Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym Ewa Domagała-Zyśk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Katedra Pedagogiki Specjalnej
Trudno jest język wyrazić w słowach (Baumann & Kameenui)
Co wiemy o uwarunkowaniach tych trudności? Problemy Badawcze: Jakie są trudności osób niesłyszących w zakresie nabywania słownictwa w języku obcym (angielskim)? Co wiemy o uwarunkowaniach tych trudności? Jakie znamy sposoby wspierania osób niesłyszących w zakresie pokonywania tych trudności?
poznać nowe słowo to: 1. Rozpoznać mówioną i pisaną formę wyrazu 2. Odnieść ją do odpowiedniego przedmiotu lub pojęcia 3. Używać go w odpowiedniej formie gramatycznej 4. Wymawiać w zrozumiały dla rozmówcy sposób
poznać nowe słowo to: (2) 5. Poprawnie zapisywać 6. Używać w odpowiedniej sytuacji 7. Mieć świadomość jego konotacji i związków 8. Używać w prawidłowo skonstruowanych związkach z innymi wyrazami. (M.W. Wallace 1982)
Źródła trudności: Nie głos, ale słowo jest prawdziwym problemem niesłyszących (R.O. Cornett)
Źródła trudności: 2 Ubogi słownik w języku narodowym Niewielka biegłość w zakresie znajomości reguł gramatyki języka narodowego Ubogie doświadczenia posługiwania się językiem narodowym w sytuacjach życia codziennego
Źródła trudności: 3 Trudności w zakresie słuchowej, nieintencjonalnej percepcji nowych słów (radio, TV, piosenki, rozmowy) Mniej okazji do utrwalania nabytego słownictwa w rozmowie Trudności w poprawnej wymowie słów
Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych: Słowa i wyrażenia opisujące rodzaj brzmienia i natężenie głosu człowieka w różnych sytuacjach: scream, cry, hum, whisper, to say sweetly, to say softy, to shout cheerfully, ask anxiously, say calmly Słowa oznaczające odgłosy wydawane przez zwierzęta: moo, neigh, miaow, squeak, bark, roar, chirp
Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych: Słowa oznaczające zjawiska przyrody, które możemy odebrać tylko lub głównie słuchem: rumble of thunder, echo, blowing wind, falling rain Słowa opisujące sytuacje i zdarzenia, w których element słuchowy jest dominujący: applause, explosion, auditions, gold record, number one hit
Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych: Słowa oznaczające instrumenty muzyczne i opisujące tworzenie muzyki: music, sing, song, gong, play the flute Słowa oznaczające dźwięki płynące z dalszego otoczenia: car brakes screeching, a siren wailing Słowa oznaczające ciche dźwięki płynące z codziennego otoczenia: to click, a tap dripping, a clock ticking, knocking, a doorbell ringing
Program English for the Deaf w kul: Nauczanie języków obcych studentów niesłyszących prowadzone jest od roku 1999/2000 Zajęcia prowadzone są w małych grupach lub indywidualnie Do tej pory z tej formy korzystało 30 studentów o uszkodzeniu słuchu co najmniej 70 dB W roku 2008/2009 było to 13 studentów z kierunków: pedagogika, prawo, ekonomia, architektura krajobrazu, informatyka, filologia angielska
English for the Deaf w kul: Poziomy nauczania: A1 – dwie osoby A2 –siedem osób B2 -trzy osoby C1 – jedna osoba
Metody i techniki wsparcia: Zindywidualizowany wybór zakresu słownictwa czynnego i biernego Uzupełnienie podejścia komunikacyjnego o elementy eksplikacyjne, także z wykorzystaniem języka narodowego i elementów języka migowego Elementy słowotwórstwa i fonetyki
Metody i techniki wsparcia: Eksplikacja znaczenia słowa – także w języku ojczystym; tłumaczenia Szeroki wybór tekstów do czytania Szeroki zakres różnorodnych zadań z zakresu tworzenia tekstów własnych Wykorzystywanie technologii informacyjnych i komputerowych (TIK)
Strategia Samodzielnego Zbierania Słów (Vocabulary Self-Collection Strategy, VSS, M.R. Haggarda , Strategia Osobistego Dziennika Słów (Personal Vocabulary Journal, PVJ, K. D. Wood
Thank you