Projekt ITAAT TIK w systemie edukacji w Polsce 22 października 2010, Ronda.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Pracownia Komputerowa                                                                                               
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Co to jest TIK?.
Gimnazjum w Okonku 2008 Wyrównywanie szans edukacyjnych.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Założenia PROJEKTU
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w ramach projektu Wstęp – zapoznanie z celami, uwarunkowaniami, realizacją i oczekiwanymi efektami.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
ale (a może przede wszystkim)
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Z KLASĄ ..
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa Szkoła - podsumowanie.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Kryterium IX Wyrównanie szans edukacyjnych. Kryterium IX - Wyrównanie szans edukacyjnych Strona internetowa szkoły pełni funkcje nie tylko informacyjne.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Tel
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Cyfrowa szkoła. O wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach powszechnych - na przykładzie projektu opracowania i udostępnienia.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
na rzecz cyfryzacji szkół
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekty zrealizowane w ZS1
Działania na rzecz innowacji
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Projekt Dolnośląska e-Szkoła (DeS)
Zapis prezentacji:

Projekt ITAAT TIK w systemie edukacji w Polsce 22 października 2010, Ronda

Polityka rządu Informatyzacja szkół dokonywana jest w ramach strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego. W Polsce nie ma instytucji takiej jak BECTA w UK, która zajmuje się realizacją zadań związanych z wykorzystaniem rozwiązań informatycznych i TIK w szkołach i ogólnie edukacji i szkoleniach. Przy Ministrze Edukacji Narodowej od 2008r. działa ciało doradcze Rada ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej.

Polityka rządu Informatyzacja szkół trwa systematycznie od 1998r. w ramach rządowych programów i projektów, często współfinansowanych przez EFS, m.in.: Pracownie komputerowe dla szkół Internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych Wyposażenie w sprzęt komputerowy centrów kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia praktycznego Komputer dla ucznia - ograniczony do pilotażu 2008r. Scholaris – program MENiS tworzenia internetowego centrum zasobów edukacyjnych Cyfrowa szkoła – program wejdzie w życie w 2012r.

Inne programy dla szkół – program ogólnopolski zainicjowany w 1998r. przez senator Grażynę Staniszewską: pomoc w wyposażeniu szkół w komputery, uzyskanie dostępu do Internetu, organizacja szkoleń dla nauczycieli, prowadzenie niekomercyjnego portalu edukacyjnego dla uczniów, nauczycieli i rodziców; wpierany przez polski rząd oraz Polsko- Amerykańską Fundację Wolności.

Rola funduszy europejskich Oprócz środków EFS dysponowanych centralnie, do szkół trafiają fundusze w ramach programów operacyjnych regionalnych. Wiele szkół, szczególnie z obszarów wiejskich skorzystało i korzysta nadal ze środków EFS na rozwój zasobów ludzkich – przeznaczonych na wyrównywanie szans edukacyjnych (np. zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, prowadzenie dodatkowych zajęć nastawionych na rozwijanie umiejętności posługiwania się TIK).

Europejskie programy edukacyjne Polskie szkoły i nauczyciele są jedną z najbardziej aktywnych grup narodowych w eTwinningu – programie współpracy międzynarodowej szkół z wykorzystaniem mediów elektronicznych. W zdecydowanie mniej popularny jest European Schoolnet.

TIK w podstawie programowej wdrażana od roku szkolnego 2009/2010 Umiejętność posługiwania się TIK jest umiejętnością kluczową na wszystkich etapach kształcenia. Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym stanowi zadanie szkoły. Stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się TIK na zajęciach z różnych przedmiotów jest zadaniem nauczycieli.

Edukacja informatyczna w szkole Przedmiot obowiązkowy: I i II etap edukacyjny – zajęcia komputerowe III i IV etap edukacyjny - informatyka Ciągle jeszcze oczekuje się, iż technologii informacyjnej ma uczyć informatyk, a nie nauczyciel przedmiotu.

Sprzęt Wszystkie szkoły wyposażone w komputery; liczba komputerów zwiększa się sukcesywnie (w 2009 r. w gimnazjach na 1 komputer przypadało od 2,5 do 6 uczniów). Sprzęt komputerowy dotąd obecny zasadniczo w wydzielonych pracowniach, teraz również w bibliotekach i - powoli - także w salach przedmiotowych. Coraz więcej szkół wyposażonych jest w tablice interaktywne. Dostęp do Internetu jest zróżnicowany.

Oprogramowanie Wyposażenie szkół w sprzęt i oprogramowanie jest w kompetencji organów prowadzących szkoły. Początkowo podstawowe oprogramowanie narzędziowe i edukacyjne przekazywane było szkołom centralnie – w ramach programów i projektów rządowych. Przeważa oprogramowanie firmy Microsoft; niektóre placówki wykorzystują oprogramowanie typu open source. Niewiele szkół korzysta z platform e-learningowych, takich jak Moodle. Oprogramowanie uzupełniające do swoich podręczników zapewniają wydawnictwa edukacyjne.

Kompetencje cyfrowe uczniów Z jednej strony: sukcesy polskich uczniów i studentów w europejskich i światowych konkursach Informatycznych. Z drugiej strony: wyniki badań PISA 2009: Students On Line: 16 miejsce polskich nastolatków w rankingu 19 krajów świata w zakresie umiejętności internetowych. Tylko 3% uczniów porusza się ze swobodą w Internecie, 25% ma trudności. w szkołach komputerów używa 60,6% uczniów (przy średniej OECD 74,2%), w domach 92,1% (średnia jak OECD).

Przygotowanie nauczycieli w zakresie TIK - kształcenie Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii obowiązują od 2003r. i stanowią integralną część procesu kształcenia nauczycieli. Trwają prace nad wprowadzeniem nowych standardów: 1. Nauczyciel inspiruje uczniów do kształcenia się i kreatywności. 2. Promuje i kształtuje u uczniów postawę obywatelską i odpowiedzialność w świecie mediów cyfrowych. 3. Stosuje i rozwija swoje metody kształcenia i oceniania z użyciem technologii. 4. Pracuje i uczy się w środowisku technologii. 5. Angażuje się w profesjonalny rozwój.

Przygotowanie nauczycieli w zakresie TIK - doskonalenie Od 2000r. umiejętność posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną oraz wykorzystanie komputera w pracy jest wymagane w awansie zawodowym nauczycieli. Nauczyciele czynni podejmują doskonalenie zawodowe w tym zakresie korzystając z programów rządowych (często dofinansowanych z EFS) i pozarządowych np. Program Intel – Nauczanie ku Przyszłości lub finansując je z własnych środków. Szkolenia oferują wyspecjalizowane centra, jak Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, lub zwykłe ośrodki doskonalenia nauczycieli.

Wyzwania dla MEN Wdrożenie systemu eSzkoła - wyposażenie szkół w niezbędną infrastrukturę usług informatycznych (PSE) oraz wykorzystanie technologii interaktywnej i mobilnej w kształceniu. Utworzenie elektronicznego środowiska kształcenia OZE. Przygotowanie podstaw prawnych e-learningu w szkole. Zapewnienie odpowiednich materiałów dydaktycznych do nauczania online. Szkolenia dla nauczycieli z zakresu metodyki kształcenia przez Internet.

Wyzwania dla szkół Komputer z dostępem do Internetu oraz projektor wizyjny lub tablica interaktywna w każdej klasopracowni. Szybki, szerokopasmowy Internet. Internet bezprzewodowy. Pracownie komputerowe otwarte dla wszystkich nauczycieli lub pracownie mobilne. Wsparcie techniczne nauczycieli. Opracowanie planów rozwoju szkół wspieranych przez TIK.

Wyzwania dla nauczycieli Integracja TIK do nauczanego przedmiotu. Wykorzystanie komputerów i Internetu na lekcjach. Rozwój zawodowy (ciągłe doskonalenie umiejętności technicznych i pedagogicznych) w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych.