Materiał do dyskusji: Diagnoza prowadzona przez lokalne instytucje – przykład domów kultury na Mazowszu. Jakie stosują metody, jakie widać dobre praktyki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

Twórcza gmina – warsztaty muzyczne i fotograficzne w Żuławskim Ośrodku Kultury i Sportu w Cedrach Wielkich r. Projekt realizowany w ramach Osi 4 Leader.
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
Budujemy place zabaw Budujemy place zabaw 1.
Demokracja w szkole.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Wykonał : Jakub Świątkowski
Jak Lublin został Lublinem
Poczesna moje miejsce w Europie.
Gminna Koalicja na Rzecz Gminna Koalicja na Rzecz Rozwoju Biblioteki Publicznej Rozwoju Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Łapy Miasta i Gminy Łapy.
E-Akademia Przyszłości LOKALNE ZESPOŁY PROJEKTOWE Projekt Edukacyjny rok szkolny 2011/2012.
Powstało gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka. Powstało gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka. Rozpoczął się cykl imprez kulturalnych,
U fryzjera.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Projekt Lubelski.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Szansa dla polskiej wsi!
Badanie potrzeb dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
W O L N T A R I.
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Biblioteka okręgowa w Buskerud: „Nowy w Buskerud”
…w malenkiej wsi zwanej Sarnów, dawniej Reishan.
Debata pod Honorowym Patronatem Starosty Puławskiego Sławomira Kamińskiego Puławy 3 grudnia 2009 r.
Żeby nie żałować....
W szkole brakuje miejsca, gdzie uczniowie mogą spotykać się po lekcjach lub w czasie wolnym. W rozmowach z kolegami często padały propozycje stworzenia.
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
PROJEKT MŁODY OBYWATEL - BADANIE ZASOBÓW MIASTA Autorzy: Kamila Pazura Beata Boczkowska Michał Tomaszewski.
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej? -debata.
Debata o samorządności uczniowskiej
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Trochę o nas  Gabrysia-jestem przewodniczącą SU. Biorę czynny udział w marszach na orientację oraz uwielbiam narty i snowboard.  Justyna- od kilku lat.
U fryzjera.
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
„Wybory parlamentarne” XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży konkurs organizowany przez: Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej Kancelarię Sejmu RP i Ministerstwo.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała czynny udział w życiu społecznym?
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
„TYLE CZŁOWIEK WART, ILE DRUGIEMU MOŻE POMÓC” Julian Aleksandrowicz
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Partycypacyjne badanie w działaniu (participatory action research) jako nieklasyczne podejście badawcze w polityce społecznej.
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
„Wybory parlamentarne” XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży konkurs organizowany przez: Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej Kancelarię Sejmu RP i Ministerstwo.
Forma Aktywności Społecznej !
Sejm Dzieci i Młodzieży 2015 Pytania i odpowiedzi zadane podczas ankiety.
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Zmieniamy naszą okolicę!. XXI Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Konkurs organizowany przez: Kancelarię Sejmu w porozumieniu z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej,
Prezentacja 1.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wińsku
Fundusz sołecki Fundusz sołecki to środki zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia na.
20 lat wspólnie… Gmina Borzechów.
Badanie oczekiwań i potrzeb kulturalnych młodzieży powiatu żarskiego.
Stowarzyszenie Inicjatywy Lokalnej ADSUM Czas na start – ADSUM nadciąga.
Moje Hobby i coś o mnie Gotowanie.
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Zespół trenerów FAOW – Agnieszka Rosińska, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki AOVE Ewolucja struktury partnerstwa.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
TROCHĘ STATYSTYKI...… I NIE TYLKO. Dane dotyczą osób powyżej 60 roku życia. Liczba tych czytelników stale wzrasta. W 2010 roku było ich W 2014.
Nowosolna, 29 sierpnia 2016 r. Fundusz sołecki w praktyce.
w województwie pomorskim
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
BĄDŹ KUMPLEM, NIE DOKUCZAJ!
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Materiał do dyskusji: Diagnoza prowadzona przez lokalne instytucje – przykład domów kultury na Mazowszu. Jakie stosują metody, jakie widać dobre praktyki i problemy z wykorzystaniem wyników?

Przykłady praktyczne: jak domy kultury diagnozują potrzeby kulturalne mieszkańców i zasoby lokalne (badanie Zoom na dom kultury – 13 dk na mazowszu) Przeprowadzanie badań ankietowych w społecznościach lokalnych (8 z 13 dk) Strony i fora internetowe (2 z 13 dk) Społeczne rady programowe i sejmiki kultury (2 z 13 dk): „na początku roku kulturalnego staraliśmy się rozmawiać o nowych propozycjach. Spotykali się dyrektorzy różnych instytucji, z burmistrzem, z zarządem, z komisją kultury i dyskutowaliśmy różne formy, że w przyszłym roku przenieść sejmik do urzędu, po to żeby poukładać choćby ich kalendarz imprez. (dyr. W) Uczestnictwo dyrektorów w lokalnych forach dialogu: Tutaj jest stary system, który obowiązuje we wszystkich mniejszych wsiach i miejscowościach, czyli tak zwane zebrania wiejskie. Takie zebranie odbywa się co najmniej raz w miesiącu i działają takie rzeczy, które się nazywają rada sołecka. Wszystkie dziesięć miejscowości naszej gminy mają rady sołeckie i wszystkie mają zebrania wiejskie co miesiąc. Ja na wszystkie zebrania wiejskie jestem zapraszany. Nie tylko wójt. Pan dyrektor centrum kultury, bo: a panie dyrektorze, my chcemy w Trzcianach boisko. Kiedy Pan nam zrobi boisko? (dyr. J)

Przykłady praktyczne: jakie dobre praktyki widać w diagnozie lokalnej prowadzonej przez dk? Rzeczywiste przekładanie się wyników badania partycypacyjnego na program dk: Zrobiliśmy (…) taką mapę zasobów i potrzeb, jakie gmina ma, z podziałem na rejony. No i tam nam kawa na ławę wyszło co jest potrzebne ludziom, że nie tam zajęcia, w których nikt nie będzie brał udziału, to jest bez sensu. Tam nam w pierwszej kolejności wyszło – „brak miejsc do spędzania wolnego czasu” – no proste jak drut, więc zaczęłam szukać możliwości. (dyr., S) Łączenie deficytów, potrzeb z zasobami: „próbowałem wrócić do tego klubu seniora, a wyszło mi coś innego, mianowicie na naszym terenie jest też pani, która pochodzi z Warszawy, jest malarką (…) robiliśmy jej wystawy malarskie (…) zaproponowałem żeby poprowadziła takie rozmowy damsko-męskie, żeby nie klub seniora, bo niektórzy się zaczęli obrażać (…) w tym roku właśnie kierownik opieki społecznej zasygnalizował mi, że panie, które tam przychodzą ćwiczyć do niego, to mówią, że chciałyby też z domu kultury skorzystać” (Róż, dyr.) Sformułowanie przejrzystych zasad, w jaki sposób pomysły mieszkańców będą uwzględniane w programie dk oraz praca z różnymi grupami społecznymi na etapie formułowania i doprecyzowywania pomysłów. Przykładowo w J. musi być przynajmniej 6 osób zainteresowanych uruchomieniem określonych zajęć: „nie jest tak, że ktoś przychodzi z pomysłem i ja tego pomysłu nie przyjmuję. Zawsze jest taka klauzula: przyjmujemy pomysł do realizacji, do dalszej obróbki merytorycznej i organizujemy, powiadamy” (Jabł, dyr.)

Przykłady praktyczne: jakie problemy wiążą się z diagnozą lokalną prowadzoną przez dk? Problem 1: powierzchowność, mała wrażliwość badań ankietowych?: „Kiedyś robiliśmy, ale … tak to było marnie jakoś. Oni się tak wypowiadali sztampowo bardzo (…) ludzie jakoś w sensie takiej…, owszem, jak im się zabiera kawałek chodnika, to krzyczą głośno, ale tak, żeby powiedzieć, co by chcieli, to tak w tych ankietach wtedy… Doszłyśmy do wniosku, że to zawracanie głowy, te ankiety” (dyr Ł) Problem 2: i co z tych rozpoznań wynika – jesteśmy świetni?: „robiliśmy ankietę, ale zapotrzebowanie nie wychodziło ponad to co my oferujemy. Jedyne co, to że młodzież chciała więcej dyskotek, ale na to nie możemy sobie pozwolić, bo mieszkańcy się skarżyli, bo parkany były zdemolowane. Ludzie oczekiwali nauki angielskiego metodą Helen Doron, ale nie mamy na to funduszy. Robimy mniej więcej co chcą.” (dyr. A) Problem 3: i co z tych rozpoznań wynika – słyszymy tylko te głosy mieszkańców, które nam się podobają? „jeżeli mieszkańcy by chcieli i zgadzałoby się to z naszą działalnością to staralibyśmy się brać ich głosy pod uwagę” (dyr., W) Problem 4: i co z tych rozpoznań wynika – czy trzeba zaspokajać wszystkie rozpoznane potrzeby? „generalnie, po tylu latach imprez mogę powiedzieć tak, że disco – polo, muzyka cygańska, kabarety to mam na każdej imprezie, bo zawsze mam publikę, no a w końcu po co jesteśmy, po to żeby ludzie z tego korzystali” (dyr. R)