Metody nauczania w edukacji przyrodniczej i społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Advertisements

dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Język angielski na lekcjach historii
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Opracowała: Joanna Kozieł
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Pedagogika szkoły wyższej
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
MODELE NAUCZANIA.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Ocenianie holistyczne
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Metody nauczania.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Metody nauczania.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

Metody nauczania w edukacji przyrodniczej i społecznej mgr Marek Banaszak

Metody PODAJĄCE Pogadanka, Wykład, Opis, Opowiadanie, narracja, Praca z książką, Pokaz, Wyjaśnienie,

Metody SAMODZIELNEGO DOCHODZENIA DO WIEDZY Klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, Gry i zabawy dydaktyczne, Dyskusja,

Metody WALORYZACYJNE Impresja, Ekspresja,

Metody PRAKTYCZNE Metody ćwiczebne, Metody realizacji zadań wytwórczych, Pomiar,

PODAJĄCE POGADANKA ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Rozpoznanie wiedzy wejściowej z danego zakresu; służy zainteresowaniu zajęciami; możliwość powtórzenia materiału. Rozdrobnienie zagadnienia; niejasny temat zajęć, jeśli pytania będą zbyt szczegółowe; poczucie niższości uczniów, którzy nie znają odpowiedzi na pytania; brak możliwości nadążania wszystkich za wywodem kolegi lub nauczyciela. Przed rozpoczęciem zajęć – w celu rozpoznania posiadanej wiedzy; po zakończeniu zajęć, jako rekapitulacja zagadnień

PODAJĄCE WYKŁAD ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Przekazanie usystematyzowanej i uporządkowanej wiedzy na określony temat; ekonomiczna metoda – przekazywanie dużej ilości informacji równocześnie. Wymaga koncentracji uwagi, śledzenia wywodu wykładowcy; jednostronny przekaz informacji; nie pobudza wielostronnej aktywności; wymaga opanowania języka naukowego. Nie może być stosowany w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (oraz w klasach IV-VI) ze względu na brak umiejętności koncentracji uwagi uczniów na tak długim wywodzie słownym oraz umiejętności selekcjonowania i notowania wiadomości.

PODAJĄCE OPIS ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Słowna charakterystyka budowy, funkcji czy sposobu działania, przebiegu zjawiska; zwięzłe uporządkowanie, uogólniające wymienienie cech lub faz pozwala uczniom opanować wzór opisu. Monotonny, lakoniczny, wykorzystywane do opisu jakiejś cechy nazwy są najczęściej niezrozumiałe dla dziecka, jeśli nie odnoszą się do poznawanych zmysłami obiektów; brak odniesień opisywanej cechy do konkretnej prezentacji lub wyobrażenia wiąże się jego niezrozumiałością. Podczas charakterystyki elementów środowiska społecznego, przyrodniczego, geograficznego; powinien się odbywać wyłącznie na podstawie obserwacji opisywanego obiektu (w naturalnych warunkach, podczas poznawania bezpośredniego); należy wykorzystać barwny przekaz słowny.

PODAJĄCE OPOWIADANIE, NARRACJA ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Ukazuje przebieg wydarzenia, które łatwo sobie wyobrazić; omawia przeżycia bohatera; umożliwia emocjonalne zaangażowanie; pomaga ustalić związki przyczynowo-skutkowe. Sposób przekazu zależny od kultury nauczyciela; długość oraz liczba wątków zależna od wieku oraz możliwości percepcji dziecka. Przy opisie wydarzeń społecznych, zachowań dzieci i dorosłych, które są podstawą dyskusji; przy wprowadzaniu pojęć (metoda fabularyzacji); do pobudzania zaciekawienia tematem; przy przekazywaniu informacji i zachowaniach zwierząt, życiu przyrody…

PODAJĄCE PRACA Z KSIĄŻKĄ (z tekstem) ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Możliwe wykorzystanie do wprowadzania informacji, ich utrwalania, systematyzowania, uogólnienia, sprawdzania, zapamiętywania; przygotowuje do samokształcenia; umożliwia poznanie różnych sposobów przekazu informacji (tekst, ilustracja, wykres…). Wymaga opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz wyszukiwania informacji; umiejętność wyboru źródeł przez nauczyciela; umiejętność samokontroli oraz samodzielnego uczenia się, które dziecko dopiero utrwala. Możliwa do wykorzystania w realizacji różnych celów edukacyjnych; wymaga przygotowania ucznia do samodzielnej pracy; specjalnie przygotowane teksty programowane (lub programy multimedialne), które dotyczą zjawisk przyrodniczych.

PODAJĄCE POKAZ ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Umożliwia demonstrację wykonania czynności; kolejne fazy jakiegoś procesu; cechy obserwowanego obiektu połączone z objaśnieniem; ułatwia zrozumienie przekazywanych informacji. Wymaga koncentracji uwagi uczniów, nie każda faza wykonywanej czynności jest uchwytna dla dzieci, jeśli demonstrowany obiekt jest zbyt małych rozmiarów, opis wykonania jest powierzchowny… Niezbędny w trakcie objaśniania wykonywania czynności, np. sadzenia, posługiwania się narzędziami; występuje wspólnie z metodami słownymi.

SAMODZIELNEGO DOCHODZENIA DO WIEDZY KLASYCZNA METODA PROBLEMOWA; SYTUACYJNA ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Pobudza ciekawość poprzez pokazanie nieznanego; rozbudza aktywność uczniów; wdraża do rozwiązywania problemów; budzi wiarę we własne możliwości; pobudza pomysłowość, inwencję, rozwija operacje myślowe (analiza, wnioskowanie, ustalanie przyczyn i skutków). Działanie może być tak atrakcyjne dla dziecka, że nie uchwyci wniosków – konieczne jest podsumowanie doświadczenia; może występować dezorganizacja na zajęciach; niebezpieczeństwo przy posługiwaniu się różnego rodzaju narzędziami i materiałami. Wymaga wysokiego kunsztu ze strony nauczyciela (umiejętności organizacyjne, dobór środków…); wykorzystywana do analizy problemów teoretycznych oraz praktycznych; wyjaśniania przyczyn przebiegu zjawisk pogodowych, fizycznych, technicznych.

SAMODZIELNEGO DOCHODZENIA DO WIEDZY GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Sprawiają przyjemność; atrakcyjna formuła; rozbudza zaangażowanie emocjonalne; wprowadza do przestrzegania norm, przepisów i zasad; przygotowuje do przeżywania porażek i sukcesów, współpracy, współdziałania, rywalizacji… Wykazanie się pomysłowością nauczyciela w tworzeniu własnych zabaw i gier; dzieci nieśmiałe nie chcą brać udziału Najlepszy sposób systematyzowania, porządkowania oraz utrwalania i zastosowania wiadomości;

SAMODZIELNEGO DOCHODZENIA DO WIEDZY DYSKUSJA ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Umiejętność oraz kontrola opanowania wymiany poglądów, sądów, wiedzy; włączanie uczniów do dzielenia się przemyśleniami; ćwiczenie umiejętności wysłuchiwania oraz wypowiadania się; analiza wypowiedzi innych. Uczniowie nieśmiali nie biorą udziału w dyskusji; brak kultury dyskusji; odejście od tematu, jeśli nauczyciel nie jest animatorem dyskusji. Przy omawianiu różnego rodzaju tematów i problemów. Przy poszukiwaniu możliwych rozwiązań, zachowań działań ekologicznych…

METODY WALORYZACYJNE IMPRESJA ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Pobudza przeżycia, rozwija wrażliwość; zapoznaje z rozmaitymi wytworami innych ludzi oraz ich emocjonalnym bogactwem; uczy dostrzegać w otoczeniu wytwory i je oceniać. Nie zawsze wywołuje takie uczucia o jakie chodzi nauczycielowi; trudność zbiorowego omawiania wywołanych przeżyć. Przy wprowadzaniu zagadnień związanych z ochroną środowiska, relacjami z otoczeniem społecznym, wprowadzaniem tradycji, zwyczajów…

METODY WALORYZACYJNE EKSPRESJA ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Umożliwia dziecku wyrażanie emocji różnymi sposobami (gestem, słowem, śpiewem, rysunkiem); pomaga poznać dziecko i jego przeżycia; umożliwia poznanie relacji dziecka na wydarzenia; działanie terapeutyczne. Trudności w rozpoznawaniu reakcji dzieci, jeśli nauczyciel nie zna swoich wychowanków; trudności dzieci młodszych w wyrażaniu emocji w sposób respektowany oraz akceptowany przez otoczenia. Ważne przeżycia dziecka związane z życiem społecznym, poznawaniem przyrody oraz tradycji, historii znajdują swój wyraz w postaci rysunku, odegranej scenki, zaśpiewanej piosenki.

PRAKTYCZNE ĆWICZEBNE (ĆWICZENIOWE) ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Przez wielokrotne powtarzanie dziecko nabywa wprawy oraz biegłości w posługiwaniu się konkretną umiejętnością; zapamiętanie sekwencji czynności; opanowanie nawyków. Monotonne, wyczerpujące,; nie pobudzają motywacji dziecka; nuda; brak widocznych efektów zniechęca dziecko; ćwiczona jedna umiejętność przez wielokrotne powtarzane. Niezbędna przy opanowaniu czynności higienicznych, związanych z podstawowymi umiejętnościami praktycznymi (siew, sadzenie, posługiwanie się narzędziami) i społecznymi (czytanie rozkładów jazdy, instrukcji).

PRAKTYCZNE REALIZACJI ZADAŃ TWÓRCZYCH ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Działanie dziecka nakierowane na konkretny cel – pobudza motywację, emocjonalne zaangażowanie; w trakcie wykonywania dziecko ćwiczy wiele umiejętności; twórcze podejście do zadania. Zadanie musi być dla dziecka atrakcyjne; koniczne jest podanie celu działania – sposób wykonania pozostawia się dziecku. Na przykład założenie ogródka skalnego (planowanie pracy, przypomnienie informacji o roślinach, analiza oraz rozmieszczenie, przygotowanie gleby…);

PRAKTYCZNE POMIAR ZALETY WADY ZASTOSOWANIE Umożliwia posługiwanie się różnego rodzaju narzędziami pomiarowymi; uczy dokładności, doboru sposobu pomiaru do mierzonej wielkości; rozwija umiejętności praktyczne. Aby był skuteczny, każdy uczeń musi wykonać pomiar – konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby narzędzi; konieczność czuwania nad bezpieczeństwem; Jeśli wykonywany jest jako pokaz – mniejsza wartość dydaktyczna. W trakcie wykonywania doświadczeń; prowadzenia hodowli roślin (mierzenie długości…); umożliwia zastosowanie opanowanej wiedzy.

Bibliografia Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolny i młodszym wieku szkolnym, Podręcznik dla studentów, Kraków 2010.

banaszak@dydaktyka.org