Sportowiec w sytuacji urazu fizycznego -schemat postępowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
GIBKOŚĆ.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Kierowanie twórczością w organizacji
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
w edukacji przedszkolnej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
13. Kontrolowanie agresji
Materiały z warsztatów
Napięcie emocjonalne i stres
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Taktyka sędziowania Przemysław Kępa.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Cele projektu Celem projektu jest zwalczanie rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu poprzez upowszechnianie postawy fair play dla większego zrozumienia innych.
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
logopedyczny-prezentacja
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
„Praca jest dobrem, które zapewnia Człowiekowi godność
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
O korzeniach i skrzydłach…
w praktyce pedagogicznej
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
RUCH TO ZDROWIE.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
STRES jak sobie z nim radzic.
Logopedia w szkole.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Stres w pracy nauczyciela
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Motywacja w sporcie.
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
SAMOPOZNANIE Lider projektu: Województwo Małopolskie
Zapis prezentacji:

Sportowiec w sytuacji urazu fizycznego -schemat postępowania Charakterystyka sportowca w sytuacji kontuzji sportowej Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego w procesie rehabilitacji Etapy zastosowania treningu wyobrażeniowego w rehabilitacji

Charakterystyka sportowca w sytuacji kontuzji sportowej: -Czynniki destabilizujące sytuację sportowca po urazie -Konsekwencje zdrowotne nowej sytuacji życiowej -Zmienne środowiskowe mające wpływ na zawodnika -Możliwe reakcje sportowca na uraz -Preferowana reakcja sportowca na nową sytuację Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego: -Motywacja -Koncentracja -Kontrola emocji -Umiejętność komunikowania się -Kontrola procesów myślowych -Kształtowanie pewności siebie -Relaksacja -Trening wyobrażeniowy Etapy zastosowania treningu wyobrażeniowego w rehabilitacji: -Po odniesieniu urazu -W rozpoczęciu rehabilitacji -W trakcie rehabilitacji -W końcowej fazie rehabilitacji -W powrocie do treningu sportowego

Charakterystyka sportowca w sytuacji kontuzji sportowej: Czynniki destabilizujące sytuację sportowca po urazie -Ból będący przyczyną wewnętrznej frustracji -Destabilizacja hormonalna spowodowana zmianą natężenia wysiłku fizycznego -Nagła zmiana trybu życia -Zmiana roli społecznej z czynnego zawodnika na kontuzjowanego -Zaburzenie poczucia tożsamości jako sportowca -Niepewność o przyszłość swojej kariery sportowej -Konsekwencje finansowe spowodowane absencją sportową Konsekwencje psychofizyczne nowej sytuacji życiowej -Wzmożone ogólne napięcie mięśni antagonistycznych (zmniejszające ogólną siłę) -Spowolnienie czasu reakcji psychomotorycznej -Pogorszenie wrażliwości kinestetycznej (czucie położenia części ciała) -Zwiększone rozproszenie uwagi -Zaburzenia motoryki układu ruchu (mikroruchy- brak zaufania do ciała) -Utrata motywacji i wiary w siebie -Depresja Zmienne środowiskowe mające wpływ na zawodnika -Rodzina -Środowisko sportowe kontuzjowanego -Kibice -Media

Charakterystyka sportowca w sytuacji kontuzji sportowej: Możliwe reakcje sportowca na uraz: -Bagatelizujący – zbytnio nie przejmuje się kontuzją, ani nie traktuje jej jako szansy rozwoju, jako wyzwania czy okazji do refleksji i zbierania nowych doświadczeń. -Refleksyjny pesymista – osoba ta bardzo przejmuje się doznaną kontuzją, mocno przeżywaja, analizuje i rozpamiętuje przykre doświadczenia. -Nastawieny na emocje – podstawową kwestią w sytuacji doznania kontuzji, jest doświadczenie nieprzyjemnych i skrajnych emocji oraz zmienność nastrojów (od zamartwiania się do zupełnego nieprzejmowania). -Refleksyjny optymista – w przypadku urazu fizycznego koncentruje się na czynnikach sprzyjających wyleczeniu. Jest nastawiony na rozwój, i pozytywne zakończenie procesu rehabilitacji. Preferowana reakcja sportowca na nową sytuację: -orientacja na działanie -poczucie skuteczności -radzenie sobie -aktywne poszukiwanie wsparcia

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Motywacja -Koncentracja -Kontrola emocji -Umiejętność komunikowania się -Kontrola procesów myślowych -Kształtowanie pewności siebie -Relaksacja -Trening wyobrażeniowy

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Motywacja Miejsce: -Sesje fizycznej terapii Czas: -Na początku każdej sesji i na początku każdego tygodnia

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Motywacja: Uświadomienie pacjenta że rehabilitacja to wciąż trening. Stworzenie osoby partnera treningowego w rehabilitacji. Ustalenie pozytywnych i motywujących do ciężkiej pracy haseł lub celów. Wyznaczenie celów trudnych ale możliwych do wykonania, zapisanych lub nagranych na nośniku. Cele długoterminowe (droga do sukcesu): -Osiągnięcie pożądanej w sporcie siły mięśniowej -Osiągniecie potrzebnego zakresu ruchu w stawie -Powrót do treningu na poziomie sprzed kontuzji

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Motywacja Cele krótkoterminowe (codzienne): -Zwiększenie zakresu ruchu -Zwiększenie liczby powtórzeń -Uzyskanie pożądanego rozciągnięcia tkanek etc. Systematyczne zapisywanie lub nagrywanie postępów w dzienniku rehabilitacyjnym. W momentach zwątpienia w proces rehabilitacji, warto przypominać pacjentowi o celach długoterminowych, oraz o przebytych już małych sukcesach podczas rehabilitacji.

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Koncentracja Czas: -Na każdej sesji rehabilitacyjnej Zadanie domowe dla sportowca. Liczenie co 7 w dół, jako trening pozbywania się negatywnych myśli oraz koncentracji. Bycie tu i teraz: Wytworzenie rutynowych zachowań które robi się przed rehabilitacją. Wejście w pozytywny stan umysłu związany z rehabilitacją: -wyznaczenie celu dzisiejszej sesji -pozytywna afirmacja postanowionego celu -nakreślenie głównej zasady W celu większego skupienia: -wyobrażenie sobie danych ruchów przed ćwiczeniem -liczenie poprawnie wykonanych powtórzeń -pełne skupienie na mięśniach i prawidłowo wykonanych ruchach -skupienie na właściwym timingu napinania mięśni podczas ruchu

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Kontrola emocji Czas: -W domu codziennie przed kolacją. Wyuczenie pacjenta technik oddechowych i relaksacji, zmniejszających napięcie emocjonalne.

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Umiejętność komunikowania się Nauczenie pacjenta że o uczuciach również należy rozmawiać i są one bardzo istotne w komunikacji. Uświadomienie pacjentowi jak ważne jest aby mówił o swoich najbardziej nawet nietypowych potrzebach. W celu lepszego zrozumienia potrzeb sportowca jak i lepszego zrozumienia intencji, warto wyrażać komunikaty od: JA, MÓJ, MNIE. Unikanie słów utrudniających kontakt oraz zamykających drogę porozumienia, takich jak: ZAWSZE, NIGDY, ZNOWU, POWINIENEŚ Wyjaśnienie wpływu mowy ciała na komunikację między ludźmi. Uświadomienie że postawa ciała również wpływa negatywnie lub pozytywnie na ostateczny wynik zarówno rehabilitacji jak i rywalizacji sportowej.

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Kontrola procesów myślowych Zapisanie autorozmowy, myśli i uczuć pojawiających się w procesie rehabilitacji. Następnie poddanie analizie zapisanych myśli i stwierdzeń. Unikanie myśli typu: -nie dam rady -nie powinienem -nie zasługuję na to Wyrobienie nawyku zastępowania tych myśli pozytywnymi afirmacjami, autosugestiami (chcę mogę potrafię) odblokowującymi źródła energetyczne i przeciwdziałające negatywnym samoutrudniającym przepowiedniom. Stosowanie wobec siebie metafor np. szybki jak gepard, cierpliwy jak żaba czekająca na tę wielką muchę. Kiedy pojawiają się negatywne myśli i sądy: -Zakwestionować to przekonanie i zamienić na pozytywne -Znaleźć argumenty przeciw tym negatywnym sądom -Odwrócić uwagę

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Kształtowanie pewności siebie Nauka radzenia sobie z oporem, uświadomienie mechanizmów zdrowienia, i wpływu jaki ma zawodnik na wynik rehabilitacji. Stopowanie myśli negatywnych lub nieprawidłowego myślenia o JA. Nie zajmowanie energii umysłowej na rzeczy i zjawiska nad którymi nie ma się kontroli. Dbanie o pozytywny monolog wewnętrzny, nacechowany: wyrozumiałością, akceptacją i dodawaniem sobie otuchy. Wyciąganie pozytywnych aspektów z porażek . Wsparcie otoczenia: -Rodzina -Trener -Zawodnicy

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Kształtowanie pewności siebie Ćwiczenie pewności siebie: Zapytanie siebie jak mógłbym pełniej okazać szacunek samemu sobie, swoim potrzebom emocjom Zapisanie w pionie swojego imienia i nazwiska. Przypisanie pozytywnych cech własnej osoby, które zaczynają się od poszczególnej litery w pionie. Zapisanie w dzienniczku treningowym, z czego dziś byłem zadowolony w skali od 1 do 10. Zapisać imię i nazwisko pod spodem wypisać np.: -jestem dumny z.. -moim pierwszym sukcesem było.. -pod moim hasłem w encyklopedii będzie napisane.. Stanięcie pacjenta naprzeciw lustra i uśmiechanie się do siebie

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Relaksacja Nauczenie zawodnika osiągania stanu relaksu, koncentracji uwagi i kontroli pobudzenia, co będzie podstawą umiejętności kontroli emocji i zachowań. Nauka techniki relaksacji neuromięsniowej Jacobsona. Nauka treningu autogennego Schutlza. Nauka relaksujących technik oddechowych. Przeprowadzenie wstępnego testu umiejętności wizualizacji. Pierwsze ćwiczenia do osiągania relaksu. -Odliczanie oddechów od 100 do 1go.

Kierunki oddziaływań treningu psychologiczno mentalnego wg J.Blecharz: -Relaksacja Fazy wizualizacji: Po opanowaniu przez sportowca technik oddechowych oraz relaksacji neuromięśniowej, można przejść do systematycznego treningu, który odbywa się w czterofazowej kolejności: Faza relaksacyjna (indukcja) Faza programująca (sugestia) Faza asocjująca (werbalizacja) Faza utrwalająca („z myśli do mięśni”)

Chcesz poznać szczegóły treningu mentalnego ze sportowcem ? Zapraszam do współpracy ! Artur Trunkowski Psycholog sportu Fizjoterapeuta