INTELIGENCJE WIELORAKIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
7 ścieżek do szkolnego sukcesu
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
dr Aldona Kopik mgr Monika Zatorska INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Zasady efektywnego uczenia się
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
DZIECIĘCE OŚRODKI ZAINTERESOWAŃ PIERWSZY OŚRODEK ZAINTERESOWAŃ Sprzyja rozwijaniu wszystkich inteligencji, a szczególnie inteligencji: językowej,
TIK w szkole podstawowej
Przygotowanie dziecka do szkoły
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Twórcza aktywność dziecka
„Zdolności a umiejętności”
„Zainteresowania i predyspozycje zawodowe”
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Gimnazjum w Golubiu - Dobrzyniu
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Metody komunikowania się.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
Teresa Parczewska KU DZIECKU PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Wszyscy jesteśmy zdolni!
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Inteligencja Marta Riess.
„Równe szanse dla wszystkich”
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Rodzaje inteligencji małego dziecka
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapis prezentacji:

INTELIGENCJE WIELORAKIE - WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Howard Gardner ur. 1943 r. w Scranton, Pensylwania, USA amerykański psycholog i neurolog Profesor Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Bostońskiego

8 walizek w umyśle 8 rodzajów inteligencji

Inteligencja słowna Dar słowa, giętki język – zdolność do posługiwania się słowami, umiejętność komunikowania się.

Inteligencja wizualno - przestrzenna Obraz, wyobraźnia, świadomość przestrzenna, wizualizacja, rozwinięta wyobraźnia przestrzenna, dobra orientacja w terenie, umiejętność czytania map, wykresów, schematów.

Inteligencja muzyczna Muzyka, rytm, dźwięk, melodia, wrażliwość na dźwięk, poczucie rytmu.

Inteligencja logiczno-matematyczna Logika, liczby, matematyka, myślenie naukowe, umiejętność liczenia, kalkulowania, logicznego i analitycznego myślenia, wyciągania wniosków.

Inteligencja fizyczno-kinestetyczna Ruch, ciało, zręczność, dobra koordynacja ruchów ciała, kontrola nad przedmiotami, uzdolnienia sportowe i manualne, uczenie się przez działania praktyczne, dobry refleks, aktywność ruchowa podczas słuchania lub oglądania czegoś.

Inteligencja interpersonalna Komunikacja, współpraca, umiejętność komunikowania się z innymi, empatia, dążenie do współpracy.

Inteligencja intrapersonalna Emocje, świadomość, intuicja, umiejętność poznawania samego siebie, rozróżniania własnych uczuć, indywidualizm.

Inteligencja przyrodnicza Poznanie, zrozumienie, docenienie natury, obserwacja przyrody.

KAŻDE DZIECKO JEST ZDOLNE

Literatura: H. Gardner, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań 2002. H. Gardner, Zmiana poglądów. Sztuka kształtowania własnych i cudzych przekonań, Kraków 2006. H. Gardner, Niepospolite umysły, Warszawa 1998. M. Suświłło, Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Olsztyn 2004. J. Faliszewska, Teoria inteligencji wielorakich w Przegląd Oświatowy 2007 nr 7  

Dziękujemy za uwagę