Strategia Obszaru Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Aleksandrowskiego 13 kwietnia 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Advertisements

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Perspektywa Finansowa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Włocławski Obszar funkcjonalny
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
Zapis prezentacji:

Strategia Obszaru Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Aleksandrowskiego 13 kwietnia 2015 r.

AGENDA Polityka terytorialna Główne problemy zdiagnozowane na ORSG Powiatu Aleksandrowskiego Propozycje celów rozwojowych ORSG Powiatu Aleksandrowskiego Analiza fiszek projektowych Propozycja kryteriów wyboru projektów © 2014 Grant Thornton

Strategia ORSG Powiatu Aleksandrowskiego ma przyczynić się do rozwoju gospodarczego i społecznego Powiatu W Strategii wymagane są również komplementarne względem samorządowych projekty rozwojowe przedsiębiorstw

Obszary wsparcia w ramach polityki terytorialnej Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna Gospodarka wodno-ściekowa Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej Rewitalizacja Organizacja opieki nad dziećmi do lat 3 Pomoc społeczna w zakresie aktywizacji i poradnictwa Wsparcie usług opiekuńczych dla osób starszych i niepełnosprawnych Wsparcie organizacji pieczy zastępczej Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej przedszkoli i szkół zawodowych Zajęcia z zakresu kształtowania kompetencji kluczowych oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego na wszystkich szczeblach kształcenia Wsparcie rozwoju kształcenia ustawicznego podnoszącego bądź uzupełniającego kwalifikacje zawodowe

Główne problemy zdiagnozowane na ORSG Powiatu Aleksandrowskiego

MAŁA DYNAMIKA ROZWOJU GOSPODARCZEGO Problem główny: MAŁA DYNAMIKA ROZWOJU GOSPODARCZEGO Problemy szczegółowe: Niski poziom przedsiębiorczości Niska innowacyjność firm Niewielka oferta terenów inwestycyjnych Bardzo wysokie bezrobocie, szczególnie wśród osób młodych i z niskim wykształceniem Brak współpracy pracodawców z instytucjami pośrednictwa pracy

Utrzymujący się od kilku lat ujemny przyrost naturalny Problem główny: NIEKORZYSTNE ZJAWISKA DEMOGRAFICZNE ORAZ NISKA AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZAWODOWA Problemy szczegółowe: Utrzymujący się od kilku lat ujemny przyrost naturalny Niepokojące prognozy demograficzne wskazujące jednoznacznie na starzenie się społeczeństwa obszaru Duży odsetek osób korzystających z pomocy społecznej Brak objęcia opieką żłobkową dzieci z terenów wiejskich, znacznie oddalonych od miasta Aleksandrów Kujawski

MAŁO INNOWACYJNY SYSTEM KSZTAŁCENIA Problem główny: MAŁO INNOWACYJNY SYSTEM KSZTAŁCENIA Problemy szczegółowe: Niedostateczna oferta zajęć pozalekcyjnych w zakresie rozwijania takich kompetencji kluczowych jak umiejętność uczenia się czy zwiększanie kreatywności ucznia – potrzeba rozbudowy tej oferty oraz zwiększenia kwalifikacji nauczycieli Słabo rozwinięte doradztwo edukacyjno – zawodowe Niedostateczny rozwój staży i praktyk zawodowych Niska świadomość ekologiczna

NIEDOSTATECZNIE ROZWINIĘTA INFRASTRUKTURA TECHNICZNA Problem główny: NIEDOSTATECZNIE ROZWINIĘTA INFRASTRUKTURA TECHNICZNA Problemy szczegółowe: Niewystarczająca infrastruktura kanalizacji sanitarnej i wodociągowej Niedostatecznie dobrze rozwiązany system gospodarki odpadami Bardzo niski stopień zgazyfikowania obszaru Zły stan techniczny sieci dróg lokalnych Niska efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej i wielorodzinnych Brak połączeń komunikacji publicznej

Główne potencjały i szanse Położenie w centralnej części Polski Uzdrowiskowy charakter Ciechocinka, który doskonale można wykorzystać, zarówno do wypromowania regionu, jak i do rozwoju usług prozdrowotnych oraz opiekuńczych nad osobami starszymi Kluczowe znaczenie rolnictwa dla rozwoju gospodarczego obszaru – duży potencjał do stworzenia klastra rolno – spożywczego Wysoki stopień świadomości w zakresie kierunków rozwoju usług opiekuńczych i form aktywizacji osób wykluczonych społecznie bądź zagrożonych wykluczeniem oraz potencjał lokalowy do tworzenia nowych placówek pomocy społecznej Wysoka renoma Szpitala Powiatowego w Aleksandrowie Kujawskim – potencjał do rozwoju specjalistyki medycznej Potencjał do upowszechniania edukacji przedszkolnej (brak konieczności tworzenia nowych placówek, konieczna jedynie rozbudowa kilku i doposażenie) Wysoki stopień znajomości potrzeb rynku pracy w szkołach zawodowych, stanowiący potencjał do prawidłowego rozwoju kierunków kształcenia Wysokie walory kulturowe i umiejętność wykorzystania potencjału kulturowego obszaru do jego wypromowania w regionie i kraju (imprezy i wydarzenia kulturalne o randze ponadlokalnej) Walory naturalne sprzyjające rozwojowi turystyki krajoznawczej i leczniczej

Propozycje celów rozwojowych ORSG Powiatu Aleksandrowskiego

KONKURENCYJNA GOSPODARKA LOKALNA Cel strategiczny: KONKURENCYJNA GOSPODARKA LOKALNA Cele operacyjne: Dynamiczny rozwój przedsiębiorstw Zwiększenie stopnia innowacyjności firm Atrakcyjna oferta inwestycyjna Rozwój lokalnej infrastruktury drogowej Tworzenie nowych miejsc pracy Stała współpraca pracodawców z instytucjami rynku pracy

ZDROWE I ZINTEGROWANE SPOŁECZEŃSTWO Cel strategiczny: ZDROWE I ZINTEGROWANE SPOŁECZEŃSTWO Cele operacyjne: Zwiększenie jakości i zakresu świadczonych usług medycznych Realizacja programów profilaktycznych i działań edukacyjnych w obszarze zdrowia Wykorzystanie uzdrowiskowego charakteru Ciechocinka Zmniejszenie odsetka osób korzystających z pomocy społecznej – efektywne formy aktywizacji osób wykluczonych społecznie bądź zagrożonych wykluczeniem Stworzenie szerokiej oferty usług skierowanych do osób starszych i niepełnosprawnych, w tym tworzenie nowych placówek pomocy społecznej Zwiększenie dostępu do różnych form opieki dla dzieci do lat 3

WYSOKA JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA DOSTOSOWANA DO WYMOGÓW RYNKU PRACY Cel strategiczny: WYSOKA JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA DOSTOSOWANA DO WYMOGÓW RYNKU PRACY Cele operacyjne: Upowszechnianie edukacji przedszkolnej Podnoszenie jakości kształcenia poprzez doposażenie placówek edukacyjnych Rozwój kompetencji kluczowych uczniów na wszystkich poziomach kształcenia Podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli na wszystkich poziomach kształcenia Rozwój doradztwa edukacyjno – zawodowego Stały monitoring potrzeb rynku pracy i dostosowywanie do nich oferty kierunków kształcenia Rozwój staży i praktyk zawodowych

OCHRONA LOKALNYCH WARTOŚCI KULTUROWYCH Cel strategiczny: OCHRONA LOKALNYCH WARTOŚCI KULTUROWYCH Cele operacyjne: Rozwój lokalnych instytucji kultury Ochrona obiektów zabytkowych Promowanie walorów regionu poprzez organizację imprez i wydarzeń kulturalnych

Cel strategiczny: ZACHOWANIE WALORÓW NATURALNYCH I POPRAWA STANU ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO POPRZEZ RACJONALNY ROZWÓJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ Cele operacyjne: Rozwój turystyki krajoznawczej i leczniczej na bazie posiadanych walorów naturalnych Rozwój edukacji ekologicznej Uporządkowanie gospodarki wodno – ściekowej Uporządkowanie systemu gospodarki odpadami Rozwój ciągów pieszo-rowerowych Inteligentne zarządzanie energią

Analiza fiszek projektowych

Kwota na politykę terytorialną dla Powiatu Aleksandrowskiego EFRR – 25 726 378,36 zł EFS – 18 484 617,25 zł Razem – 44 210 995,60 zł Przeliczone po kursie średnim NBP z dnia 10.04.2015r. – 4,0198

Złożono 215 projektów o łącznej wartości 487 091 703,86 zł wartość projektów, których zakres mieści się w polityce terytorialnej wynosi 162 667 479,61 zł wartość projektów, których zakres nie mieści się w polityce terytorialnej wynosi 324 424 224,25zł

Projekty na liście podstawowej w podziale wg źródeł finansowania (EFRR, EFS)

Przyznana alokacja a wartość złożonych projektów

Projekty w podziale na priorytety inwestycyjne możliwe do wsparcia w ramach polityki terytorialnej w mln zł 4c – Efektywność energetyczna 4e – Zrównoważona mobilność miejska 6b – Gospodarka wodno-ściekowa 6c – Dziedzictwo naturalne i kulturowe 6d – Ochrona środowiska naturalnego 9b – Rewitalizacja społeczno-gospodarcza 8iv – Godzenie życia zawodowego i prywatnego 9i – Zwiększanie szans na zatrudnienie 9iv – Ułatwianie dostępu do usług opiekuńczych i socjalnych 10a – Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej 10i – Zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej 10iv – Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy

Projekty na liście podstawowej w podziale na poszczególne gminy

KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW Kryterium dostępowe Zgodność projektu z priorytetami inwestycyjnymi ORSG Kryteria podstawowe Termin zakończenia realizacji przedsięwzięcia do 31.12.2018 r. Stopień przygotowania inwestycji do realizacji Projekt realizowany w partnerstwie Poziom wskaźników Projekt przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia Ilość problemów, które rozwiązuje projekt Stopień w jakim projekt wpłynie na rozwiązanie problemów danego obszaru Wpływ projektu na rozwój podmiotów działających w obszarach inteligentnych specjalizacji Wkład własny wyższy niż wymagane minimum

Dziękujemy za uwagę ! Grant Thornton Frąckowiak sp. z o.o. sp. k. | Malta Office Park, Bud. F, ul. abpa A. Baraniaka 88 | 61-131 Poznań E doradztwoeuropejskie@pl.gt.com | W www.grantthornton.pl | twitter.com/grantthorntonpl © 2014 Grant Thornton