WNIOSKI Z DEBATY: ‘’ JAK ZWIĘKSZYĆ BEZPIECZEŃSTWO DOJAZDU DO SZKOŁY I ZADBAĆ O EKOROZWÓJ GMINY DOBIEGNIEW?’’
Problem 1: Z autobusów korzysta jednocześnie bardzo dużo osób, co powoduje tłok i negatywnie wpływa nie tylko na komfort jazdy, lecz również na bezpieczeństwo uczestników transportu. Ponad to z autobusów korzystają nie tylko uczniowie szkół w Dobiegniewie, lecz również inni mieszkańcy Dobiegniewa.
Rozwiązanie 1: Rada Rodziców składa petycję o zwiększenie ilości autobusów bezpiecznych dla środowiska, gdyż jak wynika z przeprowadzonych rozmów z władzami gminnymi i ekspertami, koszty jakie gmina przeznacza na transport szkolny nie są dużą częścią jej wydatków i nakłady na tę sferą można zwiększyć.Rada Rodziców w porozumieniu z Samorządami Uczniowskimi proponuje zmiany w Regulaminie Dowożenia Uczniów do Szkoły określające zasady korzystania ze szkolnych autobusów przez innych mieszkańców Dobiegniewa, tak aby odbywało się to w sposób bezpieczny.
Problem 2: Zły stan techniczny niektórych autobusów.
Rozwiązanie 2: Rada Rodziców we współpracy z Samorządami Uczniowskimi Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej wnioskuje o podwyższenie kryteriów technicznych (rok produkcji autobusów, pasy bezpieczeństwa itp.) w specyfikacji przetargów na transport szkolny, ewentualnie o negocjowanie z firmą dowożącą dodatkowych korzyści.
Problem 3: Umiejętności niektórych kierowców budzą wątpliwości.
Rozwiązanie 3: Rada Rodziców we współpracy z Samorządami Uczniowskimi Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej wnioskuje do Dyrektora ZEAO w Dobiegniewie o wypracowanie metod kontroli umiejętności kierowców- jak wpłynąć na przełożonego kierowców, tak aby transport szkolny obsadzał tylko kierowcami doświadczonymi.
Problem 4: Zły stan techniczny niektórych dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich.
Rozwiązanie 4: Rada Rodziców we współpracy z Samorządami Uczniowskimi Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej wnioskuje do Burmistrza Dobiegniewa o przeznaczenie środków na polepszenie stanu zniszczonych dróg gminnych oraz wspiera jego starania o uzyskanie środków z Narodowego Programu Przebudowy Dróg. RR i SU wystosują petycję do Zarządu Dróg Powiatowych i Wojewódzkich o poprawę stanu technicznego dróg, którymi nie zarządzają władze gminne, z których korzystają jednak szkolne autobusy.
Problem 5: Zachowanie niektórych uczestników transportu.
Rozwiązanie 5: Rada Rodziców we współpracy z Samorządami Uczniowskimi Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej oraz Dyrektorem ZAEO w Dobiegniewie opracowują poprawki do Regulaminu Dowożenia Uczniów do Szkół w Dobiegniewie. Uzupełniają go o wpisy dotyczące konsekwencji, jakie ponosić będą uczniowie, którzy nie przestrzegają regulaminu i stwarzają niebezpieczeństwo podczas jazdy (sankcje finansowe wobec rodziców tych uczniów, zakazy korzystania ze szkolnych środków transportu itp.)
Problem 6: Kompetencje opiekunów autobusów szkolnych – trudności wychowawcze.
Rozwiązanie 6: Rada Rodziców we współpracy z Samorządami Uczniowskimi Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej wnioskuje o zatrudninianie opiekunów z przygotowaniem pedagogicznym, którzy potrafią wpływać konsekwentnie na zachowania młodzieży i odpowiednio reagować. Mogą to być np. emerytowani nauczyciele, lub wychowawcy szkolnych świetlic.
Problem 7: Zniszczone, zdewastowane przystanki autobusowe.
Rozwiązanie 7: SU Zespołu Szkół i Szkoły Podstawowej organizuje kampanię skierowaną przeciw wandalizmowi, pod hasłem „Widzisz- reaguj, to należy również do Ciebie!”, która pokazałaby jak należy reagować w sytuacji, kiedy widzimy, że wspólnie społecznie dobra są niszczone i uwrażliwiłaby młodych ludzi na szacunek do własnego- wspólnego mienia, jakim jest np. wiata na przystanku autobusowym.
Problem 8: Zbyt mała ilość ścieżek rowerowych.
Rozwiązanie 8: SU Zespołu Szkół w Dobiegniewie szuka sojuszników wśród nauczycieli i działaczy gminnych i zawiązuje stowarzyszenie „Dobiegniewscy Rowerzyści”, zrzeszające nie tylko uczniów ale i innych mieszkańców gminy. Forma prawna stowarzyszenia pozwoliłaby na wnioskowanie o środki na budowę infrastruktury gminnej, potrzebnej rowerzystom (stojaki na rowery przy miejskich i wiejskich budynkach urzędowych, szkołach). Stowarzyszenie wspierać będzie władze gminne w staraniach o budowę ścieżek rowerowych wzdłuż dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich.