Prezentacja efektów projektu STOP niskiej emisji – nauka poprzez realizację programów edukacyjnych Anna Chrzanowska – Rząsa Dyrektor OEE w Lipiu
W trakcie realizowanych warsztatów, uczniowie w warunkach laboratoryjnych m.in. oceniali stan zapylenia powietrza na podstawie szalek Petriego, określali odczyn PH pyłów z powietrza, przeprowadzali doświadczenia wykrywające obecność dwutlenku węgla za pomocą wody wapiennej. Uczestnicy dokonali samodzielnych obserwacji mikroskopowych gotowych preparatów tkanek roślinnych i zwierzęcych uszkodzonych wskutek degradacji środowiska m.in. zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego.
Podczas wyjść plenerowych przeprowadzano badanie zanieczyszczeń i jakości powietrza. Uczestnicy zapoznali się z występującymi organizmami wskaźnikowymi, tj. porostami na drzewach oraz określali rodzaje występujących porostów, ich wygląd oraz ilość na badanym obiekcie.
Uczestnicy odwiedzili Biogazownię w Grzmiącej, gdzie dowiedzieli się o możliwościach podłączenia domów do sieci ciepłowniczej Biogazowni. Omówione zostały procesy fermentacji beztlenowej. Na koniec uczestnicy obejrzeli silniki z generatorami prądu.
W trakcie warsztatów, uczestnicy mieli okazję zapoznać się z funkcjonowaniem Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Wardyniu Górnym, gdzie obejrzeli nowoczesną sortownię wyposażoną w sito do odpadów komunalnych zmieszanych. Nowoczesna sortownia ma na celu usprawnienie systemu gospodarki odpadami, pozyskania większej ilości surowców wtórnych, ograniczenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do środowiska naturalnego.
W ostatnim dniu warsztatów odbyła się wycieczka do Drawskiego Parku Krajobrazowego w okolicach Połczyna Zdroju, gdzie uczestnicy zapoznali się z rolą drzew w oczyszczaniu powietrza z zanieczyszczeń oraz znaczeniu parków dla miejscowości uzdrowiskowych.
14 listopada w Dniu Czystego Powietrza, szkoły uczestniczące w projekcie zorganizowały na terenie swoich miejscowości happening. Happening został przygotowany przez uczestników warsztatów i ich opiekunów dla pozostałych uczniów oraz społeczności lokalnej. Celem happeningu było przekazanie zdobytej podczas warsztatów w OEE w Lipiu wiedzy na temat niskiej emisji i zwrócenie uwagi na problem spalania śmieci w domowych paleniskach.
Szkoły otrzymały balony, wiatraczki oraz ulotki informacyjno-promocyjne, które zawierały informacje dotyczące oddziaływania na środowisko niskiej emisji, zagrożeń związanych z paleniem śmieci oraz używaniem przestarzałych palenisk.
Happeningi zorganizowały: Gimnazjum Samorządowe w Międzyborzu, Publiczne Gimnazjum nr 1 w Birczy, Szkoła Podstawowa w Karścinie, Szkoła Podstawowa w Cieślach, Publiczna Szkoła Podstawowa w Żaganiu, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Mostowie, Zespół Szkół Ekonomiczno-Hotelarskich w Kołobrzegu, Szkoła Podstawowa w Chabielicach, Szkoła Podstawowa w Karlinie, Szkoła Podstawowa w Żarkach Wielkich, Zespół Szkół nr 11 w Koszalinie, Zespół Szkół w Kurowicach.
Każdy z uczestników otrzymał koszulkę z nazwą projektu, natomiast szkoła zestaw do badania powietrza, za pomocą którego należało opracować długofalowy i ogólnoszkolny program ochrony powietrza. Program miał zawierać opublikowane wyniki badań przeprowadzonych w trakcie warsztatów szkoleniowych w OEE w Lipiu oraz wyniki i analizę badań przeprowadzonych w okolicach szkoły.
Prace na konkurs „Niska emisja w środowisku lokalnym” przysłało 25 szkół. Wybór najlepszych prac był bardzo trudny. Z nadesłanych prac wyłoniono pierwsze trzy miejsca oraz przyznano jedno wyróżnienie Przewodniczącego Zarządu ZMIGDP
Celem warsztatów dla dorosłych było zapoznanie uczestników z aktywnymi metodami edukacji ekologicznej w obszarze przeciwdziałania zanieczyszczeniom pochodzącym z niskiej emisji. Uczestnicy warsztatów mogli wziąć udział w ogólnopolskim konkursie ekologicznym, dotyczącym opracowania scenariusza lekcji dotyczącego sposobu przeciwdziałania niskiej emisji oraz przeprowadzenia zajęć szkolnych w tym zakresie.
Z nadesłanych 34 prac wyłoniono trzy pierwsze miejsca oraz przyznano jedno wyróżnienie Przewodniczącego Zarządu ZMIGDP
STOP niskiej emisji ! Dziękuję za uwagę!