Www.umcs.pl Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Podsumowanie 10 lat funkcjonowania ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Od początku swojego istnienia Samorząd Województwa współpracuje z organizacjami.
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Centra Organizacji Pozarządowych
WSPÓŁPRACA POWIATU ŁUKOWSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Podnoszenie skuteczności i efektywności wspólnych działań. Wzmocnienie pozycji organizacji.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
III Ogólnopolskie Forum Spółdzielczości Socjalnej Zadanie współfinansowane jest ze środków otrzymanych od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach.
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
1 NGO a samorząd terytorialny. Źródła przychodów NGO województwo Kujawsko Pomorskie – badania UM 2008.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
Regionalny Program Operacyjny
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
WARSZTAT: WSPÓŁPRACA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W ZAKRESIE TWORZENIA POLITYK PUBLICZNYCH, SŁUBICE, PAŹDZIERNIKA 2014 ROKU Modelowe taNGO.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
1 ZACHODNIOPOMORSKIE FORUM PEŁNOMOCNIKÓW DS. NGO KOŁOBRZEG r. Warsztaty z pisania programów współpracy, przygotowywania uchwał w sprawie.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Rady Pożytku do Standardowego Użytku Standardy Funkcjonowania Rad Działalności Pożytku Publicznego.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Rady Działalności Pożytku Publicznego Poznań, 24 kwietnia 2015 r.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Konsultacje społeczne projektu
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Komisje Dialogu Obywatelskiego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS

Dialog obywatelski to forma kontaktu między władzą publiczną a organizacjami trzeciego sektora polegająca na wzajemnym przekazywaniu sobie opinii, informacji czy ustaleń dotyczących celów, instrumentów i strategii wdrażania polityki publicznej przedmiotem dialogu obywatelskiego nie są wyłącznie problemy związane z miejscem pracy (zakładu, branży, sektora gospodarki), ale wszelkie zagadnienia związane z rozwojem społeczno-gospodarczym wspólnoty lokalnej.

Podstawowe formy dialogu obywatelskiego  konsultacje  inicjatywa lokalna  inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców  budżet partycypacyjny  Programy współpracy  Rady działalności pożytku publicznego i

Konsultacje w Ustawie o samorządzie gminnym pozostawiono wymóg obligatoryjnych konsultacji przy zmianie lub ustalania nowych granic gminy, kiedy inicjatywa w tej kwestii należały do administracji publicznej (np. rady gminy czy odpowiedniego ministra) w zależności od problemu można wyróżnić konsultacje o charakterze obligatoryjnym lub fakultatywnym W Ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko opisano szczegółowo procedurę udziału obywateli w podejmowaniu decyzji konsultuje się z mieszkańcami np. plan miejscowy czy studium uwarunkowań (związane jest to również z inwestycjami) Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Inicjatywa lokalna wprowadzono Ustawą z 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw szereg nowych form m.in. inicjatywa lokalna - łączy ona mieszkańców niezrzeszonych w organizacje pozarządowe, przedstawicieli organizacji i samorząd mieszkańcy, którzy uznają, iż na ich terenie konieczna jest określona inwestycja lub działanie mogą wnioskować bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowej do organu wykonawczego samorządu terytorialnego o realizację tego zadania przy realizacji inicjatywy lokalnej mogą brać udział inne podmioty wymienione w ustawie np. osoby prawne i jednostki organizacyjne Kościołów i związków wyznaniowych, spółdzielnie socjalne.

Inicjatywa uchwałodawcza członkowie społeczności lokalnej mogą wnieść projekt uchwały, której przedmiot znajduje się w zakresie właściwości organu stanowiące; grupa inicjatywna wynosi 1% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy (lub powiatu), nie mniej jednak niż 100 osób. Natomiast projekt musi poprzeć 15% mieszkańców uprawnionych do głosowania, nie mniej jednak niż 600 (Bydgoszcz 1000 mieszkańców, Katowice 500, Lublin 1000, Łódź 6000, Poznań 5000, Szczecin 400)

Budżet partycypacyjny rozpowszechnienie jest w dużej mierze zasługą organizacji pozarządowych pierwsza próba Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS z Rybnika korzystając m.in. z Funduszu dla Organizacji Pozarządowych czy z Norway Grants zrealizowało od listopad 2009 r. do października 2010 r. projekt „Dwa bieguny – różne krańce miasta, różni obywatele”, w którym przetestowali funkcjonowanie budżet partycypacyjny miasto Sopot to pierwsze miasto, którego rada miasta formalnie przyjęła rezolucję w dniu 6 maja 2011 r. wprowadzającą budżet obywatelski

Programy współpracy uchwalenie Ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na jednostki samorządu terytorialnego nałożono obowiązek uchwalania rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi Współpraca powinna opierać się na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności

Rady działalności pożytku publicznego Ustawa z 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw: możliwość tworzenia gminnych, powiatowych czy wojewódzkich rad działalności pożytku publicznego (organy konsultacyjno-opiniodawcze złożone z przedstawicieli obu stron) obowiązek konsultowania projektów aktów prawa lokalnego z powołanymi radami, zawieranie umów partnerstwa określonych w ustawie o zasadach polityki rozwoju, możliwość uchwalania wieloletniego programu współpracy przez organ stanowiący samorządu czy umowy o wykonywanie inicjatywy lokalnej

Doradztwo w zakresie rozwoju lokalnego dialogu obywatelskiego Wsparcie doradcze w tym zakresie: Dr Monika Sidor Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej