PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Układy eksperymentalne analizy wariancji. Analiza wariancji Planowanie eksperymentu Analiza jednoczynnikowa, p poziomów czynnika, dla każdego obiektu.
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
Analiza współzależności
Inteligencja wykład.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Matematyka w testach IQ
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Wykład 3 Sparametryzowane rodziny funkcji
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
Metody badawcze w psychologii
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Analiza sensoryczna jakości organoleptycznej żywności
INTELIGENCJA Anna Kucharek Marzena Chronowska Krzysztof Lasota.
Inteligencja – problemy definicyjne
Osobowość Osobowość stanowią te cechy osoby bądź ludzi w ogóle, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością.
Edukacyjna Wartość Dodana
Jakość i parametry procesu kształcenia
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Czynniki wpływające na atrakcyjność zajęć internetowych
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
INTELIGENCJA. PLAN WYKŁADU Definicje Teorie inteligencji Czynnikowe teorie inteligencji Teorie czynników równorzędnych Biologiczne i kulturowe zdeterminowanie.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Percepcja wzrokowa.
Psychologia w zarządzaniu
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Styl działania a temperament
Szkoła Promująca Zdrowie
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Osobowość.
Co to jest dystrybuanta?
Małe dziecko w systemie edukacji
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
TIMSS 2011 Międzynarodowe badania wyników nauczania z matematyki i przyrody w klasach 4 i 8, powtarzane co 4 lata od roku 1995 W roku 2011 uczestniczyły.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Zachowania organizacyjne 2 i 3
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Inteligencja Marta Riess.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY mgr Marta Muraszkowska

Program zajęć Dziedziczenie – przegląd metod badań Z czym się rodzimy? Temperament Osobowość Inteligencja

Metody badania dziedziczności Metoda adopcyjna Metoda bliźniąt

Badania adopcyjne Podobieństwo z rodzicami (rodzeństwem) biologicznymi – wpływ genów Podobieństwo z rodzicami sprawującymi opiekę (i ich dziećmi) – wpływ środowiska Gdy rodzice nieznani – porównanie z rodzinami nieadopcyjnymi

Badania bliźniąt Monozygotyczne: identyczne genetycznie Dyzygotyczne: wspólne 50% genów Jeśli bliźnięta MZ są bardziej podobne pod względem jakiejś cechy to prawdopodobnie jest ona uwarunkowana genetycznie. Jeśli DZ – środowiskowo.

Środowisko Wspólne – w którym wzrasta cała rodzina Specyficzne – w którym uczestniczy dana jednostka

Badania – najważniejsze wyniki Osobowość – 40% udziału genów Temperament – 40% udziału genów Inteligencja – w połowie zależna od genów

Osobowość Model Wielkiej Piątki (Costa, MeCrae): zbiór względnie stałych, charakterystycznych dla danej jednostki cech i właściwości, które wyznaczają jej zachowania i pozwalają odróżnić ją od innych Model Wielkiej Piątki (Costa, MeCrae): Ugodowość - Antagonizm Sumienność - Nieukierunkowanie Otwartość na doświadczenia Ekstrawersja - Introwersja Neurotyczność – Stałość emocjonalna

Temperament Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua zespół formalnych i względnie stałych cech zachowania przejawiających się w sile lub wielkości (szybkości) reagowania oraz w czasowych parametrach reakcji Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua Cechy energetyczne: wrażliwość sensoryczna, reaktywność emocjonalna, wytrzymałość i aktywność Cechy czasowe: żwawość i perseweratywność

Inteligencja Inteligencja to konstrukt teoretyczny odnoszący się do względnie stałych warunków wewnętrznych człowieka, determinujących efektywność działań, wymagających procesów poznawczych. Warunki te kształtują się w wyniku interakcji genotypu, środowiska i własnej aktywności człowieka. (Jan Strelau) Inteligencja to zdolność przystosowania się do okoliczności, dzięki dostrzeganiu abstrakcyjnych relacji, korzystaniu z uprzednich doświadczeń i skutecznej kontroli nad własnymi procesami poznawczymi. (Edward Nęcka)

G – czynnik genetyczny C – środowisko wspólne E – środowisko specyficzne B – błąd pomiaru

Test Wechslera Jest jednym podstawowych narzędzi stosowanych przy ocenie intelektu. Składa się z 11 niezależnych podtestów, mierzących różne funkcje intelektualne. Skala słowna: Wiadomości (np. pytanie "z czego robi się ubrania?") Powtarzanie liczb (np. pytanie "proszę powtórzyć liczby: 1 5 7 2") Słownik (np. pytanie "co to jest kolumna?") Arytmetyka (np. pytanie "ile długopisów można kupić za 63 zł., jeśli jeden kosztuje 9 zł.?") Rozumienie (np. pytanie "co zrobisz, jeżeli znajdziesz na ulicy dowód osobisty?") Podobieństwa (np. pytanie "w czym są podobne rzeka i ocean?")

Skala bezsłowna (wykonaniowa): Braki w obrazkach (przedstawiane są obrazki, na których brakuje istotnego detalu np. brak drzwi na rysunku domu) Porządkowanie obrazków (przedstawiane są obrazki stanowiące elementy historyjki, należy je uporządkować tak, by historyjka miała sens) Wzory z klocków (prosi się o ułożenie wzoru z kolorowych klocków, według wzoru na pokazywanym obrazku) Układanki (przedstawiane są elementy pewnej figury, które należy złożyć) Symbole cyfr (przedstawiane są cyfry i symbole je zastępujące, osoba badana proszona jest o zastąpienie szeregu cyfr tymi symbolami)

Test Matryc Ravena Służy do badania „inteligencji skrystalizowanej”, niezależnej od doświadczenia, wrodzonej (teoria czynnika g Charlesa Spearmana). Nie zależy od wykształcenia ani pochodzenia społecznego czy ekonomicznego.

Inteligencja nie jest predyktorem sukcesów akademickich ani sukcesów życiowych. Dwutorowość oddziaływań: Inteligentni rodzice tworzą dziecku lepsze warunki do rozwoju potencjału intelektualnego. Uczeń zdolny ale leniwy - teoria samoutrudniania