Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „Radosne Przedszkolaki” Termin realizacji wrzesień – grudzień 2008 Usługodawca Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Powstania Warszawskiego w Brzeźnicy.
Advertisements

Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
LEKTORATY.
Absolwent PW staje się użytkownikiem samodzielnym języka obcego: 1.potrafi sprawnie komunikować się w sprawach ogólnych i zawodowych 2.posiada umiejętność
Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
B-learning na kierunku ‘dziennikarstwo i komunikacja społeczna’
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
(na podstawie badań ankietowych)
Izabella Bednarczyk Justyna Jonatowska
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
JAK UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - Grupa 6 „Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Co to jest TIK?.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Niepubliczne Przedszkole ,,Mały Europejczyk” w Chalinie
Nauczanie osób niesłyszących języka obcego
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
SPRAWDZIAN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE SZÓSTEJ Czy powinien wzbudzać nasze obawy?
Ewa Domagała –Zyśk, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Trochę informacji o nas. Nowoczesna szkoła języków obcych przez Internet Zajęcia z lektorem ‘na żywo’ Najnowsze technologie w nauczaniu Rewelacyjna i.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Języki obce.
Kodeks Etyki Dziennikarskiej
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Egzamin ósmoklasisty Język obcy nowożytny.
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Wykonanie: Amelia Kowalczyk
Zapis prezentacji:

Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym Ewa Domagała-Zyśk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Katedra Pedagogiki Specjalnej

Trudno jest język wyrazić w słowach (Baumann & Kameenui)

Co wiemy o uwarunkowaniach tych trudności? Problemy Badawcze: Jakie są trudności osób niesłyszących w zakresie nabywania słownictwa w języku obcym (angielskim)? Co wiemy o uwarunkowaniach tych trudności? Jakie znamy sposoby wspierania osób niesłyszących w zakresie pokonywania tych trudności?

poznać nowe słowo to: 1. Rozpoznać mówioną i pisaną formę wyrazu 2. Odnieść ją do odpowiedniego przedmiotu lub pojęcia 3. Używać go w odpowiedniej formie gramatycznej 4. Wymawiać w zrozumiały dla rozmówcy sposób

poznać nowe słowo to: (2) 5. Poprawnie zapisywać 6. Używać w odpowiedniej sytuacji 7. Mieć świadomość jego konotacji i związków 8. Używać w prawidłowo skonstruowanych związkach z innymi wyrazami. (M.W. Wallace 1982)

Źródła trudności: Nie głos, ale słowo jest prawdziwym problemem niesłyszących (R.O. Cornett)

Źródła trudności: 2 Ubogi słownik w języku narodowym Niewielka biegłość w zakresie znajomości reguł gramatyki języka narodowego Ubogie doświadczenia posługiwania się językiem narodowym w sytuacjach życia codziennego

Źródła trudności: 3 Trudności w zakresie słuchowej, nieintencjonalnej percepcji nowych słów (radio, TV, piosenki, rozmowy) Mniej okazji do utrwalania nabytego słownictwa w rozmowie Trudności w poprawnej wymowie słów

Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych: Słowa i wyrażenia opisujące rodzaj brzmienia i natężenie głosu człowieka w różnych sytuacjach: scream, cry, hum, whisper, to say sweetly, to say softy, to shout cheerfully, ask anxiously, say calmly Słowa oznaczające odgłosy wydawane przez zwierzęta: moo, neigh, miaow, squeak, bark, roar, chirp

Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych: Słowa oznaczające zjawiska przyrody, które możemy odebrać tylko lub głównie słuchem: rumble of thunder, echo, blowing wind, falling rain Słowa opisujące sytuacje i zdarzenia, w których element słuchowy jest dominujący: applause, explosion, auditions, gold record, number one hit

Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych: Słowa oznaczające instrumenty muzyczne i opisujące tworzenie muzyki: music, sing, song, gong, play the flute Słowa oznaczające dźwięki płynące z dalszego otoczenia: car brakes screeching, a siren wailing Słowa oznaczające ciche dźwięki płynące z codziennego otoczenia: to click, a tap dripping, a clock ticking, knocking, a doorbell ringing

Program English for the Deaf w kul: Nauczanie języków obcych studentów niesłyszących prowadzone jest od roku 1999/2000 Zajęcia prowadzone są w małych grupach lub indywidualnie Do tej pory z tej formy korzystało 30 studentów o uszkodzeniu słuchu co najmniej 70 dB W roku 2008/2009 było to 13 studentów z kierunków: pedagogika, prawo, ekonomia, architektura krajobrazu, informatyka, filologia angielska

English for the Deaf w kul: Poziomy nauczania: A1 – dwie osoby A2 –siedem osób B2 -trzy osoby C1 – jedna osoba

Metody i techniki wsparcia: Zindywidualizowany wybór zakresu słownictwa czynnego i biernego Uzupełnienie podejścia komunikacyjnego o elementy eksplikacyjne, także z wykorzystaniem języka narodowego i elementów języka migowego Elementy słowotwórstwa i fonetyki

Metody i techniki wsparcia: Eksplikacja znaczenia słowa – także w języku ojczystym; tłumaczenia Szeroki wybór tekstów do czytania Szeroki zakres różnorodnych zadań z zakresu tworzenia tekstów własnych Wykorzystywanie technologii informacyjnych i komputerowych (TIK)

Strategia Samodzielnego Zbierania Słów (Vocabulary Self-Collection Strategy, VSS, M.R. Haggarda , Strategia Osobistego Dziennika Słów (Personal Vocabulary Journal, PVJ, K. D. Wood

Thank you