Dostęp do dóbr kultury Uzupełnianie I rozszerzanie wiedzy niewidomego studenta o otaczającym świecie ze szczególnym uwzględnieniem znajomości kultury I sztuki z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń do nagrywania dźwięku
Znaczenie wiedzy o kulturze Osiągnięcia kulturalne wyróżniają człowieka spośród innych stworzeń Osoby niepełnosprawne mają prawo do pełnego udziału w korzystaniu z dóbr kultury Czy mogą z tego prawa w pełni korzystać?
Dlaczego osoby niepełnosprawne nie korzystają w pełni z dóbr kultury? Niewidomy uczeń w szkole – jak nauczać go historii sztuki? Potrzeba budowania świadomości nauczycieli Potrzeba wypracowania właściwych narzędzi
Możliwości nowoczesnych technologii Technika nagrywania przy pomocy sztucznej głowy Czy technika ta naprawdę jest taka nowa? Dlaczego prawie zapomniana przez blisko 50 lat?
Zalety techniki nagrywania przy pomocy sztucznej głowy Niemalże złudzenie rzeczywistej przestrzeni Odtworzenie wirtualnej przestrzeni – istotna, lecz jedyna zaleta Jak w pełni wykorzystać potencjał tej techniki nagrywania?
Próbne nagranie techniką sztucznej głowy Obserwacje pozytywne – niemal realistyczne odzwierciedlenie prezentowanej przestrzeni Obserwacje negatywne – trudności w rozumieniu, mającego miejsce, ruchu Obserwacje negatywne – niekiedy niejasne komentarze przewodnika
Sugerowane przyszłe działania Wypróbowanie różnych sposobów sytuowania mikrofonu w stosunku do przewodnika Opracowanie specjalnych sposobów przeprowadzenia zwiedzania Przygotowanie niezbędnych materiałów opisowych przed realizacją nagrań
Wnioski Należy zbadać sposób w jaki powinien być przemieszczany I pozycjonowany mikrofon Należy zbadać jak powinny być skonstruowane komentarze przewodnika Sugerowana możliwość wykorzystania ludzkiej głowy osoby zwiedzającej z umieszczonymi w jej uszach mikroportami
Przygotowali: Prezentacja: mgr Wojciech Maj MEDISON Nagraania: Marcin Cichoń
Podziękowania: Autor pragnie wyrazić głęboką wdzięczność pracownikom biura ds. osób niepełnosprawnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, a zwłaszcza kierownikowi Biura Panu Ireneuszowi Białkowi, za wszechstronną pomoc, jaką uzyskał w związku z przygotowaniem niniejszej prezentacji.