„Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym – zobowiązania i wyzwania”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przemysław Skoczyński
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym – zobowiązania i wyzwania
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Administracja publiczna
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Opracowała Renata Kulik. Organizatorzy akcji: Gazeta Wyborcza wraz z portalem gazeta.pl oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
„Drzewa przydrożne – sytuacja w Polsce i Europie”
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
Zarzadzanie bezpiecznym systemem transportowym dziś…
"Współdziałanie 3 sektorów na rzecz poprawy brd na przykładzie Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego" „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
The Global Road Safety Partnership is hosted by Rola GRSP w realizacji Dekady Działań BRD Barbara Król Global Road Safety Partnership (GRSP)
Rząd i prezydent.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Informator dla kierowców podróżujących w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.
Dariusz Mrowiński SKRZYŻOWANIA DRÓG Bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Obszar działania Policji ruchu drogowego w Holandii
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Rola litewskiej Policji w Narodowym Programie Poprawy Bezpieczeństwa Drogowego na Litwie Warszawa.
Przygotował: Tomasz Kacprzak 2014
KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW Świdnica, 23 września 2014r.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
ORGAN administracji publicznej
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
Ruch uliczny.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
Droga z pierwszeństwem.
X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów. Honorowy patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Analiza wypadków drogowych i ich skutków powstałych w wyniku najechania na drzewo na drogach województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2006 – 2014 Runowo.
Weryfikacja obszarów zabudowanych ZARZĄD DRÓG WOJEWÓDZKICH W BYDGOSZCZY Komisja Infrastruktury, Organizacji i Nadzoru Ruchu Drogowego Runowo Krajeńskie.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ” Edyta Sznajder, Jagoda Miszewska Warszawa, 27 kwietnia 2010r.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Bydgoszcz,
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

„Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym – zobowiązania i wyzwania” 8 marca 2012 MSW - Warszawa Konferencja „Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym – zobowiązania i wyzwania” „Społeczna inspekcja stanu infrastruktury drogowej i organizacji ruchu wykonywana przez organizacje pozarządowe ” Opracowanie: Stowarzyszenie „Droga i Bezpieczeństwo”

BRD w Polsce…(vide statystyki)

Memorandum ETSC dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej wskazuje na potrzebę podjęcia bardziej intensywnych działań, większego politycznego zaangażowania oraz lepszej współpracy między jednostkami różnego szczebla, także NGO. Zaleca, aby bezpieczeństwo drogowe traktować jako inwestycję, a nie jako koszt.

Dygresja W Polsce corocznie: x ofiar śmiertelnych, x rannych } miliardowe koszty x strat materialnych społeczne x tragedii „…Według oszacowań europejskiego projektu badawczego IMPACT ofiara śmiertelna wypadku drogowego w Polsce to koszt dla państwa rzędu 630 tys. euro, ciężko rannej osoby- 84,5 tys. euro, a lekko rannej -6,1 tys. euro. Wzrost liczby ofiar śmiertelnych na skutek podwyższenia prędkości oznaczać będzie dodatkowe koszty rzędu 15,8 mln euro rocznie, do których dodać trzeba koszty rannych w przedziale 07-9,9 mln euro w zależności od natężenia obrażeń…” Źródło: serwis wyborcza.biz Dr Ewa Wycinka, prof. Dr hab. Mirosław Szreder, Katedra Statystyki Uniwersytety Gdańskiego

Powinniśmy zatem… Jeżeli szczegółowe działania w ramach strategii brd dla Polski nie przynoszą oczekiwanych rezultatów ( vide statystyki ) należy zastanowić się nad budową nowej filozofii dla działań w przedmiotowym zakresie. Można np. skatalogować i ukazać przykłady „beznakładowych” sposobów działań wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego i przekazać je władzom samorządów lokalnych.

Dygresja ciąg dalszy… „Początek działań prewencyjnych, na przykład we Francji, został spowodowany raportem na temat łącznych kosztów wypadków drogowych. Po zapoznaniu się z nim Minister Finansów stwierdził, że Francji nie stać na taką rozrzutność.” Cytat: prof. Ryszard Krystek „Niebezpieczeństwo ruchu drogowego – mity i rzeczywistość”

BRD to nie tylko Warszawa i 15 innych miast wojewódzkich! - Na wzór Konkursu Liga Inicjatyw Powiatowych ( pod patronatem Marszałka Sejmu RP ) można mobilizować i wykrzesywać inicjatywy działań dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród władz samorządowych, powiatowych , gminnych… Nagrodą mogłoby być np. wyróżnienie medialne czy spotkanie z władzami RP w Sejmie. Należy „urzędowo zmobilizować” wójtów, burmistrzów, radnych itd. … do przeanalizowania obowiązków zarówno prawnych jak i moralnych względem działań na rzecz bezpieczeństwa obywateli ( w kontekście brd) W tak prozaiczny sposób na poziomie gminnym, powiatowym bądź regionalnym można beznakładowo i bezinwestycyjnie podnieść bezpieczeństwo na drogach

Pragmatyczna proza… Wraz z pismem przewodnim firmowanym ( patronowanym ) przez urzędy wyższego szczebla należałoby według naszej koncepcji rozpowszechnić materiał sugestywnie obrazujący zakres możliwości „beznakładowych” działań w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, zachęcający jednocześnie do udziału w tytułowym projekcie

Celem koncepcji realizowanej np Celem koncepcji realizowanej np. w formie konkursu jest zachęcenie jednostek samorządu terytorialnego * do poszukiwania jak najmniej nakładowych sposobów poprawy bezpieczeństwa na drogach w swoim otoczeniu ( rejonie). *( Urzędy Gmin, Urzędy Powiatowe, Rady Gminne) Konkurs miałby także na celu podniesienie w społeczeństwie lokalnym rangi problemu bezpieczeństwa na drogach, poprzez zachęcenie go do aktywnego włączenia się wraz z samorządem do stworzenia takiej inicjatywy/pracy/programu, które mogłyby być także wzorem do powielania w innych gminach i powiatach.

Działania mogą być oparte także na społecznej pracy ludzkiej z minimalnym zaangażowaniem ( niezbędnych ) środków finansowych ( np. koniecznych do pokrycia kosztów zwianych z użyciem sprzętu technicznego, …)

Przykłady działań, które mogą być przeprowadzone w ramach konkursu: • - zlikwidowanie drzew rosnących w skrajni drogowej stwarzających ryzyko wypadku dla poruszających się samochodów osobowych i ciężarowych. - zaakcentowanie rozdziału pasów jazdy na zakrętach jednoznacznie przypominających i mobilizujących kierowców do zachowania swojego toru jazdy. Jest to szczególnie ważne np. po zmierzchu, deszczu, mgły. - osłonięcie znaków drogowych stojących przy skrzyżowaniach, wyjazdach z dróg podporządkowanych, które są niewidoczne z powodu roślinności, zasłaniających je gałęzi drzew. - polepszenie widoczności drogi na zakręcie, - naprawa ubytków powierzchni drogowej, - upowszechnianie prezentacji podnoszących świadomość społeczną w obszarze tematycznym brd

Wszelkie prace zwiększające bezpieczeństwo drogowe winny być poprzedzone aprobatą ze strony specjalistów Komend Policji lub jednostek podległych GDDKiA. Wykonywane prace jak i ich efekt końcowy musi być zgodny ze stosownymi wymogami technicznymi oraz przepisami prawnymi obowiązującymi na terenie RP.

Fakty, realia…! W miasteczkach powiatowych i na wsiach samorządy doskonale potrafią działać z lokalną społecznością np. bezrobotni, dłużnicy, ochotnicze straże pożarne, szkoły… mogą współpracować tam, gdzie służby drogowe zawiodły, dbając np o widoczność znaków drogowych

K Konkretny przykład „Przesyłam zdjęcia skrzyżowania drogi krajowej 74 z drogą wojewódzką 756 w Łagowie, na którym od kilku lat są wypadki śmiertelne. Najczęstsza przyczyna to słaba widoczność przy wjeździe na skrzyżowanie z drogi wojewódzkiej 756 od strony Nowej Słupi. Pozdrawiam Paweł Garstka z OSP Łagów.” Znak STOP dzisiaj jeszcze widoczny…↓

Konkretny przykład cd… Na tym skrzyżowaniu w latach 2007-2010 doszło do 21 kolizji, 35 osoby zostały ranne a 4 straciły życie, Słaba widoczność na skrzyżowaniu, dodatkowo wjazd pod górkę; zimą koła kręcą się w miejscu, Mimo ograniczonej widoczności przedsiębiorca dostał zezwolenie na postawienie płotu tuż przy tym skrzyżowaniu, Zaraz ze skrzyżowania jest zjazd na jego parking i bardzo blisko jest przejście dla pieszych, Oprócz tego niewidoczny jest zakręt od strony Kielc, Zarośnięty znak podporządkowania i znak stop były przyczyną niejednego wypadku ( w tym śmiertelnego)

Takich przykładów są tysiące… Latem, przy bujniejszej roślinności sygnalizator „znika” Wycinając krzewy po lewej stronie odsłonilibyśmy „zakręt śmierci” „Niespodzianka” czyhająca już 20 m za zakrętem ( vide środkowe zdjęcie )

Takich przykładów są tysiące… Ślad po zahaczeniu górną częścią naczepy „TIRA” „Wiejskie wyjazdy” z dróg podporządkowanych przy ograniczonej widoczności To drzewo rosnące na zakręcie, wrastające w skrajnie asfaltu drogi, „zaliczyło” już dziesiątki wypadków, w tym ofiary śmiertelne

W ramach konkursu pt. „Działania beznakładowe dla poprawy brd „ poprzez direct e-mail podnieść można świadomość władz lokalnych; zmobilizować do przeglądu czynności i działań, które potencjalnie mogą zostać przyjęte przez miejscowe społeczeństwo.

Oznakowanie poziome – linie krawędziowe „ Stosowanie podziału na drogi krajowe, wojewódzkie czy gminne jest anachronizmem… Trzeba odrzucić dotychczasowe sposoby klasyfikacji dróg i przy ustalaniu gdzie powinny być spełnione jakie parametry państwo powinno się kierować tylko względami bezpieczeństwa… Wielki nacisk należy położyć na widoczność linii krawędziowych…” źródło: Jacek Gacparski, naczelnik wydziału w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad „Wykonując jednak oznakowanie poziome należy zwrócić uwagę na fakt, iż linie w szczególności krawędziowe odgrywają znaczącą rolę w postrzeganiu drogi przez uczestników ruchu, ma to szczególne znaczenie na drogach pozamiejskich gdzie po zmroku jest to ważny element wskazujący krawędź jezdni” źródło: Norbert Wyrwich – Dyrektor Departamentu Zarządzania Drogami i Mostami GDGKiA

Malowanie linii krawędziowych i segregacyjnych na drogach całego kraju jest aktualnie niemożliwe, natomiast wskazane byłoby zaakcentowanie rozdziału pasów jazdy na zakrętach jednoznacznie przypominających i mobilizujących kierowców do zachowania swojego toru jazdy. Jest to szczególnie ważne np. po zmierzchu, deszczu, mgły.

W Polsce istnieje 126 924 km dróg powiatowych i 209 333 km dróg gminnych ! Na tym kilometrażu dróg mamy w ramach tzw. „pospolitego ruszenia” sprzymierzeńców dla działań brd. ( np. samorządy, ochotnicze straże pożarne, prace interwencyjne* * nieuregulowany czynsz, zasądzenia pracy społecznej, fundusz dla bezrobotnych…

Potwierdzenie naszych racji „Dla Rządu Premiera Tuska poprawa bezpieczeństwa na drogach i ograniczenie degradacji życia ofiar wypadków drogowych jest jednym z priorytetów. Nie widzę jednak możliwości osiągnięcia sukcesu w tym obszarze bez szerokiej współpracy z całym społeczeństwem.” Cytat z wypowiedzi byłego Ministra Sprawiedliwości na portalu Polski Portal Finansowy – Bankier.pl „ Do odpowiedzialności za wypadki powinno poczuwać się całe społeczeństwo, czyli każdy powinien odpowiadać za to, co leży w jego obowiązkach i kompetencjach” Cytat: prof. Ryszard Krystek „Niebezpieczeństwo ruchu drogowego – mity i rzeczywistość”

Człowiek, który podjął decyzję, by zwyciężać nigdy nie powie „niemożliwe”.

Dziękuję za uwagę Ryszard Fonżychowski Stowarzyszenie na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Droga i Bezpieczeństwo” www.drogaibezpieczenstwo.org.pl