INTELIGENCJE WIELORAKIE - WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Howard Gardner ur. 1943 r. w Scranton, Pensylwania, USA amerykański psycholog i neurolog Profesor Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Bostońskiego
8 walizek w umyśle 8 rodzajów inteligencji
Inteligencja słowna Dar słowa, giętki język – zdolność do posługiwania się słowami, umiejętność komunikowania się.
Inteligencja wizualno - przestrzenna Obraz, wyobraźnia, świadomość przestrzenna, wizualizacja, rozwinięta wyobraźnia przestrzenna, dobra orientacja w terenie, umiejętność czytania map, wykresów, schematów.
Inteligencja muzyczna Muzyka, rytm, dźwięk, melodia, wrażliwość na dźwięk, poczucie rytmu.
Inteligencja logiczno-matematyczna Logika, liczby, matematyka, myślenie naukowe, umiejętność liczenia, kalkulowania, logicznego i analitycznego myślenia, wyciągania wniosków.
Inteligencja fizyczno-kinestetyczna Ruch, ciało, zręczność, dobra koordynacja ruchów ciała, kontrola nad przedmiotami, uzdolnienia sportowe i manualne, uczenie się przez działania praktyczne, dobry refleks, aktywność ruchowa podczas słuchania lub oglądania czegoś.
Inteligencja interpersonalna Komunikacja, współpraca, umiejętność komunikowania się z innymi, empatia, dążenie do współpracy.
Inteligencja intrapersonalna Emocje, świadomość, intuicja, umiejętność poznawania samego siebie, rozróżniania własnych uczuć, indywidualizm.
Inteligencja przyrodnicza Poznanie, zrozumienie, docenienie natury, obserwacja przyrody.
KAŻDE DZIECKO JEST ZDOLNE
Literatura: H. Gardner, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań 2002. H. Gardner, Zmiana poglądów. Sztuka kształtowania własnych i cudzych przekonań, Kraków 2006. H. Gardner, Niepospolite umysły, Warszawa 1998. M. Suświłło, Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu, Olsztyn 2004. J. Faliszewska, Teoria inteligencji wielorakich w Przegląd Oświatowy 2007 nr 7
Dziękujemy za uwagę