LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r.
Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r.
Cel główny kontroli Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Celem kontroli była ocena przestrzegania przez właściwe organy administracji publicznej ograniczeń związanych z lokalizacją i budową lądowych farm wiatrowych, ze szczególnym uwzględnieniem respektowania zasad zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska przyrodniczego i ograniczenia uciążliwości lądowych farm wiatrowych dla mieszkańców.
Ocena Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Najwyższa Izba Kontroli oceniła negatywnie proces powstawania lądowych farm wiatrowych w Polsce
Wyniki kontroli Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Właściwe organy administracji publicznej nie w pełni przestrzegały ograniczeń związanych z lokalizacją i budową tego rodzaju elektrowni: Władze gmin decydowały o lokalizacji farm wiatrowych ignorując społeczne sprzeciwy. Elektrownie wiatrowe lokalizowane były na terenach stanowiących własność osób pełniące funkcje w organach gmin lub zatrudnione w gminach, na których ziemi farmy powstały. Zgody organów gmin na lokalizację elektrowni wiatrowych zostały w większości przypadków uzależnione od sfinansowania przez inwestorów dokumentacji planistycznej lub przekazania na rzecz gminy darowizn.
Wyniki kontroli Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Brak szczegółowych przepisów prawa regulujących zagadnienia dotyczące elektrowni wiatrowych, w tym : Przepisów dotyczących bezpiecznego usytuowania elektrowni wiatrowych. Norm określających potencjalne zagrożenia, takie jak oddziaływanie infradźwięków oraz efektów stroboskopowych. Określenia organów odpowiedzialnych za bezpieczne funkcjonowanie urządzeń technicznych elektrowni wiatrowych. Zdefiniowania pojęcia,,elektrowni wiatrowych” w przepisach prawa.
Wyniki kontroli Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Jednoznaczności przepisów dotyczących lokalizacji elektrowni wiatrowych na obszarach i gruntach podlegających ochronie: Możliwość lokalizacji elektrowni wiatrowych na obszarach poszczególnych form ochrony przyrody o istotnych walorach krajobrazowych i przyrodniczych. Możliwość budowy farm wiatrowych na gruntach rolnych o najwyższych klasach bonitacyjnych (I-III) bez uzyskania uprzedniej zgody ministra na zmianę ich przeznaczenia, jeżeli zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia nie przekraczał 0,5 ha. Rozbieżności w interpretacji kwestii zgodności obszarowej terenów przeznaczonych pod budowę elektrowni wiatrowych, pomiędzy decyzjami o środowiskowych uwarunkowaniach (wydawanymi przez gminy), a pozwoleniami na budowę (wydawanymi przez starostę).
Uwagi i wnioski Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r. Uwzględniając przedstawione w raporcie wyniki kontroli, Najwyższa Izba Kontroli zwróciła uwagę na konieczność podjęcia działań w zakresie: sposobu finansowania dokumentacji planistycznej gmin związanych z budową elektrowni wiatrowych, opracowania jednolitej metodologii pomiaru emisji hałasu generowanego przez elektrownie wiatrowe, skutecznego ograniczenia możliwości lokalizowania elektrowni wiatrowych na obszarach przyrodniczo chronionych, respektowania odpowiedzialności z powodu niewyłączenia się radnego z głosowania w sprawie dotyczącej jego interesu prawnego, ustalenia podstawy prawnej dopuszczającej do użytkowania elektrownię wiatrową objęcia nadzorem technicznym eksploatacji turbin wiatrowych.
Dziękuję za uwagę Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Toruń, r.