Spotkanie Komendantów ZSP i ZSR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   z dnia 11 lutego 2004 r. ws. wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Zadania Wydziału Kontrolno – Rozpoznawczego KM PSP m. st
Transport materiałów chemicznych
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Dopuszczalne poziomy hałasu
DO ANALIZY BEZPIECZEŃSTWA OBIEKTÓW
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Zgodne z rozporządzeniem
związane z budownictwem energooszczędnym
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
PROCES PLANOWANIA KONTROLI W WIOŚ W WARSZAWIE NA POZIOMIE ROCZNYM I KWARTALNYM Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Przegląd.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Działanie.
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Szczecin, ul. Ks. Kujota 9 tel , fax INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA MIESZKAŃCÓW.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Nowy format karty charakterystyki Zmiana załącznika II do rozporządzenia Nowy format karty charakterystyki Zmiana załącznika II do rozporządzenia REACH.
Oznakowanie niebezpiecznych substancji chemicznych i mieszanin (CLP)
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Stowarzyszenie Pożarników Polskich Przeciwdziałanie poważnym awariom przemysłowym Seveso III Obowiązki przedsiębiorstw w zakresie zapobiegania poważnym.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Regulacje dotyczące bezpieczeństwa czyli
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podstawowe działania ratownicze
Zapis prezentacji:

Spotkanie Komendantów ZSP i ZSR DYREKTYWA SEVESO III. Nowa Dyrektywa. Nowe obowiązki. kpt. mgr inż. Wojciech Wiśniewski Dębe, 10 kwietnia 2015r.

Zawartość 1 Wprowadzenie 2 GHS, CLP, wartości progowe SN 3 Nowe obowiązki 4 Główne zmiany 5 Implementacja

Cykl zmian SEVESO III Dyrektywa 82/501/EWG z dnia 24 czerwca 1982 Dyrektywa 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 Dyrektywa 2003/105/WE z dnia 16 grudnia 2003 Dyrektywa 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r.

Wprowadzenie Przyczyny nowelizacji Podwyższenie poziomu ochrony Nowy unijny system klasyfikacji substancji I mieszanin Zwiększenie dostępu do informacji Podwyższenie poziomu ochrony Zmniejszenie Ilości awarii GHS  CLP Społeczeństwo

Główne zmiany Dyrektywa 67/548/EWG GHS

Zasady nowej dyrektywy Zakres oparty o nowy system klasyfikacji Rozsz. przep. dot. PZPA, SZB, POR Państwa Członkowskie mogą zaostrzyć wymagania Wzmocnienie kontroli Wzmocnienie procedur związanych z informowaniem społeczeństwa i jego udziału w procesie decyzyjnym

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2012/18/UE Wprowadzenie DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniająca, a następnie uchylająca dyrektywę Rady 96/82/WE SEVESO III

- Global Harmonized System (Globalny System Zharmonizowany)Rok 2003 GHS GHS - Global Harmonized System (Globalny System Zharmonizowany)Rok 2003 CLP Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej Główny powód zmian W przygotowaniu Obowiązuje od stycznia 2009r.

Kategorie substancji niebezpiecznych SUBSTANCJE NIEBEZPIECZNE (nazwane) SEVESO II 34 pozycje 48 pozycji SEVESO III

Główne zmiany SEVESO III SEVESO II H P E O SUBSTANCJE NIEBEZPIECZNE (kategorie) SEVESO III Zagrożenia dla zdrowia działanie toksyczne Zagrożenia fizyczne mat. wybuchowe gazy łatwopalne aerozole gazy utleniające ciecze łatwopalne s. samoreaktywne i nadtlenki organiczne s. stałe i ciekłe piroforyczne s. stałe i ciekłe utleniające Zagrożenia dla środowiska niebezpieczne dla środowiska Pozostałe zagrożenia reagujące gwałtownie z wodą (gazy łątwopalne, toksyczne) SEVESO II bardzo toksyczne, toksyczne, utleniające, wybuchowe, łatwopalne, wysoce łatwopalne, skrajnie łatwopalne, bardzo toksyczne dla organizmów wodnych, toksyczne dla organizmów wodnych, reagujące gwałtownie w zetknięciu z wodą, wyzwalające gazy toksyczne w zetknięciu z wodą. H P E O

Benzyny i benzyny ciężkie (w tym paliwa do silników odrzutowych) Główne zmiany POZYCJA NR 34 (zmiany) Produkty ropopochodne i paliwa alternatywne Benzyny i benzyny ciężkie Paliwa alternatywne mające takie samo zastosowanie i posiadające podobne właściwości pod względem palności oraz zagrożeń dla środowiska jak produkty obok Nafty (w tym paliwa do silników odrzutowych) Oleje gazowe (w tym paliwo do silników wysokoprężnych, oleje opałowe i mieszaniny olejów gazowych) Text 2 Text 3 Text 4 Ciężki olej opałowy Nowelizacja wprowadzona w lutym 2014r.

Główne zmiany SZB RoB SZB PZPA Zarządzanie i kontrola ryzyka związanego ze starzeniem się instalacji SZB PZPA Obowiązek wdrożenia PZPA przez SZB, także przez ZZR (chyba, że zastosowano inne rozwiązania – kompromis Uwzględnienie scenariuszy poważnych awarii, które mogłyby wystąpić w wyniku klęsk żywiołowych (np. trzęsienie ziemi, powódź) Wnioski z analogicznych awarii w danym sektorze technologicznym RoB

Główne zmiany Obowiązek uwzględnienia efektów domina przy ustalaniu działań ograniczających skutki awarii PO-R Wymóg konsultacji społecznych w procesie jego opracowywania oraz wprowadzania w nim znaczących zmian Wymóg konsultacji z załogą zakładu, z uwzględnieniem odpowiednich długoterminowych pracowników i podwykonawców

Główne zmiany EFEKT DOMINO Identyfikacja zakładów i obszarów narażonych, obowiązek wymiany informacji i jej udostępniania, w tym na potrzeby ZPO-R EFEKT DOMINO Obowiązek informowania prowadzącego zakład przez organ właściwy, jeśli ten posiada dodatkowe informacje z innych obiektów przemysłowych

Główne zmiany KONTROLE Obowiązek opracowania planu (systemu) kontroli (obejmuje plany rutynowych/ /planowych kontroli) KONTROLE Minimalna częstotliwość kontroli: ZoDR 1/rok, ZoZR 1/3 lata, chyba, że prowadzona jest systematyczna ocena zagrożeń poważnymi awariami Obowiązek przeprowadzenia nierutynowej kontroli, tak szybko jak to jest możliwe, w przypadku wystąpienia awarii, zdarzeń awaryjnych oraz poważnych skarg Wzmocnienie wymagań w przypadku wystąpienia awarii Niezależna od przedkładanych RoB

Główne zmiany KONTROLE Obowiązek rekontroli w ciągu 6 m-cy (w przypadku stwierdzenia „poważnej niezgodności”) KONTROLE Obowiązek poinformowania prowadzącego zakład o wynikach kontroli w ciągu 4 m-cy Koordynacja z kontrolami prowadzonymi w oparciu o inne przepisy (wspólne kontrole)

Kontrole Zalecenia Kontrola Realizacja zaleceń

Nowe obszary wyłączone SEVESO II - wszelkie działania przemysłu wydobywczego związane z poszukiwawczymi minerałów w kopalniach i kamieniołomach oraz wydobywaniem ich stamtąd również przy wykorzystaniu otworów wiertniczych - miejsca wysypisk odpadów SEVESO III eksploatacji, to jest poszukiwania, wydobycia oraz przetwarzania kopalin w kopalniach oraz kamieniołomach, w tym za pomocą odwiertów morskich poszukiwań i eksploatacji kopalin, w tym węglowodorów magazynowania gazu w podziemnych obiektach morskich, obejmujących zarówno przeznaczone do tego obiekty magazynowe, jak i obiekty, w których prowadzi się również poszukiwania i eksploatację kopalin, w tym węglowodorów składowisk odpadów, w tym magazynowania odpadów pod ziemią Art. 4 Obszary wyłączone (wyjątki) Art. 2

Obszary niepodlegające wyłączeniu Podziemne magazynowanie gazu na lądzie w warstwach naturalnych, wodonośnych, kawernach solnych i nieeksploatowanych kopalniach oraz chemiczne i cieplne procesy przetwarzania i składowania powiązane z tymi operacjami, które dotyczą substancji niebezpiecznych Instalacje unieszkodliwiania odpadów z procesów flotacji, w tym stawy osadowe lub obwałowania, zawierające substancje niebezpieczne

Definicje zakładów – okres przejściowy SEVESO NOWY ZAKŁAD INNY ZAKŁAD ISTNIEJĄCY ZAKŁAD

Definicje zakładów – okres przejściowy SEVESO NOWY ZAKŁAD INNY ZAKŁAD ISTNIEJĄCY ZAKŁAD

Definicje zakładów – okres przejściowy NOWY ZAKŁAD Zakład uruchomiony lub zbudowany 1 czerwca 2015 r. lub po tej dacie Miejsce działalności, które jest objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, lub zakład o zwiększonym ryzyku, który z dniem 1 czerwca 2015 r. lub po tej dacie staje się zakładem o dużym ryzyku lub odwrotnie, ze względu na zmiany w instalacjach lub działalności powodujące zmianę w wykazie substancji niebezpiecznych danego zakładu

Definicje zakładów – okres przejściowy SEVESO NOWY ZAKŁAD INNY ZAKŁAD ISTNIEJĄCY ZAKŁAD

Definicje zakładów – okres przejściowy ISTNIEJĄCY ZAKŁAD Zakład, który w dniu 31 maja 2015 r. jest objęty zakresem stosowania dyrektywy 96/82/WE, a od dnia 1 czerwca 2015 r. zostaje objęty zakresem stosowania niniejszej dyrektywy bez zmiany swojej klasyfikacji jako zakładu o zwiększonym ryzyku lub zakładu o dużym ryzyku

Definicje zakładów – okres przejściowy SEVESO NOWY ZAKŁAD INNY ZAKŁAD ISTNIEJĄCY ZAKŁAD

Definicje zakładów – okres przejściowy INNY ZAKŁAD Miejsce działalności objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy lub zakład o zwiększonym ryzyku, który z dniem 1 czerwca 2015 r. lub po tej dacie staje się zakładem o dużym ryzyku lub odwrotnie, z powodów innych niż te

Okres dostosowawczy – szczegóły ZGŁOSZENIE ZAKŁADU w odpowiednim terminie poprzedzającym rozpoczęcie budowy lub działalności lub poprzedzającym wprowadzenie zmian prowadzących do modyfikacji wykazu substancji niebezpiecznych; w terminie roku, licząc od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy do danego zakładu, tj. 1 czerwca 2016r. w terminie roku, licząc od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy do danego zakładu NOWY ISTNIEJĄCY INNY

Okres dostosowawczy – szczegóły PROGRAM ZAPOBIEGANIA AWARIOM w rozsądnym terminie poprzedzającym rozpoczęcie budowy lub działalności lub poprzedzającym wprowadzenie zmian prowadzących do modyfikacji wykazu substancji niebezpiecznych w terminie roku, licząc od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy do danego zakładu, tj. 1 czerwca 2016r. w terminie roku, licząc od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy do danego zakładu NOWY ISTNIEJĄCY INNY

Okres dostosowawczy – szczegóły RAPORT O BEZPIECZEŃSTWIE w przypadku nowych zakładów w odpowiednim terminie poprzedzającym rozpoczęcie budowy lub działalności lub poprzedzającym wprowadzenie zmian prowadzących do modyfikacji wykazu substancji niebezpiecznych w przypadku istniejących zakładów o dużym ryzyku – 1 czerwca 2016r. w przypadku innych zakładów w ciągu dwóch lat od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy do danego zakładu NOWY ISTNIEJĄCY INNY

Okres dostosowawczy – szczegóły WEWNĘTRZNY PLAN OPERACYJNO RATOWNICZY rozsądnym czasie przed rozpoczęciem działalności lub przed wprowadzeniem zmian prowadzących do modyfikacji wykazu substancji niebezpiecznych w przypadku istniejących zakładów o dużym ryzyku – 1 czerwca 2016r. w terminie dwóch lat, licząc od daty rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy do danego zakładu NOWY ISTNIEJĄCY INNY

Implementacja dyrektywy Wejście w życie z dniem 1 czerwca 2015r. Termin implementacji Implementacja dyrektywy SEVESO III do dnia 31 maja 2015 roku Wejście w życie z dniem 1 czerwca 2015r.

Implementacja do prawa krajowego – zmieniane ustawy Ustawa Prawo ochrony środowiska Ustawa o Inspekcji Ochrony Środowiska Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym SEVESO III Ustawa o Państwowej Straży Pożarnej Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

Implementacja do prawa krajowego Ustawa Prawo ochrony środowiska Rozporządzenie MG w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej Rozporządzenie MŚ w sprawie szczegółowego zakresu informacji wymaganych do podania do publicznej wiadomości przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej Rozporządzenie MG w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku Rozporządzenie MSW w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-ratownicze

Implementacja do prawa krajowego Rozporządzenie dot. planów operacyjno-ratowniczych – zmiana z Ministerstwa Gospodarki na Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Obecnie sama ustawa jak i akty wykonawcze do niej „opuściły” Komitet do Spraw Europejskich Akty wykonawcze do Ustawy POŚ na etapie wewnętrznych konsultacji Możliwość powstania opóźnienia w implementacji Dyrektywy

Implementacja do prawa krajowego Ogromna ilość uwag Sprzeczność interesów Brak jednomyślności Powody opóźnienia Nachodzące na siebie kompetencje Zmiany koncepcji

kpt. mgr inż. Wojciech Wiśniewski Dziękuję za uwagę kpt. mgr inż. Wojciech Wiśniewski wwisniewski@mazowsze.straz.pl