Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Konflikty.
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Kierowanie twórczością w organizacji
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Małgorzata Bogdanowicz
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
Dr Anna Okońska-Walkowicz
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
6 kroków do porozumienia
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
Co wybieram w dzisiejszym świecie?
KONFLIKTY INTERPERSONALNE
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
DEKALOG NAUCZYCIELA.
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Moja przedsiębiorczość
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Klinika Konfliktu m e d i a t o r z y
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
Mein Kampf.
w praktyce pedagogicznej
Sposoby podejmowania decyzji
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Strategie rozwiązywania konfliktów
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
MEDIACJA jako sposób rozwiązywania konfliktów.
Jak poprawić relacje międzyludzkie ?
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
TORUŃSKA SZKOŁA WYŻSZA STUDIA PODYPLOMOWE HANDEL ZAGRANICZNY PROF. NDZW. DR HAB. ADAM SUDOŁ TECHNIKI SPRZEDAŻY I NEGOCJACJE HANDLOWE PREZENTACJA TECHNIKI.
Postawa asertywna.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania
Praca w zespole.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Metoda sześciu kapeluszy
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako:
Temat 1. Negocjacje Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konflikty rówieśnicze
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
NEGOCJACJE.
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Zapis prezentacji:

Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów

Konflikt Pojęcie konfliktu wywodzi się od łacińskiego confligere tj. walczyć, sprzeciwiać się. Jest on zatem rozumiany jako zderzenie stojących w opozycji sił lub tendencji, jako napięcie, które zmierza do rozwiązania. KONFLIKT – to proces społeczny zachodzący między jednostkami, grupami, państwami, wynikający ze sprzeczności interesów, celów, poglądów czy obowiązków, powodujący powstanie wrogości między nimi. Konflikt w przeciwieństwie do różnicy zdań charakteryzuje się tym, że jego uczestnicy są nieprzejednani, niezdolni do innego punktu widzenia, argumentują niezrozumiale, a w porównaniu ze znaczeniem sprawy angażują się nadzwyczaj emocjonalnie i ostro reagują KONFLIKT- niezgodność, sprzeczność interesów, poglądów; kolizja, spór, zatarg.

Cechy konfliktu: Każdy konflikt ma przyczyny; Słaba przewidywalność wybuchu, gdyż strony często się wzbraniają przed nim; Konflikt ma swoją dynamikę, która zależy od wielu czynników: podmiotowych, przedmiotowych i sytuacyjnych; Każdy konflikt charakteryzują trzy aspekty: negatywny, neutralny, pozytywny; Każdy konflikt można rozwiązać!

Czy konflikt musi być zjawiskiem negatywnym? Konflikt nie musi być czymś negatywnym, zagrażającym. Konflikt jest nieodzowną częścią naszego życia, ponieważ różnimy się od siebie. Mamy różne potrzeby, przekonania, system wartości, wyrośliśmy w różnych środowiskach. Konflikt tworzą ludzie i od nich zależy, jakie będzie jego rozwiązanie.

Przykładowe pozytywne strony konfliktu: jest pretekstem do rozwijania postawy twórczej – poszukujemy rozwiązań; uczymy się współpracy – wspólnie dążąc do rozwiązania możemy znaleźć wyjście z sytuacji bardzo korzystne dla obu stron; dzięki takim sytuacjom poznajemy myśli, potrzeby i poglądy innych; uczymy się wyrażać siebie – swoje poglądy, myśli, uczucia, potrzeby; uczymy się akceptować innych – możemy zmieniać swoje postawy i poglądy; doznajemy wielu silnych emocji – uczymy się wyrażać je w sposób możliwy do zaakceptowania przez społeczeństwo konstruktywne rozwiązanie konfliktu zwiększa poczucie naszej wartości, zachęca do odpowiedzialnych decyzji; - pozytywne zakończenie konfliktu sprzyja bliższemu poznaniu stron i umacnianiu więzi.

Postawy wobec konfliktów Każdego z nas charakteryzuje jedna z pięciu postaw wobec konfliktu. Są to: Unikanie- osoby wychodzą z założenia, że problemu nie ma, jeśli go nie widzimy. Tym samym, zachowując pozorny spokój, rezygnują z możliwości osiągnięcia satysfakcjonującego porozumienia. Postawa taka prowadzi też do gromadzenia nierozwiązanych problemów i nierozładowanych emocji, a w rezultacie do eskalacji konfliktu.

Rywalizacja- Osoby rywalizujące dążą za wszelką cenę do przeforsowania swojego zdania, realizują swoje cele pomijając interesy innych. Ich zachowanie często uniemożliwia osiągnięcie jakiegokolwiek porozumienia, chyba, że druga strona ustąpi i zrezygnuje z własnych potrzeb

Dostosowanie- się mają skłonność do rezygnowania z własnych potrzeb za cenę spokoju. Ustępują każdemu i we wszystkim. Również taka postawa uniemożliwia osiągnięcie satysfakcji, prowadzi do rosnącego napięcia, poczucia niesprawiedliwości. Ludzie reagujący w taki sposób często są nieszczęśliwi i w ogóle nie realizują swoich dążeń. Kompromis- Osoby potrafią zrezygnować z części swoich racji, o ile druga strona jest skłonna do ustępstw. To druga, po współpracy, konstruktywna postawa wobec konfliktu. Nie zapewnia, co prawda, pełnej realizacji celów po obu stronach, ale w sytuacji, gdy niemożliwe jest lepsze rozwiązanie, zapobiega eskalacji konfliktu i umożliwia porozumienie.

Współpraca Osoby mają największą szansę na osiągnięcie własnych celów, zaspokajanie potrzeb i budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi. Współpraca to postawa wobec konfliktu, kiedy nastawiamy się na słuchanie racji drugiej strony, szanujemy poglądy innych i nie rezygnujemy z własnych, wspólnie próbujemy znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony konfliktu. Takie rozwiązanie powinno umożliwić pełną realizację potrzeb i celów obu stron konfliktu. To jedyna sytuacja, kiedy nie mamy do czynienia z przegranymi, ale obie strony wygrywają

Chcąc konstruktywnie rozwiązywać konflikty możemy skorzystać z następujących sposobów: Negocjacji – są to bezpośrednie umowy, których celem jest osiągnięcie porozumienia, rozwiązanie problemu. Ich przebieg zależy wyłącznie od osób uczestniczących w nich. Porozumienie jest osiągnięte wtedy, gdy zostanie zaakceptowane przez wszystkie strony biorące udział w negocjowaniu.

Mediacja – gdy konflikt jest zbyt silny, aby strony mogły dojść do porozumienia, pojawia się osoba pośrednicząca – mediator. Pomaga on stronom zrozumieć problem, dokonać analizy skutków różnych rozwiązań, redukuje napięcie emocjonalne. Z jego pomocą zostaje ustalona procedura negocjacji i on pilnuje jej przestrzegania, ale ostateczne rozwiązanie wypracowują strony a nie on. Ogólnie rzecz biorąc, mediator jest osobą, która „udrażnia” komunikację.

ETAPY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW Wyrażamy gotowość rozwiązywania konfliktu: uzgadniamy dogodny termin, ustalamy reguły pracy nad problemem. Określamy istotę problemu: nazywamy problem, mówimy, jakie uczucia wywołują w nas zachowania partnera, określamy nasze potrzeby i oczekiwania. Poszukujemy możliwych rozwiązań: zgłaszamy różne pomysły rozwiązań, oceniamy je z punktu widzenia interesów obu stron. Wybieramy rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony. Oceniamy wyniki podkreślając pozytywne strony.

Które sposoby rozwiązania konfliktu zostały przez osiołki rozwiązane w sposób konstruktywny?