Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa (na przykładach)
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Analiza SWOT.
Zarządzanie strategiczne
Analiza SWOT… a po co mi to?
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
opis projektu jednym zdaniem
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Firmy globalne.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Model „pięciu sił” M.Portera
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Zapis prezentacji:

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl mogą być wykorzystywane przez jego Użytkowników wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego oraz do użytku w szkołach podczas zajęć dydaktycznych. Kopiowanie, wprowadzanie zmian, przesyłanie, publiczne odtwarzanie i wszelkie wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych jest niedozwolone. Plik można dowolnie modernizować na potrzeby własne oraz do wykorzystania w szkołach podczas zajęć dydaktycznych.

Podstawy przedsiębiorczości przedsiębiorczość bez tajemnic Temat: Strategie przedsiębiorstw

Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej Celem każdego przedsiębiorstwa jest osiągnięcie maksymalnego zysku. Przedsiębiorstwa mają swobodę gospodarowania, samodzielnie podejmują decyzje na temat swojej działalności, muszą przy tym przestrzegać przepisów prawa i warunków uczciwej konkurencji. przedsiębiorstwo podatki banki budżet kredyt płace produkty pracownicy rynek

Strategie przedsiębiorstwa Strategia jest rozumiana jako pewien plan działania organizacji, związany z jej pozycją w otoczeniu. Strategia zarządzania jednostkami gospodarczymi: przedstawia cele ogólne i cele cząstkowe szczególnego znaczenia, a więc te, które rozstrzygają o tworzeniu, funkcjonowaniu i rozwoju przedsiębiorstwa jako całości, jest zdeterminowana przez otoczenie i przez czynniki wewnętrzne, uwzględnia poziom organizacyjno - techniczny i zasoby konkurencji, jest wyrażona w formie programów i planów dotyczących działalności globalnej lub jakiejś funkcji przedsiębiorstwa, jest określona w elastycznym horyzoncie planowania, podlega ocenie przez zastosowanie określonych kryteriów efektywności.

Strategie przedsiębiorstwa Na strategię przedsiębiorstwa składają się cztery podstawowe elementy: domena działania, strategiczna przewaga (silna strona), cele do osiągnięcia oraz funkcjonalne programy działania. strategiczna przewaga Strategiczne cele funkcjonalne programy działania Domena działania

Strategie przedsiębiorstwa Domena działania określa, gdzie i komu firma zamierza sprzedawać swoje wyroby lub usługi, to znaczy, że firma posiada „własny rynek”. Strategiczna przewaga polega na tym, aby w ramach wybranej domeny być bardziej atrakcyjnym partnerem niż inne firmy (np. patent, technologia, produkt). Cele strategiczne są ważnym uzupełnieniem wyboru domeny działania i strategicznej przewagi nad konkurentami. Określa, co konkretnie firma chce osiągnąć w kolejnych okresach, i pozwalają kontrolować, czy firma osiąga sukces. Funkcjonalne programy działania są przełożeniem koncepcji strategii na konkretne działania na każdym stanowisku pracy. Skuteczne programy działania mają trzy aspekty: określają, co, kto, kiedy będzie robił, zakładają stałą konieczność poprawy, usprawnienia, Programy w systemowy sposób obejmują całość funkcjonowania firmy.

Zalety planowania strategicznego Wady planowania strategicznego Analiza strategiczna Analiza strategiczna to zbiór metod i oceny otoczenia przedsiębiorstwa oraz jego mocnych i słabych stron umożliwiających wykorzystywanie pojawiających się szans i unikanie zagrożeń oraz efektywne wykorzystywanie zasobów. Zalety planowania strategicznego Wady planowania strategicznego wpływa na poprawę organizacji pracy i jej efektywność, planowanie strategiczne dostosowuje się do zmieniającego się otoczenia, planowanie strategiczne zmniejsza szansę popełniania błędów, ukierunkowanie działalności przedsiębiorstwa na wykonywanie zadań i sposobów ich realizacji, tj. na wyniki. ogranicza proces decyzyjny do problemów pozbawionych ryzyka, nie obejmuje obszarów i sfer działania wymagających kreatywności, niebezpieczeństwo powstania służb oderwanych od problemów funkcjonowania firmy, wymaga dużych nakładów: środków pieniężnych, kadrowych, rzeczowych.

Procedura planowania strategicznego Planowanie strategiczne obejmuje pięć elementów. Są to: Obejmuje makro – i mikrootoczenie. Analiza otoczenia zewnętrznego pozwala ocenić szanse na odniesienie sukcesu. analiza otoczenia analiza przedsiębiorstwa opcje strategiczne wybór wariantu strategicznego program strategiczny Dotyczy sytuacji wewnętrznej, tj. zasobów oraz kompetencji jakimi dysponuje względem konkurentów. Wynikają z porównania otoczenia i zasobów firmy. Uzależniony jest od przyjętej koncepcji. Kryterium wyboru mogą być np. wielkość obrotu czy rentowność. Ma na celu planistyczne przygotowanie praktycznego wdrożenia wybranego kierunku działalności, tj. ustalenia biznes planu.

(charakterystyka firmy) Rodzaje strategii Najczęściej wykorzystywaną metodą analizy strategicznej jest analiza SWOT. Jest to metoda polegająca na ocenie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz szans i zagrożeń płynących z jego otoczenia. S W O T Strengths Weaknesses Opportunities Threats Mocne strony Słabe strony Szanse Zagrożenia Czynniki wewnętrzne (charakterystyka firmy) Czynniki zewnętrzne (rynek) Dzięki analizie SWOT możliwe jest przewidywanie zdarzeń, które mogą mieć miejsce w przyszłości.

Rodzaje strategii Strategia rozwoju Skala działalności Ważne dla przyszłości przedsiębiorstwa jest prawidłowe wytyczenie strategii rozwoju, czyli wybór branży, obszaru geograficznego, asortymentu i technologii produkcji wyrobów. Wybór strategii rozwoju określa sektory, w których będzie działać firma. Dla każdego z sektorów należy wybrać strategię konkurencji. Strategia rozwoju Skala działalności Zakres geograficzny działalności Zakres branżowy działalności

Rodzaje strategii Strategia kosztowa Duża skala produkcji Firma, która wybrała strategię kosztową, stara się mieć koszty niższe od innych przedsiębiorstw w branży. Osiąga, to m.in. Przez dużą skalę produkcji, stosowanie oszczędnych technologii, utrzymywanie standardowej jakości i ograniczonego asortymentu wyrobów. Strategia kosztowa Duża skala produkcji Oszczędne technologie Standardowa jakość Ograniczony asortyment

Strategia zróżnicowania Rodzaje strategii Strategia wysokiej jakości zwana strategią zróżnicowania polega na takim zorganizowaniu firmy, która wytworzy produkty o bardzo wysokiej jakości. Wysoką jakość osiąga się przez inwestowanie w nowoczesne technologie i promocję marek. Strategia zróżnicowania Bardzo wysoka jakość Znane marki Nowoczesne technologie

Rodzaje strategii

Rodzaje strategii – strategia lidera Cel: utrzymać dominującą pozycję na rynku Kierunki działań: znaleźć sposoby zwiększenia łącznego popytu rynkowego, utrzymać swój dotychczasowy udział w rynku, zwiększyć udział w rynku poprzez zagospodarowanie rosnącego popytu, zaś w przypadku braku jego wzrostu poprzez złamanie lojalności nabywców produktów konkurencyjnych lub wykup konkurentów.

Rodzaje strategii – strategia pretendenta Cel: zwiększyć udział w rynku i poprawić swoją pozycję względem lidera Kierunki działań: atak na lidera (inwestycje, marketing, nowe produkty … itp.), przejęcie rynku firm o podobnej skali lub mniejszych i rozproszonych poprzez fuzje, wykup, alianse (zintegrowany atak na lidera poprzez porozumienie się mniejszych konkurentów), integracja z zagranicznym konkurentem o dużym potencjale (obniżenie jego kosztów wejścia).

– strategia naśladowcy rynkowego Rodzaje strategii – strategia naśladowcy rynkowego Cel: zdobyć atrakcyjną pozycję rynkową naśladując firmy innowacyjne osiągające sukcesy mniejszym kosztem i w krótkim czasie Kierunki działań: analiza źródeł sukcesu wiodących firm lub innowacyjnych firm nie umiejących wykorzystać swego potencjału technologicznego wprowadzając innowacje na rynek, imitacja wraz z racjonalizacją kosztów, ulepszeniem oferty i unikaniem błędów popełnionych przez innowatora.

Kierunki specjalizacji: Rodzaje strategii – strategie specjalistów rynkowych Cel: osiągnięcie pozycji lidera w segmencie lub zbudowanie unikalności w wybranej dziedzinie Kierunki specjalizacji: sposoby wyróżniania się poprzez mistrzostwo w opanowaniu wybranej dziedziny: wg typu klienta, w obsłudze wybranego rynku geograficznego, w wybranej grupie produktów, ... Itp.

Strategia dywersyfikacji Realokacja zasobów wewnątrz przedsiębiorstwa polegająca na zaangażowaniu się w nowe branże, rynki, technologie poprzez inwestycje w portfele produktów, rynków, technologii, z których każdy wymaga dostosowania do innego zestawu czynników sukcesu. Cel: redukcja ryzyka, zwiększenie bazy przychodów, lepsze wykorzystanie potencjału firmy, zdobywanie nowych umiejętności i podstaw budowy przewag rynkowych, redukcja kosztów dzięki transakcjom wewnętrznym, większa siła rynkowa Kryteria wyboru sektora, czyli trzy testy poprawnej dywersyfikacji wg. Portera: test atrakcyjności, test kosztów wejścia, test przewagi konkurencyjnej (synergii).

Uczestnicy rynku Lider rynkowy - przedsiębiorstwo, mające czołową pozycję na rynku. Liderzy poszczególnych branży mają największy obrót i najłatwiej jest im negocjować ceny z poszczególnymi dostawcami, więc mogą obniżyć ceny swoich wyrobów i skutecznie walczyć z konkurencją, ale muszą tworzyć bariery wejścia i chronić rynek przed substytutami, na czym korzystają wszystkie firmy sektora. Pretendent - przedsiębiorstwo, mające drugi po liderze udział w rynku danej branży i szansę zostania liderem, przy intensywnych działaniach marketingowych i agresywnej polityce cenowej. Pretendenci ponoszą wysokie koszty walki z liderem. Naśladowca - przedsiębiorstwo, które nie ściga się z liderem branży, a odnosi korzyści małym kosztem kopiując jego produkty i metody działania, oraz korzystając z jego posunięć mających na celu chronić rynek. Naśladowcy mają zazwyczaj podobny asortyment produktów, co lider.