Program „Szkoła z klasą 2.0” Główny cel- zachęcenie do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno- komunikacyjnych (TIK)
Jak uczyć w epoce Google ’ a i Wikipedii?
O co chodzi w tym programie? Żeby szkoła była miejscem ciekawej i mądrej edukacji, Żeby szkoła była miejscem ciekawej i mądrej edukacji, Żeby uczniowie chcieli i lubili się uczyć, Żeby uczniowie chcieli i lubili się uczyć, Żeby szkoła była miejscem żywym, Żeby szkoła była miejscem żywym, Żeby szkoła nie była nudna, Żeby szkoła nie była nudna, Żeby nie rządził w niej wyłącznie groźny bożek edukacji- Jego wysokość Test. Żeby nie rządził w niej wyłącznie groźny bożek edukacji- Jego wysokość Test.
W „Szkole z klasą 2.0” przyjmujemy założenie, że wprowadzenie TIK stwarza szanse na lepszą edukację. Bo łatwiej będzie zaktywizować uczniów, zachęcić ich do samodzielnych i twórczych poszukiwań Bo łatwiej będzie zaktywizować uczniów, zachęcić ich do samodzielnych i twórczych poszukiwań Bo można by odejść od anachronicznej formuły nauczyciela-źródła wiedzy na rzecz nauczyciela- przewodnika pomagającego myśleć krytycznie i rozwiązywać problemy Bo można by odejść od anachronicznej formuły nauczyciela-źródła wiedzy na rzecz nauczyciela- przewodnika pomagającego myśleć krytycznie i rozwiązywać problemy Bo TIK zachęcają uczniów do wymiany informacji i współpracy Bo nowe media demokratyzują szkołę także dlatego, że uczniowie są tu często bardziej kompetentni i warto skorzystać z ich umiejętności Bo wreszcie trudno dziś – w epoce internetu- udawać, że można uczyć bez TIK
Szkoła w świecie migoczącym od zmian jest anachroniczna, jakby czas zatrzymał się na przełomie XIX i XX wieku.
Każda ciekawsza lekcja, każda nowa metoda, każdy nauczyciel entuzjasta i każdy uczeń zaskoczony tym, jak ciekawie jest w szkole – to wszystko są małe przewroty, drobne rewolucje.
Dość tradycyjnej szkoły, w której nauczyciel stoi przed tablicą, coś opowiada, uczniowie notują (lub nie), w domu czytają podręcznik (lub nie), potem piszą klasówkę. Jakby jeździli konnym tramwajem… A po szkole odpalają komputer i przesiadają się do rakiety.
Komputery, internet, komórki – niezastąpione w komunikacji i zabawie – mogą pomóc w sensownej edukacji. Zamiast, jak do tej pory, głównie dostarczać gotowców, które zastępują samodzielne myślenie i twórczość, nie uczą rozwiązywania problemów i rozleniwiają uczniowskie umysły.
Szkoła z klasą 2.0 to nie może być szkoła wyszukiwania i kopiowania, prostych testów interaktywnych, byle jakich „filmików edukacycjnych”
Zadania w I semestrze a) Rejestracja nauczycieli na platformie „Szkoła z klasą 2.0” ( do ) b) Zapoznanie się nauczycieli z Bazą 2.0, czyli biblioteką materiałów edukacyjnych ( ) b ) Spotkanie otwierające c) Rejestracja uczniów na platformie blogów CEO ( )
d) Debata klasowa o korzystaniu z TIK - Przeprowadza i opisuje każdy nauczyciel na swoich wizytówkach w programie ( do ) - Nauczyciel przekazuje uczniom ogólną informację o głównej idei programu Szkoła z klasą 2.0 oraz o celu stworzenia Kodeksu przedstawia propozycję 7 punktów kodeksu, przygotowaną przez organizatorów *najlepiej zrobić to kilka dni przed spotkaniem, by uczniowie mieli czas się zastanowić *najlepiej zrobić to kilka dni przed spotkaniem, by uczniowie mieli czas się zastanowić * można skorzystać z drogi owej. Uczniowie jeszcze przed zajęciami mogą wysyłać swoje uwagi do nauczycieli oraz koleżanek i kolegów * można skorzystać z drogi owej. Uczniowie jeszcze przed zajęciami mogą wysyłać swoje uwagi do nauczycieli oraz koleżanek i kolegów * można też stworzyć listę lub grupę dyskusyjną (korzystanie z mechanizmu Google Groups) * można też stworzyć listę lub grupę dyskusyjną (korzystanie z mechanizmu Google Groups) * można stworzyć forum (np. na stronie internetowej szkoły) * można stworzyć forum (np. na stronie internetowej szkoły) * można zamieścić na stronie szkoły materiały na ten temat * można zamieścić na stronie szkoły materiały na ten temat * można materiały wywiesić na szkolnej tablicy ogłoszeń * można materiały wywiesić na szkolnej tablicy ogłoszeń - Każdy nauczyciel wraz ze swoją klasą przygotowuje cały projekt kodeksu, po czym projekty te przedstawiane są innym w ogólnodostępnej formie (np. na blogach)
e) Po debacie klasowej - Dyskusja toczy się dalej w sieci - Uczniowie opisują na blogach swoje obserwacje, pomysły i wątpliwości, a także odwiedzają blogi uczniów z innych klas i innych szkół w poszukiwaniu ciekawych rozwiazań - Uczniowie przygotowują z nauczycielem pierwsze propozycje klasy do szkolnego kodeksu (może to się odbywać na gddw, po lekciach, poprzez uzgadnianie pomysłów w sieci ( e, grupy dyskusyjne, czaty, a przede wszystkim blogi uczniowskie)) - Nauczyciele w porozumieniu z uczniami tworzą 2-4 osobowe zespoły redakcyjne, które zbierają i opracowują zestaw propozycji kilku punktów kodeksu do przedstawienia podczas debaty ogólnoszkolnej
f) Debata szkolna (do ) - zespoły uczniowskie zamieszczają opisy swoich zadań w ramach programu na platformie blogowej CEO
g) Nauczyciele przeprowadzają z uczniami zadanie „Sprawdzamy i tworzymy materiały” na podstawie wybranych lub stworzonych przez siebie materiałów z użyciem TIK. (do ) Może mieć formę : Może mieć formę : - scenariusza lekcji, - scenariusza lekcji, - pojedynczego zadania polegającego na porównywaniu informacji z kilku źródeł internetowych czy na poprawnym zapisaniu autora i źródła materiału ściągniętego z internetu, - pojedynczego zadania polegającego na porównywaniu informacji z kilku źródeł internetowych czy na poprawnym zapisaniu autora i źródła materiału ściągniętego z internetu, - sprawdzianu, - sprawdzianu, - miniprojekt- uczniowie w zespołach planują i wykonują zadnia, także po lekcjach testują zasady kodeksu - miniprojekt- uczniowie w zespołach planują i wykonują zadnia, także po lekcjach testują zasady kodeksu - cyklu zadań – nauczyciel planuje dla uczniów zestaw zadań do wykonania w domu lub na lekcjach - cyklu zadań – nauczyciel planuje dla uczniów zestaw zadań do wykonania w domu lub na lekcjach - „odwróconej lekcji”, w ramach której uczniowie przed zajęciami zdobywają informację na zadany temat, zaś na lekcji rozwiązują zadania lub problemy, dyskutują i pogłębiają wiedzę pod okiem nauczyciela. - „odwróconej lekcji”, w ramach której uczniowie przed zajęciami zdobywają informację na zadany temat, zaś na lekcji rozwiązują zadania lub problemy, dyskutują i pogłębiają wiedzę pod okiem nauczyciela. - nauczyciele zamieszczają opis zadania „Sprawdzamy i tworzymy materiały” na swoich wizytówkach w programie - nauczyciele zamieszczają opis zadania „Sprawdzamy i tworzymy materiały” na swoich wizytówkach w programie Może ściśle dotyczyć przedmiotu nauczania (j. polski, przyroda, j. angielski itp.) albo ogólnych zasad, możliwych do zastosowania w całej szkole lub w wybranych obszarach życia szkoły (np. korzystania z pracowni komputerowej po lekciach, komunikacji mailowej między nauczycielem a uczniami, bezpieczeństwa w sieci czy korzystania z portali społecznosciowych)
7 punktów kodeksu do rozstrzygnięcia na debacie klasowej 1. Ucz i ucz się z TIK. 2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. 3. Nie kradnij i nie daj się okraść. 4. Komunikujmy się. 5. Komputery pod ręką. 6. Bądź bezpieczny w sieci. 7. Nauczcie tego dorosłych
Na koniec 2011/2012 powinniśmy mieć gotowy kodeks- przemyślany i sprawdzony. Zostanie on zaprezentowany na szkolnym festiwalu 2.0. Dalej powinien on żyć swoim życiem, zmieniając się wraz z nowymi potrzebami i pomysłami szkoły.
Strona internetowa szkoły oraz jej forum Zamieszczenie szkolnego Kodeksu 2.0 i zachęcenie do przesyłania uwag na temat jego zapisów na wskazane adresy owe Zamieszczenie szkolnego Kodeksu 2.0 i zachęcenie do przesyłania uwag na temat jego zapisów na wskazane adresy owe Zamieścić ankietę Zamieścić ankietę Uczniowie współtworzą stronę (zamieszczają informację, relacjonują wydarzenia w klasie, szkole, a także innych tekstów) Uczniowie współtworzą stronę (zamieszczają informację, relacjonują wydarzenia w klasie, szkole, a także innych tekstów)
Platforma e-learningowa/serwis edukacyjny szkoły Zawiera dodatkowe materiały dla uczniów i nauczycieli ( artykuły o dydaktyce, ciekawostki w postaci linków do stron, nieobowiązkowych zadań dla ambitnych, gry edukacyjne) Zawiera dodatkowe materiały dla uczniów i nauczycieli ( artykuły o dydaktyce, ciekawostki w postaci linków do stron, nieobowiązkowych zadań dla ambitnych, gry edukacyjne) Zawiera testy egzaminacyjne z lat poprzednich oraz dawała możliwość ich rozwiązywania on- line Zawiera testy egzaminacyjne z lat poprzednich oraz dawała możliwość ich rozwiązywania on- line
Kontakt za pomocą TIK między nauczycielami, ich podopiecznymi oraz rodzicami Może odbywać się za pomocą: - i, - komunikatorów, - SMS-ów, - poprzez strone internetową - Forum Dobrym rozwiązaniem jest ustalenie konkretnych dni i godzin, w których nauczyciel jest dostępny dla rodziców Dobrym rozwiązaniem jest ustalenie konkretnych dni i godzin, w których nauczyciel jest dostępny dla rodziców Jeżeli uczniowie nie posiadają swoich kont owych, można rozważyć założenie ich przez szkołę. Należy jednak pamiętać, że szkoła musi wpierw uzyskać zgodę od rodziców.
Centrum Multimedialne Miejsce gdzie uczniowie i nauczyciele mogą swobodnie pracować na komputerach, korzystać z internetu i w jednym miejscu drukować, skanować oraz kserować potrzebne materiały Miejsce gdzie uczniowie i nauczyciele mogą swobodnie pracować na komputerach, korzystać z internetu i w jednym miejscu drukować, skanować oraz kserować potrzebne materiały Istnienie CM jest istotne zwłaszcza dla tych uczniów, którzy nie mają dostępu do internetu lub komputera w domu.
Nowe narzędzia TIK Prezi -Program do tworzenia prezentacji multimedialnych. Daje możliwość tworzenia tzw. "prezentacji zoomowej". Treść (tekst, zdjęcia, filmy oraz animacje) dodajemy jak chcemy i gdzie chcemy, ustalając kolejność wyświetlania jej elementów. Można je w każdej chwili przenieść, obrócić, zmniejszyć lub powiększyć. Program w języku angielskim. Strona Prezi ( Aviary Zbiór kilkunastu aplikacji, które można używać bezpośrednio w przeglądarce. Zawiera Image Editor do edycji zdjęć, zastosować efekty dźwiękowe a nawet nagrać swoje – opcja Audio Editor. Moduł Raven pozwala na pracę z grafiką wektorową. Efekty prac można udostępnić na serwisach społecznościowych, osadzić na stronie www. Programy w języku angielskim. Strona Aviary ( Glogster EDU Narzędzie do tworzenia plakatów interaktywnych. Każda część plakatu (obrazki, teksty lub filmy) może odsyłać do stron zawierających więcej informacji. Można dodawać wypowiedź dźwiękową i muzykę. W Glogster EDU nauczyciel może tworzyć wirtualne klasy – społeczności uczniów, wykorzystujące Glogster w edukacji. Program w języku angielskim. Przykłady glogów z chemii (
- Cała szkolna społeczność zaangażuje się w realizację programu - Program ukończy przynajmniej 3 nauczycieli, szkolny koordynator i dyrektor - W szkole będzie prowadzony przynajmniej 1 blog uczniowski. Kiedy certyfikat 2.0 zostanie przyznany?