Wykład: “INFORMATION MATTERS” – INFORMACJE JAKO NOWY CZYNNIK PRODUKCJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Droga innowacji mBank. Prawo Moorea Liczba tranzystorów w układzie scalonym podwaja się w ciągu 18 miesięcy Sformułowana w 1965 roku prognoza Gordona.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
Gospodarka światowa.
Podstawy analizy makroekonomicznej – główne kontrowersje i kierunki
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Na podstawie tekstu J. Stiglitza :Distribution,Efficiency and Voice:Designing the Second Generation of Reforms.
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
P O P Y T , P O D A Ż.
Rola Doradztwa w doskonaleniu innowacyjno ś ci sektora Rolno- spo ż ywczego Prof.zw.dr hab.Katarzyna Duczkowska- Małysz Puławy 2009.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Zarządzanie projektami
Dr inż. Sebastian Saniuk
Wprowadzenie do mikroekonomii
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
Technologia informacyjna
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Filary gospodarki opartej na wiedzy – perspektywa ICT
Ekonomia stosowana 1 Czynniki produkcji.
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Joseph E. Stiglitz Życiorys
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Historia Grupy Asseco Rozpoczęcie działalności.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
John Maynard Keynes.
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Handel w polskiej polityce przemysłowej DR M A FALIŃSKI.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Wykład: “MONEY MATTERS” - MONETARYSTYCZNY SPOSÓB WIDZENIA GOSPODARKI
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Barbara Fura Uniwersytet Rzeszowski
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Zapis prezentacji:

Wykład: “INFORMATION MATTERS” – INFORMACJE JAKO NOWY CZYNNIK PRODUKCJI

Gospodarka informacyjna Gospodarka informacyjna (ang. new economy lub information economy) to rozwinięta forma gospodarki rynkowej, w której dominuje zatrudnienie w sektorze informacyjnym oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych. Gospodarka informacyjna oznacza przeniesienie środka ciężkości z gospodarek przemysłowych, rolniczych, usługowych, opartych na zasobach kapitału, ziemi i pracy, do bardziej zaawansowanych technologicznie i instytucjonalnie struktur społecznych i gospodarczych, wyrastających przede wszystkim na wiedzy i kapitale intelektualnym. Instytut Otwartego Społeczeństwa Informacyjnego, 2006

Gospodarka informacyjna i społeczeństwo informacyjne "...OECD uznała, iż gospodarka jutra będzie, w dużym stopniu, "gospodarką informacyjną" a społeczeństwo będzie w rosnącym stopniu "społeczeństwem informacyjnym". Oznacza to, że informacja będzie stanowiła dużą część wartości dodanej większości dóbr i usług a działalności informacyjnie intensywne będą, w rosnącym stopniu, charakteryzować gospodarstwa domowe i obywateli." (ICCP 1998)

William Vickrey (1914 - 1996) James Mirrlees (ur. 1936)                                 Nagroda Nobla 1996 "for their fundamental contributions to the economic theory of incentives under asymmetric information"

"for analyses of markets with asymmetric information" George Akerlof (ur. 1943) Michael Spence (ur. 1943) Joseph Stiglitz (ur. 1943)                                             Nagroda Nobla (2001) "for analyses of markets with asymmetric information"

Asymetria informacji Asymetria informacji – fakt, iż różne osoby dysponują różnymi wiadomościami. Asymetria informacji jest nie do uniknięcia, jej rozmiary i konsekwencje zależą od struktury rynku. Niedoskonałość informacji jest w gospodarce zjawiskiem powszechnym. Rynki, na których informacja nie jest doskonała, nie są efektywne. Źródło: J.Stiglitz, Informacja i zmiana paradygmatu w ekonomii, 2004.

Asymetria informacji - rynek samochodów używanych SPRZEDAJĄCY KUPUJĄCY INFORMACJE CENY TRANSAKCYJNE ŚREDNIE I NISKIE LICZBA TRANSAKCJI NIEZBYT WYSOKA EFEKTYWNOŚĆ RYNKU BARDZO MAŁA WIELE OSÓB NIEZADOWOLONYCH; NABYWCÓW ZNAJDUJĄ NAJGORSZE PRODUKTY

Asymetria informacji - rynek ubezpieczeń na życie UBEZPIECZONY UBEZPIECZYCIEL INFORMACJE CENY UBEZPIECZEŃ ROSNĄ LICZBA TRANSAKCJI MALEJE EFEKTYWNOŚĆ RYNKU MAŁA Z UBEZPIECZEŃ REZYGNUJĄ OSOBY NAJZDROWSZE; FIRMY UBEZPIECZENIOWE ZACZYNAJĄ PONOSIĆ STRATY

Zachowania menedżerów w warunkach asymetrii informacji Menedżerowie mogą podejmować działania nastawione na realizację własnych interesów kosztem interesów udziałowców. Właściciele nie tylko nie są w stanie monitorować swoich pracowników i menedżerów, ale z uwagi na asymetrię informacji zazwyczaj nie wiedzą nawet, co ci ludzie, którzy działają w ich imieniu, powinni robić. Skłonność „swoich” (osób zaangażowanych w przedsiębiorstwie) do sprzedaży papierów wartościowych własnego przedsiębiorstwa po określonych cenach, zawiera informację o ich poglądzie na temat faktycznej wartości tych papierów. Źródło: J.Stiglitz, Informacja i zmiana paradygmatu w ekonomii, 2004.

Społeczeństwo informacyjne – definicje „Społeczeństwo informacyjne - [ang. information society] - nowy system społeczeństwa kształtujący się w krajach o wysokim stopniu rozwoju technologicznego, gdzie zarządzanie informacją, jej jakość, szybkość przepływu są zasadniczymi czynnikami konkurencyjności zarówno w przemyśle, jak i w usługach, a stopień rozwoju wymaga stosowania nowych technik gromadzenia, przetwarzania, przekazywania i użytkowania informacji." e-Polska - Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006, Ministerstwo Łączności, Warszawa, 2001 "Termin społeczeństwo informacyjne jest używany do określenia społeczeństwa, w którym jednostki - jako konsumenci, czy też pracownicy - intensywnie wykorzystują informację." Kubicek 1999

Społeczeństwo informacyjne - podstawy U podstaw społeczeństwa informacyjnego leżą dwa kolejne przełomowe wynalazki techniczne: komputery i telekomunikacja. Ich rola jest podobna do tej, jaką odegrały: maszyna parowa i elektryczność w rewolucji przemysłowej. Źródło: W. Cellary, w opracowaniu: Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego, 2002

ICT sector - definicja WPIIS 1.Produkcja komputery, urządzenia biurowe światłowody, okablowanie urządzenia do przekazu telefonicznego, telewizyjnego i radiowego odbiorniki telewizyjne i radiowe urządzenia pomiarowe, testujące, nawigacyjne urządzenia kontrolne stosowane w procesach produkcyjnych 2.Usługi usługi telekomunikacyjne usługi komputerowe leasing / wynajem urządzeń (w tym komputerów) handel hurtowy urządzeniami komputerowymi i telekomunikacyjnymi Working Party on Indicators for the Information Society

Sektor informacyjny a wzrost gospodarczy

Źródło: Digital Economy, 2003, U.S. Department of Commerce.

Sektor informacyjny a inwestycje

Sektor informacyjny a rynek pracy

Źródło: Digital Economy, 2003, U.S. Department of Commerce.

Źródło: Digital Economy, 2003, U.S. Department of Commerce.

Źródło: Digital Economy, 2003, U.S. Department of Commerce.

Udział sektora ICT w zatrudnieniu w sektorze przedsiębiorstw 2000

Sektor informacyjny a inflacja

Wykorzystanie informacji w działalności gospodarczej – wyniki badań

Postrzeganie informacji jako kluczowego czynnika produkcji Źródło: Szczepaniec, 1998.

Stopień korzystania z informacji rynkowych a wyniki firm Źródło: Szczepaniec, 1998.