Samoocena organizacji i jej rola

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.

Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
system zarządzania zasobami ludzkimi
Hotel Courtyard – Warszawa
Guide Me! Miary jakości w grupowym doradztwie dla osób poszukujących pracy Małgorzata Klimka Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym.
zarządzanie produkcją
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
OKRESOWA OCENA PRACOWNICZA DIALOG DLA ROZWOJU
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
mgr inż. Marek Kamiński Katedra Inżynierii Oprogramowania WETI PG
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Adam Walicki - 30 września 2010
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PPPRCHITM Zintegrowany System Zarządzxania
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Ocena użyteczności metody CAF 2006 Prezentuje: Marek Jefremienko.
Szkolenia, Coaching, PR.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
BADANIA ROZWOJU NOWEGO PRODUKTU
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Prof. nadzw. PG Dr hab. inż. Piotr Grudowski Politechnika Gdańska Wydział.
Ministerstwo Finansów
Zarządzanie ryzykiem w projekcie
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 „ Doświadczenie w stosowaniu modelu zarządzania INK w polskiej policji ” Tadeusz Zawistowski.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Planowanie procesu szkoleniowego
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zapis prezentacji:

Samoocena organizacji i jej rola Małgorzata Wiśniewska Uniwersytet Gdański Wydział Zarządzania Konferencja pt. Jakość i innowacje w rozwoju Pomorza Gdańsk, 24.01.2014

Warunkiem skutecznego doskonalenia zarządzania jakością w organizacji jest uprzednia ocena, która dostarczy ustaleń diagnostycznych wskazujących mocne i słabe strony istniejących praktyk organizacyjnych. Ocena taka nosi miano SAMOOCENY

Jest to wszechstronny i systematyczny przegląd działań podejmowanych przez organizację oraz osiąganych wyników odniesionych do założonych wymagań obligatoryjnych oraz systemu zarządzania jakością lub modelu doskonałości [Zaremba, Crew, 2005; Lisiecka, 2006]

Zjawisko samooceny nie jest zjawiskiem nowym w organizacji. W roku 1977 Albert Bandura opublikował i opisał teorię procesu samooceny, który obejmował samoobserwację, samoosądzenie i reakcję na te działania. Na samoocenę, według wspomnianego autora składa się obserwacja zachowań i praktyk, ich ocena pod kątem ustalonych kryteriów i, co ważne, reakcja na wyniki tej oceny . [Bose, Oliveras, Edson, 2001]

wiedza zdobyta przez siebie!!!! o sobie!!! Samoocena – wiedza zdobyta przez siebie!!!! o sobie!!!

Technika samooceny z punktu widzenia zarządzania jest bardzo użyteczna dla każdej organizacji pragnącej rozwijać, doskonalić i kontrolować wprowadzanie koncepcji nowoczesnego zarządzania. Samoocenę należy jednak przeprowadzać w sposób ciągły, rzetelny, obiektywy, celem utrzymania dalszego rozwoju organizacji, identyfikacji nowych obszarów wymagających usprawnień.

Samoocenę należy przeprowadzać w sposób rzetelny, obiektywy – jej wynik ma powiedzieć, czym, kim rzeczywiście jesteśmy, a nie to, jak chcemy się widzieć

Ocena opartą na faktach a nie na percepcji indywidualnej. Zastosowanie procesu samooceny, w praktycznej działalności organizacji, przynosi szereg wymiernych korzyści, ponieważ ocena taka to: Zdyscyplinowane i usystematyzowane podejście do problemów poprawy działalności. Ocena opartą na faktach a nie na percepcji indywidualnej. Sposoby i kierunki szkolenia załogi w problematyce doskonalenia zarządzania. Metodyka do stosowania we wszystkich obszarach zarządzania – od poszczególnej jednostki organizacyjnej aż do całej organizacji. Sposób do porównania pracy poszczególnych komórek organizacyjnych organizacji. Sposób na porównanie osiągnięć organizacji w stosunku do firm konkurencyjnych. [Recha, 2009]

Prowadzenie samooceny przyczynia się do: poprawy środowiska pracy, zwiększenia efektywności procesów, lepszego, niż do tej pory zrozumienia oczekiwań klientów, do wzrostu zaangażowania i odpowiedzialności kierownictwa, pracowników poprawy ogólnego stylu zarządzania w organizacji, poprawy kultury jakości [Finn, Porter, 1994; Brown, van der Wiele;Achilleas i Anastasios]

Cztery podstawowe kategorie korzyści: uczenie się poprzez doświadczenie, funkcjonowanie w sposób bardziej skuteczny, transparentny, większe zaangażowanie w poprawę wydajności pracy, wzmocnienie współpracy pomiędzy poszczególnymi pracownikami [Marienau, 1999]

Prawidłowy przebieg samooceny: Zdefiniowanie celu, jakiemu służy Otrzymanie pełnego poparcia ze strony kierownictwa Uwzględnienie specyficznych warunków, kultury organizacji Wybór ludzi do przeprowadzenia samooceny, umocowanie ich, nadanie uprawnień, przeszkolenie Przyjęcie odpowiedniej techniki i jej przestrzeganie Przeznaczenie odpowiedniego czasu Traktowanie samooceny poważnie Samokrytycyzm, obiektywizm

Proces samooceny WIZJA STANU DOCELOWEGO, WZORCOWEGO OCENA SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ SAMOOCENA DZIAŁANIA KORYGUJĄCE WYNIK SAMOOCENY OKREŚLENIE MOCNYCH I SŁABYCH STRON

Ograniczenia w stosowaniu: Lęk przed zmianą (samoocena to zmiana dotychczasowych sposobów oceny) Brak zdolności do poddania się ocenie oczami swoich pracowników, oczami innych Brak odwagi ze strony kierownictwa - brak gotowości na krytykę Przekonanie kierownictwa o nieomylności swoich decyzji Traktowanie samooceny jako kontroli, nadzoru „Skażenie” oceniających brakiem obiektywności Lęk pracowników przed konsekwencjami, lęk przed przełożonymi Brak sprzężenia zwrotnego Akcyjność

Samoocena będzie odgrywała coraz większą rolę w organizacji: Model EFQM, model Polskiej Nagrody Jakości, Model Pomorskiej Nagrody Jakości Modele korporacyjne, narzucane klientom, np. przez: Nestle, Coca-Cola, Boeing, Samsung, Philips… Organizacje sektora publicznego, model CAF

Miejmy nadzieję, że także na Pomorzu Pomorska Nagroda Jakości

Dziękuję za uwagę Achilleas K., Anastasios S. (2008), Marketing aspects of assurance systems. The organic food sector case, “British Food Journal”, Vol. 110, No 8. Bose S., Oliveras E., Edson W. M. (2001), How can self-assessment improve the quality of health-care, “QA Operations Research Paper”, Vol. 2, Iss. 4, September. Brown A., van der Wiele T. (1996), Quality management self-assessment in Australia, “Total Quality Management”, Vol.7, No 3. Finn M., Porter L.J. (1994), TQM self-assessment in the UK, “The TQM Magazine”, Vol. 6, No 4. Flynn B.B., Saladin B. (2006), Relevance of Baldrige Constructs in an International Context. A study of national culture, “Journal of Operations Management”, 11(4). Lisiecka K. (2006), Sposoby utrzymywania przewagi konkurencyjnej firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej i RWTUV Polska Sp. z o.o., Katowice. Marienau C. (1999), Self-assessment at work: Outcomes of adult learners’ reflections on practice, “Adult Education Quarterly”, 49(3). Recha M. (2009), Samoocena organizacji, „Problemy Jakości”, Nr 9. Zaremba D., Crew T. (1995), Increasing involvement in self-assessment: the Royal Mail Approach, „The TQM Magazine”, Vol. 7, No. 2.