Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Gotowość (dojrzałość) szkolna
Zasady konstruowania programów projakościowych
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Moje dziecko idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
PIERWSZE KROKI W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Idea oceniania kształtującego
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej: łagodne przejście od edukacji przedszkolnej do nauczania początkowego, oferta dodatkowa, dostosowana do potrzeb edukacyjnych uczniów, zarówno tych wymagających wyrównywania szans, jak i tych o szczególnych uzdolnieniach. Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 23 grudnia 2008r.

Edukacja wczesnoszkolna jest procesem rozłożonym na 3 lata nauki szkolnej. Oznacza to, że wiadomości i umiejętności zdobywane przez ucznia w klasie I będą powtarzane, pogłębiane i rozszerzane w klasie II i III.

Nowa Podstawa Programowa zwraca uwagę na trzy aspekty nowoczesnej edukacji: I. zdobywanie wiedzy, II. rozwijanie umiejętności, III. kształtowanie umiejętności sprzyjających uczeniu się;

Podstawa programowa szkoły podstawowej Istotnym zadaniem szkoły jest realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się. Zakres wiadomości i umiejętności, jakimi ma dysponować uczeń kończący klasę I, a później klasę III szkoły podstawowej ustalono tak, by nauczyciel mógł je zrealizować z uczniami o przeciętnych możliwościach.

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA Specjalnie opracowane zostały osobne wymagania po I klasie, aby chronić dzieci przed zawyżonymi wymaganiami. Nowe wymagania po I klasie są zbliżone do tych, które dotąd były w ostatnim roku przedszkola lub klasy zerowej. Wymagania te są dostosowane do naturalnego rozwoju dziecka. Dominującą formą zajęć są w tym czasie zabawy, gry i  sytuacje zadaniowe. Jeśli nauczyciel uważa, że jakiś temat jest ważny i jego uczniowie są w stanie to opanować oprócz tego, co jest wymagane, to może włączyć ten temat do swego programu pomimo, że nie ma go w podstawie.

Główne założenia zmian programowych w szkole podstawowej: dzieci siedmioletnie, zamiast powtarzać to, czego uczyły się rok wcześniej, będą kontynuować naukę w sposób dostosowany do wieku, przejście od edukacji przedszkolnej do nauczania początkowego jest łagodne, oferta zajęć dodatkowych jest dostosowana do potrzeb edukacyjnych uczniów: a) zarówno tych wymagających wyrównywania szans – aby w pełni mogli sprostać wymaganiom szkoły, b) oraz te rozwijające szczególne zdolności i zainteresowania uczniów.

Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju: fizycznego psychicznego społecznego, który umożliwia: zainteresowanie treściami szkolnymi – próby pisania, czytania, chęć poznania i zrozumienia świata, rozwijanie umiejętność i jednocześnie zdolność podporządkowania się uwagom i poleceniom osób dorosłych, nauczanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

Gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej: jest ciekawe świata, zadaje pytania i szuka odpowiedzi na nie, dobrze czuje się w grupie rówieśników, chętnie uczestniczy w grach, zabawach i zajęciach ruchowych, posiada gotowość do nauki czytania, pisania i liczenia, zgodnie funkcjonuje w zabawie i sytuacjach zadaniowych, potrafi radzić sobie w sytuacjach konfliktowych – rozwiązywać problemy w drodze negocjacji, w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach, wykonuje czynności samoobsługowe i higieniczne.

Trafna diagnoza daje szansę każdemu uczniowi na osiągnięcie sukcesu na miarę jego możliwości. Nauczyciele zadbają o adaptację dzieci do warunków szkolnych, w tym o ich poczucie bezpieczeństwa. Czas trwania okresu adaptacyjnego określa wychowawca, biorąc pod uwagę potrzeby dzieci.

Program nauczania Najważniejsze cechy programu: zgodny z nową podstawą programową, uwzględnia trójpodmiotowość: nauczyciel - rodzic - uczeń, zapewnia indywidualny rozwój dziecka, praca z każdym uczniem odbywa się na miarę jego możliwości i potrzeb, plan dnia uwzględnia czas na naukę i zabawę.