1 Spotkanie Dyrektorów Instytucji Zarządzających RPO 2007-2013 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych Bydgoszcz, 2-3 grudnia 2010 r.
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Małgorzata Falkowska Wojewódzki Urząd Pracy w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Stan realizacji programów na lata 2004 – 2006 w kontekście przygotowań do zamknięcia pomocy i zapewnienia prawidłowości deklarowanych wydatków Warszawa,
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
1 STAN WDRAŻANIA RPO WD W 2010 r.. 2 PORÓWNANIE PROGRAMÓW – stan na r. Minimum uprawniające do udziału w KRW. Wydatki jako % budżetu programu.
1 Wdrażanie Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych Wrocław,
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
STAN REALIZACJI RPO – poziom kontraktacji STAN REALIZACJI RPO – poziom kontraktacji, ilość oraz wartość podpisanych umów.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Certyfikacja wydatków w ramach Osi V PO WER projekty pozakonkursowe
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca stan na r. Instytucja.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Departament Polityki Regionalnej Podział krajowej rezerwy wykonania.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Instytucja Zarządzająca stan na r.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Informacja o stanie wdrażania
Informacja o stanie wdrażania
Instytucja Zarządzająca stan na r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja o stanie wdrażania
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Informacja o stanie wdrażania
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja o stanie wdrażania
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
STAN WDRAŻANIA RPO - LUBUSKIE 2020
Informacja o stanie wdrażania
Informacja o stanie wdrażania
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Budżet programu 1,2 mld euro
Zapis prezentacji:

1 Spotkanie Dyrektorów Instytucji Zarządzających RPO Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych Warszawa, 21 grudnia 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA RPO

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego2 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Kryterium Dopuszczające W konkursie o dodatkowe środki z KRW będą mogły uczestniczyć wyłącznie programy, w ramach których poziom certyfikacji wydatków do KE w stosunku do dostępnej alokacji przekroczy próg 20% (w przypadku deklaracji zrefundowanych przez KE uwzględniana będzie faktycznie wypłacona kwota, a w przypadku wydatków poświadczonych lecz niezrefundowanych przez KE - kwota wynikająca z poświadczenia). Dodatkowe środki otrzymają wszystkie województwa, które do 31 grudnia 2010 r. spełnią kryterium dopuszczające. Kryterium będzie mierzone na podstawie danych z KSI SIMIK wprowadzonych do systemu do końca 2010 r. W wyniku błędów systemowych występujących w danym województwie, decyzją KE, dany RPO może zostać wykluczony z dostępu do dodatkowych środków. Ponadto, MRR zastrzega możliwość niedopuszczenia danego RPO do udziału w podziale KRW w sytuacji, w której zawieszona zostałaby możliwość certyfikowania środków do KE, gdyż zwiększałoby to znacznie prawdopodobieństwo niewykorzystania środków w ramach już przyznanej alokacji.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego3 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Kryterium 2.1 – wykorzystania środków wspólnotowych Przez wykorzystanie środków wspólnotowych należy rozumieć wartość środków UE we wnioskach o płatność od IZ do IPOC, przekazanych do IPOC do końca 2010 r., odniesioną do alokacji przeznaczonej na realizację danego RPO, z zastrzeżeniem iż w przypadku instrumentów inżynierii finansowej nie będą uwzględniane w pełnej wysokości środki wykazane we wnioskach o płatność od IZ do IPOC, lecz kwoty wynikające z następujących obliczeń: – w przypadku, gdy do końca 2010 roku jedynie zasilono fundusz (rozumiany jako fundusz powierniczy w przypadku występowania inicjatywy JEREMIE i JESSICA, bądź fundusz pożyczkowy lub poręczeniowy), uwzględniamy 30% kwoty stanowiącej wkład wspólnotowy; w przypadku, gdy do końca 2010 roku jedynie zasilono fundusz, uwzględniamy 30% kwoty stanowiącej wkład wspólnotowy; – w przypadku, gdy do końca roku 2010 środki zostaną wypłacone przez fundusz pożyczkowy lub poręczeniowy do beneficjentów, wówczas uwzględniona zostanie suma kwoty wskazanej w podpunkcie a) oraz kwoty wypłaconej przez fundusz pożyczkowy lub poręczeniowy do beneficjentów, stanowiącej nadwyżkę powyżej progu 30%, jednak nie więcej niż 100% wartości wkładu wspólnotowego w ramach kwoty, którą zasilono fundusz (rozumiany jako fundusz powierniczy w przypadku występowania inicjatywy JEREMIE i JESSICA, bądź fundusz pożyczkowy lub poręczeniowy); – za moment wypłacenia środków beneficjentom przez fundusz pożyczkowy lub poręczeniowy uznaje się moment podpisania umowy na udzielenie wsparcia pomiędzy tym funduszem a beneficjentem (tj. przedsiębiorcą lub podmiotem korzystającym ze wsparcia funduszu miejskiego).

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego4 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Kryterium 2.1 – wykorzystania środków wspólnotowych Kryterium będzie mierzone na podstawie danych z KSI SIMIK wprowadzonych do systemu do końca 2010 r. oraz – w przypadku instrumentów inżynierii finansowej – również na podstawie informacji otrzymanych od IZ RPO w ramach informacji miesięcznej za grudzień 2010 r. Dla wniosków zatwierdzonych przez IC i przekazanych do KE brany będzie kurs ECB właściwy dla danego wniosku, natomiast dla wniosków, które zostały złożone do IPOC, lecz nie zostały przekazane do KE - kurs ECB z 30 grudnia 2010 r. Dla wniosków, które zostały złożone do IPOC, lecz nie zostały zatwierdzone przez IC - w przypadku zakwestionowania części wydatków przez IC do momentu ostatecznego zatwierdzenia rankingu, dokonana zostanie odpowiednia korekta środków wliczanych do rankingu.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego5 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Kryterium 2.1 – wykorzystania środków wspólnotowych Województwo, które osiągnie najwyższy stopień wykorzystania środków, otrzyma 1 punkt, a województwo, które osiągnie najniższy stopień, otrzyma 16 punktów (lub odpowiednio mniejszą liczbę punktów w przypadku niespełnienia przez wszystkie województwa kryterium dopuszczającego). W sytuacji, gdy więcej niż jedno województwo osiągnie taki sam stopień wykorzystania środków, obowiązuje zasada jednakowej punktacji - np. dwa trzecie miejsca, a potem miejsce piąte.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego6 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Kryterium kontraktacji Badany będzie poziom zakontraktowanych środków w stosunku do alokacji przeznaczonej na poszczególne obszary wsparcia. Jako obszar wsparcia rozumiana jest grupa określonych kategorii interwencji (do rankingu wybrano 5 najistotniejszych obszarów, obejmujących łącznie blisko 3/4 całej alokacji przeznaczonej na 16 RPO): Obszar wsparcia Kod kategorii BADANIA I ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY, INNOWACJE, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ 1-9 SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE TRANSPORT ENERGIA OCHRONA ŚRODOWISKA I ZAPOBIEGANIE ZAGROŻENIOM 44-54

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego7 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Kryterium kontraktacji Dane dotyczące wartości podpisanych umów będą obejmowały wartość środków UE w PLN we wszystkich umowach z kategorii interwencji wchodzących w skład danego obszaru wsparcia, wprowadzonych do KSI SIMIK do końca 2010 r. Dane dotyczące indykatywnej alokacji dla obszarów wsparcia będą obejmowały wartość środków UE wszystkich kategorii interwencji wchodzących w skład danego obszaru wsparcia i będą pochodzić z tabeli Indykatywny podział, według kategorii, zaprogramowanego wykorzystania wkładu EFRR w RPO (w euro) z Programów Operacyjnych przyjętych decyzją KE, obowiązujących w momencie zatwierdzenia metodologii podziału KRW przez KK NSRO, tj. 7 grudnia 2009 r. W przypadku dokonania wcześniej realokacji, która nie wymagała zmiany programu i zatwierdzenia przez KE, będzie ona uwzględniona. Reasumując – będą to dane z tabel przesłanych przez IZ do IK RPO w sierpniu jako załączniki do informacji miesięcznej. Wartości alokacji zostaną przeliczone na PLN według średniego kursu euro z 12 kursów księgowych Europejskiego Banku Centralnego obowiązujących w poszczególnych miesiącach 2010 r. (pierwszy – z , ostatni – z ), tj. 4,0143 zł/eur.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego8 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Kryterium kontraktacji Dla każdego z obszarów zostanie stworzony ranking cząstkowy 16 RPO, przy czym województwo, które osiągnie najwyższy stopień kontraktacji (rozumianej jako udział procentowy środków zakontraktowanych w danym obszarze wsparcia w odniesieniu do całkowitej alokacji w tym obszarze w ramach danego programu), otrzyma 1 punkt, a województwo, które osiągnie najniższy stopień kontraktacji, otrzyma 16 punktów (lub odpowiednio mniejszą liczbę punktów w przypadku niespełnienia przez wszystkie województwa kryterium dopuszczającego). W sytuacji, gdy więcej niż jedno województwo osiągnie taki sam stopień kontraktacji w danym obszarze, obowiązuje zasada jednakowej punktacji - np. dwa trzecie miejsca, a potem miejsce piąte. W Kryterium 2.2 nie będzie premiowane zakontraktowanie środków przekraczające 100% alokacji w danym obszarze wsparcia. Oznacza to, że zarówno województwo, które zakontraktuje 104% alokacji, jak i to, które osiągnie 100%, otrzyma jeden punkt. Jednakże w celu zminimalizowania wpływu zmian kursu euro w ostatnim miesiącu 2010 r. na poziom kontraktacji, ww. granica została ustalona na poziomie 95%. Oznacza to, iż wszystkie województwa, które w momencie tworzenia rankingu zakontraktują w danym obszarze wsparcia 95,0000% i więcej, otrzymają w rankingu cząstkowym po 1 punkcie, a pozostałe – odpowiednio więcej (czyli np. 4, 5, 6, itd... pkt w sytuacji, gdy 3 województwa osiągną 95%).

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego9 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Kryterium kontraktacji Punkty ze wszystkich obszarów zostaną zsumowane i podzielone przez liczbę obszarów spośród wyżej wymienionych występujących w alokacji danego RPO (tj. przez 5). Na tej podstawie zostanie stworzony ranking województw w zakresie kontraktacji. W sytuacji, gdy więcej niż jedno województwo otrzyma taką samą liczbę punktów, obowiązuje zasada jednakowej punktacji - np. dwa trzecie miejsca, a potem miejsce piąte. Województwo, które osiągnie najwyższe miejsce w tym rankingu, otrzyma 1 punkt, a województwo, które osiągnie najniższe miejsce – otrzyma 16 punktów (lub odpowiednio mniejszą liczbę punktów w przypadku niespełnienia przez wszystkie województwa kryterium dopuszczającego). W sytuacji, gdy więcej niż jedno województwo zajmie to samo miejsce, obowiązuje zasada jednakowej punktacji - np. dwa trzecie miejsca, a potem miejsce piąte.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego10 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Ranking łączny i podział środków Punkty z kryteriów 2.1 i 2.2 zostaną zsumowane. Poszczególnym kryterium zostają przypisane następujące wagi: Punkty z kryteriów 2.1 i 2.2 zostaną zsumowane. Poszczególnym kryterium zostają przypisane następujące wagi: KryteriumWaga 1. Wykorzystanie środków wspólnotowych przeznaczonych na dany program operacyjny 0,5 2.2.Kontraktacja0,5 Łącznie1,0 Np. województwo, które zajmie 2 miejsce w rankingu dla Kryterium 2.1 i 7 miejsce w rankingu dla Kryterium 2.2, otrzyma w rankingu końcowym 2*0,5 + 7*0,5 = 4,5 pkt. W przypadku otrzymania jednakowej liczby punktów w łącznym rankingu końcowym przez kilka województw, wyższe miejsce zajmie województwo, które osiągnęło wyższy poziom kryterium dopuszczającego.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego11 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Ranking łączny i podział środków Dodatkowe środki z krajowej rezerwy wykonania zostaną rozdysponowane pomiędzy wszystkie województwa, które osiągnęły minimalny próg kryterium dopuszczającego, niezależnie od różnicy w wykonaniu między ostatnim premiowanym i pierwszym niepremiowanym miejscem. Środki zostaną rozdysponowane zgodnie z kolejnością zajmowanych miejsc w łącznym rankingu końcowym:

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego12 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Weryfikacja możliwości wykorzystania dodatkowych środków finansowych Mając na uwadze zobowiązania budżetowe na lata , środki krajowej rezerwy wykonania muszą zostać alokowane na programy / priorytety, w sposób racjonalny, umożliwiający: –terminowe (zgodnie z zasadą n+2) wydatkowanie podstawowej alokacji na program operacyjny oraz dodatkowych środków przyznanych z rezerwy (co w praktyce oznacza, że przyznane dodatkowe środki nie mogą nadmiernie, nieproporcjonalnie powiększać alokacji na poszczególne osie priorytetowe), –zapewnienie podaży projektów (najlepiej gotowych do realizacji) w danej osi, –zapewnienie współfinansowania na dany program operacyjny (w szczególności istotne w przypadku jednostek sektora finansów publicznych). Po dokonaniu podziału krajowej rezerwy wykonania na RPO właściwa Instytucja Zarządzająca we współpracy z IK RPO dokonuje weryfikacji możliwości wykorzystania dodatkowych środków finansowych w oparciu o w/w kryteria. W przypadku możliwości wystąpienia problemów z wykorzystaniem środków rezerwy, w szczególności gdy dany RPO zrezygnuje z wykorzystania części środków lub przeprowadzona ewaluacja jednoznacznie wskaże na niemożność wykorzystania środków w pełnej wysokości, zwrócona kwota będzie przyznana województwu zajmującemu najwyższą pozycję w rankingu, które będzie w stanie wykorzystać dodatkowe środki.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego13 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Założenia podziału i wykorzystania KRW W odniesieniu do RPO, dodatkowe wsparcie powinno zostać przeznaczone na realizację prolizbońskich projektów wyłanianych w procedurze konkursowej lub projektów systemowych, na które jest zapewnione współfinansowanie krajowe. Przyznanie środków z krajowej rezerwy wykonania nie będzie pociągać za sobą zwiększenia kwoty środków budżetu państwa przeznaczonych na wkład krajowy w ramach programu. Przy podziale krajowej rezerwy wykonania (na etapie ukierunkowywania przyznanych środków) premiowane będą najskuteczniejsze i najefektywniejsze rodzaje działań zidentyfikowane w procesie ewaluacji. W celu zwiększenia motywacji instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie poszczególnych programów, wprowadza się możliwość motywowania pracowników tych instytucji poprzez przeznaczenie części przyznanej rezerwy na wzmocnienie zdolności instytucjonalnej. Wysokość środków przyznanych na ten cel może stanowić maksymalnie 2% dodatkowej alokacji pochodzącej z rezerwy.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego14 Warszawa, 21 lutego 2010 r. KRAJOWA REZERWA WYKONANIA

15 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa ul. Wspólna 2/4 Dziękuję za uwagę Spotkanie Dyrektorów Instytucji Zarządzających RPO