Sen o karierze - Jak skutecznie pomagać niepełnosprawnym ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
„Na dobry początek – staż”
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
Wiesław Włodarski 13 kwietnia 2010 r
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
ale (a może przede wszystkim)
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Sen o karierze - Jak skutecznie pomagać niepełnosprawnym ? CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W BIAŁYMSTOKU LOKALNE CENTRUM DORADZTWA ZAWODOWEGO Sen o karierze - Jak skutecznie pomagać niepełnosprawnym ? Kariera a niepełnosprawność. Misja i wyzwania dla poradnictwa zawodowego Warszawa 23-24 października 2009 r.

Sen o karierze - Jak skutecznie pomagać niepełnosprawnym ? „Każdy człowiek zdrowy, głuchy, niewidomy, słabo widzący, niedostosowany społecznie, inwalida ruchu ma prawo do: opieki, wychowania, pobierania nauki i życia w społeczeństwie.” Preambuła Międzynarodowej Konwencji Praw Człowieka

Dlaczego CKU postanowiło pomagać osobom niepełnosprawnym ? Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku powołane do życia w 2005 r.: rozpoczynało edukację dorosłych od 4 oddziałów, obecnie prowadzi edukację w 38 oddziałach Od tego czasu mamy kontakt z dorosłymi osobami niepełnosprawnymi: ubiegającymi się o przyjęcie do szkół CKU słuchaczami CKU I obszar działania

Dlaczego CKU postanowiło pomagać osobom niepełnosprawnym ? Od IX . 2005 r. realizowane jest doradztwo zawodowe. Od 1 września 2008 r. decyzją Prezydenta Miasta zostało powołane Lokalne Centrum Doradztwa Zawodowego w CKU. Odbiorcami usług doradczych są: słuchacze CKU inni dorośli mieszkańcy Miasta młodzież szkół gimnazjalnych i szkół ponadgimnazjalnych Miasta Białegostoku II obszar działania

Dlaczego LCDZ/ CKU postanowiło pomagać osobom niepełnosprawnym ? W r. szk. 2008/2009 i bieżącym r. szk. pomiędzy Dyrektorem CKU a Dyrektorami 28 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zostały podpisane Porozumienia o Współpracy w zakresie realizacji działań z obszaru doradztwa zawodowego w Białymstoku. Wśród nich są: wszystkie szkoły integracyjne szkoły z oddziałami integracyjnymi szkoły specjalne Jak duże wyzwanie stanowi INTEGRACJA dla zajmujących się wspomaganiem – także dla nas LCDZ/CKU, wystarczy popatrzeć na liczby

Dlaczego CKU postanowiło pomagać osobom niepełnosprawnym ? INTEGRACJA W PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH m. BIAŁEGOSTOKU w roku szkolnym 2009/2010 stan na 07.09.2009 r. Lp. Typ placówki Liczba placówek Liczba oddziałów Liczba uczniów 1 Przedszkola Samorządowe Integracyjne lub z oddziałami integracyjnymi 4 25 119 2 Szkoły Podstawowe 8 92 320 3 Publiczne Gimnazja z oddziałami integracyjnymi lub integracyjne 6 46 193 Szkoły Ponadgimnazjalne 22 98 ZSTiO LP. z oddz. .Int. 7 33 LO integracyjne 14 T z oddz. Int. 9 38 ZSO 9 XVI LO z oddz. Int 13 OGÓŁEM 24 185 780

Dlaczego CKU postanowiło pomagać osobom niepełnosprawnym ? W każdej z grup odbiorców spotykamy się z różnymi rodzajami niepełnosprawności Na co dzień mamy kontakt z Klientami: o obniżonej sprawności intelektualnej (np. z upośledzeniem umysłowym) z obniżoną sprawnością funkcjonowania społecznego (zaburzenia równowagi nerwowej, emocjonalnej czy zdrowia psychicznego) z obniżoną sprawnością komunikowania się (np. utrudniony kontakt słowny - zaburzenia mowy, autyzm, jąkanie się)

Dlaczego CKU postanowiło pomagać osobom niepełnosprawnym ? o obniżonej sprawności ruchowej (osoby z dysfunkcją narządu ruchu) z obniżoną sprawnością psychofizyczną z powodu chorób somatycznych (np. nowotwory, cukrzyca, itp.) o obniżonej sprawności sensorycznej (osoby niewidome i słabowidzące, osoby słabosłyszące) Często mamy do czynienia także z Klientami ze sprzężonymi niepełnosprawnościami

Dlaczego CKU postanowiło pomagać osobom niepełnosprawnym ? Jesteśmy „młodą” placówką na mapie edukacyjnej Miasta, ale dynamiczną, podejmującą wyzwania, otwartą na współpracę - np. w obszarze doradztwa zawodowego (realizacja , promocja, współuczestnictwo w tworzeniu zrębów systemu poradnictwa) Jako LCDZ - realizując swoje statutowe zadania jednocześnie stanowimy „pomost” pomiędzy edukacją dzieci i młodzieży a edukacją osób dorosłych (mamy stały kontakt z szerokim spektrum Klientów, lepiej rozumiemy Ich potrzeby, na bieżąco widzimy braki i z większą łatwością możemy je zgłaszać, konsultować, dyskutować nt. rozwiązań z przedstawicielami Samorządu lokalnego, organu nadzoru merytorycznego, itd.; także „wychodzić naprzeciw” trudnościom np. tworzenie stosownej do oczekiwań niepełnosprawnych – typu szkoły, rodzaju szkolenia, itp.) Doradztwo zawodowe zostało wpisane jako jeden z priorytetów Prezydenta Miasta Białegostoku w Strategii Rozwoju Edukacji na lata 2008-2013 (np. wsparcie merytoryczne - doradca ds. osób niepełnosprawnych)

Co CKU/LCDZ zrobiło dotychczas w obszarze wspierania osób niepełnosprawnych ? Zniwelowanie barier architektonicznych dla osób o obniżonej sprawności ruchowej Doposażanie zaplecza technicznego dla osób o obniżonej sprawności sensorycznej (niewidomych i słabowidzących, osób słabosłyszących) Duża otwartość na indywidualne potrzeby w zakresie przyjęcia do szkoły i gotowość wspomagania w procesie edukacji w CKU Wsparcie psychologiczne i doradcze dla zainteresowanych osób z innymi rodzajami niepełnosprawności

Co CKU/LCDZ zrobiło dotychczas w obszarze wspierania osób niepełnosprawnych ? Diagnozowanie potrzeb i potencjału zawodowego zainteresowanych i pomoc w budowaniu ścieżki kariery w ramach zajęć poradnictwa grupowego i indywidualnego Budowanie systemu wsparcia w środowisku lokalnym - zorganizowanie Konferencji pt. „Dorośli niepełnosprawni w polskim systemie edukacji” w dniu 3 grudnia 2009 r. - wzajemne poznanie się instytucji wspomagających osoby niepełnosprawne w Mieście - przeprowadzenie 2 grup warsztatów dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, doradców zawodowych Miasta z zakresu obalania mitów i stereotypów zachowania w kontakcie z osobą niepełnosprawną - wypracowanie wniosków do dalszego działania w obszarze wspomagania niepełnosprawnych

Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery Nadszedł czas OTK … Bardzo dziękujemy SDSiZ za fantastyczną akcję w postaci Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery Informacja o OTK na stronie WWW była katalizatorem, przyśpieszającym kolejny etap naszych działań na rzecz osób niepełnosprawnych.

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009r. Seminarium „Młodzież niepełnosprawna w polskim systemie edukacji – ograniczenia i możliwości. Budowanie koalicji na rzecz wspierania rozwoju ścieżki kariery” 6 października 2009 r., CKU w Białymstoku Cele Seminarium: - poznanie systemu wsparcia w systemie edukacji dla ucznia szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej z orzeczonym stopniem niepełnosprawności - analiza możliwości współpracy instytucji działających na rzecz uczniów niepełnosprawnych - integracja instytucji państwowych, samorządu lokalnego oraz organizacji pozarządowych, pedagogów, doradców zawodowych, rodziców dzieci i młodzieży niepełnosprawnej na rzecz budowania koalicji w zakresie planowania ścieżki rozwoju zawodowego, drogi do edukacji, zawodu, pracy i kariery osób niepełnosprawnych

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009r. Seminarium stanowi II etap działań w zakresie budowania koalicji wsparcia na rzecz niepełnosprawnych Z myślą o budowaniu koalicji wsparcia do naszych działań w charakterze Partnerów Seminarium zaprosiliśmy: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Oddział w Białymstoku Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną Nr 1 w Białymstoku Przedszkole Samorządowe nr 26 Integracyjne w Białymstoku Zespół Szkół Integracyjnych Nr 1 im. Jana Pawła II w Białymstoku Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi im. Stanisława Staszica w Białymstoku

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009r. Seminarium to wystąpienia: - wprowadzające w tematykę edukacji młodzieży niepełnosprawnej i przyszłości kariery zawodowej merytoryczne, obrazujące spektrum możliwości wsparcia młodzieży z dysfunkcjami, prezentowanego przez przedstawicieli instytucji państwowych, samorządowych, pozarządowych, oraz osób fizycznych między innymi : Kuratorium Oświaty (obowiązujące przepisy prawa) DEKiS Urząd Miejski (możliwości organizacyjne, finansowe) PFRON (finansowanie wsparcia technicznego) WUP (finansowanie wsparcia w ramach środków z Programu PO KL) PUP (finansowanie wsparcia w ramach środków PFRON, Funduszu Pracy, itp.) Placówek oświatowych (edukacja i wspomaganie rozwoju) Stowarzyszeń, Fundacji (usprawnianie, rehabilitacja, itp.) Rodziców

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009r. Także w ramach Seminarium: - dyskusja podsumowująca - wnioski końcowe Bardzo ważnym elementem Seminarium było podpisanie przez Dyrektorów placówek edukacyjnych Miasta Białegostoku, Prezesów Stowarzyszeń, Przedstawicieli Instytucji oraz Rodziców 16 Deklaracji przystąpienia do współpracy na rzecz stworzenia grupy wsparcia dla osób niepełnosprawnych. I Spotkanie robocze Zespołu Inicjującego powołanie koalicji także z udziałem przedstawicieli Organu Prowadzącego (DEKiS Urzędu Miejskiego), Kuratorium Oświaty, Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w dniu 28 października 2009 r.

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009 r. Zajęcia grupowe „Czynniki wyboru zawodu. Zainteresowania zawodowe” dla uczniów III klas integracyjnych Publicznego Gimnazjum Nr 13, 17,18 w Białymstoku; 7- 9 października 2009 r.; w w/w placówkach oraz w CKU w Białymstoku Cel zajęć: uzyskanie i pogłębienie przez ucznia samoświadomości i wiedzy w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno – zawodowej. W spotkaniach grupowych wzięło udział 81 uczestników; doradztwo indywidualne prowadzone w późniejszym terminie. Zajęcia były prowadzone metodami aktywizującymi z zastosowaniem nowoczesnych technik przekazu: mini-wykład, burza mózgów, dyskusja grupowa, praca w grupach, prezentacja multimedialna.

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009 r. Warsztaty z zakresu samopoznania w aspekcie planowania przyszłości edukacyjno - zawodowej - dla młodzieży niepełnosprawnej Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku. - 8 października 2009 r.; CKU w Białymstoku Zajęcia grupowe prowadzone metodami aktywnymi mają na celu: pobudzenie aktywności uczestników zapewnienie większego poczucie bezpieczeństwa rozwijanie wiary we własne możliwości stwarzanie możliwość doskonalenia kompetencji komunikacyjnych kształcenie umiejętności współpracy i działania w grupie uczenie przestrzegania przyjętych zasad W ramach OTK w Lokalnym Centrum Doradztwa Zawodowego w Białymstoku doradcy zawodowi rozpoczęli cykl zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego dla młodzieży ponadgimnazjalnej – uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej - specjalnej

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009 r. Program zajęć przewiduje cztery cotygodniowe, dwugodzinne spotkania z każdą grupą w siedzibie CKU w Białymstoku. Tematyka zajęć jest dostosowana nie tylko do możliwości intelektualnych, ale także do rodzaju grupy. W klasach początkowych program obejmuje zagadnienia z zakresu komunikacji interpersonalnej, twórczego myślenia, współpracy w grupie, asertywności. W klasie ostatniej zajęcia są uzupełniane o tematykę rynku pracy, sporządzenie dokumentów aplikacyjnych, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą Jako dopełnienie zajęć grupowych przewidziane są konsultacje indywidualne Uczestnicy zajęć to młodzież niepełnosprawna intelektualnie w stopniu lekkim, kształcąca się w zawodzie - kucharz małej gastronomii. Program jest realizowany w oparciu o metody aktywizujące (zajęcia o charakterze warsztatowym z wykorzystaniem pracy indywidualnej, praca w małych grupach, „burzy mózgów” itp

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009 r. Spotkanie informacyjne dla grupy osób niepełnosprawnych, bezrobotnych nt. możliwości wsparcia w ramach działania LCDZ/CKU - 5 października 2009 r.,CKU w Białymstoku Cel spotkania : wyposażenie Klientów w informacje nt. wsparcia w obszarze podniesienia wiedzy i umiejętności, zwiększających szansę powrotu na rynek pracy Spotkanie prowadzone w formie mini-wykładu, dyskusji (prezentacja możliwości wsparcia ze strony LCDZ i organizacji pozarządowych). Spotkania indywidualne dla zainteresowanych

Co zrobiliśmy w dniach 5-11.X.2009r Ogłoszenie konkursu „ Moja pasja początkiem drogi do kariery” - 9 października 2009 r. Konkurs skierowany do młodzieży: - szkół gimnazjalnych Miasta Białegostoku w tym wszystkich integracyjnych i z oddziałami integracyjnymi - do młodzieży niepełnosprawnej Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku. Cele konkursu: rozwijanie zainteresowań uczniów ukazanie roli zainteresowań w samopoznaniu oraz możliwości wykorzystania zainteresowań i pasji w planowaniu ścieżki kariery popularyzacja wiedzy z zakresu problematyki planowania kariery W konkursie biorą udział prezentacje dotyczące pasji, zainteresowań, hobby, rozwoju zawodowego i planowania kariery ucznia/uczniów, indywidualne lub stworzone przez zespół autorski. Forma dowolna z wykorzystaniem różnych narzędzi i środków artystycznego wyrazu . Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w dniu 12 stycznia 2010 r.

nad przepaściami przerzuca mosty. Bolesław Prus CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W BIAŁYMSTOKU LOKALNE CENTRUM DORADZTWA ZAWODOWEGO Praca rozumna i wytrwała, która nie myśli o zbieraniu owoców w tydzień po posiewie, przebija góry, nad przepaściami przerzuca mosty. Bolesław Prus Bardzo dziękuję za uwagę Regina Miedziałowska Kierownik Lokalnego Centrum Doradztwa Zawodowego przy CKU w Białymstoku