Informatyka w zarządzaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Zarządzanie operacjami
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Zapanuj nad dokumentami
Nowa Jakość kontroli w biznesie Projekt: Stworzenie e- usługi w postaci systemu księgowo-kadrowego on-line przez MGA Sp. z o.o. w Toruniu jest współfinansowany.
Procesy informacyjne w zarządzaniu
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Grzegorz Jokiel Na podstawie materiałów firmy IDS-Scheer
Inżynieria Oprogramowania dla Fizyków
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Narzędzia Systemów workflow
2. System informacyjny a informatyczny?
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Informatyczne systemy zarządzania produkcją i usługami
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Katedra Informatyki i Ekonometrii
Typy systemów informacyjnych
Zarządzanie projektami
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
Organizacja seminarium dyplomowego inżynierskiego
Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA
Obieg informacji: co współdzielimy a co przepływa
Technologia informacyjna
System wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem - PROSPERITY (c) 2001 PowerLine Computers.
CRM GigaCon Warszawa Jarosław Żeliński
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ plan zajęć
System rozliczania czasu pracy w procesach produkcyjnych MX-RCPP
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Planowanie przepływów materiałów
1. Współczesne generacje technologii
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
KS Business Solutions Myślenice, KS Business Solutions – informacja o firmie. Założona w 2011 roku firma KSBS jest autorską inicjatywą osób.
Generacje rozwojowe systemów informacyjnych
Systemy wspomagające zarządzanie
Systemy informatyczne wprowadzenie
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Systemy Business Intelligence – warunki użytkowania Halina Tańska Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytet Warmińsko-Mazurski „e-commerce” Olsztyn.
Generacje rozwojowe systemów informacyjnych Halina Tańska.
Systemy wspomagające zarządzanie
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
Generacje rozwojowe systemów informacyjnych Halina Tańska.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Ergonomia procesów informacyjnych
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Wykład 2 – Zintegrowane systemy informatyczne Michał Wilbrandt.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Inżynier budowy systemów komputerowych nadzoruje, projektuje i konstruuje systemy oraz wdraża oprogramowanie systemowe w różnych dziedzinach gospodarki.
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
Techniki Informacji i Komunikacji
Zarządzanie projektami informatycznymi
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Systemy wspomagające zarządzanie
SPEDYCJA LOGISTYKA.
Zapis prezentacji:

Informatyka w zarządzaniu

Literatura P. Adamczewski, Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa 2003 Architektura zintegrowanego systemu informatycznego zarządzania, red. A. Bytniewski, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2005 M. Cieciura, Podstawy technologii informacyjnych z przykładami zastosowań, Vizja Press&IT, Warszawa 2006 W. Flakiewicz, Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002 J. Kisielnicki, H. Sroka, Systemy informacyjne biznesu, Placet, Warszawa 2005 E. Kolbusza, W. Olejniczak, Z. Szyjewski, Inżynieria systemów informatycznych w e-gospodarce, PWE, Warszawa 2005 P. Lech, Zintegrowane systemy zarządzania ERP/ERP II, Difin, Warszawa 2003 T. Łagowski, Systemy informacyjne zarządzania organizacjami gospodarczymi w procesie globalizacji z wspomaganiem informatycznym, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2006 C. Olszak, H. Soroka, Zintegrowane systemy informatyczne w zarządzaniu, AE, Katowice 2001 C. Olszak, H. Soroka, Zintegrowane systemy informatyczne w zarządzaniu, AE, Katowice 2001 Wstęp do informatyki gospodarczej, red. A. Rokicka-Broniatowska, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006 St. Wrycza, Ćwiczenia UML 2.1, Helion, Gliwice 2007

Problematyka wykładu Informatyka – dziedzina naukowa System informatyczny System zarządzania wiedzą Zarządzanie procesami Systemy zarządzania dokumentami Obszary zarządzania wiedzą

Najprostszy podział Informatyka Zastosowania Hardware Software Algorytmy Oprogramowanie Metody Sprzęt Łączność Zastosowania

Informatyka – dziedzina naukowa Hardware – techniczna Software – uniwersytecka Zastosowania – uczelnie ekonomiczne Zastosowania decydują o rozwoju i są siłą napędową postępu

Zastosowania Zastosowanie informatyki w zarządzaniu

Wiedza - określenie Mądrość Ludzie WIEDZA Informacje Komputery, (kontekst danych) Komputery, Systemy IT Dane (surowe fakty)

Procesy konwersji wiedzy ukryta jawna socjalizacja uzewnętrznianie ukryta jawna uczenie się klasyfikowanie

Zarządzanie wiedzą wg. PricewaterhouseCoopers Sztuka przetwarzania informacji i aktywów intelektualnych w trwałą wartość dla klientów i pracowników organizacji

Zarządzanie wiedzą wg. Cap Gemini Ernest & Young System zaprojektowany, aby pomóc przedsiębiorstwom w zdobywaniu, analizowaniu, wykorzystywaniu wiedzy w celu podejmowania szybszych, mądrzejszych i lepszych decyzji, dzięki czemu mogą one osiągnąć przewagę konkurencyjną

Zarządzanie wiedzą wg BearingPoint Inc. Systematyczna i zorganizowana próba wykorzystania wiedzy wewnątrz organizacji, tak aby przetworzyć jej umiejętności gromadzenia i wykorzystywania wiedzy na efekty rynkowe

Zarządzanie wiedzą wg. praktyków 73 % Zarządzanie wiedzą wg. praktyków Zarządzanie wiedzą to ogół procesów umożliwiających tworzenie, upowszechnianie i wykorzystanie wiedzy do realizacji celów organizacji

Modele organizacji i zarządzania Organizacje zorientowane na procesy: bank, biuro, zakład produkcyjny Organizacje zorientowane na projekty: zakład badawczo-rozwojowy, przedsiębiorstwa budowlane, firma konsultingowa Zwykle: organizacje mieszane Organizacje wirtualne

Organizacja ukierunkowana na procesy – podejście procesowe uczestnicy procesów kierownicy procesów klienci Zarząd

Zarządzanie procesami Pełny i stabilny opis procesu pozwala na oprzyrządowanie działań procesowych w szczególności komputerowe wspomaganie

Wiedza o realizacji procesu zaszyta w organizacji ORGANIZACYJNA kierownictwo pracownicy klienci

Specyfikacja procesów uczestnicy procesów kierownicy procesów klienci FORMALNA SPECYFIKACJA PROCESÓW

Zarządzanie procesami wytwarzania Proces informacyjny Proces realny

Proces realny Zgodnie z technologią procesu wykonywane są kolejne czynności zmierzające do wykonania rezultatu procesu - produktu. Szczególny przypadek „taśma produkcyjna”

Proces informacyjny Na potrzeby procesu realnego powstają i są przetwarzane różnorodne dokumenty wspomagające realizację procesu realnego.

Proces transportowy Zlecenie List przewozowy Protokoły odbioru Faktura Zamówienie samolotu Pozwolenia przewozowe Dokumenty celne Protokoły odbioru Płatności - przelewy Poświadczenia przewozu Reklamacje Załadunek Wyładunek

Proces produkcyjny Zlecenie Kwity magazynowe Opis produktu Kwity materiałowe Normy Umowy z podwykonawcami Rozliczenia finansowe Zakupy materiałowe Kwity magazynowe Dokumenty jakości Dokumenty sprzedaży Dokumenty transportowe Gwarancje Rozliczenie produkcji Faktury Produkt Materiały

Proces biurowy Decyzja Kopie Załączniki Opinie Zlecenia List, Podanie Kopia Ekspertyza, opinia Archiwowanie Dekretacja Pismo Pismo

Administracja, procesy biurowe W działalności administracyjnej, realizacja procesów biurowych, następuje zatarcie granic pomiędzy procesem realnym a procesem informacyjnym

Procesy biurowe zarządzanie dokumentami Proces realny polega na przetwarzaniu dokumentów zarządzanie dokumentami

Rodzaje dokumentów Dokumenty papierowe: - listy Zdjęcia, obrazy Dźwięk - faktury - zamówienia - czeki - formularze Zdjęcia, obrazy Dźwięk

Zawartość repozytorium dokumentów Dokumenty Poczta elektroniczna Arkusze kalkulacyjne Grafika Obrazy 345 Jan Feb Mar 1988 1989 1990 Video Głos/Dźwięk Wydruki komputerowe Zapis informacji

Struktura obsługi dokumentu Postać papierowa Postać elektroniczna Dokument wejściowy Skanowanie, digitalizacja Marszruta dokumentu i zasady obróbki Zarządzanie dokumentem Archiwizowanie Dokument wyjściowy

Workflow - zarządzanie przepływem pracy Automatyzacja procesu przepływu dokumentów towarzyszących procesowi realnemu

Zarządzanie procesami Proces informacyjny Proces realny

Systemy workflow Procesy biurowe, administracja najbardziej podatna na automatyzację czyli wspomaganie systemami klasy workflow „taśma produkcyjna” dla dokumentów

Systemy zarządzania przepływem pracy Wysokie wymagania odnośnie środowiska stosowania tej klasy systemów. Wysoka kultura informatyczna.

Kultura informatyczna „biuro bez papieru” praca na ekranie efekt „taśmy produkcyjnej” ograniczenie inwencji pracownika normy czasowe precyzja rozliczania pracy

ZARZĄDZANIE PRZYPŁYWEM PRACY to sterowanie wykonaniem zadań + przydział zadań + śledzenie i kontrola procesów pracy oraz symulacja procesów pracy i zarządzanie wydajnością pracy

System informacyjny Uporządkowany układ odpowiednich elementów, charakteryzujących się pewnymi właściwościami, połączonych wzajemnie określonymi relacjami. Elementami tymi są: nadawcy informacji, odbiorcy informacji, zbiory informacji, kanały informacyjne oraz metody i techniki przetwarzania informacji.

System informacyjny Może być rozpatrywany w dwóch aspektach: Wewnętrznym, zakładającym jego dezagregację strukturalną, czyli określającym go jako zbiór elementów składowych Zewnętrznym traktującym go jako jedną całość, czyli stosującym celową agregację jego architektury.

Struktura systemu informacyjnego Nadawcy informacji Odbiorcy informacji Zbiory informacji Kanały informacyjne Metody i techniki przetwarzania informacji

Funkcje systemu informacyjnego Gromadzenie informacji Przetwarzanie informacji Przechowywanie informacji Prezentowanie informacji Przesyłanie informacji