ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
prof. dr hab. ANDRZEJ PAWŁUCKI Ukończył studia wyższe w zakresie wychowania fizycznego i pedagogiki . Doktoryzował się na AWF Warszawie. Tytuł profesora nadzwyczajnego nauk o kulturze fizycznej uzyskał w 1994 roku, a profesora zwyczajnego w 1997. Autor prac naukowych z teorii wychowania fizycznego, pedagogiki zdrowia. Nauczyciel akademicki AWF i S w Gdańsku, AWF w Warszawie, Wszechnicy Mazurskiej.
“Wychowanie do wartości ciała” Paradygmat kulturowy Koncepcja 4 - przełom XX i XXI wieku WF według Andrzeja Pawłuckiego “Wychowanie do wartości ciała” a) uświadomienie potrzeb dbania o wartości ciała przez całe życie b) nauczenie ucznia sposobów dbałości o ciało (treningu zdrowotnego) zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało zmieniaj ciało ucznia
KULTUROWY PARADYGMAT W ROZPOZNAWANIU WYCHOWANIA
KULTUROWY PARADYGMAT W ROZPOZNAWANIU WYCHOWANIA
WYBRANE DZIEDZINY KULTURY CIAŁA A RÓŻNE ZNACZENIA WARTOŚCI CIAŁA
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W myśl koncepcji “wychowania do wartości ciała” idealnym “produktem” wychowania fizycznego są kompetencje kulturowe (osobowościowe dyspozycje człowieka), które decydują o treści i jakości ludzkich działań podejmowanych z myślą ludzkim ciele.
Aspekty moralne sportu. BLOK ROZSZERZAJĄCY Aspekty moralne sportu.
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWANIE ZDROWOTNE
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W.ZDROWOTNE - RELACJA K. ZDROWOTNEJ I K. CIAŁA
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W.ZDROWOTNE - RELACJA K. ZDROWOTNEJ I K. MEDYCZNEJ
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Role uczestników czynności związanych z pielęgnacją ciała Czynności o znaczeniu egzystencjalnym uczestnik treningu zdrowotnego uczestnik rekreacji Czynności o znaczeniu symbolicznym Działalność sportowa sportowiec kibic Działalność taneczna tancerz widz
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWANIE SPORTOWE RODZAJE CZYNNOŚCI SPORTOWYCH ZE WZGLĘDU NA RODZAJ INTERAKCJI Agonistyka dwupodmiotowa walki Agonistyka dwupodmiotowa Agonistyka jednopodmiotowa
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWANIE SPORTOWE Warunki zrealizowania celu czynności sportowej Wykazanie się przez wszystkich uczestników tej czynności (sportowców i kibiców) jak największym znawstwem dyscypliny (konkurencji) sportowej, której są uczestnikami (znajomością przebiegu czynności, reguł postępowania), jak najwyższymi kompetencjami moralnymi (uczciwością w rozstrzyganiu przebiegu czynności). Wykazanie się przez sportowców jak najwyższymi kompetencjami ciała (sprawnością we władaniu ciałem lub szczególną budową ciała).
Cechy czynności sportowej KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWANIE SPORTOWE Cechy czynności sportowej pozorna użyteczność wykonywanych przez sportowców czynności (symbolizowanie czynności użytecznych) jawne nawiązywanie rywalizacji z innymi uczestnikami czynności porównywanie kompetencji ciała (sprawności we władaniu ciałem lub budowy ciała) sportowców ścisłe uregulowanie reguł postępowania uczestników czynności sportowej
KONCEPCJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWANIE SPORTOWE - KODEKS “FAIR PLAY" szacunek dla przeciwnika, poszanowanie reguł, zachowanie równowagi szans, nie wykorzystywania przewagi losowej, uznanie autorytetu sędziego, powściągliwość reakcji na rezultat spotkania, unikanie demonstracyjnego obnoszenia się z gestem "fair".