Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, 22.10.2014r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Prezentacja przygotowana na konferencję
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
Szczecin, 4 października 2012 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Indywidualne nauczanie
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty – regulacje prawne
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2015/ sierpnia 2015 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu i szkole zgodnie z obowiązującymi.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty System oświaty zapewnia w szczególności: możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez uczniów niepełnosprawnych, opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych

Akty prawne regulujące przebieg kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim

Kształcenie specjalne organizuje się dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych: 1)niesłyszących 2)słabo słyszących 3)niewidomych 4)słabo widzących 5)z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją 6)z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim 7)z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym 8)z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera 9)z niepełnosprawnościami sprzężonym

Zgodnie z zapisami prawa oświatowego, dla każdego dziecka niepełnosprawnego opracowuje się Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET), który zawiera między innymi: - zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia - rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów - zakres działań o charakterze rewalidacyjnym - formy i metody pracy z uczniem, oraz wymiar godzin - działania wspierające rodziców uczniów oraz zakres współdziałania z poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi instytucjami

W przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim zespół specjalistów opracowuje Programy Rewalidacyjno – Wychowawcze.

Oddziały integracyjne: -Oddział „0” – 5 dzieci (w tym 1 nauczanie indywidualne) -Klasa 3 A – 3 dzieci -Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze zespołowe – 3 dzieci - Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze indywidualne- 3 dzieci -Nauczanie indywidualne – 2 uczniów -Pozostali uczniowie niepełnosprawni uczą się w oddziałach ogólnodostępnych

Baza szkoły - Sala nr 18

Sala nr 18

Sala do ćwiczeń

Sala nr 36

MOCNE STRONY SZKOŁY: - Wykwalifikowana i stale podnosząca swoje kwalifikacje kadra pedagogiczna - Sale do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi - Współpraca i wymiana doświadczeń między nauczycielami oraz otwartość na współpracę z rodzicami - Doposażanie szkoły w sprzęt do ćwiczeń, Integracji Sensorycznej oraz wyposażenie klasopracowni w pomoce dydaktyczne - Powstanie i praca zespołów nauczycieli - Integracja dzieci niepełnosprawnych z rówieśnikami oraz życzliwa postawa innych uczniów do niepełnosprawnych kolegów - Łazienka dla niepełnosprawnych -Podjazd dla niepełnosprawnych

18 nauczycieli posiada kwalifikacje w następujących specjalizacjach: - pedagogika terapeutyczna z rewalidacją – 5 nauczycieli - oligofrenopedagogika – 8 nauczycieli - Logopedia pedagog, psycholog - pedagogika specjalna – 2 nauczycieli - surdopedagogika – 1 nauczyciel - praca z dzieckiem autystycznym – 2 nauczycieli - nauczanie i wychowanie dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi – 1 nauczyciel

Nauczyciele stale doskonalą swoje umiejętności poprzez udział w szkoleniach zawodowych: - Elementy integracji sensorycznej w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym - Kurs masażu Shantala - Kurs masażu dla dzieci z autyzmem - Doskonalenie specjalistów zajmujących się dziećmi niewidomymi i słabowidzącymi z dodatkowymi ograniczeniami do 12rż., które pozostają bez właściwego wsparcia i edukacji szkolnej - Formy opieki i wspierania w rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną - Kurs terapii ręki - Edukacja włączająca - Organizacja zajęć rewalidacyjnych w szkole i przedszkolu - Metoda ułatwionej komunikacji w pracy z osobami autystycznymi - Dziecko autystyczne w szkole -Praca z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym -Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne

PLANY SZKOŁY: -Dalsze likwidowanie barier architektonicznych (dojazd do sali ćwiczeń), -Przygotowanie kolejnego pomieszczenia do pracy z dziećmi, niepełnosprawnymi przy sali gimnastycznej, -Doposażanie pracowni w pomoce dydaktyczne, -Dalsze doskonalenie kadry pod kątem zdobywania specjalistycznych umiejętności i kwalifikacji do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.

Dziękuję za uwagę