boga można w ogóle dowodzić?

5 dróg Tomaszowych do poznania Boga Wielkim osiągnięciem Tomasza są filozoficzne „dowody” na istnienie Boga. „droga” – „argument” – „dowód”? Tomaszowe Drogi dojścia do poznania Boga są podsumowaniem filozofii Platona i Arystotelesa. - Argumenty te mają empiryczno-racjonalny (metoda arystotelesowska): punktem ich wyjścia zawsze jest otaczający świat, jego obserwacja empiryczna, a następnie na drodze rozumowania dochodzi się do stwierdzenia istnienia Boga.

Droga 1: Z analizy relacji przyczyna-skutek Bóg jako nieuprzyczynowana Pierwsza Przyczyna Wyjaśnianie świata w odwołaniu do relacji przyczynowo-skutkowej nie może iść w nieskończoność, by nie popełniać błędu ‘ciągu nieskończonego’; Ergo trzeba więc wskazać na coś, co nie jest uprzyczynowane;

Droga 2: Z przygodnego istnienia świata Bóg jako tożsamość Istoty i Istnienia Świat jest przygodny tzn. jest niekonieczny w swoim istnieniu – nie można więc przyczyny istnienia świata szukać w tym świecie (skoro nie jest konieczny w swoim istnieniu). Ergo musi istnieć Coś, co nie potrzebuje wytłumaczenia swojego istnienia, tzn. istnieje samo przez się.

Droga 5: Z porządku w świecie Bóg jako Logos Obserwowany ład w świecie wskazuje na to, że świat jest celowy tzn. racjonalny. Racjonalność musi skądś pochodzić. Ergo tylko Bóg jako Czysty Intelekt może być przyczyną takiego świata

Etapy rozwoju definicji człowieka w filozofii Zachodniej PODSUMOWANIE Sokrates: Człowiek to dusza, a dusza to rozum; Arystoteles: Homo est animal racjonale; (dopełniona def. Sokratesa) Św. Augustyn: Człowiek to osoba, czyli istota wolna i rozumna (pojęcie osoby wskazuje również na wymiar cielesny: compositum duszy i ciała) Św. Tomasz: Człowiek to osoba, czyli istota rozumna, wolna i zdolna do miłości altruistycznej