LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

„Ochrona gruntów rolnych i leśnych”
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
Gospodarka nieruchomościami
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI DLA TERENÓW PRZEMYSŁOWYCH W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM PROJEKT nr POIG WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ.
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
Kalendarium r. – zebranie założycielskie SGPEO r. – rejestracja w KRS r. – I Walne Zgromadzenie SGPEO.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
Źródła prawa podatkowego
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
WYDZIAŁ URBANISTYKI I ARCHITEKTURY URZĘDU MIASTA POZNANIU (WUiA)
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
   Praca dyplomowa inżynierska
Funkcje Państwowej Agencji Atomistyki w Programie Polskiej Energetyki Jądrowej 22 stycznia 2014, Warszawa.
Dopuszczalne poziomy hałasu
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Doświadczenia samorządu województwa kujawsko-pomorskiego w kształtowaniu krajobrazu Mariusz Leszczyński Toruń, 12 sierpnia 2014 r.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Nadzór prawny nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego Warszawa, marzec 2010.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Realizacja dużych inwestycji w miastach - szanse i zagrożenia.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Reglamentacja procesu budowy
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
PROJEKT BUDOWY ELEKTROWNI WIATROWYCH W GMINIE CZERNIEJEWO
Zakres obowiązywania kpa
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Wypracowanie standardów monitoringu ptaków na lokalizacjach farm wiatrowych - pożytek dla inwestorów, nauki i ptaków Setting standards of a monitoring.
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
Dr inż. Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r.

Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r.

Cel główny kontroli Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Celem kontroli była ocena przestrzegania przez właściwe organy administracji publicznej ograniczeń związanych z lokalizacją i budową lądowych farm wiatrowych, ze szczególnym uwzględnieniem respektowania zasad zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska przyrodniczego i ograniczenia uciążliwości lądowych farm wiatrowych dla mieszkańców.

Ocena Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Najwyższa Izba Kontroli oceniła negatywnie proces powstawania lądowych farm wiatrowych w Polsce

Wyniki kontroli Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Właściwe organy administracji publicznej nie w pełni przestrzegały ograniczeń związanych z lokalizacją i budową tego rodzaju elektrowni: Władze gmin decydowały o lokalizacji farm wiatrowych ignorując społeczne sprzeciwy. Elektrownie wiatrowe lokalizowane były na terenach stanowiących własność osób pełniące funkcje w organach gmin lub zatrudnione w gminach, na których ziemi farmy powstały. Zgody organów gmin na lokalizację elektrowni wiatrowych zostały w większości przypadków uzależnione od sfinansowania przez inwestorów dokumentacji planistycznej lub przekazania na rzecz gminy darowizn.

Wyniki kontroli Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Brak szczegółowych przepisów prawa regulujących zagadnienia dotyczące elektrowni wiatrowych, w tym : Przepisów dotyczących bezpiecznego usytuowania elektrowni wiatrowych. Norm określających potencjalne zagrożenia, takie jak oddziaływanie infradźwięków oraz efektów stroboskopowych. Określenia organów odpowiedzialnych za bezpieczne funkcjonowanie urządzeń technicznych elektrowni wiatrowych. Zdefiniowania pojęcia,,elektrowni wiatrowych” w przepisach prawa.

Wyniki kontroli Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Jednoznaczności przepisów dotyczących lokalizacji elektrowni wiatrowych na obszarach i gruntach podlegających ochronie: Możliwość lokalizacji elektrowni wiatrowych na obszarach poszczególnych form ochrony przyrody o istotnych walorach krajobrazowych i przyrodniczych. Możliwość budowy farm wiatrowych na gruntach rolnych o najwyższych klasach bonitacyjnych (I-III) bez uzyskania uprzedniej zgody ministra na zmianę ich przeznaczenia, jeżeli zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia nie przekraczał 0,5 ha. Rozbieżności w interpretacji kwestii zgodności obszarowej terenów przeznaczonych pod budowę elektrowni wiatrowych, pomiędzy decyzjami o środowiskowych uwarunkowaniach (wydawanymi przez gminy), a pozwoleniami na budowę (wydawanymi przez starostę).

Uwagi i wnioski Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Uwzględniając przedstawione w raporcie wyniki kontroli, Najwyższa Izba Kontroli zwróciła uwagę na konieczność podjęcia działań w zakresie: sposobu finansowania dokumentacji planistycznej gmin związanych z budową elektrowni wiatrowych, opracowania jednolitej metodologii pomiaru emisji hałasu generowanego przez elektrownie wiatrowe, skutecznego ograniczenia możliwości lokalizowania elektrowni wiatrowych na obszarach przyrodniczo chronionych, respektowania odpowiedzialności z powodu niewyłączenia się radnego z głosowania w sprawie dotyczącej jego interesu prawnego, ustalenia podstawy prawnej dopuszczającej do użytkowania elektrownię wiatrową objęcia nadzorem technicznym eksploatacji turbin wiatrowych.

Dziękuję za uwagę Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r.