KOMUNIKACJA NIEWERBALNA Opracowała: Bogusława Jankowska
Rodzaje komunikacji ........................ (slajd nr 3) Co to jest komunikacja niewerbalna (slajd nr 4) Kanały komunikacyjne ..................... (slajd nr 5) Rodzaje komunikacji niewerbalnej (slajd nr 6) Mowa ciała – przykłady: proksemika /strefy dystansu.../ ( od 7 do 10) kinezjetyka / postawa, gesty / (od 11 do 14) mimika (od 15 do 17) Bibliografia i omówienie ( od 18 do 20)
KOMUNIKACJA werbalna niewerbalna PISMO inna ( mowa ) ( gesty,mimika,ruch ) (symbole graficzne i dźwiękowe) wstecz
„Język ludzkiego ciała to najstarszy, najbardziej wiarygodny i uniwersalny język na świecie” Porozumienie pozawerbalne odzwierciedla uczucia, nastawienia, oczekiwania i postawy wstecz
Ogólne uczucie = 7 % uczucia wyrażonego słowami + Wpływ kanałów komunikacyjnych na odbiór przekazu: Ogólne uczucie = 7 % uczucia wyrażonego słowami + 38 % wyrażonego głosem + 55 % uczucia wyrażonego mimiką Ponad połowę informacji uzyskiwanych w trakcie rozmowy, otrzymujemy w przekazie pozawerbalnym. wstecz
RODZAJE KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ Aranżacja otoczenia Dotyk Aranżacja otoczenia Dźwięki paralingwistyczne Wygląd fizyczny RODZAJE KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ Pozycja ciała Dystans względem innych Gesty Mimika Sposób wokalizacji wstecz
strefy dystansu komunikacyjnego: Proksemika - strefy dystansu komunikacyjnego: 1.Strefa intymna (15 – 45 cm) najważniejsza, ponieważ jest pilnie strzeżona i uważana za osobistą własność. Prawo naruszenia jej mają tylko osoby uczuciowo powiązane, np.rodzice, małżonkowie, kochankowie, dzieci, bliscy przyjaciele i krewni. wstecz Dalej
strefy dystansu komunikacyjnego: Proksemika - strefy dystansu komunikacyjnego: 2. Strefa osobista (46 cm – 1,2m) Jest to odległość jaka nas dzieli od ludzi podczas przyjęć i spotkań towarzyskich, współpra - cowników i innych kontaktów społecznych z osobami nam znanymi. wstecz Dalej
strefy dystansu komunikacyjnego: Proksemika - strefy dystansu komunikacyjnego: 3. Strefa społeczna (1,2m – 3,6m) Tę odległość zachowujemy w stosunku do nieznajomych, np. hydraulika, listonosza, „nowego” w pracy i innych ludzi, których nie znamy zbyt dobrze lub nie znamy wcale. wstecz Dalej
strefy dystansu komunikacyjnego: Proksemika - strefy dystansu komunikacyjnego: 4. Strefa publiczna (powyżej 3,6m) Jest to odległość, którą przyjmujemy zwracając się do większej grupy ludzi. wstecz Dalej
Kinezjetyka (postawa) Zostawcie mnie w spokoju! (postawa- zderzak; przygotowanie do odparcia agresji) I kto tu jest najważniejszy! (postawa otwartości, szczerości, ale i chęci dominacji nad innymi) wstecz Dalej
Kinezjetyka ( gesty ) Co oznaczają te gesty? Czy zgadzasz się z ich W tę stronę. Co oznaczają te gesty? Czy zgadzasz się z ich interpretacją? Nie mam nic do ukrycia? Radość zwycięstwa. wstecz Dalej To ja mam rację! Nie! Tylko nie to!
Kinezjetyka - gesty wokół twarzy Co oznaczają te gesty? Czy zgadzasz się z ich interpretacją? Bawienie się przedmiotami- gest blokujący porozumienie, Zakrywanie ust- obawa lub kłamstwo wstecz Dalej Mężczyzna- polecenie, przestroga Podejmowanie decyzji Kobieta- ocena, utrata zainteresowania lub ocena
Podaj ich interpretację. Kinezjetyka (dłonie) Co oznaczają te gesty? Podaj ich interpretację. wstecz Dalej
ekspresje mimiczne wstecz Dalej
ekspresje mimiczne wstecz Dalej
ekspresje mimiczne wstecz Dalej
BIBLIOGRAFIA: 1. Eisler – Mertz Ch., Komunikacja niewerbalna. Mowa rąk, Wrocław 1998. 2. Hamlin S. Jak mówić, żeby nas słuchali. Klucz do sukcesu zawodowego, Warszawa 1994. 3. Lemerrmann M., Komunikacja werbalna, Wrocław 1997. 4. Orzechowski S., Ekspresje mimiczne, http://pedagog.umcs.lublin.pl/~sylwesto/praktyka.htm 5. Szpakowska B., Zachowania werbalne i niewerbalne w procesie komunikacji,http:// www.przywidz.pl/BSzpakowska3.html 6. Thiel E., Mowa ciała, Wrocław 1992. 7. Tkaczyk L., Komunikacja niewerbalna. Postawa, mimika, gest, Wrocław 1998. 8. Wilczyński W. Fenomen dziecięcej prostomyślności, „Edukacja i Dialog” 1992, nr 10, 9. Żmijski J. Komunikacja interpersonalna w szkole, „Poradnik wychowawcy” 2004, nr 15. Dalej
OMÓWIENIE PREZENTACJI Prezentacja multimedialna pod tytułem „Komunikacja niewerbalna” popularyzuje wiedzę o tym właśnie sposobie porozumiewania się. Może zostać wykorzystana na godzinach wychowawczych, lekcjach języka polskiego lub przy realizowaniu ścieżek edukacyjnych, zwłaszcza ścieżki czytelniczo – medialnej. Jest tak ułożona, aby możliwa była jej rozbudowa i uzupełnianie o nowe przykłady. Powinna stanowić wstęp lub być podsumowaniem cyklu ćwiczeń dotyczących komunikacji niewerbalnej, gdyż przekazuje w skróconej formie wszystkie najważniejsze aspekty dotyczące tej komunikacji. Warto, by uczniowie zapoznali się z tematyką niewerbalnego przekazu informacji nie tylko w teorii, ale i doświadczalnie, by zrozumieli jakie to istotne w codziennych kontaktach międzyludzkich. Dalej