Innowacyjność w sektorze żeglugowym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego Nr SPOT/1.2.1/20/04 Uroczyste zakończenie realizacji Projektu 30 maja 2008 roku.
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
BADANIA W TRANSPORCIE DROGOWYM, ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY I INTEGRACJA (konkursy 2003 roku)
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Prof. zw. dr hab. Józef Perenc
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Czysty transport miejski
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Gospodarka morska jako sektor innowacyjny
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
ENERGETYKA ODNAWIALNA NA MORZU - OFFSHORE SZANSĄ DLA POMORZA Gdynia 2013.
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Zaprojektuj i Chroń Swój Zysk.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Wood Group – przegląd możliwości Lider na rynkach światowych: - usług dla przemysłu przetwórstwa ropy i gazu i energetycznego - inżynierii dna morskiego.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Dominik Landa, Dyrektor Handlowy
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości infrastruktury szansą na rozwój Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2010.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Prawo wodne oraz Program Operacyjny
Paczków dnia r..
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Przebudowa Basenu Kolejowego w Porcie Morskim w Stepnicy
Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
Porty w Szczecinie i Świnoujściu – w aspekcie przewozów towarowych
Zapis prezentacji:

Innowacyjność w sektorze żeglugowym dr Ernest Czermański Instytut Transportu i Handlu Morskiego Uniwersytet Gdański

Transport morski Charakter globalny Funkcja komplementarna do produkcji Tonaż wysoko kapitałochłonny Rynek klienta Konkurencja cenowa

Konkluzja: Innowacyjność ma w żegludze morskiej wyjątkowo trudne warunki rozwoju; Nie są to jednak bariery nie do pokonania

Innowacyjność w żegludze W aspekcie polityki gospodarczej W aspekcie mikroekonomicznym (armatorów)

Gdzie o innowacyjności w żegludze? „Zintegrowana polityka morska Unii Europejskiej” COM (2007) 575 Międzyresortowy Zespół ds. Polityki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej Regionalne Programy Operacyjne Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

Polityka morska UE Powstaje od lat Nie reguluje samej żeglugi Skupia się raczej na sferze ochrony środowiska

Międzyresortowy Zespół ds. Polityki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej „Polityka morska Rzeczypospolitej Polskiej”, ale do opracowania, PŻM do prywatyzacji w 2011r. PŻB już sprywatyzowana

Regionalne Programy Operacyjne w ramach RPO nie będą wspierane porty morskie: Świnoujście, Szczecin, Gdynia, Gdańsk, Police, Elbląg, Kołobrzeg i Darłowo, a także części portów służące wyłącznie rybołówstwu

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Oś priorytetowa 1. - Badania i rozwój nowoczesnych technologii Oś priorytetowa 4. - Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia

Program Operacyjny Infrastruktura i środowisko Działanie 7.2. „rozwój transportu morskiego”

Działanie 7.2. „Rozwój transportu morskiego” Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin, Modernizacja Kanału Portowego w porcie Gdynia, Poprawa dostępu kolejowego do portu Gdańsk, Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku, Przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu, Rozbudowa infrastruktury portowej w porcie Szczecin, Przebudowa infrastruktury drogowej w portach Szczecin i Świnoujście, Poprawa dostępu do portu Kołobrzeg, Przebudowa portu morskiego w Darłowie, Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w porcie Gdynia.

Innowacyjność na skalę mikro Innowacje techniczne Innowacje organizacyjne Innowacje środowiskowe

Innowacje techniczne w żegludze (1) W zakresie konstrukcji kadłubów części podwodnej, części nadwodnej, 2. W zakresie napędów statków śruby napędowe, napędy wiatrowe, stery strumieniowe, paliwa wodorowe i ogniwa paliwowe, technologie redukcji emisji spalin,

Innowacje techniczne w żegludze (2) 3. W zakresie technologii przeładunkowych technologie przeładunkowe, planowanie sztauerskie, 4. W zakresie informatyki informatyczne systemy zarządzania statkiem, ładunkiem, danymi, telekomunikacja i przesył danych,

HSC – high speed craft (ro-pax 107m, Austal)

Emma Maersk 14 000/14 500 TEU

Napęd wiatrowy latawiec solarny Beluga SkySails

Stery strumieniowe boczne

Technologie redukcji emisji spalin Paliwa o niskiej zawartości siarki (0,5% lub 0,1%) lub instalacje płuczkowe dla konwencjonalnego paliwa, Alternatywne paliwa (LNG, energia słoneczna – MOL) lub modyfikacje – zasilanie mieszane olej / gaz, Silniki spalinowe nowej generacji Systemy odzysku energii wewnątrz maszynowni

Innowacje organizacyjne w żegludze W obrębie serwisu (oceaniczna żegluga kontenerowa, serwisy dowozowe, SSS, MOS) 2. W obrębie armatora (MOS, dedykowane inwestycje tonażowe, kompleksowość obsługi, decyzje w zakresie rynków i szlaków przewozowych) 3. W obrębie statku (decyzje w zakresie nawigacji i eksploatacji statku)

Rzeczywistość w żegludze (światowej) Duża nadpodaż tonażu Niskie stawki frachtowe Ponowny, powolny wzrost cen bunkru Wzrost kosztów załogowych

w odpowiedzi na to armatorzy: wstrzymują zamówienia nowych jednostek wstrzymują inne inwestycje zawieszają wybrane linie lub reorganizują je „uciekają” w tanią siłę roboczą (Indie, Filipiny, ...)

Przykład reorganizacji linii Warunki sprzed zmiany: 2 statki, 1 linia, 3 rejsy każdego statku okrężne typu A-B-C-A, czas 1 rejsu 10 dni, śr. prędkość eksploatacyjna 24kn, koszty stałe linii – paliwa 1000jdn., pozostałych 2000jedn. Warunki po zmianie (dołożeniu kolejnego statku do linii) 3 statki, 1 linia, 2 rejsy okrężne każdego statku, czas 1 rejsu 15 dni, prędkość 16kn, koszty stałe bez zmian

Dlaczego koszty bez zmian? zużycie paliwa przy V=24kn wynosi 240t/dobę, zaś przy V=16kn wynosi 110t/dobę Koszty paliwa to ponad 50% kosztów funkcjonowania linii dochodzą tylko koszty trzeciej załogi *Kalkulacja przykładowa dla kontenerowca klasy 6000TEU na relacji Singapur - Hamburg

Armatorem innowacyjnym jest ten, który w czasie kryzysu utrzymuje rentowność, a w fazie wzrostu silnie się rozwija.

potwierdzająca tendencje Część statystyczna potwierdzająca tendencje

Liczebność światowej floty handlowej na 1.01.2008r.

Nośność światowej floty handlowej na 1.01.2008r.

Światowy handel nierozerwalnie wiąże się z żeglugą morską...

Polska flota handlowa 1980 1995 2000 2005 2007 Liczba statków 331 168 128 130 121 Tonaż (w tys. dwt) 4 524 3 533 2 551 2 610 2 481

Polska flota handlowa wg bandery Polska bandera Bandera obca rok Liczba statków Nośność [dwt] Nośność [dwt] 2005 17 28 015 113 2 582 280 2007 33 000 104 2 449 000

Polska flota handlowa wg armatorów na 31.12.2007r. Liczba statków DWT Chipolbrok 11 247,2 PŻM 68 2 000,6 PŻB 4 12,7 POL-Levant 32,2 POL-Euro 3 35,1 Unity Line 7 169,5 BRT! BCL 21,1 PLO 1 8,0 Euro-Africa 98,9 Jan Stępniewski&Co. Ltd. . Unibaltic 5 22,0

Cechy charakterystyczne dla polskiej żeglugi morskiej: Załamanie żeglugi po 1990r. Nowe warunki konkurencyjne Brak wsparcia/pomocy ze strony rządu RP Stary tonaż (śr. 21 lat) Ucieczka pod wygodne bandery (Bahama 17, Cypr 22, Liberia 13, Malta 26, Panama 13) Polityka wspierania budowy nowych statków

Perspektywy polskiej żeglugi morskiej Kierunek – short sea shipping Cel – from road to sea Działania > ładunki własnego hz > eksport usług > feeder service > konteneryzacja > intermodalizacja > motorways of the sea > odnowa tonażu A nade wszystko: zrównoważony rozwój

Dziękuję za uwagę, Ernest Czermański eczerman@poczta.onet.pl