Prof. Dr. Manfred Hintermair Świadomość potrzeb edukacyjnych studentów niesłyszących i słabosłyszących - jej znaczenie dla nauczania, uczenia się i funkcjonowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Pełnosprawny Student VI
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor.
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
W Zespole Szkół Ekonomicznych nr 2
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Problem tłumaczy i tłumaczeń migowych
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Kraina Małych Odkrywców – Uniwersytet Dziecięcy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MARZEC – LIPIEC.
Nauka przenosi się do sieci
w praktyce pedagogicznej
Język migowy w Konwencji ONZ
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Pełnosprawny Student VIII
Jak zachęcić osoby z niepełnosprawnością do mówienia o swoich potrzebach oraz korzystania ze wsparcia BON dr Mirosław Rutkowski Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Głusi w pracy Głuchy dobrym pracownikiem – ale gdzie
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
„Monitoring obywatelski Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami” Anna Rdest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
SPORT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DidiKids - o programie  nauka poprzez zabawę  program dla dzieci w wieku 6 – 12 lat  otwarte zajęcia na terenie Uczelni Wyższej.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
BOBOMIGI: OD TEORII DO PRAKTYKI
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Rozwiązywanie problemu niepełnosprawności w Polsce i w Europie – dylematy wyboru Marek Rymsza ISNS Uniwersytet Warszawski Konferencja z okazji Jubileuszu.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
w części dotyczącej wydatków
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Prof. Dr. Manfred Hintermair Świadomość potrzeb edukacyjnych studentów niesłyszących i słabosłyszących - jej znaczenie dla nauczania, uczenia się i funkcjonowania w środowisku uczelnianym Świadomość niepełnosprawności – nowe wyzwania dla edukacji Uniwersytet Jagielloński, Kraków 23 października 2009 r. Manfred Hintermair

Prof. Dr. Manfred Hintermair Kto może mówić o sprawach Głuchych? Niesłyszący? Słyszący?

Prof. Dr. Manfred Hintermair 1. Orientacje konceptualne Zorientowanie na upodmiotowienie Zorientowanie na zasoby Zorientowanie na uczestnictwo Dobrostan

Prof. Dr. Manfred Hintermair 1a. Zorientowanie na upodmiotowienie Zachęcanie ludzi do... brania własnych spraw we własne ręce... odkrywania swych własnych kompetencji... brania własnych zdolności na poważnie... doceniania wartości swych własnych rozwiązań Procesy upodmiotowiające muszą rozpocząć się na bardzo wczesnym etapie życia!

Prof. Dr. Manfred Hintermair 1b. Zorientowanie na zasoby Oznacza to... wiarę w potencjał jednostki… opracowywanie konstruktywnych warunków takiego rozwoju... uważne spojrzenie na zdolności studentów... Ostatecznym celem jest jakość życia!

Prof. Dr. Manfred Hintermair 1c. Zorientowanie na uczestnictwo Oznacza to... angażowanie ludzi we wszelkie projekty dotyczące ich życia od samego początku… podążanie za strategiami z dołu do góry... zapewnienie lepszych decyzji i rezultatów... promowanie dobrostanu… wzmacnianie przywiązania do praw człowieka i demokracji oraz ich zrozumienia. Włączanie ma zachodzić na wszystkich poziomach!

Prof. Dr. Manfred Hintermair Artykuł 12 – Równość wobec prawa 1. Państwa-Strony potwierdzają, że osoby niepełnosprawne mają prawo do uznania w każdym miejscu za podmioty osobowe wobec prawa. 2. Państwa-Strony stwierdzają, iż osoby niepełnosprawne mają taką samą zdolność prawną we wszystkich aspektach życia jak inni obywatele. 3. Państwa-Strony podejmą właściwe kroki, aby zapewnić dostęp osobom niepełnosprawnym do pomocy, jakiej mogą wymagać w korzystaniu ze swojej zdolności prawnej. ….... KONWENCJA PRAW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Prof. Dr. Manfred Hintermair Nic o nas bez nas!

Prof. Dr. Manfred Hintermair 2. Konsekwencje świadomości niesłyszenia na uczelniach wyższych

Prof. Dr. Manfred Hintermair Wsparcie dostępne na miasteczku akademickim Oznacza to... Szybki i nieskomplikowany dostęp do wszelkich informacji Wczesny kontakt ze strony BON Otwarty dzień w zakresie wybranego tematu Możliwość kontaktu z BON kiedykolwiek student go potrzebuje Dobre nawiązywanie kontaktów!!!

Prof. Dr. Manfred Hintermair Oferta dla studentów podczas zajęć Tłumacze języka migowego lub języka mówionego Technologia C.A.R.T. (wspomagana komputerowo transkrypcja głosów i efektów dźwiękowych w czasie rzeczywistym) Urządzenia wspomagające słyszenie (ALD) Notatniki

Prof. Dr. Manfred Hintermair Istotne kwestie do uwzględnienia przez pracowników Oznacza to.... Zadbanie o preferencje w zakresie siedzenia Kontaktowanie się ze studentem, a nie tłumaczem Dobre warunki wzrokowe, jasna i naturalna mowa Zapewnienie biegłości komunikacyjnej Pomoc dla studentów w zakresie zapewnienia asystenta robiącego notatki Używanie pomocy wizualnych i tablicy Zapewnienie studentom/tłumaczom materiałów Ustalanie ważnych terminów prac pisemnych

Prof. Dr. Manfred Hintermair Co trzeba osiągnąć w przypadku każdego studenta niesłyszącego i słabosłyszącego.... być głuchym po swojemu Ohna, 2003, s. 10

Prof. Dr. Manfred Hintermair Bardzo dziękuję za uwagę!