Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
Advertisements

POSTAW RODZICIELSKICH
Samoocena.
Osobowość w przyjaźni Katarzyna Abramowicz psycholog.
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
prowadzenie: Dorota Maciejewska
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Czym różni się radość od miłości?
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Kierowanie twórczością w organizacji
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Prezentacja multimedialna
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Samoocena mgr Paulina Hapka.
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Zachowania niepożądane
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Zasady dobrej komunikacji
warsztaty dla rodziców
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Przemoc i agresja wśród dzieci
Co zrobić, żeby dziecku „chciało się chcieć?” – o budowaniu motywacji
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
RODZINA.
Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
środowisko wychowawcze
Gimnazjum w Starym Kurowie Metoda szkolnej interwencji w praktyce „Sposobem na zaczęcie jest skończenie mówienia i podjęcie działania.” Walt Disney.
INTELIGENCJA EMOCJONALNA W PRACY DYDAKTYKA Model edukacyjny projektu „Praktyka czyni mistrza” Opracowała: Katarzyna Michalak.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Poczucie własnej wartości dziecka
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?

Czym jest KONSEKWENCJA W WYCHOWANIU? KONSEKWENCJA to „postępowanie oparte na ściśle określonych zasadach", jak określa Słownik Wyrazów Obcych. Posiada kluczową rolę w wychowaniu, już od pierwszych miesięcy rodzicielstwa.

Jasno określone granice w życiu codziennym dają dziecku poczucie bezpieczeństwa

PRAWO DO EMOCJI strach wstyd smutek radość złość duma zazdrość

Słoń i jeździec

Świadomość u dziecka, że to ono ma większą władzę i kontrolę nad sytuacją niż jego rodzice, powoduje u niego silny niepokój. Dzieci oczekują od rodziców zdecydowanego i pewnego wytyczania jasno określonych granic. Rodzic powinien mieć świadomość w jakiej relacji funkcjonuje z dzieckiem dominacji czy submisji

Wykonaj test określający Twój rodzaj relacji

Dominacja = silny wpływ albo kontrola - dążenie do kierowania innymi Należy mieć świadomość swoich postaw czy mam jako rodzic skłonność do dominacji czy do submisji NA ILE JESTEM SKUTECZNY W RELACJI ZE SWOIM DZIECKIEM? Dominacja = silny wpływ albo kontrola - dążenie do kierowania innymi Submisja = życzliwość albo bliskość – osobiste ustosunkowanie się do ludzi, dawanie ciepła

Krótki test Wybierz z 20 poniżej wyliczonych czasowników te, które najlepiej opisują sposoby ludzkiego działania i odczuwania (odnieś to do relacji ze swoim dzieckiem) Wybierz 5, które najczęściej stosujesz

Wybierz 5 czasowników 1. Analizuję 11. Radzę 2. Asystuję 12. Rezygnuję 3. Buntuję się 4. Cofam się 5. Kieruję 6. Krytykuję 7. Nie zgadzam się 8. Odchodzę 9. Osądzam 10. Porozumiewam się 11. Radzę 12. Rezygnuję 13. Rozpoczynam 14. Rządzę 15. Unikam 16. Akceptuję 17. Uzgadniam 18. Współdziałam 19. Wymuszam 20. Zgadzam się

Przenieś wybrane czasowniki w tabelę Wysokie uspołecznienie (jestem skuteczny) 11. Radzę 17. Uzgadniam 14. Rządzę 13. Rozpoczynam 5. kieruję 20. Zgadzam się 10. Porozumiewam się 2. Asystuję 18. Współdziałam 19. Wymuszam Niskie uspołecznienie (nie wywieram konstruktywnego wpływu) Analizuję 6. Krytykuję 7. Nie zgadzam się 9. Osądzam 3. Buntuję się 16. Akceptuję 15. Unikam 12. Rezygnuję 8. Odchodzę 4. Cofam się

Jak odczytywać test? Wynik wskazuje, że ta osoba ma tendencję do dominacji, ale także do wchodzenia w bliskie relacje, czasami nie jest skuteczna, bo traktuje innych bezosobowo. Wysoka dominacja Niska dominacja Wysokie uspołecznienie (częściej jestem skuteczny) 11. Radzę 17. Uzgadniam 14. Rządzę 13. Rozpoczynam 5. kieruję 20. Zgadzam się 10. Porozumiewam się 2. Asystuję 18. Współdziałam 19. Wymuszam Niskie uspołecznienie (czasami traktuję bezosobowo i brakuje mi skuteczności) Analizuję 6. Krytykuję 7. Nie zgadzam się 9. Osądzam 3. Buntuję się 16. Akceptuję 15. Unikam 12. Rezygnuję 8. Odchodzę 4. Cofam się

Modele niewłaściwie ustawionych granic Granice restrykcyjne granice są zbyt wąskie, rodziców charakteryzuje nadmierna kontrola i zbyt wysokie wymagania w stosunku do dzieci, często stosowane są tutaj kary, które ranią uczucia dzieci, wzbudzają gniew, mogą prowadzić do buntu, charakterystyczne dla tego modelu surowe metody uniemożliwiają nawiązanie z dzieckiem współpracy , metody wychowawcze w ramach tego modelu źle wpływają na wyniki w nauce oraz na kształtowanie się w dziecku poczucia odpowiedzialności.  

dzieciom dawana jest zbyt duża swoboda nieadekwatnie do stopnia dojrzałości dziecka, rodzice często zmieniają zdanie na określony temat, konsekwencje za przekroczenie granic są wyciągane za późno lub wcale, rodzice używają dużo słów w kierowaniu i prowadzeniu dziecka, natomiast nie idą za tym czyny, w konsekwencji dzieci ignorują rodziców i robią to, na co mają ochotę. Granice zbyt szerokie

Granice niestabilne rodzice stosują naprzemiennie czasami metody restrykcyjne, czasami metody zbyt dużego przyzwolenia, dzieci w konsekwencji przyjmują postawę buntu, a także wykazują chęci ciągłego przekraczania stawianych im granic.

Granice zrównoważone opierają się na zasadzie, że dzieciom dajemy tyle wolności, na ile mają one odpowiedzialności w danym zakresie, relacja między rodzicami i dziećmi jest oparta na współpracy. W konsekwencji skłania do nauki, poczucia odpowiedzialności, a także uczy współpracy, jest tutaj zachowana równowaga pomiędzy okazywanym dziecku szacunkiem, a stanowczością, jest to podejście tzw. demokratyczne, które daje dziecku wolność w ramach jasno określonych granic, które nie są ani zbyt szerokie, ani zbyt restrykcyjne.

Wskazówki dotyczące określenia stałych granic: - komunikat powinien dotyczyć zachowania dziecka, a nie dziecka - bądź bezpośredni i konkretny (wyraźnie określić kiedy i jak dziecko ma coś wykonać; im mniej słów używa się tym lepiej) -  mów normalnym głosem (stanowczo, ale bez podnoszenia głosu) -  dokładnie określaj konsekwencje nieposłuszeństwa (już w momencie prośby). Jeśli dziecko nie słucha wyciągana jest ustalona wcześniej konsekwencja - popieraj słowa działaniem. Słowa są na tyle wiarygodne, na ile potwierdzają je stojące za nimi działania.

Określ CO WOLNO, a czego NIE WOLNO zakazy domowe nakazy domowe Dziecko musi znać granice

JAK KOCHAĆ I WYMAGAĆ? wyznaczenie dziecku odpowiednio dla wieku jasnych zasad i granic, których należy przestrzegać, informowanie dziecka o oczekiwaniach wobec jego zachowania, utrwalanie pozytywnego zachowania, chwaląc i nagradzając dziecko nawet jeżeli tylko podejmuje próby oczekiwanych zachowań ( nagroda informuje o sukcesie), ostrzeganie i informowanie dziecka kiedy zaczyna się nieodpowiednio zachowywać, rozpoznawanie i ignorowanie tych zachowań, które mają na celu zwrócenie naszej uwagi, odpowiedni system nagród i kar, konsekwencja - konsekwentne przestrzeganie zasad i ustalenie granic sprawia, ze dzieci szybciej i bez gniewnego oporu realizują oczekiwania rodziców. Jej brak utrudnia tworzenie się nawyków prawidłowego zachowania, posłuszeństwa.

Opracowała Monika Bekker-Goska CDN w Pile