Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej www.koweziu.edu.pl
Od projektów systemowych do projektów konkursowych Teresa Kazimierska
Projekty systemowe POKL realizowane przez KOWEZiU Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego (P1) Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej (P2) System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego (P3) Model systemu wdrażania i upowszechniana kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie (P4) Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru (P5)
Projekty systemowe POKL realizowane przez KOWEZiU - obszary Edukacja a rynek pracy – P1 Kompleksowe wspomaganie szkół – P2, P3, P5 Nowoczesne technologie w edukacji – P4
Obszar: Edukacja a rynek pracy Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie 3.3.3 Modernizacja treści i metod kształcenia Okres realizacji: sierpień 2008 – grudzień 2013
weryfikację i modernizację podstaw programowych kształcenia w zawodzie Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego Głównym celem projektu jest poprawa jakości kształcenia zawodowego poprzez weryfikację i modernizację podstaw programowych kształcenia w zawodzie pod kątem ich dostosowania do wymogów gospodarki opartej na wiedzy 6
Tworzenie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodzie Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego Metodologia oceny spójności podstaw programowych kształcenia w zawodzie z innymi dokumentami dotyczącymi kształcenia zawodowego Metodologia grupowania zawodów oraz badania podstaw programowych pod kątem uzyskiwanych kwalifikacji w grupie zawodów pokrewnych oraz wyodrębniania kwalifikacji specyficznych dla zawodu oraz cząstkowych, składających się na zawód Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego Tworzenie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodzie Tworzenie nowych przykładowych programów nauczania Konferencje upowszechniające i konsultacje społeczne 7
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego Eksperci w projekcie Przedstawiciele systemu egzaminów zewnętrznych Pracodawcy Przedstawiciele wyższej uczelni Przedstawiciele placówki doskonalenia nauczycieli Nauczyciele
Obszar: Kompleksowe wspomaganie szkół Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie 3.4.2 Upowszechnianie uczenia się przez całe życie – projekty systemowe Okres realizacji: marzec 2009 – grudzień 2012
Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej Cele ogólne projektu: upowszechnianie dostępu do usług doradztwa edukacyjno-zawodowego uczniom od poziomu gimnazjum upowszechnienie dostępu do rzetelnej informacji edukacyjno-zawodowej
Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej Działania Analiza systemu poradnictwa zawodowego w Polsce oraz w wybranych krajach UE Badania stanu poradnictwa edukacyjno-zawodowego Opracowanie modelu poradnictwa edukacyjno-zawodowego Pilotażowe wdrożenie modelu w jednym województwie Konferencje upowszechniające i konsultacje społeczne Utworzenie systemu informacji edukacyjno-zawodowej 11
Obszar: Kompleksowe wspomaganie szkół System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie 3.3.3 Modernizacja treści i metod kształcenia Okres realizacji: 2009 - 2012
System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Cele ogólne projektu: wypracowanie systemu wsparcia szkół zawodowych, kadry dydaktycznej, JST, organów nadzorujących przygotowujących się do powszechnego wdrażania programów modułowych, zgodnie z nowymi kierunkami zmian w kształceniu zawodowym utworzenie zintegrowanego systemu informatycznego ułatwiającego dostęp do bazy danych programów modułowych i pakietów edukacyjnych oraz informacji z zakresu kształcenia zawodowego w tym w szczególności kształcenia w oparciu o programy o strukturze modułowej
Elementy systemu wsparcia szkół przygotowujących się do wdrożenia kształcenia modułowego
Konferencje powiatowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego System wsparcia szkół i placówek oświatowych wdrażających modułowe programy kształcenia zawodowego Konsultacje z zakresu przygotowania szkoły/placówki do wdrożenia kształcenia modułowego Rok szkolny 2010/2011 223 szkoły zawodowe i placówki oświatowe 2666 spotkań konsultacyjnych 187 ekspertów 61 szkół wdrożyło programy modułowe Poradniki z serii „Jak wdrażać modułowe programy kształcenia modułowego” Opracowanie i wydruk preprintów Ewaluacja preprintów poradników Konferencje powiatowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego Listopad-grudzień 2011r. 104 konferencje
Szkoła Zawodowa Szkołą Pozytywnego Wyboru Działanie 3.4. Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie 3.4.2. Upowszechnianie uczenia się przez całe życie Okres realizacji: styczeń 2010 – grudzień 2012 Obszar: Kompleksowe wspomaganie szkół
Główne cele projektu Przygotowanie i upowszechnienie przed rokiem szkolnym 2012/2013 rozwiązań służących podnoszeniu jakości pracy i atrakcyjności szkół prowadzących kształcenie zawodowe Zwiększenie zainteresowania uczniów gimnazjów kontynuacją nauki w szkołach zawodowych
Działania w projekcie Szkoła Zawodowa Szkołą Pozytywnego Wyboru Diagnoza stanu publicznego szkolnictwa zawodowego Szkolenia dla dyrektorów Kampania promująca kształcenie zawodowe
Szkoła Zawodowa Szkołą Pozytywnego Wyboru Wzmocnienie i upowszechnienie współpracy szkół z pracodawcami Przygotowanie kadry zarządzającej do zmian związanych z modernizacją kształcenia zawodowego i ustawicznego Poprawa wizerunku szkolnictwa zawodowego
Obszar: Nowoczesne technologie w edukacji Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie Termin realizacji: grudzień 2009 – czerwiec 2014
Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie Cel ogólny projektu: Zapewnienie sprawnego funkcjonowania kształcenia na odległość poprzez opracowanie modelu rozwiązania systemowego Główni odbiorcy projektu: Szkoły i placówki kształcenia ustawicznego
Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie Diagnoza stanu KNO Diagnoza stanu KNO w Polsce – desk research Diagnoza stanu KNO w wybranych krajach UE – desk research Diagnoza potrzeb edukacyjnych nauczycieli i odbiorców w zakresie KNO Utworzenie portalu internetowego z repozytorium kursów Portal Repozytorium kursów Platforma edukacyjna Opracowanie 175 kursów e-learningowych 25 kursów dla nauczycieli i dyrektorów szkół zawodowych (tematyka – zmiany w kształceniu zawodowym, doradztwo zawodowe, kształcenie modułowe, kursy z zakresu KNO) 160 kursów wspierających kształcenie w zawodzie Przeszkolenie 500 osobowej kadry KNO Szkolenia z zakresu obsługi i administrowania platformą zdalnego nauczania, metodyka zdalnego nauczania, jakość w KNO
Projekty konkursowe
Przykładowe typy projektów Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb pracodawców poprzez uruchomienie nowych kierunków kształcenia Zwiększenie dostępu do praktyk zawodowych bezpośrednio u przedsiębiorców (nawiązanie aktywnej współpracy pomiędzy szkołami, a pracodawcami) Doskonalenie umiejętności N i U w zakresie planowania kariery edukacyjno-zawodowej i poruszania się na rynku pracy
Przykładowe typy projektów Rozwój kompetencji kluczowych oczekiwanych przez pracodawców Objęcie indywidualnym programem tutoringu zainteresowanych uczniów
Przykładowe typy projektów Szkolenia zawodowe dla uczniów: - CNC (Operator, programista obrabiarek numerycznych) - Obsługa kas fiskalnych, magazynowe z obsługą wózków widłowych - Kelnerskie, barmańskie, gastronomiczne - Spawalnicze MAG, TIG - Elektryczne - Kurs szybowcowy - Inne: diagnostyka samochodowa, tapicerskie, projektowania terenów zielonych, florystyczne
Przykładowe typy projektów Szkolenia „miękkie” dla uczniów - Komunikacja interpersonalna - Język migowy Techniki negocjacyjne Techniki sprzedaży - Przedsiębiorczość
www.koweziu.edu.pl sekretariat@koweziu.edu.pl Życzę udanych działań projektowych Dziękuję za uwagę Teresa Kazimierska Wicedyrektor KOWEZiU www.koweziu.edu.pl sekretariat@koweziu.edu.pl