Co to jest neurofeedback?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O co tak naprawdę chodzi?
Advertisements

Zjawiska rezonansowe w sygnałach EEG
EEG BIOFEEDBACK TEORIA I PRAKTYKA.
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
INHIBITOROTERAPIA NOWOTWORÓW
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
METODY PSYCHOTERAPEUTYCZNE W PSYCHOONKOLOGII
Biofeedback, biologiczne sprzężenie zwrotne – dostarczanie człowiekowi informacji zwrotnej („feedback”) o zmianach jego stanu fizjologicznego. Zmiany.
Rodzinne Centrum Edukacyjne zaprasza. Kim jesteśmy? Miejsce, które daje możliwości.
Aktywność fizyczna, a prawidłowy rozwój dziecka
EEG Biofeedback.
Hiperglikemia to stan, w którym poziom glukozy we krwi jest zbyt wysoki, zwykle powyżej 15mmol/l (270mg/dl)
ŚMIECHOTERAPIA – śmiej się na zdrowie
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
Czy wiesz, że wykorzystujesz tylko 5-10% swojego mózgu?
22 maja 2010r Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy III Ogólnopolskie Mistrzostwa Pamięci.
Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
BIOFEEDBACK EEG.
Nastolatki i ich problemy
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
Nowoczesne urządzenie pomiarowe, powszechnego użytku, przeznaczone do szybkiej oceny kondycji organizmu mgr Grażyna Cieślik PROMOTOR ZDROWIA.
dla chłopczyka i dziewczynki
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sztuczna Inteligencja
BIOLOGICZNE SPRZĘŻENIE ZWROTNE
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
EEG Biofeedback.
Od 2006 roku w poradniach psychologiczno- pedagogicznych, w szkołach integracyjnych, specjalnych, w ośrodkach szkolno- wychowawczych pojawia się sprzęt.
SEN I CZUWANIE NEUROFIZJOLOGIA.
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
ROLA AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Zarządzanie Energią Życiową w Stresie
Rehabilitacja Kończyny Górnej
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Rekreacyjny trening zdrowotny
Fizjologiczne podstawy rekreacji ruchowej
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
RUCH TO ZDROWIE.
Neuromed a profilaktyka autyzmu oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu/ASD/
BUDŻET CZASU LUDNOŚCI 2013 GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
1 O podejmowaniu decyzji klinicznych czyli zasady medycyny oparta na pewnych faktach (Evidence-based medicine, EBM) Zbigniew Gaciong.
Psychospołeczne i kardiologiczne rezultaty jogi u pacjentów z ICD. Michał Chudzik, Katarzyna Mikinka
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Kobiety i mężczyźni z niewydolnością serca odnoszą podobne korzyści z ICD Michał Chudzik
Badanie stresowe i profilaktyka
Żeby zdrowym być….
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Multi Point Pacing może zapewnić pozytywny wynik CRT u 87% pacjentów – - wyniki badań klinicznych Heart Rhythm Society’s 37th Annual Scientific Sessions.
Jak sobie radzić ze stresem?
Stres w pracy nauczyciela
Po co komu psychoterapia?
Sport to zdrowie..
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Wzrost występowania niewydolności serca
Autor: Arkadiusz Białek
Dla każdego i w każdym czasie.
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Zapis prezentacji:

Co to jest neurofeedback? Neurofeedback to metoda, która łączy w sobie to wszystko, co dzieci znają i lubią czyli gry wideo z najbardziej zaawansowaną technologią medyczną. Gra komputerowa odzwierciedla różne stany aktywności mózgu. W ten sposób może być sygnalizowana senność, napięcie, stres, brak koncentracji. Korzystanie z tych informacji uczy mózg jak uzyskać i utrzymać stan optymalny np. koncentrację uwagi.

Badanie Stermana W latach 60-tych z inicjatywy NASA przeprowadzono badanie, które zapoczątkowało rewolucję w psychofizjologii stosowanej. B. Sterman odkrył, że trening określonego pasma EEG (14 Hz) może istotnie zmniejszyć reaktywność na substancję wywołującą drgawki (hydrazynę, MMH). Miało to ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju neurofeedbacku także w odniesieniu do pacjentów z ADHD.

Rodzaje biofeedbacku HEG – trening mózgu z użyciem podczerwieni EEG – trening mózgu przy użyciu elektrod EMG – trening mięśni lub relaksacja Temp i SC – badanie reakcji na stres Oddech – nauka prawidłowego oddychania Ciśnienie krwi – rehabilitacja w chorobach serca

Pomiar fizjologiczny i trening Komputer EEG HEG TEMP EMG HRV GSR Pomiar fizjologiczny i trening

Schemat podawania wzmocnień w zależności od osiągniecia celu Brak nagrody Sukces!!! Beta 1 (15-18 Hz) Beta 1 (15-18 Hz)

Różne formy informowania o osiągnięciu celu. Sukces!!! Beta 1 (15-18 Hz)

Ekran terapeuty: przeglądanie i analiza sesji.

Trening z ulubionym DVD.

Co zmienia neurofeedback? Lepsza pamięć i koncentracja uwagi Stabilne emocje Panowanie nad stresem Podejmowanie szybkich decyzji Lepsze planowanie Skuteczne uczenie się

Dla kogo? ADHD Dysleksja Stres Lęk Problemy ze snem Przygotowanie do egzaminów Sport Biznes

Czas trwania terapii Czas każdego treningu: 35-45 min. Treningi mogą odbywać się z częstotliwością od 1x w tygodniu do codziennych spotkań Cykl treningowy może trwać od 10-60 (i więcej) sesji treningowych. W przypadku ADHD 40-60 spotkań.

Analiza wyników. Przebieg sesji treningowej.

Skuteczność neurofeedback’u Arns, M. , de Ridder, S. , Strehl, U Skuteczność neurofeedback’u Arns, M., de Ridder, S., Strehl, U. Breteler, M. , Cohen, M. Efficacy of neurofeedback treatment in ADHD: the effects on inattention, impulsivity and hyperactivity: a meta-analysis. Clinical EEG and Neuroscience, 40, 209, p.180-189. Meta-analiza dotychczasowych badań nad skutecznością metody neurofeedback (Arns 2009) wykazała, że w terapii ADHD metoda może być uznana jako skuteczna i specyficzna (effective and specific), co więcej jest to mocno udokumentowane empirycznie (5 poziom skuteczności). Schemat klasyfikacji zostały opracowany na bazie podobnego schematu wydanego przez American Psychological Association i zatwierdzony przez Society for Neurofeedback and Research oraz Association for Applied Neurofeedback

Badanie skuteczności metodą fMRI J. Levesque, M Badanie skuteczności metodą fMRI J. Levesque, M. Beauregard Functional Neuroimaging Evidence Supporting Neurofeedback in ADHD (2011) 40 sesji NFB w ciągu 13 tygodni Trening oparty na protokole Lubara (1984): 20 sesji theta 4-7Hz/SMR 12-15 Hz 20 sesji theta 4-7 Hz/Beta 15-18 Hz Zapis z Cz W badaniu stwierdzono istotne zmiany po treningu neurofeedback w obszarach takich jak wzgórze, jądro ogoniaste, substancja czarna.

Skuteczność neurofeedback’u Arns, M. , de Ridder, S. , Strehl, U Skuteczność neurofeedback’u Arns, M., de Ridder, S., Strehl, U. Breteler, M. , Cohen, M. Efficacy of neurofeedback treatment in ADHD: the effects on inattention, impulsivity and hyperactivity: a meta-analysis. Clinical EEG and Neuroscience, 40, 209, p.180-189. Meta-analiza dotychczasowych badań nad skutecznością metody neurofeedback (Arns 2009) wykazała, że w terapii ADHD metoda może być uznana jako skuteczna i specyficzna (effective and specific), co więcej jest to mocno udokumentowane empirycznie (5 poziom skuteczności). Schemat klasyfikacji zostały opracowany na bazie podobnego schematu wydanego przez American Psychological Association i zatwierdzony przez Society for Neurofeedback and Research oraz Association for Applied Neurofeedback

Najwyższa rekomendacja Amerykańskiej akademii Pediatrii dla Biofeedbacku (2012 r.)

Zapraszamy do współpracy !