Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

5. Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Warsztat z pomysłem, cz. III
Zdobądź przewagę nad konkurencją ! Bądź społecznie odpowiedzialny!
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Podstawy wyboru strategii marketingowej
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
GRC.
Szkolenia, Coaching, PR.
Sporządzanie biznesplanu
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
rachunkowość zajęcia nr 6
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Analiza potencjału firmy
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Analiza ekonomiczno – finansowa Zajęcia 1 – Wprowadzenie.
Strategia przedsiębiorstwa
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Strategia organizacji Magisterskie Studia Finansów i Rachunkowości
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8. Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
System rodziny w biznesie może stanowić źródło jego trwałej przewagi konkurencyjnej.
TY: TALENT RAZEM: HARMONIA RAZEM. KIEDY JEDNO SŁOWO ZMIENIA TWOJĄ KARIERĘ.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wisła wzdłuż i w poprzek
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Funkcja planowania.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Prezentacja biznesplanu
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Specjalność Menedżer finansowy
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 9 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Model ADL– raczej udana próba kompromisu pomiędzy BCG a McKinsey/GE Oparcie się na konkretnym modelu opisującym charakterystykę rentowności produktów w czasie – modelu cyklu życia produktu Określenie uniwersalnych kryteriów wyznaczania pozycji jednostek KMN na macierzy Uwzględnienie udziału w rynku i tempa wzrostu rynku jako jednych z kilku ww. kryteriów (Obłój, str. 280-281) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Model ADL– model cyklu życia produktu (1) Samochody Energia słoneczna Turystyka kwalifikowana Programy biurowe Genetyka Rowery Węgiel kamienny (USA) Początkowa Wzrostu Dojrzałości Schyłkowa Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model ADL– model cyklu życia produktu (2) – charakterystyka kształtowania się głównych parametrów ekonomicznych Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Model ADL- postać modelu Źródło: Hax, Majluf, ”Strategic Management”, str. 198 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Model ADL – rekomendacje strategii w ramach ogólnych kierunków (wybór) Naturalny wzrost Selektywny wzrost Utrzymanie pozycji lub wycofanie się Wycofanie się Rośnij z branżą Znajdź niszę Dorównaj liderom Wycofaj się Zyskuj stopniowo udział w rynku Utrzymaj niszę Odnów ofertę Rozwiąż jednostkę Zyskuj agresywnie udział w rynku Wykorzystaj niszę Utrzymaj pozycję Broń pozycji Każdy z ww. kierunków strategii jest szczegółowo opisany w modelu Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Model ADL – przykład konkretnych rekomendacji w ramach kierunku: naturalny wzrost – broń pozycji Utrzymanie oferty produktowej i tradycyjnych rynków zbytu Integracja „w tył” Zwiększenie efektywności procesów Tradycyjne ograniczanie kosztów Rozwijanie technologii sprzyjających oszczędności kosztów a nie rozwoju produktów Przenoszenie procesów produkcyjnych do krajów oferujących możliwość ograniczania kosztów Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Modele portfelowe (macierzowe) - krytyka modelu ADL Tożsama z krytyką modelu cyklu życia produktu 4 zarzuty Portera: długość trwania cyklu różni się znacznie pomiędzy branżami, rozwój branż nie jest zawsze zgodny z modelem KMN są na tyle silne, że mogą wpływać na przebieg cyklu (vide: „odmłodzenie” produktów) układ konkurencji w sektorze nie rozwija się zgodnie z modelem Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Modele portfelowe tworzenia strategii KMN - krytyka Krytyka koncepcji zrównoważonego portfela: traktowanie KMN jako luźnego portfela jednostek biznesowych podważa sens istnienia korporacji jako całości wymóg komponowania właściwego portfela doprowadził do fali przejęć i fuzji, a odwrócił uwagę zarządów od kontroli procesów wewnętrznych wymóg zgodności inwestycji z pożądanym kształtem portfela prowadzi do rezygnacji z potencjalnie opłacalnych projektów Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 10 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Modele tworzenia strategii KMN – modele finansowe: założenia Najlepsza strategia to taka, która najbardziej podnosi wartość KMN – liczby nie kłamią Można wykreować wiarygodne projekcje finansowe dla każdej propozycji strategii Można porównać wpływ ich ewentualnej realizacji na wartość KMN za pomocą wiarygodnych wskaźników finansowych Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Modele finansowe tworzenia strategii KMN – podstawowe problemy Każda prognoza finansowa musi bazować na założeniach odnośnie np. tempa wzrostu rynku, działań konkurencji, itp.– wyniki obliczeń nie są obiektywne Obliczenia opłacalności poszczególnych opcji są prowadzone równolegle w wielu KMN – może nastąpić zbieg z działaniami konkurentów Modele finansowe nie stanowią bazy do wypracowania konkretnych działań Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Podejście finansowe do formułowania strategii- konkluzji Nie ma lepszego sposobu oceny strategii niż pieniądze (i czas) klientów i innych interesariuszy. Każda strategia w biznesowa musi być przeliczona na pieniądze ale żadne pieniądze nie zastąpią strategii. Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Pytanie testowe (przykład) – wybierz tą jedną z poniższych odpowiedzi, którą uważasz za poprawną Które spośród poniższych stwierdzeń całkowicie podważyło sens stosowania analiz portfelowych: a)      traktowanie KMN jako luźnego portfela jednostek biznesowych podważa sens istnienia korporacji jako całości b)      wymóg komponowania właściwego portfela doprowadził do fali przejęć i fuzji, a odwrócił uwagę zarządów od kontroli procesów wewnętrznych c)      wymóg zgodności inwestycji z pożądanym kształtem portfela prowadzi do rezygnacji z potencjalnie opłacalnych projektów d)      żadne z powyższych Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Pytanie testowe (przykład) – wybierz tą jedną z poniższych odpowiedzi, którą uważasz za poprawną Właściciele KMN wprowadzają zasady „corporate governance” gdyż: Uważają, że zasady etyczne powinny mieć pierwszeństwo przed korzyściami osobistymi zarządów Chcą w ten sposób odwlec uwagę akcjonariuszy od rzeczywistych problemów kształtowania wartości KMN Uważają, że zasady te dobrze służą zwiększaniu wartości KMN Chcą zwiększyć szanse kobiet na objęcie stanowisk w zarządach KMN Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Wyniki egzaminów 2004-2013 Do tej pory 56 osób otrzymało „piątki” czego Wam i sobie życzę Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 11 Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Strategia – historyczny kontekst Grecki rodowód słowa strategia: stratós = obóz agein = przywództwo Clausewitz, Jomini i Sun Tse Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Strategia – definicja Strategia jako świadomie przyjęty i konsekwentnie realizowany przez dłuższy czas sposób utrzymywania przez firmę trwałej przewagi konkurencyjnej (Koźmiński, str. 97) Strategia jako nauka o celach (Obłój, str. 13-15) Strategia to określanie celów i zadań w długim okresie funkcjonowania firmy, dobór określonych polityk i alokacja zasobów, aby osiągnąć te cele w możliwie najlepszy sposób. A. D. Chandler Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe Biznes jako wojna A gdzie są klienci? Wojna Biznes Wróg Konkurent Rodzaje sił zbrojnych (wojska lądowe, marynarka, lotnictwo) Funkcje (sprzedaż, produkcja, finanse) Jednostki (armie, dywizje, floty) Segmenty biznesowe (napoje, przekąski, itd.) Narzędzia ataku (karabiny, działa, samoloty) Narzędzia ataku (promocje, wojny cenowe, wrogie przejęcia) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Strategia – uwagi ogólne „Największe błędy nie powstają w wyniku podania błędnych odpowiedzi a zadania błędnych pytań”. P. Drucker. Strategia wyznacza priorytety (uczy eliminacji celów) Strategia ma kluczowe znaczenie dla procesu tworzenia wartości, ale chodzi o strategię faktycznie wdrażaną a nie werbalną Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Klienci a nie konkurenci jako fundament istnienia KMN Patrzenie na biznes w kategoriach wojny przenosi ciężar działań z klientów na konkurentów Nie ma lepszej drogi do bankructwa niż podążanie za konkurentami zamiast za klientami Nic nie stoi na przeszkodzie aby wykorzystywać doświadczenia i kompetencje wojenne w biznesie byle nie do zestrzeliwania samolotów wiozących menedżerów konkurencji Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Strategia – cele tworzenia Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Tworzenie strategii KMN – schemat ogólny Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe

Źródła kształtowania strategii korporacji międzynarodowych Kontekst kulturowy Tradycje korporacyjne Procesy formalne (opracowywanie planów strategicznych, budżetów rocznych itp.) Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe