Kariera, a niepełnosprawność. Misja i wyzwania dla poradnictwa zawodowego XIX Konferencja Szkoleniowa Warszawa 23-24 października 2009 r. SZKOLENIE W RZEMIOŚLE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Advertisements

Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
ZWIĄZEK RZEMIOSŁA POLSKIEGO Maciej Prószyński Książ listopad 2008 r.
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Rola izb rzemieślniczych jako instytucji samorządu
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Niemiecki model edukacji zawodowej
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości Al. Wojska Polskiego 78, Szczecin, tel: 91/
CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NOWY SĄCZ – RYNEK 11 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CRRiP im. Świętego Józefa w Nowym Sączu.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Projekty zrealizowane w ZS1
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
WARTO WIEDZIEĆ…...
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Kariera, a niepełnosprawność. Misja i wyzwania dla poradnictwa zawodowego XIX Konferencja Szkoleniowa Warszawa października 2009 r. SZKOLENIE W RZEMIOŚLE Związek Rzemiosła Polskiego Jolanta Kosakowska

2 Uczenie się przez całe życie przygotowanie młodzieży do wyboru zawodu i pomocy w wyznaczeniu kierunku dalszego rozwoju poprzez udział w różnych formach kształcenia

3 Organizacja działa na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989r. o rzemiośle - struktura organizacji rzemiosła to: 480 cechów terytorialnych i branżowych zrzeszających rzemieślników, 27 izb rzemieślniczych (terytorialne i branżowe) zrzeszające rzemieślników i cechy Związek Rzemiosła Polskiego, reprezentujący środowisko w skali ogólnopolskiej.

4 Zadania organizacji rzemiosła związane z działalnością oświatową – trzy obszary: cechy i izby rzemieślnicze nadzorują działalność szkoleniową prowadzoną przez rzemieślników, izby rzemieślnicze przeprowadzają egzaminy kwalifikacyjne czeladnicze i mistrzowskie i potwierdzają je świadectwami czeladniczymi i dyplomami mistrzowskimi, opatrzonymi pieczęcią z godłem Państwa, Związek Rzemiosła Polskiego sprawuje nadzór nad działalnością komisji egzaminacyjnych izb rzemieślniczych.

5 W zakresie realizacji zadań systemu kształcenia zawodowego partnerami organizacji rzemiosła są; władze oświatowe szczebla resortowego i lokalnego, urzędy pracy i instytucje rynku pracy, szkoły oraz inne instytucje i organizacje oświatowe.

6 Doradztwo zawodowe, czy też niesienie pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami nie jest statutowym celem rzemiosła jednakże w zakładach rzemieślniczych młodzi ludzie, także o specjalnych potrzebach, znajdowali i znajdują miejsce nauki zawodu, a potem pracy

7 Nauka zawodu w rzemiośle charakteryzująca się powiązaniem z naturalnymi warunkami pracy przyczynia się m.in. do zwiększenia samodzielności uczniów, zwłaszcza tych ze szczególnymi potrzebami, doskonalenia i rozwijania ich rzeczywistych umiejętności, osiągania większej dojrzałości w różnych sferach funkcjonowania, a tym samym aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.

8 Przygotowanie zawodowe w rzemiośle zorganizowane jest w formie: > nauki zawodu > przyuczenia do wykonywania określonych prac Odbywa się w zakładach posiadających odpowiednie warunki organizacyjne i techniczne do realizacji programu praktycznej nauki zawodu i jest prowadzone pod nadzorem osoby posiadającej odpowiednie kwalifikacje zawodowe i pedagogiczne

9 Walorami szkolenia w rzemiośle są: zindywidualizowany tok nauczania uwzględniający możliwości, uzdolnienia i ograniczenia młodocianego, uczenie się zawodu w warunkach naturalnych i rzeczywistych, poznawanie w toku pracy nowych technologii, materiałów i urządzeń, które wprowadza zakład dla zwiększenia swojej efektywności na rynku, tworzenie więzi emocjonalnych pomiędzy uczącym się zawodu, a pracodawcą, mających istotne znaczenie dla harmonijnej współpracy i realizacji programu nauczania.

10 Nauka zawodu u rzemieślnika składa się z dwóch integralnych części praktycznej, realizowanej w procesie pracy w zakładzie rzemieślniczym teoretycznego dokształcania, organizowanego w szkole lub w systemie pozaszkolnym

11 Podstawą organizacji nauki zawodu w rzemiośle jest umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego może odbywać się w 103 zawodach, odpowiadających danemu rodzajowi rzemiosła, zawartych w klasyfikacji zawodów i specjalności rynku pracy okres trwania: 2-3 lata zakończeniem nauki zawodu u rzemieślnika jest egzamin czeladniczy składany przed komisją egzaminacyjną izby rzemieślniczej.

12 Problemem oraz ograniczeniem możliwości zatrudnienia w celu przygotowania zawodowego ucznia jest sytuacja, kiedy utracił on status pracownika młodocianego, a więc po ukończeniu osiemnastu lat

13 Organizacje rzemiosła podejmują różne przedsięwzięcia promujące naukę zawodu w rzemiośle Współpracują z dyrektorami szkół gimnazjalnych i zawodowych, Przygotowują informacje na temat możliwości szkolenia w rzemiośle, Uczestniczą w regionalnych targach edukacyjnych i giełdach pracy (organizowane są stoiska informacyjne, pokazy i prezentacje poszczególnych zawodów rzemieślniczych), Organizują konkursy zawodowe, o zasięgu regionalnych i ogólnopolskim, z udziałem uczniów z zakładów rzemieślniczych, Organizują spotkania informacyjne dla młodzieży i rodziców z udziałem rzemieślników szkolących uczniów, Nagradzają najlepszych absolwentów nauki zawodu, Tworzą uroczyste oprawy przy wręczaniu świadectw czeladniczych, Realizują projekty w ramach Programu Leonardo da Vinci oraz innych finansowanych ze środków PO KL.

14 Izby rzemieślnicze posiadają uprawnienia do przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe na dwóch poziomach: czeladniczym i mistrzowskim Rocznie ponad 26 tysięcy kandydatów przystępuje do egzaminów czeladniczych i ponad 3 tysiące do egzaminów mistrzowskich. Do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe mogą przystąpić osoby, które nabyły je w drodze formalnego i nieformalnego kształcenia (różne ścieżki).

15 W ramach dopuszczalnych prawem kandydaci z niepełnosprawnościami traktowani są w sposób szczególny poświęca się im więcej czasu na wyjaśnienie procedur egzaminacyjnych, dokładnie przedstawiane są zadania egzaminacyjne - rozpoczynanie od czynności najprostszych, przechodzenie do istotnych zadań wynikających ze standardu, wielokrotne powtarzane są polecenia, przedstawiane w sposób opisowy, podczas egzaminu teoretycznego stosowane są maksymalne normy czasowe poszczególnych etapów, mając na względzie osłabioną sprawność grafomotoryczną kandydata, słabe tempo czytania, niskie rozumienie tekstu czytanego samodzielnie, w przypadku osób głuchoniemych egzaminy odbywają się w obecności tłumacza języka migowego WARUNKI TECHNICZNE

16 Poradnictwo zawodowe niezbędne jest na różnych etapach edukacji i pracy Intensyfikacja działań związanych z doradztwem edukacyjno-zawodowym powinna następować już w szkole gimnazjalnej Celem jest maksymalne ograniczenie przypadków nietrafnych wyborów Sieć organizacji rzemiosła: izby rzemieślnicze i cechy są dobrym partnerem do realizacji takich zamierzeń

17 Dziękuję za uwagę Związek Rzemiosła Polskiego - Jolanta Kosakowska